خانه / متن بیانات / متن بیانات جهادگران تبیین / متن بیانات امام جمعه بیرجند در سیزدهمین جلسه جهادگران تبیین

متن بیانات امام جمعه بیرجند در سیزدهمین جلسه جهادگران تبیین

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمدلله والصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله.

 با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب، و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه اهل ایمان؛ بزرگداشت هفته دولتِ خدمتگزار و یاد همه شهدای راه حق و بالأخص شهدای هشتم شهریور،شهید رجائی بزرگ و باهنر رحمت‌الله‌علیهم؛وعرض تسلیت سالگشت شهادت حضرت امام حسن عسکری سلام‌الله‌علیه و با آرزوی پیروزی مظلومین عالم،مخصوصاً فلسطین مظلوم،غزه مظلوم،لبنان مظلوم،اسلام مظلوم و انسان مظلوم بر گرگ‌های بین‌المللی.

چند لحظه‌ای مُصّدِع وقت شما می‌شوم،امیدوارم آنچه خیر باشد خداوند به زبانم جاری فرماید.

مسئله عقاید مکتب تشیع این‌ها تنها باور شیعه نیست،باور هر مسلمان آگاه است. علامه بزرگوارذوفنون آیت‌الله‌حسن‌زاده آملی رحمت‌الله‌علیه جمله‌ای که فرموده در واقع محصول کار تحقیقی و کارشناسی ایشان است،ایشان می‌فرمود که اگر همه اسناد و کتب شیعه را بشویند و در دریا بریزند نیازی به این نیست،چرا؟ گفت به جهت اینکه همه عقاید شیعه در اسناد برادران اهل سنت ما وجود دارد،اگر همه اسناد شیعیان را بشویند در دریا بریزند هیچ خللی در مکتب تشیع حاصل نمی‌شود،که حالا در کنار ده‌ها و صدها و هزارها مطالب این باب،آنچه که متناسب با امشب است بحث عقیده به دوازده امام که از زبان رسول گرامی اسلام و به صورت انبوه در اسناد اهل سنت و برادران عامه ما وجود دارد،آن هم در قالب‌های مختلف،که یکی از آن قالب‌ها عبارت از این است که امام دوازدهم مهدی موعود است،«أوّلُهُم أميرُالمؤمنينَ عليُّ بنُ أبي طالبٍ عليه السلام… و هو الإمامُ القائمُ بالحقِّ»[۱]، بناعلیه وقتی در موضوع شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام طبق آنچه که در تاریخ است و اقداماتی که بر اساس این عقیده برای خلیفه و خلفای معاصر با این حادثه،] از جمله [معتمد‌عباسی واقع شد تلاششان بر این بود که بعد از امام حسن عسکری علیه‌السلام که از دیدگاه‎ها یک احتمال هم این بود،چون زمانش مشخص نیست،چون امام دوازدهم بر هم زننده‌ی حکومت‌های ظلم است و لذاست که تمام همّتشان این بود که خانه‌ی امام حسن عسکری علیه‌السلام را محاصره کنند،رفت و آمدها را دقیقاً کنترل کنند و امام دوازدهم را از میان بردارند،این دقیقاً بر اساس عقیده مشابهی است که در تاریخ و حتی در قرآن مجید ذکر شده است،مشابه‌اش چه بوده؟مشابه‌اش حضرت ابراهیم علی نبینا‌و‌آله‌و‌علیه السلام و حضرت موسی سلام‌الله‌علیه است،چرا که در آنجا هم از خبری که بود و طواغیت نسبت به آن حساس بودند این بود که یک طفلی به وجود می‌آید که او بر هم زننده‌ی حکومت فاسدشان هست،و لذاست که چه در زمان حضرت ابراهیم علیه‌السلام و چه در زمان طفولیت حضرت موسی علیه‌السلام چه می‌کردند،این‌ها کودک‌ها را می‌کشتند، برای چه می‌کشتند؟ چون از طریق آینده‌نگری‌ها و منابعش مشخص بود که آن کودکی به وجود می‌آید و او بر هم زننده‌ی حکومت‌های ستم است؛منتها تفاوتش این است که در آنجا آن کودک در چه خانواده‌ای است،هیچ مشخص نبود،بناعلیه برای اینکه احراز کنند که او را کشتند همه کودک‌ها را می‌کشتند تا او هم کشته شود،حضرت موسی علیه‌السلام به وجود نیاید، حضرت ابراهیم علیه‌السلام به وجود نیاید،ولی تفاوتش با اینجا این است که خانواده مشخص است و او خانواده امام یازدهم حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام است،اما طرح یک طرح است و آن چیست، آن پنجه انداختن انسان با خداست،خدا می‌خواهد این کار بشود،این می‌خواهد این کار نشود،«إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ»[۲]،چقدر این‌ها به خطا می‌روند،خطا این است که خدا اراده‌ای فرموده و این‌ها می‌خواهند اراده خدا را محو کنند،خطا نیست؟!عین خطاست، اینجا هم همان‌طور است،خیلی تلاش کردند که به امام دوازدهم دست پیدا کنند اما«إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ»[۳]،این خطاست، نمی‌شود همچین کاری کرد و آن علائم، آن نشانه‌ها،آن مقدمات بسیار صدق می‌کند در عین حالی که علمش در نزد خداست،«وَ كَـذِبَ الْوَقـّاتـُونَ»[۴]،اما آنها خیلی صدق می‌کند بر آنچه که امروز به ظهور پیوسته و طواغیت عالم پنجه در پنجه‌ی خدا می‌اندازند که آن حاصل نشود و این هم خطاست، چون در مقابل اراده پروردگار هیچ اراده‌ای نمی‌تواند تأثیرگذار باشد و از علائم آن«یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»،این دنیا را پُر کرده است،مشاهده می‌کنید آنچه که این دیوانه‌ها امروز انجام می‌دهند در هیچ جای تاریخ به اینگونه نبوده است،نه به اینگونه بوده و نه امکانش بوده،امروز ضمن اینکه این یک مسئله جهانی است و در هیچ جای دنیا برای هشت میلیارد مردم جهان جای امنی وجود ندارد،خوب در زمان‌های گذشته اگر وحشی‌گری بوده ولی برای آنها ممکن نبوده است،حالا می‌گویند مثلاً چنگیز تا شهر نیشابور را خراب کند چقدر نیرو لازم دارد و چه کار مشکلی است،اما امروز که آن نیست، با وسائل مخربی که امروز هست در بعضی از روایات هم به این‌ها اشاره شده است،«وخراب المدائن والدور وانهدام العمارات والقصور»[۵]،شهرها ویران می‌شود و عمارت‌ها و ساختمان‌های عظیم و بزرگ فرو می‌ریزد،اینها در روایت آمده است،اما آنچه که مهم است یعنی سرمایه بزرگی که در اینجا حواس‌ها باید روی آن جمع باشد آن سرمایه ایمانی است،چون آزمایش آخرالزمانی است و بُرد مال آن کسانی است که در این شرایط سرمایه ایمانی‌شان را حفظ کنند،سرمایه‌های دیگر اعتباری ندارد با یک لحظه نابود می‌شود،اما آن سرمایه ایمانی‌ای که هم می‌تواند مقاومت ایجاد کند و به پشتوانه اراده خدا در مقابل طواغیت جهان بایستد،«إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ»[۶]،و هم می‌تواند به عنوان ذخیره و سرمایه بزرگ انسانی این را با عالم دیگر با خودش ببرد،والا این وحشی‌هایی که ملاحظه می‌کنید؛ حالا اگر بخواهیم ما در حد عوام،در حد عموم، برای افرادی که حالا تجربه‌یشان کم است یا سوادشان کم است یا سن‌شان کم است و معمولاً در این جریانات غوغا آسیب پذیرند اما انسان مؤمن،«المؤمن کالجبل الراسخ لا تحرکّه العواصف»[۷]، باد که نمی‌تواند کوه را از جا دربیاورد،انسان مؤمن مثل کوه می‌ماند،باد هر چه شدید باشد در آن تأثیری ندارد،اما برای عموم مردم در یک مقایسه تمدنی،شما این کارهای وحشی‌گری اروپای پَست را، و غرب را، و شیطان بزرگ را، که هنرشان آدم‌کُشی است،ویرانی است،بعد از عباراتی که استفاده می‌کنند،عبارت جامعه جهانی،جامعه جهانی یعنی چه، یعنی چند کشور دزد که از پانصد سال قبل این‎ها به جان مردم افتادند و کارشان غارتگری است جامعه جهانی می‌شود،یا می‌گویند جامعه پیشرفته، کشورهای پیشرفته یعنی چه، یعنی کشورهایی که بقیه ملت‌ها را در هر جای دنیا باشند این‌ها به گونه‌های مختلف سعی می‌کنند که آن‌ها را از هر پیشرفتی بازدارند،از مواد مخدر بگیرید،از مفاسد اخلاقی بگیرید،از سرگرمی‌های دیگر بگیرید،آنوقت همراه با شکنجه‌گاه‌ها آنها را زمین‌گیر کنند بعد هر جا آدم خوبی هست که از او کاری ساخته است،مدیراست،مدبر است، اندیشمند است، آنها را بکُشند و حذف کنند و هر جا زیرساختی است،چه از نوع نرمش و چه از نوع سختش، تخریب کنند، بعد پیشرفته چه کسی می‌شود،اینکه پیشرفت نیست، این رسوایی است،و لذاست آن‌هایی که در این غوغای«مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»ایمانشان را حفظ کنند، ارزش ایمان شما عزیزان آنقدر بالاست که حتی آنهایی که پیش از ظهور بتوانند ایمانشان را حفظ کنند تا بعد از آن که ظهور انجام بشود و عدل پیاده بشود و قشرهای مختلف بپیوندند و بالاخره جامعه صالح به وجود بیاید،اجر شما از آن صالحین بعد از ظهور بیشتر است، چرا؟ چون شما در یک شرایط سختی دارید آزمایش می‌شوید،انواع و اقسام جریانات نرم و سخت،اما همه این‌ها هیولاست، آن‌ها بر اندیشه و افکار انسان‌های مجهز به علم و ایمان و تقوا هیچ تأثیری ندارد،باطل رفتنی است، در هر قیافه‌ای،«إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا»[۸].

و ان‌شاءالله که مشمول ادعیه حضرت مهدی صاحب زمان باشید،و امیدواریم که در آزمایش‌های مختلف سرفراز بیرون بیائید،همان‌گونه که در این چهل و هفت سال اینها از اول انقلاب که به سراغ ترور آمدند، هفده هزار که بعد بیست و سه هزار رسید،این‌ها از بهترین‌ها را، شایسته‌ترین‌ها،مدیرها،مدبرها،دانشمندان را بالاخره از میان برداشتند که برایشان نتیجه‌ای بدهد،هیچ نتیجه برایشان نداد و بعد جنگ هشت ساله را، بعد داعش و بعد بالاخره این جریانات دیگر ] را راه اندختند[، افسانه‌های امروز هم مثل افسانه‌های دیروز پشت سر گذاشته می‌شود اما آنچه که می‌ماند در زمین حق است،«كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ»[۹]، آنچه که می‌ماند حق است.

امیدوارم که خداوند به شما توفیقی دهد و ان‌شاءالله اگر خواست خدا باشد و شایستگی و حضور در برنامه مبارزه با ظلم ادامه پیدا کند،ان‌شاءالله ظهور وافرالسرور حضرت مهدی علیه‌السلام را با چشمانتان ببینید، صلوات بفرستید.

[۱] – الإمامُ الحسينُ عليه السلام : مِنّا اثنا عَشَرَ مَهديّاً ، أوّلُهُم أميرُ المؤمنينَ عليُّ بنُ أبي طالبٍ عليه السلام ، و آخِرُهم التاسعُ مِن وُلدِي ، و هو الإمامُ القائمُ بالحقِّ ، يُحْيِي اللّه ُ بهِ الأرضَ بَعد مَوتِها ، و يُظهِرُ بهِ دِينَ الحقِّ على الدِّينِ كُلِّهِ و لو كَرِهَ المُشرِكونَ .حديث

امام حسين عليه السلام : دوازده هدايت شده از ما خاندان هستند؛ نخستين آنها امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام است و آخرينشان ، نهمين [امام] از نسل من . اوست امام و قيام كننده به حق ، خداوند به وسيله او زمين مرده را زنده مى كند و به سبب او دين حق را بر هر دينى پيروز مى گرداند گر چه مشركان را ناخوش آيد . [كمال الدين : ۳۱۷/۳ .]

[۲] – سوره قصص،آیه ۸٫

[۳] – همان.

[۴] – وَ فى تَوقيعِهِ عليه السلام: وَ أمّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإنَّهُ اِلىَ اللّه ِ وَ كَـذِبَ الْوَقـّاتـُونَ؛در نامه حضرت مهدى عليه السلامآمده است: اما ظهـور فـرج مربوط به خــداست و وقت تعيين كنندگان دروغ گفته اند. [بحارالانوار ۵۳: ۱۸۱٫]

[۵] – إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب – الشيخ علي اليزدي الحائري – ج ٢ – الصفحة ١٦١

[۶] -سوره فصلت،آیه ۳۰ .

[۷] – بحارالأنوار،ج۳۹،ص۳۵۱

[۸] -سوره اسراء،آیه ۸۱٫

[۹] – سوره رعد،آیه ۱۷٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *