بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه سنگرنشینان علم و ایمان ، بزرگداشت مقام همه شهدا و بالاخص شهدای خدمت و سیدالشهدای آنها آیت الله رئیسی
عرض تسلیت در آستانه شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام و آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصا فلسطین مظلوم ، غزه مظلوم ، لبنان مظلوم ، اسلام مظلوم ،
خیلی خوش آمدید ، چند دقیقه ای وقت شما را می گیرم و امیدوارم آنچه خیر باشد خداوند به زبانم جاری فرماید .
تقریبا همه انسان ها از عالِم و عامی می دانند که مسئله گزینشِ مناسب در هر دستگاهی ، در هر دستگاهی ، حالا یک دستگاه ماشین ، خودرو ، اگر قطعات عوضی جاسازی کنند ، سرنوشت و آینده ی آن ماشین مشخص است ، همه می دانند ، که نمی داند ؟ همه می دانند ، در یک دستگاه اداری هم همین طور است ، در یک دستگاه فرهنگی هم همین طور است ، در انواع و اقسام مسئولیت های اجتماعی همین است ، این ها جزء مسائل همه کس دان است .
مشکلی که در این جهت پیش می آید نادانی نیست ، بلکه تعمد در خلاف است ، روی همان اظهارنظرهایی که می کند اگر منافع خودش مطرح باشد ببینید چقدر تیزبین است ، اما متاسفانه تقریبا همه ی آسیب هایی که ما می بینیم برگشت به این قضیه می کند .
دین داری یعنی چه؟ یعنی در هر امری گزینش ها بر وجه اصح ، صورت بگیرد ، چون انبیا همه به عدالت دعوت کردند ، « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ [۱]» قسط یعنی عدالت ، عدالت یعنی چه ؟ عدالت یعنی هر چیزی در جای خودش و به اندازه خودش قرار بگیرد ، همینی که اشیاء در جای خودش قرار نمی گیرند ، اشخاص هم در جای خود قرار نمی گیرند فاجعه ها شروع می شود ،« إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ [۲]»یعنی چه؟ یعنی خدا گزینش می کند برای دینش ، آنکه اصلح برای جامعه هست خداوند گزینش می کند ، جالب اینجاست که یکی از اساتید دانشگاه در فلسطین اشغالی ، استاد دانشگاه یهودی ، در یک سخنرانی همه شان را غافلگیر کرد ، متن آن را هم دارم ، شما هم حتما دیده اید ، اینکه اجمالا ، گفت که من تحقیق کردم ، آنکه برای دنیا حرف دارد و حرف درست دارد و هرکس آن دین را بپذیرد شانس آورده است اسلام است ، چرا ؟ گفت اسلام در قرن هفتم میلادی مسئله گزینش اصلح را بیان کرده است به عربی هم حدیث دارد ، « اَلْإِسْلاَمُ يَعْلُو وَ لاَ يُعْلَى عَلَيْهِ [۳]» و گفت ، نام پیغمبر آخر الزمان را مصطفی می گویند ، محمد مصطفی اللهم صل علی محمد و آل محمد ، کارهای اسلام بر اساس گزینش اصلح است ، گفت ما یهودی های یک قومی بیشتر نیستیم ، برای جهان حرف نداریم ، آنکه برای جهان حرف دارد اسلام است ، اما مشکلات داریم دیگر ، در سال ها قبل بود که در آن دورانی که هنوز بعد از فروپاشی شوروی ، فکر می کنم اوکراین بود (کم حافظه هستم) از روسیه به مسئولین وقت اوکراین اطلاع دادند که یک عنصر نامطلوب ، در دستگاه گزینش شما هست ، وابسته به غرب است ، خب نیروهای امنیتی خیلی تلاش کردند ، هر چه تلاش کردند ، گفتند که هیچ آثاری به دست ما نیامده ،چه آثار آمده یا نیامده یک عنصر نامطلوب وابسته است ، بالاخره او را حالا با هر کیفیتی بود به اقرار وادار کردند گفت بله مثلا من در جوانی که بودم در دانشجویی خودم ، در فرانسه مثلا درس می خواندم این معامله را کردم ، گفتند ، شما اگر وابسته بودی چطور شد هیچ نشانی ، هیچ ارتباطی بین شما نبود؟ گفت ارتباط لازم نیست! ما آنجا که بودم ، بالاخره سیستم به طور چیدند که من در گزینش قرار بگیرم و کار من چه باشد؟ کار من این باشد که افراد بی صلاحیت را نصب کنم !!! اینهم نتیجه نهاییش وضع اوکراین به کجا کشیده شد؟ از آنجا شروع شد ، این دیکته برای همه جا هست ، برای همان جا هست ، خیلی بصیرت و هوشیاری لازم است که الحمدالله ، شما الحمدالله ، این بصیرت را دارید .
در مسئله گزینش و اینکه انسان کارشناس ، انسان کارشناس ، خدا به او علم داده است ، شکرش این است که آن نظر علمی خود را بگوید ، وابسته به رضای خاطر فلان و فلان و فلان نشود ، حقیقت حال چیست؟ آن حقیقت حال را ، خدا به او علم داده کارشناس است ، اما گاهی به خاطر گرایش هایی که خودش دارد ، گاهی هم برای گرایش هایی که دیگران دارند و در خدمت دیگران قرار می گیرند و آن نظر کارشناسی خود را کنار می گذارد ، ریشه مشکلاتی که بعد پیش می آید قطعه ها عوضی می شود همین جاست.
یک روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام عرض کنم ، حالا جملات اولش خیلی متناسب با این موضوع نیست ولی به هر حال کلام مولا است ملوک الکلام است ، « الْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ [۴]» مردم صحبت می کنند ، خب صحبت می کنند صحبت ها ضبط می شود ، این حرف مال هزار و چهارصد سال قبل است دیگر ، « الْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ [۵]» در قرآن « مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ[۶]» قرآن همین را می گوید ، این هم برخاسته ای از قرآن است ، هر سخنی که می گوید آن سخن نگهداری می شود ، حفظ می شود ، « الْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ، وَ السَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ [۷]» حالا هرچند ما بپوشانیم و توجیه کنیم و فلان کنیم ، یک روزی باز می شود همه کس می فهمند نگاه می کنند ، فیلم آن نشان داده می شود و « كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ [۸]» هر کسی به نسبت به کاری که انجام داده در گرو هست ، رهایش نمی کنند ، باید پاسخگو باشند ، بر سر مردم چه آورده « كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ » از اینجا به بعد ، حالا حال آن کسانی که این طوری هستند چطور است؟ « وَ النَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ[۹] » اما متاسفانه یک عده ای ، خیلی کم می آورند ، خیلی کم می آورند ، نسبت به وظیفه شان خیلی کم می آورند ، در حدی که به او باید گفت خُل است ، که همه شخصیتش را فدا می کند ، تا برای خاطر دیگران « وَ النَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ[۱۰] » چرا ؟ چکار می کنند ؟ «سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ، وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ[۱۱]» کار به آن واقعیت های عملی کمتر گرفته می شود ، می شود بحث های لفظی ، این صحبتش را می خواهد تحمیل کند ، آن هم می خواهد توجیه کند ، به چه نتیجه ای می رسید به هیچی ، «يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً، يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ الرِّضَى وَ السُّخْطُ[۱۲]» آنکه واقعا کارشناس است ، کارشناس است ، کاملا می داند ، از جهت علمی نقصی ندارد ، اما این کارشناسی خود را به خاطر فلان نور چشمی ، مرتبط ، هم حزبی ، همشهری ، فامیل ، نظر علمی خود را کنار می گذارد و یک چیز دیگر عوضی می گذارد ، این می شود قطعه عوضی ، « يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً » رأی او بالاست ، کارشناس دقیق است ، اما « يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ الرِّضَى وَ السُّخْطُ » از آن آقا خوشش می آید این طور می گوید ، از آن آقا بدش می آید اینطور می گوید ، یک بام و چند هوا درست می کند ، دانشمندان است – ها !!! منشاء مشکلات این هاست « وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً، تَنْكَؤُهُ اللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ الْكَلِمَةُ الْوَاحِدَة [۱۳]» اینطوریست ، به ظاهر آدم با اراده ای نشان می دهد ، اما این آدم با اراده ، بس است که یک گوشه چشم ، آقا این کارشناسی اینطوری بشود ، آقای فلان اینطوری گفتند ، جابه جا می کند ، یک سفارش « تَسْتَحِيلُهُ الْكَلِمَةُ الْوَاحِدَة » یک سفاری ، یک جمله ، از فلان رسیده ، نتیجه صد و هشتاد درجه مختلف ، چیکارش می کنید؟ خُل نیست؟ در حالی که «لا تَكُن عَبدَ غَيرِكَ وَقَد جَعَلَكَ اللّه ُ حُرّا [۱۴]»آزاد باش ، آزاد باش ، خدا تو را آزاد آفریده است ، خب آزادی را هم که طور دیگر معنی می کنند ، هرج و مرج ، اسمش را می گذارند آزادی ! و آنچه که علم است و ایمان است و انسانیت و شرف است و اسم می گذارند ، هر چی دلشان بخواهد.
یک روایتی هست که حضرت موسی سلام الله علیه دوستی داشتند یک دوست دانشمند و کارشناس بود ، خودش حضرت موسی ، دوستش هم پیداست ، در سطح بالا ، یک وقتی به حضرت موسی عرض کرد که ، من باید بروم به منطقه خودم ، خویشاوندان خودم ببینم ، چه کار خیری ، بسیار خوب بفرمایید ، این آقا رفت ، یک هفته شد ، دو هفته شد ، یک ماه شد ، دو ماه شد ، یک سال شد ، دو سال شد ، ازش هیچ خبری نیامد ، حضرت موسی (حالا من کم حافظه هستم ) نقل معنی می کنم ، شما متنش را پیدا خواهید کرد ، حضرت موسی از حضرت جبرئیل پرسید این دوست ما رفت دیگر نیامد؟! گفت چرا آمده اخیرا وارد شده ، منتها در قیافه میمون ، در قیافه میمون ، یک بندی هم بگردنش است ، خیلی از حضرت موسی ناراحت شد ، خیلی ناراحت شد ، دوستش می داشت ، بلافاصله به محراب رفت دعا کند ، خدا این را ببخش ، خطاب رسید موسی ، اگر اونقدر دعا کنی که بندهایت از هم جدا بشود ، اما این دعا مستجاب نیست ، چرا؟ جهتش این است که ما به این آقا علم دادیم ، که آن علم را پیاده کند ، اما او علمش را کنار می گذاشت و به خاطر تقی و نقی فلان و این ها ، اظهار نظر می کرد ، یعنی شکل واقعیش همان شکلی است که درآمده ، مسخ !!! ما این روزها را در پیش داریم.
برنامه زندگی پس از زندگی که برنامه پژوهشی بسیار جالبی است ، در ماه رمضان ملاحظه می کنید ، گاهی در غیر ماه رمضان هم مختصری هست ، که خدا کند که از این برنامه و مشابه این برنامه های خوب استفاده درست بشود ، اصلا استفاده نمی شود ، حالا یک برنامه ای را نقل کرد ، که شما حتما دیدید ، پارسال بود نمی دانم ، فکر می کنم پارسال بود ، یا سال قبلش ، یک برنامه ای را نقل کرد ، آقای محترمی که در تجربه های نزدیک به مرگ به کما رفته بود و رفته بود آن عالم ، بعد برگشت ، خب آنجا چی دیدید؟ گفت که آنجا جمعیت زیادی بودند ، همه میمون بودند ، یک نفر از میان آنها که قدش هم یک مقدار بلندتر از دیگران بود و من را به اسم صدا زد ! گفتم عجب !!! این صداش خیلی آشناست ، صداش خیلی آشناست، این چیست؟ این کیست؟ بله شناختم ، گفت من فلانی هستم ، این که آدم بدی نبود ظاهرا !!! آدم خوبی بود ، گفت بله ، این هم که در این جمع به من اجازه صحبت دادند ، یک امتیازی داشتم ، ولی ما مستحق این بودیم ، اینهایی که می بینید ، این آقا اهل تهران بود ، او هم همسایه اش بود ، چندی قبل از دنیا رفته بود ، بعد از او خواست ، گفت که حالا اگر در این شرایط آخرالزمانی ، منجر به ظهور حضرت مهدی علیه السلام شد ، به ما اجازه دادند من از طرف این جمع با شما صحبت می کنم و اگر این مسئله ظهور تحقق پیدا کرد ، شما برای ما شفاعت بگیرید !!! که اگر به این صورت وارد آن عالم بعدی بشویم مشکل است دیگر ، اما شما برای ما شفاعت بگیرید ، که امام عصر از ما شفاعت کند و از ما بگذرند.
این انقلاب اسلامی که حاصل شد ، اگر همان گونه که باید باشد ، ما همان طور انجام می دادیم ، دستکاری نمی کردیم ، کم و زیاد نمی کردیم ، سلیقه نمی کردیم ، حزبی نمی کردیم ، نفوذ بیگانه نمی پذیرفتیم ، این را مطمئن باشید همه کارهای لازم درست می شد و حالا عرض بنده نیست ، آن دبیر سازمان ملل ، که معاصر با پیروزی انقلاب بود ، در یک سخنرانی در یک کشور اروپایی او در سخنانش گفت ، گفت واقعیتش این است که این انقلاب اسلامی آنقدر پرتوان است آنجا گفت که حتی انحراف ها و سقوط اخلاق و فرهنگ و انسانیت اروپا هم که از بین رفته است ، این انقلاب اینها را هم می توانست درست کند ، یعنی اینقدر این انقلاب قویست ، منتها انقلابی که بر اساس نیروی اصلح باشد ، اینکه هر کسی بگذارند ، هر کجا بگذارند ، خب نتیجه اش این می شود که می بینید ، نتیجه اش این است ، اما انقلاب در ذات خودش ، و لذاست که ما هرچی الان هم ، هر چه موفقیت داریم ، دقیقا همان جاهایی است که انقلاب به انقلابیون سپرده شده و کار را انجام دادند و انجام می دهند ، به هر نسبتی ، هر جا هم کاری فاسد شده ، خراب شده ، ضایعات داشته ، دقیقا همان جایی است که کار از دست انقلابی گرفتند به دست دیگری دادند ، چه توقع دارید؟! خب نتیجه اش همین است بنابر این ، ضایعات مربوط به انقلاب نیست ، چون کار خلاف انقلاب که انقلاب نباید جورش را بکشد ، اگر ظلم کرده ، اگر بی عدالتی می کند ، اگر رشوه می گیرد ، اگر کم فروشی می کند ، اگر دروغ می گوید ، این مربوط به انقلاب نیست که ، کارها را اینها خراب می کنند ، نه امانت داری ، نه صداقت ، نه خدمت ، اینها که کاملا از هم جداست و به تعبیر دیگر، « أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ * فَذَٰلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ * وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ [۱۵]» همانی که آن کار هست ، این کار هم هست ، چه قبل از انقلاب ، چه بعد از انقلاب ، همه کارهای خیر به اهل خیر سنخیت دارد و همه کارهای شر با اهل شر سنخیت دارد ، و لذاست که در دید کارشناسی منصفانه ، همه موفقیت ها مربوط به انقلاب و انقلابیون است، همه ضایعات و مشکلات مربوط به نااهل است ، اما قرائن و شواهد حاکیست که البته ، این آزمایشات در آخر زمان هست ، اما گذر زمان در این حوادث تلخ و شیرین ، با همه این تلخی ها ، گذر زمان ، به نفع حق است ، به نفع اسلام است ، به رسوایی مدعی برمی گردد ، ملاحظه هم می کنید ، ملاحظه می کنید که امروز یک بیداری جهانی دارد حاصل می شود و دیگر بحث این کشور و آن کشور نیست ، بحث سطح جهان ، گرایش مردم ، (موجب دردسرتان شدم).
آیت الله حائری شیرازی قدس سره در سال ، در دهه هفتاد ، فکر می کنم ، آن وقت خبرنگار اتریشی از ایشان پرسید ، می خواست یک بهانه ای دستش بیاد ، گفت ، این انقلابیون شما که بعضی ها برمی گردند ، نظر شما چیست؟ غافل از اینکه آن بصیرتش مثل عمار یاسر می ماند ، ایشون فرمود شما ناراحت نباشید به حرف من گوش کنید ، گفت بفرمایید ، گفت شما می دانی بشری اینطوریست که یک عده ، دزد و دغل و قانون شکن و فاسد و ظالم و این ها هستند درسته؟گفت بله ، گفت در مقابل یک عده اهل ایمان و قانون و خدمت و نیت و تقواست ، هست؟ بله ، گفت شما امروز را نگاه نکن ، این کشور و آن کشور ندارد ، این انقلاب سراسر جهان را می گیرد و مشتری خودش را از هر دو قشر مشخص می کند ، هر جا آدم فاسد ، دغل ، دزد ، ویرانگر ، آدم کش باشد ، به سرکردگی اروپا و آمریکا خواهد بود ، سطح جهان، حال می خواهد ایرانی باشد می خواهد غیر ایرانی و هر جا آدم با تقوا و خدمتگزار و خوش نیت و با ایمانی باشد به رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی ، در هر جای دنیا که باشد ، به سرکردگی انقلاب اسلامی ایران خواهد بود .
این تلاش هایی هم که شما الحمدالله برای تصفیه امور انجام می دهید این ها هم تعیین می کنند همین را ، ما انشاالله آینده خوبی خواهیم داشت ، با امید هر چه بیشتر و تلاش زیادتر و تصفیه امور ، خداوند بر توفیقتان بیفزاید.
صلوات بفرستید
[۱] سوره مبارکه حدید آیه ۲۵
[۲] سوره مبارکه آل عمران آیه ۳۳
[۳] من لا يحضره الفقيه , جلد۴ , صفحه۳۳۴
[۴] حکمت ۳۴۳ نهج البلاغه
[۵] همان
[۶] سوره مبارکه ق آیه ۱۸
[۷] حکمت ۳۴۳ نهج البلاغه
[۸] سوره مبارکه مدثر آیه ۳۸
[۹] حکمت ۳۴۳ نهج البلاغه
[۱۰] همان
[۱۱] همان
[۱۲] همان
[۱۳] همان
[۱۵] سوره مبارکه ماعون آیه ۱ الی ۳