خانه / متن بیانات / مشروح بیانات امام جمعه بیرجند در گردهمائی ائمه جمعه خراسان جنوبی

مشروح بیانات امام جمعه بیرجند در گردهمائی ائمه جمعه خراسان جنوبی

گردهمایی ائمه جمعه استان ۰۸/۰۵/۱۴۰۲ (ولایت- عاشورا- روم- کربلا- تبیین- فتنه- اغتشاش- اروپا- اسلام- استکبار)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و الصلاۀ و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله.

با سلام به امام و سلام و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر مبارک شما و همه سنگرنشنیان علم و ایمان، و عرض تسلیت ایام، مخصوصاً سالروز شهادت ابی الحسن علی بن الحسین زین العابدین علیه الصلاة و السلام.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم « اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ» [۱]بالاترین مسأله‌ای که باید حق تبیین آن اداء شود این است، بالاخره جامعه بشری تقسیم می‌شود به دو قسمت؛ یا می‌تواند تحت ولایت الهی باشد، یا می‌تواند تحت ولایت طاغوت باشد، بخواهیم، نخواهیم، بدانیم، ندانیم، تحلیل کنیم، نتوانیم، سرنوشت بشر در مسأله ولایتش هر عقیده‌ای می‌خواهد داشته باشد اما آنچه که سرنوشت را تغییر می‌دهد ولایت است.

این هم مسأله‌ای است که نمی‌توان از زیر بار آن شانه آن خالی کرد، بله می‌توان از زیر بار ولایت الله، ولایت پیامبران و ائمه هدی شانه خالی کرد، بار دیگری را به دوش خواهد کشید، اگر حق مسأله در اینجا در هر خانه‌ای برای فرزندانش از هر فردی برای آن کسی که اهلش شمرده می‌شود « قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا»[۲] حق این مسأله را ادا کند کار مهمی صورت گرفته است.

 چون اصل در این رقم می‌خورد بقیه دست و پا زدن است، این مسأله در هر جا رقم خورد حکم بشیء حکم به لوازم آن است، چه ولایت الهی و چه ولایت طاغوت، در طول تاریخ مشکل اصلی اینجا بوده است، و بدترین شرک، شرک سیاسی است تا عقیدتی چون این سرنوشت را تغییر می‌دهد، آسیب‌هایی را هم که ما در دوران پیامبر آخرالزمان صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و بعد از آن و امروز همه آسیب‌ها از این مسأله سرچشمه می‌گیرد و لا غیر، بقیه فرع هستند.

  خداوند به شما و همه این مردم بعد از چند سالی که کرونا بود، الحق، در مسأله عزاداری‌های عاشورا مردم سنگ تمام گذاشتند، این هم که بگوییم حتما شیعه  بودن یا مسلمان ، این نیست، در ایران بود یا غیر ایران، دنیا را تحت تاثیر قرار داد، فرق نمی‌کند از شیعه و سنی و ارمنی  مسیحی و زرتشت آتش پرست، تا هندوهای بت پرست فرق نمی‌کند، برای حسین همه آمدند.

 اما این مسأله کربلا، که پیش آمد، این در مسأله تحریف در ولایت بود، البته قبل از آن، وابستگی‌هایی که بنی امیه به ارتباط با روم گرفتند، یعنی ولایتشان را آنجا پیوند دادند، « یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ»[۳] پیوند اینها با آنجا بود، جنگشان با مقام ولایت وصی رسول الله بود، اما هدیه‌هایشان به سمت پادشاه روم می‌رفت.

 در این که خلاصه نشد، مشاور موثر و کارساز معاویه رومی بود، در طرح و نقشه‌ها و بعد از امام علی علیه‌السلام آنچه که نفوذ در بیت حضرت امام مجتبی علیه‌السلام شد و زهری که به خورد آن حضرت دادند، زهری بوده است که از پادشاه روم گرفتند و در بیت امامت و رسالت این خیانت را صورت دادند.

 معاویه وقتی از بین رفت، مشاور رومی قبل از فوت او از او چون پیش بینی می‌کرد و تحلیل داشت، همه امور را قضبه داشت، پیشبینی می‌کرد که بعد از معاویه چه باید بشود ولذاستکه آمد به یزید مشورت داد و گفت این جرایانات پیش می‌آید، بین یزید و ابن زیاد هم مقداری نگرانی بود، او این نگرانی را برطرف کرد گفت:«شما موظفید که با حفظ سمت امارت ابن زیاد در بصره، کوفه را هم به او واگذار کنید»، جنگی که علیه اهل بیت انجام شد دیکته آن از سوی روم و مجری آن بنی امیه و در ادامه بنی مروان بودند.

 وقتی اسراء کربلا را به شام بردند در اطراف کاخ یزید و آن امکنه، نگهبانان، سربازان رومی بودند، حتی دارد که آن خرابه‌ای که مشرف بر خرابی بود و ریزش سقف بود وقتی اسراء را آنجا بردند آنها از زیر سقف پرهیز و کنار رفتند که این سقف قابل اعتماد نبود، سربازان رومی با زبان رومی حرف می‌زدند و می‌گفتند:«اینها را ببینید که فردا می‌خواهد یزید همه آنها را قتل عام کند الان به فکر حیاتشان هستند و زیر سقف نمی‌ایستند» و امام سجاد علیه‌السلام گفته‌های آنها را می‌فهمید که اینها به یکدیگر چه می‌گویند، حتی نگهبانان این تشکیلات به اصطلاح اسلامیِ بنی امیه رومی بودند و این انحراف در ولایت به عمر اسلام منهای ده سال، یا چند سال، خودِ اسلام در انزوا بود، وقتی ولایت مقراض شد بقیه امر تاثیر ندارد، حق ، درست، اشک، گریه، تاثیری که بتواند جامعه را « يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»کند، تاثیرش کجاست؟

این مسأله به عنوان یک مسأله اجتناب ناپذیر و این سند تاریخ، بعد بحث پنجم مرداد است، شیعه نماز واجب جمعه را اگر تحت حکومت طاغوت باشد واجب نمی‌داد، چون جایگاه این نماز برای روشنگری است و در آنجا ممکن نیست، بنابراینوجوب این نماز برداشته شده است، اما وقتی شرایطی پیش آمد که این نماز به هر حال یا جایز است یا واجب است یا واجب تخییری است و باید انجام شود و کار شما علماء بزرگ است، باید چه کند کارش چیست؟ کارش این است که آن مسأله کربلای جغرافیای را، یک نقطه‌ای از عراق را کل ارض کربلا کند، نقطه تاریخی  عاشورا را که دهم  محرم است را  کل یوم عاشورا کند،  نسخه همان نسخه است، اشخاص عوض می‌شوند، زمان عوض می‌شود اما نسخه‌ای که برای کشورهای اسلامی به وراثت خبیثه منحرفین از ولایت الله، این مصائب بزرگ همین است که به اسم مسلمان هم هست نماز هم  می‌خواند و روزه می‌گیرد و حتی مسحبات را هم انجام می‌دهد، اما در بحث ولایت پیروی اش از طواغیت است.

 بنابراین باید کربلا یک نقطه جغرافیایی نیست، عاشورا یک نقطه تاریخی نیست و این شمایید که کل ارض کربلاء و کل یوم عاشورا را به مخاطبین، دقیقا براساس شناخت مسأله ولایت و این که این علاج ندارد واین یک مسأله میلی نیست که بدانم یا ندانم، بخواهم یا نخواهم، ملتزم باشم یا نباشم، آثارش همین است حکم به شیء حکم به لوازم آن است،  و سرنوشت خود را و جامعه را اینجا رقم می‌زنیم،

 بزرگترین مسأله برای تبیین این است، هیچ مسأله‌ای بالاتر از این نیست، علامه مطهری قدس سره الشریف که واقعا انسان کارشناسی است، شما که استاد من هستید، یک کتابچه جیبی به نام «ولاء‌ها و ولایت‌ها»  آن همه آثار فلسفی و کلامی و فقهی و علوم اسلامی و… دارد تا آن همه سخنرانی‌های زیبا و تا آن نقشی که این عالم برجسته داشت، برخی رویاهای صادقه حرف می‌زند، ایشان را در خواب دید مقامی را که نمی‌توان با زبان توصیف کرد، از ایشان پرسیدند:«آقای مطهری اینها را به خاطر خدماتی که کردید و درس‌هایی که دادید و کتابهایی که نوشتید استحقاق پیدا کردید؟» گفت:«نه همه اینها به خاطر کتاب ولاء‌ها و ولایتها است»

اگر ما همین کتابچه را به همه تفهیم کنیم و تشریح و تحلیل و باز کنیم، مسأله در اینجا حل می‌شود، سر پنج راه زندگی است، که کجا می‌رویم، این کتابچه مشخص می‌کند که کجا می‌رویم، امروز درد ما همین است، درد جهان اسلام همین است، چقدر باشکوه نماز می‌خوانیم، چقدر باشکوه حج را، چقدر باشکوه ماه رمضان را و….  بله همه اینها جای شکر دارد، تفضل الهی است.

 اما تا مسأله ولایت درست نشود هیچکدام از اینها معنی نمی‌دهد، نماز، روزه، حجی که پشت سر ولید بن یزید بن عبدلملک مروان باشد یا نباشد چه نقشی دارد، با دین چه ربطی دارد؟ تمام دین ربطش با ولایت هستند، بقیه لوازم ولایت و آثار ولایت هستند، اما اصل دین اینجاست، تبیین و این مسأله کارساز است، مخصوصاً با چه کیفیتی می‌شود، نظام مقتدر جمهوری اسلامی که دنیا بدون آن نمی‌تواند تصمیم بگیرد، اما در میان همین مردم و در میان همین نمازخوان‌ها و در میان همین جمعیت‌ها،۴۴سال است از انقلاب می‌گذرد، با حجت اینها بیان شده است، اما هم نماز می‌خواند و هم آرزوی حکومت انگلیس را در سر می‌پروراند، هم روزه می‌گیرد و هم بازگشت استکبار اروپا و آمریکا را می‌خواهد.

صهیونیسم‌ها در رسانه علانیه در جهان می‌گویند:«جریاناتی در ایران هستند که ذخائر ما هستند»کدام جریانات هستند که ذخائر صهیونیست‌ها هستند؟ که اگر بشود به نحوی اینها را از خواب بیدار کرد، به طور کلی دشمن از او کاری ساخته نیست، کاری بخواهد انجام دهد به وسیله اینها انجام  می‌دهد، هر فتنه‌ای که باشد، هر اغتشاشی که باشد، هر آسیبی که باشد به وسیله اینها انجام می‌دهد، دشمن کاره‌ای نیست، مثل ابلیس فقط وسوسه می‌کند و تحریف می‌کند و دروغ می‌گوید.

بنابراین چه طرحی دارید که دست یکی یکی از اینها را بگیریم و بگوییم دیگر بس است، این درحالی است که افول کشورهای فاسد اروپایی کاملا خودش را نشان می‌دهد، آفتاب بالای دیوار افول می‌کند و غروب می‌کند، کارشناسان خودشان این را می‌گویند، هنوز هم در این کشور کسانی دنبال چیزهایی هستند که باید به خدا پناه برد، چه طرحی داریم که بتوانیم روی آنها تاثیر بگذاریم؟ دست آنها را بگیریم و به اصل خودشان برگردانیم، اینها مسلمان هستند.

 کربلا در آن روزها خلاصه نمی‌شود، کودکان یمن را گاهی در رسانه ملی و گاهی در روزنامه‌ها عکسش را نشان می‌دهند، ببینید بحث میلیون‌ها کودک  است، بله وقتی فرزند حسین بن علی امنیت ندارد در جهان هیچکس امنیت ندارد، این دنیای وحشی چرا سراغ اینها نمی‌رود؟ اینها که می‌میرند، بسیاری از اینها مرده متولد می‌شوند چون ماردان غذا نمی‌خورند، هنوز هم تحریم آب و غذا و دارو هستند، این وحشی گری‌های اروپا را که به سرکردگی آمریکا که امریکای ایالات متحده اروپایی هستند ، فاسدترین انسان‌ها هستند، « إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ»[۴] هیچ شعور ندارند، تاریخ کثیفشان را ملاحظه کنید و برای مردم باز کنید، اینها با جهان انسانیت چه کردند؟ بله به دلیل حساسیتی که روی اسلام هست بیشتر دشمنی اینحاست چون دشمن قدری است برای آنها، اما آنها دشمن همه بشرند، حتی دشمن ملت خودشان هستند، سرمایه داران عظیم آنها که مردم پابرهنه را به کار می‌گیرند؛ کارگر ارزان، گرسنه، در تابستان سال گذشته ۶۳ هزار اروپایی از گرما مردند، اگر یکی از آنها در ایران می‌مرد چه می‌کردند، خود همینها در جهت فتنه انگیزی چه می‌کردند؟

در همین زمستان امسال که گذشت ۶۸ هزار اروپایی از سرما و گرسنگی مردند، همین الان در امریکا یا بعضی از کشورهای اروپایی این مطرح است که گرما امسال شدید است می‌گویند ما این وجهی که داریم، هزینه برای سرد نگهداشتنمان که گرمازدگی پیدا نکنیم یا برای غذایمان» با بشر این کار را می‌کنند.

تاچهره خبیث استکبار جهانی و استعمارگرها برای مردم ما درست باز نشود به آنچه که دارند و ارزش آنچه که دارند پی نخواهند برد، و این پیامی است که به وسیله علماء دین، مستند، اینها همه مستند است، از طرف دیگر ما کارشناسان به حق امین، کارشناس امین، چطور شد برای کوچکترین سرمایه گذاری مادی برای اینکه با یک کارشناس فرصت پیدا کنیم هزینه کنیم و مطلب او را بگیریم چقدر خرج می‌کنیم، چقدر ناز او را می‌کشیم؟!

اما کارشناسی در مصادیق جریانات سیاسی مانند روزنامه کیهان، کارشناس امین که برای او هیچکس فرق نمی‌کند که آن اشتباه یا خطا یا عمد یا سهو که طرف کیست، اگر سازمان منافقین یا مجاهدین خلق باشد نقدش را می‌زند و اگر لایحه دولت انقلابی و مقام قضائی هم باشد نقدش را می‌زند، کارشناس با این جرات و شهامت با این اخلاص دارید؟ چقدر ما از این اسناد و سایتش استفاده می‌کنیم و از این قبیل و یا هفته نامه پرتو که کارشناس امین هستند، اگر اینها را ما استفاده کنیم و هم به جوان‌ها بگوییم، امروز که هرکس که موبایلی دارد از اول صبح سیاستش را با اینها رقم بزند، تا اینکه منتظر باشد که مریم رجوی چه خواهد گفت تا سیاستش را با او پیوند بزند، تا چه زمان؟

باید نشست و در این باره فکری کرد و طرح داد، کیفیت تماس چهره به چهره و حضوری، فضای مجازی و حضوری، با پیام و…  باید  بالاخره راهی پیدا کرد اگر عناصر وابسته به طواغیت بیرونی نباشند هیچ قدرتی در دنیا نیست که در کشور ما کار خلافی انجام دهد، جای آنها نیست،  اما به صورت نیابتی به جریاناتی که خودشان می‌گویند:«ذخائر ما هستند» به آنها پیام می‌دهند بعد می‌بینید که دانشمندان هسته‌ای ما را به وسیله آنها ترور می‌کنند و آب از آب تکان نمی‌خورد، تا ۲۵۰ هزار قتل مظلومانه شهداء ما که متاسفانه نسبت به آن کم تفاوت هم می‌شویم.

گردهمایی ائمه جمعه استان ۰۸/۰۵/۱۴۰۲

[۱] سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۷

[۲] سوره مبارکه تحریم آیه ۶

[۳] سوره مبارکه مائده آیه ۵۱

[۴] سوره مبارکه انفال آیه ۲۲

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *