خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در همایش سفیران اربعین

متن بیانات امام جمعه بیرجند در همایش سفیران اربعین

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمدلله وصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن دائم علی اعدائهم اعداءالله.

با سلام به امام زمان، و با درود به روانِ مقدسِ رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبرِمعظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما و همۀ سنگرنشینان علم و ایمان؛ با آرزوی پیروزی مظلومینِ‌عالم، مخصوصاً فلسطینِ‌مظلوم،غزۀ‌مظلوم،لبنانِ‌‌مظلوم،اسلامِ‌مظلوم بر گرگ‌های بین‌المللی.

دل، فرمانده کل قوای تن است، به تعبیر دیگر این تشخیص حقایق که با فکر و اندیشه صورت می‌گیرد و به قلب می‌ریزد و به آن حکمت نظری می‌گوئیم؛حکمت عملی آنچه را که انجام می‌دهیم تابع حکمت نظری است و لذا که«المَرءَ مَخبوءٌ تَحتَ لِسانِهِ»[۱]، وقتی انسان سخن می‌گوید از قلب الهام می‌گیرد و عمل در راستای اقرار به لسان است،مجموعۀ این‌ها ایمان یا عدم ایمان را تثبیت می‌کنند،«الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ،وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ،وَعَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ»[۲]، حالا اگر آسیبی به اندیشه برسد و از آنجا به اعتقاد برسد، آن آسیب هر چه باشد درعمل،رفتار،اخلاق،سکوت و فریاد، این‌ها خودش را نشان می‌دهد،آنچه‌که حالا در طول تاریخ و در هر زمانی و بیش از همه در زمانِ ما حاصل می‌شود که ستمگران جایگاهی پیدا کنند و جامعۀ بشری سرنوشتش را در اختیار آنها قرار بدهد و ظلمِ آنها را بپذیرد این یک اتفاق نیست، این یک فلسفه است،این اتفاق نیست یعنی یک متخصّص فن، کاملاً بتواند معاینه کند و موضعِ اشکال و درد را مشخص کند که کجایش مشکل دارد و ما در طول تاریخ و بیش از آن در زمان خودمان مشاهده می‌کنیم که ظلمه و معاونان ظلمه، انسان‌های خودپرست و متکبّر و به تعبیر قرآن فرعون، اینها با چه کسانی گره می‌خورند، با انسان‌های بی‌شخصیّت و بی‌هویت که حاضرهستند فرعون را بپرستند، لذاست که فرعون‌پرستی در طول تاریخ باب است، الان بیش از هر زمان دیگر است، بنان‌علیه این بیماری این است که دل حقیقت را نمی‌بیند، دل در حجاب است حقیقت را نمی‌بیند و تسلیم باطل می‌شود و نتیجه‌اش هم همین است که در دنیا مشاهده می‌کنیم. در روایات از این خیلی زیبا بحث شده است.

 یک کتابی هست شاید هزار سال قبل نوشته شده به نام حجاب القلوب، انگشت گذاشته روی همان موضع درد، یک کارشناسی کرده، حجاب‌القلوب که بر بشر حاکم است، بعد حدیث دارد از پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌سلم) که از زمانی خبر داد که فرمود یکی از فرزندان من که نام او روح‌الله است و مؤید من‌عندالله خواهد بود، او خواهد آمد و حجاب القلوب را برطرف خواهد کرد، یعنی بینش‌ها را عوض خواهد کرد، یعنی این‌که به حقیقت کار ندارد و تسلیم ظاهر بشود، این در آن زمان تغییر خواهد کرد؛ از این حدیث شریف گویا آیت‌الله‌العظمی آقاسیدحسن اصفهانی مرجع بزرگوار جهان تشیع در آن زمان که ایشان در سال هزار و سیصد و بیست و شش رحلت فرمودند از این حدیث مطلع بودند، یکی از آقایان علما می‌گوید در زمان رضاشاه پلید و عامل استعمار عده‌ای از تجّار تهران رفته بودند نجف محضر آیت‌الله‌اصفهانی رسیدند،عرض کردند آقا مردم در ایران از گرسنگی می‌میرند، بسیاراوضاع خراب است، شما یک نامه‌ای به این مردک بنویسید شاید حیا کند، آقا فرمودند که من نامه می‌نویسم اما او به نامه من ترتیب اثر نخواهد کرد،اصلاح این امور در انتظار روح الله است که مسلم ایشان را نمی‌شناخت چه کسی است،اصلاحی مبتنی بر آن روایت بود،خوب خود امام(قدس‌سره) از این قضیه با خبر بوده؛ آیت‌الله‌خزعلی(قدس‌سره) در سال چهل و دو در خردادماه که در نوروزش مدرسه فیضیه را زدند و کوبیدند و طلاب را کُشتند و از بالا بام پرت کردند و مدرسه را ویران کردند، در خردادماه خدمت امام رسید عرض کرد آقا اجازه می‌فرمائید مدرسه فیضیه را تعمیر کنیم، امام سرش را بالا آورد فرمود من برای تعمیر مدرسه نیامدم، من برای ساختن مسجد نیامدم، من برای ساختن حسینیه نیامدم، من سه مأموریت دارم،] آن سه مأموریت[چیست؟ فرمود یک اینکه حکومت اسلامی تشکیل بدهم، شما مستحضرید در دنیای دوقطبی شرق و غرب هیچ جا کشور مستقلی نبود و اگر آن بدون رقابت به پایان می‌رسید تمام امور در دست آنها بود،هیچ جامعه‌ای،هیچ مسلکی،هیچ کشوری جرأت حضور نداشت، بنان‌علیه وقتش همین بوده، فرمود من یک مأموریت دارم که تشکیل حکومت اسلامی بدهم که بقاء اسلام مربوط به آن است، کاملاً روشن است، دوم بیداری جهانی، این بیداری جهانی همان رفع حجاب‌القلوب است که در آن حدیث آمده و سوم جهان برای ظهور صاحب اصلی آماده شود،خوب امروز بیش از هر چیزی مسئلۀ تبیین یعنی در راستای این فرصتی که امام(قدس‌سره) به‌عنایت پروردگار و توجهات حضرت مهدی(علیه‌السلام) ایجاد فرموده بالاخره زمینه‌ای ایجاد شده که در مقابل این همه رسانه‌ها و امپراتورهای تبلیغاتی بالاخره بشود حرف حق را گفت، قبل‌ها که این نبود،این فرصت بزرگ مسئلۀ تبیین یعنی در واقع همان باورِ حق، باورِعدل و کنار زدن پذیرش ستمگران مهم‌ترین مسئله برای بشر است، حالا با چه طرح‌هایی می‌شود این را تسریع کرد، این را تعمیق کرد، این را توسعه داد و به نتیجه رساند،اما خیلی توفیق بزرگی است، خیلی زمینۀ مناسبی است، در طول تاریخ چنین شرایطی نبوده، آن‌وقت آن بیداری جهانی امروز حاصل شده است، بیداری جهانی امروز حاصل شده منتها توسعه می‌خواهد،اصل این حرکت شروع شده، خوب، شرایط هم که شرایط جالبی است؛ یک فرمایشی هم آیت‌الله‌خزعلی داشتند شاید سال مثلا پنجاه و چهار، آن مواقع در درس تفسیرشان نسبت به زمینه‌های ظهور صاحب اصلی منجی عالم مطلبی فرمودند که در اینترنت شما حتماً دیده‌اید،آن موقع تقریباً بهترین مفسّر قم ایشان بود، فرمودند که نسبت به ظهور حضرت مهدی (سلام‌الله‌علیه) زمینه‌ها آماده می‌شود،آماده هست ولی یک چیزهایی کم دارد، چه کم دارد؟حالا تعبیر ایشان فرمود روایات می‌گوید که بالاخره قبل از آن یا در آن زمان، به تعبیر ایشان دنیا یک سلسله اعصابی را پیدا خواهد کرد به‌گونه‌ای که هر کس در هر جای زمین قرار داشته باشد به کفِ دستش نگاه کند هم آنجا را ببیند و هم آن سخن را بشنود و آن هنوز حاصل نشده است،سال پنجاه و چهار ایشان فرمودند.

 مسئلۀ مقدّس تعظیم اربعین که خود این یک معجزه جداگانه است، این یکی از آن سمبل‌های بیداری جهانی است، اینکه تنها شیعه‌ها نمی‌روند، همۀ مسلمان‌ها از شیعه باشد، سنی باشد،غیر مسلمان باشد،دین‌های مختلف،مسلک‌های مختلف می‌بینید این در راستای آن بیداری‌ای است که در جهان حاصل می‌شود و خداوند به شما چه توفیقی عنایت کرده که چشم و گوش جهان را باز می‌کنید و دنیا در حال استقبال از شماست؛ این در حالیست که شما بهتر از من می‌دانید که باز آنچه هم که در احادیث و روایات،حالا از کتب عتیق اسنادی که هست و تا مدارک اسلامی، تا پیشگویی‌های پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)، پیشگویی‌های امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) از وجود مقدّس حسین (علیه‌السلام) ،و آنچه که بعد بر آن تعلّق خواهد گرفت واقعاً اعجاب آور است،وقتی در حدیث دارد که«اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَسَفینَهُ الْنِّجاة»،حسین(علیه‌السلام) ۲ یا ۳ ساله بودند،آنهایی که این سخن را از پیغمبر شنیدند بر ما امتیاز دارند،امّا امتیاز ما بیشتراست،چرا؟ به‌جهت اینکه ما این فاصلۀ هزار و چهارصد سال را داریم و امروز آثار معجزه آسایش را می‌بینیم، از آینده جز خدا چه کسی خبر دارد،«فَلا یُظْهِرُ عَلیٰ غَیبِهِ أَحَداً إِلّا مَنِ ارْتَضیٰ مِنْ رَسُولٍ»[۳]، که این کلامی که رسول خدا دربارۀ حسین(علیه‌السلام) می‌فرماید و باقی آنچه را که تعبیر فرموده این‌ها جزو معجزات امروز است،زیرا این علم الهی است واِلا هیچ‌کس نمی‌داند یک بچۀ سه ساله در آینده چه خواهد شد،منتهی همۀ انبیاء مصباح الهدی و سفینه النجات اند همه اوصیا اون ها مصباح الهدی و سفینه النجات اند همه ائمه هدی علیهم السلام مِصباحُ الْهُدی وَسَفینَهُ الْنِّجاة هستند،پس بنان‌علیه وقتی این حدیث خاصِ امام حسین(علیه‌السلام) ذکر می‌شود،یعنی در همه استثناست و واقعاً استثناست، شما گرایش‌هایی که با وجود مقدّس امام حسین(علیه‌السلام) است نسبت به هیچ پیغمبری، نسبت به هیچ امام دیگر به این صورت ندارید، شما برای هیچ پیغمبری حتی پیغمبر آخرالزمان اربعین نمی‌گیرید تا برسد به ائمه دیگر، اما نسبت به امام حسین(علیه‌السلام) که می‌رسد می‌بینید، در روایت دارد که علامت مؤمن پنج چیز است و در آن پنج چیز یکی زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام) است، این معنی‌اش چیست، حالا این را تطبیق بدهید با آنچه که بعد از هزار و چهارصد سال اتفاق می‌افتد،چه اتفاقی می‌افتد، یک حرکت جهانی، یک آگاهی جهانی، یک عدالت خواهی، مردمی که به کربلا می‌روند هدفمند می‌روند،حالا مسلمان یا غیرمسلمان است،آن اُسقُف مسیحی،کشیش مسیحی هم که به آنجا می‌رسد صلیبش را کنار می‌گذارد و به خاک حسین(علیه السلام) سجده می‌کند و می‌گوید این ذبیح فرات است که در کتب آمده است،بنان‌علیه اربعین حسینی یک مسئله‌ای است که مثل باقی مستثنیات این خاص امام حسین(علیه‌السلام)است که گفتم منحصر به این نیست،مردمی که امروز حرکت می‌کنند هدفمند حرکت می‌کنند و دعوت همۀ انبیاء برای پیاده کردنِ‌عدالت یعنی دیدنِ حقیقت و بر اساس آن حکم کردن،«لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ»[۴]، بنان‌علیه دنبال عدالت می‌گردند و سمبل این عدالت در تاریخ نه تنها به زبان یک مسلمان، نه تنها به زبان یک شیعه، نخیر، آقای جورج جرداق مسیحی غیر مسلمان هم که اگر کتابش را به حضرت عیسی(علیه‌السلام) اختصاص می‌داد ما می‌پذیرفتیم، مطلب درستی است، اما او امام علی(علیه السلام) را به‌عنوان سمبل عدالت ارجح می‌داند و کتاب خاص خودش را به وجود مقدّس امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) و پدر امام حسین(علیه‌السلام) و فداکاری‌های امام حسین(علیه‌السلام) و سیاست الحسینیه و اینکه آدرس منجی عالم را باید از کجا گرفت؟از کربلا، در کجا؟ در اربعین، مخاطب کیست؟ مخاطب همۀ مردم جهان هستند که امروز از ظلم به ستوه درآمدند و شما منادی این حقیقت هستید، خیلی شکر خدا را بجا بیاورید و در کنار این هم، آیاتی که حالا اشاره فرمودند و تلاش‌هایی که در این جهت کرده‌اند،زندگی با آیه‌ها، زندگی هشت میلیارد مردم ستمدیده جهان به‌خاطر سلطه ستمگران امروز باید حرکتش زندگی با آیه‌ها باشد،«إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ»[۵]، این شما هستید که با پرچم وراثت صد و بیست و چهار هزار پیغمبر و برای اعلای حق و ابطال باطل با مخاطبی که جهان است صحبت می‌کنید، آن حجاب‌القلوب بوسیلۀ شما رفع می‌شود،این پیام بوسیلۀ شما ابلاغ می‌شود،آن اربعین حسینی؛ و لذاست که اشاره فرمودند اگر حالا از ایرانِ خودِتان مثلاً یک میلیون و پانصد هزار نفر خودشان را در اربعین به کربلا می‌رسانند اما بازمانده‌ها که همۀ مردم هستند، نه تنها بیست میلیون نفر، چهل میلیون نفر، پانزده میلیون نفر، همۀ مردمند، بازماندگان هستند، چون دلشان با کربلاست، دلشان با اربعین است.

 امیدواریم که این برنامه‌ها توسعه پیدا کند،تعمیق پیدا کند و امروز در جهت تبیین با یک سرعت ضریب به هر وسیله انجام پذیرد،خوب الحمدالله وسائل هم طوری که اشاره شد وسایلی است که هر کس در هر گوشۀ دنیا باشد می‌تواند با گوشۀ دیگر ارتباط بگیرد،تنها به سخنرانی و تنها به مجالس قناعت نشود، نه، مسائل فردی، در بازار کاسبی می‌کند حرفش را بگوید،در مدرسه کنار درس اما اصلش این باشد،در دبستان،در دانشگاه، در مزرعه است فرق نمی‌کند،چراکه باید این به یک حدّ نصابی برسد این بیداری که معادلات را بتواند تغییر بدهد و هرچه این سرعت پیدا کند ضایعات کمتر می‌شود؛ بالاخره همه چیز در دنیا هزینه دارد،آنچه که هزینه‌اش از دست دادن همۀ امور است کوتاه آمدن و تسلیم شدن است،آن یعنی همه چیز را از دست بدهید، اما بقیه نه اشتباه کردند، استقامت هزینه ندارد سرمایه گذاری است،چرا؟ چون وعدۀ به آن هیچ طرفش هزینه ندارد،عهدالحسنیین است،عهدالحسنیین معنیش این است که کُلش سرمایه‌گذاری است،هیچ هزینه‌ای ندارد، چه هزینۀ رسیدن به آرزوی به‌کمال در راه هدف الهی که هزینه نیست، کجا هزینه است، هزینه آنجایی است که نامردی کند، سُستی کند، تنبلی کند و نتیجتاً «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»[۶]،همه چیز را به دشمن واگذار کند،آن هم چه دشمنی که ملاحظه کنید حالا شما غزۀ امروز، یعنی هشتاد سال است که آنها ] این کارها را می‌کنند[،منحصر به آنجا که نیست، هر جا در دنیا سلطه‌ای است از این نوع است و بعد تسلیم سلطه شدن که سرلوحه و تابلوی فریاد حسین(علیه‌السلام) هَیهات مِنّا الذلّة است این از ساحت قدس انسان و اسلام دور است.

 به هر حال توفیقی که شما دارید،امتیازی که شما گرفتید و بالاخره آن فریادی که شما دارید به‌صورت رسا به‌دنیا می‌رود و دنیا هم آماده برای شنیدن است،ملاحظه می‌کنید از پا نمی‌نشینند؛مردم در کشورهای اروپایی، در خودِ آمریکا،در انگلیس و غیره را ملاحظه کنید که مردم شکنجه می‌شوند، مردم جُرم می‌شوند،مردم زندان می‌روند،اما روز‌به‌روز توسعه پیدا می‌کند.

 خدا قوت، از محضر همۀ شما التماس دعا دارم، شما دعای مستجاب دارید و ما نیازمند به دعای خیر شما هستیم، بنده هم دعاگوی همۀ شما هستم،ثبتکم‌الله بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا وَفِي الآخِرَةِ،ان‌شاءالله چشم شما به جمال صاحب اصلی که ارباب اصلی شماست روشن بشود، صلوات بفرستید.

[۱]– نهج البلاغه، حکمت ۳۹۲٫

[۲] -نهج البلاغه،حکمت۲۲۷٫

[۳] -سورۀ جن،آیات۲۷-۲۶٫

[۴] -سورۀ بقره،آیۀ ۲۷۹٫

[۵] الکافی، جلد۱، صفحه۳۲.

[۶] -سورۀ بقره،آیۀ ۱۲۰٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *