خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در همایش وحدت برای ایران

متن بیانات امام جمعه بیرجند در همایش وحدت برای ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله وصلاة والسلام علی رسول‌الله

با سلام به امام زمان، و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران فرمانده‌ی کل قوا و سلام مجدد به محضر شما و همه‌ی سنگرنشینان علم و ایمان، با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم مخصوصاً فلسطین مظلوم،غزه مظلوم، لبنان مظلوم، اسلام مظلوم بر گرگ‌های بین‌المللی.

الحمدالله،استفاده کردیم، هم از دیدار شما و هم از فرمایشات شما، چند دقیقه مصدع وقت شما می‌شوم و امیدوارم آن‌چه خیر باشد خداوند به زبانم جاری فرماید.

در جهانی که داریم زندگی می‌کنیم تمامش از سخت افزار و نرم افزار،نقش علت و معلول دارد، نقش سبب و مسبب دارد، «أبَى‌اللّه ُأن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ»[۱]،ما هر چه دیروز کاشته‌ایم امروز درو می‌کنیم و هر چه امروز بکاریم فردا درو خواهیم کرد،«إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»[۲]، این‌ها اصولِ حاکم بر جهان است، آزمایش ما هم در همین قضیه است که چه می‌کنیم و چه انتظار داریم،باید انتظار ما، با عمل ما سنخیت داشته باشد،«وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ»[۳] دین خدا بر اساس نظام تکوین تشریع شده است،«أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ»[۴]،عالم تکوین و نظام خلقت را خدا آفریده و برای همه‌ی آن قانون داده است، همه‌ی موجودات سیرشان، حرکتشان بر اساس اسباب و مصوبات به سوی هدف است، انسان هم از آن مستثنا نیست، اسلام هم از آن مستثنا نیست، بله فقها می‌فرمایند و خوب می‌فرمایند، می‌فرمایند شما موضوعی را نمی‌توانید طرح کنید که اسلام روی آن حکم نداشته باشد، همه‌ی موضوعات این‌طوری است و در همه‌ی آن‌ها اسم‌هایش با هم فرق می‌کند، اما این بحث لفظی است حقیقتش که فرق نمی‌کند، حالا گاه در هستی صحبت می‌کنید و از طریق عقل علت و معلول و سبب و مسبب را در شناخت هستی به کار می‌برید بعد اسمش را فلسفه می‌گذارد، اما بعد در چیستی صحبت می‌کنید، اسمش را علم می‌گذارد، بعد به هر اسمی، به هر علمی، یک نام و فامیل می‌گذارند، اما واقع مطلب این نیست، واقع معنا، تمام این‌ها، سلسله علل و معلول هستند دیگر فرق نمی‌کند می‌خواهد کشاورز باشد، دانشمندش را بگو، مهندس می‌خواهد ساختمانی باشد، دانشمندش را بگو مهندس، دنبال چه می‌رود، دنبال علل و اسبابی می‌رود که نتیجه‌ی آن یک ساختمان استاندارد ساخته شود، یک کشاورزی استاندارد درست شود، خوب این‌که منحصر به این‌ها نیست، همین قضیه را در باب دیگر اسمش را صنعت می‌گذارد،آن هم یکسری علل و اسباب را فراهم می‌کند و مطابق با آن، سنخیت با آن نتیجه می‌گیرد صنعت، گاه همان را در یک قالب دیگری برای اِعمالش در کاردستی‌اش، در شعری که می‌خواند، در خطی که می‌نویسد، اسمش را هنر می‌گذارد، همان را در مسائل اخلاقِ‌صفر به‌کار می‌برد، اسمش تربیت می‌شود، چطور می‌شود که در فلان خانواده فرزندانی باسواد، با اخلاق، با ایمان، پرورش پیدا می‌کنند، فلان خانواده فرزندانی معتاد، بی‌حال، بی‌توجه و بیسواد بار می‌آیند، چرا؟ به جهت این‌که سبب را تعقیب نکرده، وظیفه‌اش را انجام نداده، جامعه همین‌طوری است، حالا همین تربیت را در این‌جا می‌آورد، در جامعه اسمش را سیاست می‌گذارد، این‌که همان است؛ دین روی همه‌ی این‌ها حکم دارد، از فلسفه‌اش بگیرید تا مسائل سیاسی، تا هنرش، تا مسائل اقتصادی، تا مسائل اجتماعی، تا مسائل نظامی، مگر ندارد؟! اگر غیر ازاین باشد که دین نیست،چون دین برنامه‌ی زندگی است، خدایی که عالم را آفریده برایش برنامه هم آفریده است به اشکال مختلف، بنابراین وقتی می‌فرماید«وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»[۵]، معنی‌اش این است، یعنی اگر شما می‌بینید که مسلمان‌ها در طول تاریخ توسری‌خور می‌شوند این علت ندارد! این شانس است! این اقبال و طالع است! این‌ها که نیست، این عمل خودشان است، مال خودشان است،«وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»[۶] إِنْ شرطیه است، دیگر بله شما بالا دست هستید اما به شرط این‌که علل و اسبابِ بالادستی را شما به‌کار ببندید،آن چیست؟ایمان است، ایمان به معنی صحیحش نه ادعا، خوب شما هفتاد وهفت سال است، نه، هزار و چهارصد سال است، هفتاد و هفت سال است که یک کشور اسلامی را به نام فلسطین،اروپایی‌های وحشی کلیدش را به دست صهیونیست‌ها دادند، این‌ها هفتاد و هفت سال است که قتل،غارت، ظلم، تعدّی،تجاوز،از بین بردن زندگی مردم، خانه‌های مردم، اشجارمردم، خوب دو میلیارد مسلمان از دور نگاه می‌کنند این ذلّت را چرا می‌پذیرند، چون مومن نیستند، او خیال می‌کند دین فقط نماز است این‌که نیست، کسی که صدای مظلوم را بشنود و پاسخ ندهد مسلمان نیست، انواع و اقسام مسائل سیاسی این‌ها تحت تنظیم احکام شرعیه است،«فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ»[۷]، با آن سررشته‌ی الهی که محکم است و هرگز گسسته نمی‌شود که عبودیت و بندگی خداست و ایمان مسلمانی است آن شرطش چیست؟ دقیقاً کلمه طیبه‌ی لا‌اله‌الا‌الله است، یعنی از نفی شروع می‌شود و در اثبات ختم می‌شود،همان‌طوری که لا‌اله‌الا‌الله اول با نفی شروع می‌شود آن‌ها را بیرون کن، دیو چوبیرون رود فرشته درآید، طاغوت‌ها را از دلت بیرون کن تا نور الهی در دلت ظاهر شود، دقیقاً آیه‌ی قرآن هم همین است،«فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ»[۸]، اول هرگونه ارتباطی که با ستمگران داری را قطع کن،«فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ»[۹]، آن وقت ایمان، ایمانِ‌صحیح است، اما اگر بنا باشد که از سویی ادعای ایمان به خدا می‌کند و از سوی دیگر دشمنان خدا را یاری می‌کند، کمک می‌کند، یا بی‌تفاوت است، این‌که نمی‌شود،«وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَوۡلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّـٰغُوتُ يُخۡرِجُونَهُم مِّنَ ٱلنُّورِ إِلَى ٱلظُّلُمَٰتِ»[۱۰]، این‌کار سنخیتش با این است، آن کار سنخیتش با آن است، تمام جهان علت و معلول است، تمامش سبب و مسبب است و خود ما هستیم که نقاشی چهره‌ی واقعی خودمان را می‌کشیم، من چه کسی هستم، الان معلوم نمی‌شود در قیامت معلوم خواهد شد،«يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا»[۱۱]، مردم به‌گونه‌های مختلف، قیافه‌های مختلف،«لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ»[۱۲]، آن‌جا عمل دیده می‌شود، آئینهِ‌عمل به من نشان می‌دهد من چه کسی هستم، من که نمی‌توانم بفهمم من چه کسی هستم،«أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ»[۱۳]، خوب من که نمی‌دونم آن تهِ دل من اگر سر فلان دوراهی قرار گرفتم کدام را انتخاب می‌کنم، من نمی‌دانم، اما خدا که می‌داند،«يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ»[۱۴]، اما هر چه هستم همان هستم، هر چه هستم هم همانم و انسان در گروی عملش است.

امروزبیداری جهانی حاصل شده است، الحمدلله به برکت جهاد جهادگران و اندیشه‌ی روشن انسان‌های با ایمان و فریاد مظلومانه مظلومان، دنیا را از خواب بیدار کرده است، حتی در خود کشورهایی که سیستم‌های حکومتی‌شان منشأ فساد و ظلم بر دنیا هستند، ملاحظه می‌کنید مردمش بیدار شدند،خوب این چطور است که آن‌ها حتی کسانی هستند که به ظاهر قیافه‌شان به قیافه مسلمان که نمی‌خورد اما در وجدانش،در فطرتش،در اتکای به انسانیتش، تا پای جان در مقابل همان طواغیت که از خودشان هستند ایستادگی می‌کنند،اما از آن طرف یک عده به عنوان مسلمان می‌بینید سازش‌کاری می‌کنند، این‌که درست نشد؛ انسان در گروی عملش است و امیدواریم این بیداری اخیر ان‌شاءالله به بیداری جهانی و به تمدن اسلامی بینجامد و خدای متعال همه‌ی ما را از خوابِ‌گران غفلت بیدار کند و ما را برای ان‌شاءالله فرج، همه‌ی مسلمین چه که برای فرج و نجات همه‌ی انسان‌های روی زمین، هشت میلیارد انسانی که به بدبختی گرفتار شدند و در زیر چکمه‌های ظلم دارند روز می‌گذرانند خدا همه‌ی آن‌ها را نجات دهد و سایه‌ی شما علمای دین را که بیدار کننده هستید بر سرِجامعه اسلامی ما الحمدلله نگه دارد.

ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیات دنیا و فی الآخره، صلوات بفرستید.

[۱][الكافي : ۱/۱۸۳/۷٫]

[۲] -سوره رعد،آیه ۱۱ .

[۳] -سوره نجم،آیه ۳۹ .

[۴] -سوره اعراف،آیه ۵۴

[۵] -سوره آل عمران،آیه ۱۳۹

[۶] – همان .

[۷] -سوره بقره،آیه ۲۵۶ .

[۸] – همان.

[۹] -همان.

[۱۰] -سوره بقره،آیه ۲۵۷ .

[۱۱] -سوره زلزال،آیه ۶ .

[۱۲] -همان.

[۱۳] -سوره انفال،آیه ۲۴ .

[۱۴] – همان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *