بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان، و با درود به روانِمقدس رهبرِ فقید انقلاب،و سلام و درود به رهبرِمعظم جمهوری اسلامی ایران، رهبرِمسلمین جهان، و سلام مجدد به محضر شما عزیزان؛ با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم،مخصوصاً فلسطینِمظلوم، غزهی مظلوم، لبنانِ مظلوم، اسلامِ مظلوم بر گرگهای بینالمللی.
پنجم مرداد سالروز تأسیس ] اقامه اولین [نماز جمعه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوسیله ابوذر انقلاب آیتالله طالقانی قدس سره و شریف را گرامی میداریم؛ شما خیلی خوش آمدید،هم از دیدارتان و هم از فرمایشات شما بهرهمند شدم؛ دعاگوی شما هستم.
خوب،پیداست از بهترین قربات الیالله خدمت به نوعِ انسان است،امّا خدمات هم یکسان نیست ولی بالاترین خدمتِ به انسانها خدمتِ به انسانیّتِ انسانهاست،درعینحالی که همهی خدمات بهنوعِ انسان عبادت است،از بهترین قربات الیالله است ولی انسانیّتِانسان غریب و مهجور است،یعنی کار فرهنگی، کار انسانی،شما آثارش را در جهان،در صحنهی میدانی،میبینید؛آنهایی که حالا به هر نسبتی از فرهنگ انسانی که اسلامی است با هر درصدی ملاحظه کنید با آنهایی که رها هستند،دیگر به آنها انسان نمیشود گفت، به آنها حتی حیوان هم نمیشود گفت،چون حیوان قانون دارد، سگِ هار و گرگِ هار هم نمیشود گفت،چون آن حیوان که مریض است و سادیسم دارد و اینها هر کاری از دستش ساخته نیست، امّا این «شرار خلق الله علي وجه الأرض» که فاقدِ فرهنگ،فاقِد قانون،فاقِد انسانیّت است،حتی در چارچوبه حیوان هم قابل تعریف نیست،حتی در چارچوبه حیوان هار و مریض هم قابل تعریف نیست،چرا؟چون میبینید کارهایی که اینها میکنند اصلاً از هیچ موجودی ساخته نیست،حالا نمونهی غزه را میگوئید،نمونهی لبنان را میگوئید،نمونهی یمنِ مظلوم را میبینید، منحصر در اینها نیست، بحث قریب هشتاد سال اشغال فلسطین نیست،پانصد سال اینها دنیا را در جنگهای بینالمللی و بدتراز آن، شیوههای فرهنگی،شیوههای سیاسی، اینها پانصد سال است که با مردم این کارها را میکنند، حالا آن را مقایسه کنید با انسانهایی که در چارچوبه عبودیّت و بندگیِ خدا و اسلامِ عزیز،اینها نیّتهای پاک،«فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا »[۱]،انگیزه مردم برای نماز چیست؟میخواهد پاک بشود،میخواهد گناه نداشته باشد،میخواهد فرشته باشد،میخواهد خدمتگزار باشد،آنوقت این تربیتی که در پای تعهدهای توحیدی فقط خدا را میپرستد،پولپرست نیست،خودپرست نیست، شهوتپرست نیست،دنیاپرست نیست، زورپرست نیست، خداپرست است،شما در هر جا، درهرجامعهای با آدرس این بروید با ارزشهایی مواجه میشوید که انسان در مقابل آن خودبهخود سرِ تسلیم فرود میآورد؛این برنامهی تربیتی خداست،چگونه تشریع شده؟از مسجدِمحلهای که حالا یک پیرمرد،یک پیرزن در آن حاضر میشود، تا مسجد جامع، تا جماعتهایی، تا مسجد جمعهای که]نمازگزاران برای خواندن نماز می آیند[و در این خلاصه نمیشود،تا عمره و حجی که اهل توحید جمع میشوند وبرای نجات بشر،برای کمال انسان فکر میکنند،البته این در حالیست کهبهخاطر انحراف از حقیقتِدین و حکومتهای سلطهگر ظلمه،استبدادهای داخلی و بعد از شصتسال، آنوقت استعمار خارجی هم به آن پیوسته، ببینید بر سر انسانها چه آوردند!، و اگر امام قدس سره که بر اساس آن وظیفهی ویژهای که داشت و الهامات الهی که داشت،اگر بعد از تقسیم کرهی زمین به شرق مُلحد و کمونیست و کافر و لیبرال غرب و باقی کشورها خودشان را به اینها وصل میکردند دیگر جایی برای اسلام و مسلمانی باقی نبود؛آنموقع که من بهخاطر میدهم میگفتند که کارشناساهای غربی هم که آمدند بررسی کردند گفتند دیگر دین آخرین نفسهایش را میکشد وهمه تسلیم در مقابل کفر و الحاد بودند، امّا خدا چه کار کرد؟ خوب خدایمتعال عالمی که بهتعبیر حدیث«افضل من أنبیاء بنیاسرائیل» چه شوکی وارد کرد بر کفر جهانی که در یک قدم، دو قدمیاش تسلّط بر کل جهان بود،اما چه کرد؟ امروز این اسلام تنها بحث یک کشور که نیست، بحث یک منطقه که نیست، که البّته به زبانشان که زبانها فرق میکند،امّا مردمِ جهان بیدار شدند و امروز حرف از عدالت و اسلام میزنند،این از برکات امام امت قدسسره بود که فرمود وظیفه دارم حکومتاسلامی تأسیس کنم که این حکومت اسلامی بیداری جهانی بیاورد و زمینهسازی ظهور حضرت مهدی علیهالسلام حاصل شود.
بله،برای من تداعی شد یک چند جملهی زیبایی که مرحوم آیتاللهعبادی امامجمعه مشهد میفرمود،خدا رحمتشان کند، میفرمودند بعد از نماز جمعهها معمولاً در دفتر که مینشستم افرادی در نوبت بودند که خیلی ارباب حوائجی بودند،حالا هر کسی بهنوعی، تا آنکه کمک مالی میخواست،در شرایط آن زمان،گفت روز شنبه زمستان سرد رفتم دفتر و صف مراجعین به من مراجعه میکردند،هر کسی درخواستش را میگفت تا رسید به یک پیرمردی که تُرک زبان بود و پیرزنِ همسرش هم همراهش بود، تُرکها هم وقتی فارسی صحبت میکنند خیلی خوشمزه صحبت میکنند،اول از شرایطش تصوّر کردم که دنبال حاجت مالی هست،وضعیتش اینطورنشان میداد،دیدم آمد جلو و با همان زبان شیرینِ تُرکی فارسیاش از اینجا شروع کرد،گفت دیروز ما نماز جمعه آمدیم مسجد گوهرشاد جا نبود،رفتیم صحن جا نبود،کجا رفتیم، تو بست رفتیم جا نبود، رفتیم آن طرفتر نزدیک بازارحاج آقاجان،بههرحال خوب برف بود،زمین یخ بود،ما این برفها را کنار زدیم با این پیرزن نمازجمعه شرکت کردیم،به اینجا که رسید ایشان فرمود که من تصوّرکردم حالا میخواهد بگوید که خوب نمازجمعه که تأسیس شده باید کاملاً آمادگی ایجاد بشود،باید زمینهها مساعد باشد،گفتم شاید حاجتش این است که یک کار عمومی است و درست هم هست،خوب،همهی اینها را که شرح داد سوالش دراین خلاصه میشد، با آن زبانِ شیرینی تُرکی فارسیاش گفت که آقا من یک سؤال دارم، بفرمائید،گفت سؤالم این است که صدوبیستوچهارهزار پیغمبرآمدند آن همه تلاش کردند اما نشد، اتمام حجت شد ولی نشد،سوال من این است که این آقای خمینی چه کسی بود که آمد شد و جهان را تغییر میدهد،یک واقعیتی است؛امروز که البته باز این روزهای خاص که مظلومیت مظلومین غزه و فلسطین و لبنان وغیره بهخود اوج گرفته، روزهایی است که روزهای خشمِ علیه استعمارگران است و امیدواریم که جبههی مردمی بر این جبههی استعماری غالب بشود که انشاءالله خواهد شد،آنوقت ملاحظه کنید اگراین پایگاه]جمهوری اسلامی ایران[ نبودهمهی جهان درمقابل سلطهی سلطهطلبان استعمارگر میشد غزه،اما آنکه حتماً شکست خواهد خورد استعمار است، با این رسوایی جای بقای آنها نیست، ممکن است زمان ببرد، اما آنها رفتنی هستند و این جملهای است که امام چه زمانی فرمود، آقا هم امسال در فرمایششان به این اشاره داشتند؛آن نوروزی که چماقداران استعماری ریختند در مدرسه فیضیه،طلبهها را از بالای بام پرت کردند و زدند و کشتند و علیه اسلام شعار دادند،همان لحظهای که آنها این مانور قدرت را میدادند امام در خانهاش حالا پنج نفر یا ده نفر یا بیشتر بودند امام صحبت میکرد و فرمود با همهی این حرفها آنها رفتنی هستند، شما ماندنی هستید؛ این استعمار با همهی یال و کوپال و قتل عام و پایمال کردن همهی قوانین انسانی و بینالمللی و حقوقانسانی،با همهی قُلدریهایشان، آنها رفتنی هستند، شما ماندنی هستید برای اجرای عدالت؛نسلهای آینده آن موقع ارزشِ کار شما مشخص خواهد شد، این نوع کار شما یک نوعی نیست که بگویم آقا گزارش داد، اقلام و به اعداد و ارقامی نیست؛ یک انسان که به وسیله شما هدایت شود ارزشش بالاتر از همه آنچه که آفتاب به آن میتابد هست و این طرحهای زیبایی که برای حضور بیشتر در این محیط هدایت و ارزشهای انسانیّت و الهی است که خوب کسانیکه صاحب ابتکارند به دیگران هم منتقل کنند، دیگران هم حالا چه در این استان، چه در استانهای دیگر موفقّیتها را به هم منتقل کنند که بسیار کار ارزشمندی است،توسعهی این امر که اگر انشاءالله یک روزی ضریب پیدا کند و دو تا چهار تا بشود،چهار تا هشت تا بشود،هشت تا شانزده تا بشود،شانزده تا سی و دو تا بشود، ما همانطوری که امام قدس سره در فرمایشاتشان فرمودند ما در آستانهی ظهور آن حضرت خواهیم بود، درعینحالی که اینبهخاطر اینکه به ما بشر بستگی دارد، ما همیشه روی آن حساب پنجاه درصد باز میکنیم نه بیشتر.
خداوند شماها را توفیق بیشتر بدهد،خیلی کار بزرگی دارید، شما هم سجدهی شکر خدا را بهجا بیاورید که خدا شما را «واستعملنی بطاعتک و مرضاتک»[۲]، در رضای خودش بهکار گرفته است؛ انشاءلله موفق باشید،صلوات بفرستید.
[۱] – سوره توبه،آیه ۱۰۸ .