خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در استان:وحدت حوزه و دانشگاه باید جنبه میدانی پیدا کند/ باید به ماجرای ۲۷ آذر به صورت سمبیلک خاتمه داد

نماینده ولی فقیه در استان:وحدت حوزه و دانشگاه باید جنبه میدانی پیدا کند/ باید به ماجرای ۲۷ آذر به صورت سمبیلک خاتمه داد

پیوندهای مرتبط خبر عکس

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید جنبه میدانی پیدا کند، گفت: نباید مدام حرف از وحدت بزنیم در حالی که گرفتار کثرت هستیم بلکه باید همه آنچه که کثرات را می بینیم با وحدت بیاندیشیم.

وحدت حوزه و دانشگاه باید جنبه میدانی پیدا کند/ باید به ماجرای ۲۷ آذر به صورت سمبیلک خاتمه داد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید جنبه میدانی پیدا کند، گفت: نباید مدام حرف از وحدت بزنیم در حالی که گرفتار کثرت هستیم بلکه باید همه آنچه که کثرات را می بینیم با وحدت بیاندیشیم.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عبادی امروز(۵ آذر) در نشست مشترک مسئولان دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و حوزه علیمه خراسان جنوبي پيرامون برنامه ریزی ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وقتی وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت طلبه و دانشجو، استاد حوزه و دانشگاه مطرح است یا اینکه از واحدهای درسی حوزه در دانشگاه یا دانشگاه در حوزه تدریس می شود این‌ها هرکدام معنی خاص خود را دارد.

وی با تاکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنی یک تفکر است، گفت: براین اساس شخص، واحد درسی، استاد حوزه و استاد دانشگاه مطرح نیست یعنی اگر چنانچه ما انسان را با همه کَسراتی که دارد اگر بخواهیم از وجود این انسان به آن نتیجه مطابق با نظام خلقت برسیم به وحدت در کثرت می رسیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به تمثیلی در این خصوص اشاره کرد و افزود: یک انسان صالحی مانند پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم یا رهبر بنیانگذار جمهوری اسلامی به گفته قرآن نطفه است تکمیل می شود بعد متولد می شود سپس باید به او شیر بدهند و مسایل مورد نیازش را تهیه کنند تا این کودک بزرگ و رشد کند و به مقام نبوت برسد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عبادی ادامه داد: مشکلی که در جهان بشر وجود دارد این است که بخاطر جهان بینی و یا جهان شناسی غلط این موجود واحد را تجزیه می کند.

به گفته وی شخصی مرتاض هندی می شود از همه دنیا فاصله می گیرد و محدودیت های ایجاد می کند و کمالش را تنهاا در این می بینید  و بدن،جسم و خوراک کاری ندارد یا فرد دیگری غرق در مادیات می شود و از هر زاویه ای از معادله مادی نتیجه می گرد و خودش را به عنوان یک حیوان اقتصادی تعریف می کند و بین این دو قطب هم صدها و هزاران درجه وجود دارد که هر کدام یک نوع تفکر و اخلاق دارند، همین کثرت هایی که در جامعه می بینید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه برای اینکه در تفکر اسلام ناب قرار بگیریم باید برمبنای یک عقیده که هیچ چیز در این عالم بیهوده خلق نشده است زندگی کنیم، عنوان کرد: در این عالم همه چیز حساب شده  و هدف دار خلق شده است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عبادی با تاکید بر اینکه در این تفکر کار حوزه و دانشگاه این است که این ها با همه کثراتش برآورد یک نیاز واحدی را می کنند که آن هدفمند آفریده  شده، افزود: همه چیز مقدمه است تا به انسانیت انسان برسیم و در این تفکر چیز جدای از هم نداریم و هر کدام گوشه ای را گرفتند که بدون آن به منزل نمی رسند.

وی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای اصلی اش وحدت تفکر است، گفت: حوزه و دانشگاه که شخص نیست و در اسلام ناب جدایی به این معنی نداریم البته در مقدمه و نتیجه اش لوازمی دارد که متخصصین معنوی با متخصصین رشته های مادی با یکدیگر بنشینند و تبادل اطلاعات داشته باشند تا این وحدت را مستحکم کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان داشت: بعد از وحدت نظر حوزه و دانشگاه براساس نیازهای که دارند با یکدیگر مراوده دارند اما این وحدت نیست، مقدماتی است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عبادی تاکید کرد: وحدت دانشگاه و حوزه، وحدت نظر یک تفکر، انسان شناسی و معادشناسی است و اکنون حدود ۴۰ سال از مسئله وحدت حوزه و دانشگاه می گذرد اما بیشتر حضور سمبولیکی و جلسه و مراسم است.

وی با بیان اینکه این جدایی ها از ناحیه نقایصی است که دیگران بر ما تحمیل کردند، افزود: در گذشته های دور که قرن ها مسلمانان قافله سالار علم ، دانش، حکمت، فلسفه، طب ، فیزیک و شیمی بودند و آن ها بخاطر همین جامعیتی که می دیدند در وجود فردی آنان هم این جامعیت محسوس بود مانند جابربن حیان طرطوسی که محدث، فقه و شیمیدان بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی پیشنهاد داد: تفکر ناب اسلامی را در شرح مبسوطی که برای همه قابل قبول باشد بگونه ای مطرح کنید که منتظر نباشند که ۲۷ آذر فرا برسد و واقعا احساس یگانگی کنند.

وی عنوان کرد: بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه یک نوع جهان شناسی، انسان شناسی، معادشناسی و مبدأ شناسی است و اگر این مهم را بتوانیم با منطق و کرسی‌های آزاد مطرح و گسترش دهیم به سرمایه بزرگی دست خواهیم یافت.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عبادی با بیان اینکه باید به ماجرای ۲۷ آذر به صورت سمبیلک خاتمه داد، گفت: باید وحدت حوزه و دانشگاه مسئله ای اعتقادی، عملی و میدانی باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *