بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله وصلات والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله والعن الدائم علی اعدائهم اعلاء الله
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران ، رهبر مسلمین جهان و سلام به محضر شما عزیزان و همه سنگرنشینان علم و ایمان
عرض تبریک و تهنیت دهه کرامت میلاد مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و ولادت با سعادت حضرت ابوالحسن علی ابن موسی علیه آلاف التحیه و الثناء
و آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصا فلسطین مظلوم ، غزه مظلوم ، لبنان مظلوم ، یمن مظلوم ، اسلام مظلوم ، بر گرگهای بین المللی
جامعه زنان ، جامعه مردان ، که هر دو در یک تعریف انسان و بنی آدم می گنجند ، در این لحاظ ، از این لحاظ ، با هم تفاوت[ندارند]«إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ[۱]» که حقیقت تقوا ، حقیقت توحید است ، اگر آدم صفی الله هست ، حضرت حوا هم هست ، اگر حضرت عیسی روح الله است، حضرت مریم عَذرا[۲] هم هست ، اگر نفس نفیس و شخص شخیص رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در دعوی به دعوت به توحید ، برای نجات بشر هست ، خدیجه کبری هم هست ، اگر حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم هست ، اگر حضرت حسین سلام الله علیه مظهر توحید ، حضرت زینب کبری هم هست ، اما جالب اینجاست که وقتی به عنوان تمثیل در راه توحید ، در کلام وحی ، «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ[۳]» آن نمونه ، حضرت آسیه به عنوان یک زن معرفی می شود ، که حالا این بحث دارد که شما بهتر از بنده می دانید که چقدر زیباست
اما انسان ، این موجود ، که سراپا استعداد است ، تا کمال مطلق ، « عبدی أطعنی حتی أجعلک مثلی[۴] » ، آن رمزی که این به کمال می رسد ، رمز توحید است، به توحید دست یافتن معنایش همین است ،آن فعلیت حاصل می شود و این موجودِ مستعد، شکوفا می گردد ، ظهور پیدا می کند ، دعوت همه انبیا به این بوده است ، معنی کلمه ی طیبه قولو لا اله الا الله تفلحوا ، این تفلحوا همان است ، که اگر کسی خودش را در چارچوب توحید تربیت کند، و از شرک و نفاق و کفر و ظلم و این ها فاصله بگیرد ، همانی که به او می گویید قُرب ، قُرب ، این قُرب زمانی نیست که ، قرب مکانی هم نیست که ، یعنی در اندیشه توحیدی و عمل به آن ، صفات خدا را در خود متجلی کند ، می شود مظهر اسما الهی ، قولو لا اله الا الله تفلحوا ؛ زن باشد یا مرد باشد ، هر کی می خواهد باشد از هر قومی از هر قبیله ای ، از هر نژادی ، فرقی نمی کند آنچه که مهم است حالت قُرب پیدا کند
این نقشه راهی است که پیامبر ارائه فرموده ، ،جانشینان پاک پیامبر آن را هر جا به مناسبت باز کردند ، که در صحنه میدانی یعنی چه؟ حالا اگر ابوسفیان هم بگوید لا اله الا الله ، تفلحوا ؟! ابدا و از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود مَن قالَ : «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ» مُخْلِصا (او مخلَصا ) دَخلَ الجَنّةَ [۵]جَنت هم همان کمال فعلیت است ، قید زدند ، به آن کلام پیغمبر قید زدند ، مطلق نیست ، مشروط است ، شرح آن هم با خود روایت است و « و إخْلاصُهُ أنْ تَحْجِزَهُ «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ» عَمّا حَرّمَ اللّه[۶] »این لا اله الا الله که موجب کمال می شود و انسان کامل ایجاد می کند ، آن وقتی است که با اخلاص باشد و نشانه اخلاص این است که تمام برنامه های عملی اش ، اخلاقی اش ، گفتارش ، رفتارش ، قدمش ، قلمش ، زبانش ، گوشش ، همه این ها در راستای آن چیزی باشد که خدا فرموده و پرهیز کند از آن چه خدا نهی کرده و از مشهورترین توضیح این دعوت به توحید که پیامبر اکرم فرموده ، حدیث متواتر و فوق تواتر حضرت امام ابوالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام که تمام این سلسله معصومین و انسان های کاملا هستند ، تا جبرئیل ، تا لوح ، تا قلم «و قال الله تبارک و تعالی کلمه لا اله الا الله حصنی[۷]» هر چیزی آفت دارد دیگه ، آفت ندارد؟! همه چیز آفت دارد ، انسان هم آفت دارد ، فکر هم آفت دارد ، عقیده هم آفت دارد ، عمل هم آفت دارد ، انسانیت هم آفت دارد ، نمی بینید در دنیا چه خبر است ؟! آن وقت باید در یک حصنی در یک حرزی انسان قرار بگیرد ، آن توحید است و( من دخل حصنی) ، کسی که به توحید پناه برد و خودش را به آن تطبیق کرد و نقشه راهش را بر اساس توحید اتخاذ کرد ، او از همه آفاتی که بر روح انسان ، بر قلب انسان ، بر عقل انسان ممکن است عارض بشود ، مصونیت پیدا می کند
گفتن هجده هزار، در نیشابور ، هجده هزار قلمدان کشیده شد و این حدیث را نوشت! اما بازهم تمام نیست ، تکمیلش و تکمله اش این بود که حضرت فرمود، «بشروطها» با ادعا نمی شود ،«بشروطها و انا من شروطها[۸]» این دیگر تکمیل شد ، یعنی ولایت الله « وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً [۹]» این مقام ولایت الله است ، اینکه نمی شود پشت سر ولید بن یزید بن عبدالملک مروان که مست شراب است ، بایستی نماز بخوانی ، لا اله الا الله گفت ، بعد چه ؟ اینکه نمی شود، « لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ [۱۰]»
شما امروزِ بشر را مشاهده می کنید که دیگه ننگ شده ، ننگ ؛ حیوانات درنده و مریض و هار از اینها بهتر هستند، چرا اینها اینطور شدند ؟ به خاطر گریز از مرکز توحید که عملا ولایت الله هست ، از چه کسی پیروی می کنند ؟ نتیجه اش همین است ، « لَتَعطِفَنَّ الدُّنيا علَينا بَعدَ شِماسِها عَطفَ الضَّرُوسِ على وَلَدِها [۱۱]» این فشارهایی که بر بشر وارد می شود ، این ها بالاخره بشر را به فریاد وا می دارد ، امروز در خیابان های نیویورک و لندن هم می بینید مردم فریاد می زنند ، از دست این حیوان های دو پا ، از دست این اشرار ، حکومت های فاسد ، هیچ راهی ندارد ، جز برگشت به توحید ، راه دیگر ندارد و خدای متعال منت نهاد ، و همان گونه که در بعثت انبیا و نصب اوصیا در هر زمانه ای ، در زمان معاصر ما اگر در مقطعی که دقیقا دنیا به دو نیم کره شرقی و غربی ، کمونیست و لیبرال ، دو جبهه انحرافی رسوا تقسیم شده بود ، اگر یک پایگاه توحیدی ایجاد نمی شد ، دیگه بعد از فروپاشی شوروی و سلطه لیبرال دموکراسی رسوا ، به تعبیر خودشان پایان تاریخ ، استبداد آن ها دیگه بر همه ملت ها ، به گونه ای می شد که به هیچ جریانی ، به هیچ جبهه ای ، به هیچ فردی ، به هیچ قومی ، هیچ گونه فرصت نمی دادند ، همین که می بینید ! حالا روی آن فکر کنید ، در یک مقطعی که نه قبل از آن کار ممکن بود، چون شرایط ندار بود و نه بعد از آن ، به دلیلی که شرایط جهان تغییر کرد ، در مسئله انفجار اطلاعات و لوازم آن هیچی نمی ماند ،خدا منت گذاشت و آن ولایت الله را تثبیت کرد ، « قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ [۱۲]» خُب اینها هم خلق الساعه نیست ، این ها برنامه هایی است که خدای متعال « إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ [۱۳]» همه چیز را خدا روی اندازه آفریده ، همه این ها از پیش تعیین شده است و لذاست که انسان های کامل ، این قضایایی که ما می بینیم و تعجب می کنیم ، انسان های کامل از قبل می دانند ، می دانند ؛ که خُب در این باب ، اصلا خودش یک بابی است وسیع هم هست و از این نمونه ها بسیار هست ، حالا چه در پای تفاسیر آیات قرآن است ، چه احادیث است ، چه روایات است ، چه بیان مستقیم انسان های کامل است ، این جریاناتی که ما می بینیم ، در دنیا ، در اخبار آخرالزمان الی ماشاالله اسناد گویاست ، ما دقیقا این ها را امروز با چشم مشاهده می کنیم آن هایی که آن احادیث و روایات را از معصومین شنیدن یا در پای آیات قرآن استنباط کردند ، آنها امتیازی دارند که حدیث پیغمبر را شنیدند ، حدیث امام صادق را شنیدند ، روایت امام رضا ع را شنیدند ، ما هم یک امتیازی داریم که جنبه ی عملی و میدانی را به چشممان می بینیم ،که آنها ندیدند ، این امتیاز ماست ، انسان های کامل ، پرورش یافتگان مکتب انبیا و اوصیاء نه امام است و نه پیغمبر ، اما می داند ! از این نمونه ها زیاد بودند و هستند ، مخصوصا نسبت به این پیامی که رهبر حکیم ، در این مقطع که حجت بر جهان است و بیش از هر چیزی ، نقشه راه علما هست ، که مسلم حوزه های علمیه ، برای تک تک هر خط آن، به عنوان نقشه راه ، مسلم از جهت اجرای آن و تشخیص آن و تعریف آن و انجام آن ، اقدام خواهند فرمود، مسلم ، و این گنجینه ای که در این مقطع صادر شد و منشور روحانیت سرفراز مکتب امام صادق علیه السلام ، مکتب عالم آل محمد حضرت امام رضا علیه السلام ، حالا من یک نمونه را ذکر می کنم از صدها نمونه ای که شاید شما خیلی بهتر از بنده می دانید و این ها ثبت شده است این ها ، آیت الله العظمی نائینی قدس روحه الشریف ، استاد معظم حضرت آیت الله العظمی تهامی رحمت الله و باقی بزرگان اینها چه کسانی بودند؟! آیت الله نائنی نقل می فرمایند ، می فرمایند که در محضر میرزای شیرازی دوم بودیم، عده ای بودند ، در این جمع ، شهید بزرگوار آقا شیخ فضل الله نوری هم بود ،که آن موقع جوان بودند در نجف ، آیت الله حائری یزدی هم ، شیخ عبدالکریم ، طلبه جوان اینها بودند ، اما با سواد ، بعد دیدیم یک شیخی با موهای ژولیده و به نظر آن ها برخلاف عرف وارد شد ، حالا کسی، همه نمی شناختند ، کسی نمی شناخت به آن صورت ، اما آمد نشست در جمع ، بعد سوالی ، چیزی ، رد و بدل هم شد ، اما آن شیخ ، مقام قُرب یعنی این ، عبدی اطعنی حتی اجعلک مثلی در آن روایت که شیعه و سنی نقل کردند ، که شما بهتر از بنده می دانید ، که خدا می فرماید که بنده ی من بعد از فرائض ، فرائض به جای خودش ، بعد از فرائض ، بوسیله نوافل به من نزدیک می شود ، نزدیک می شود ، تا چه حد ؟ تا وقتی که چشم او چشم من می شود ، می شود عین الله ، دست او دست من می شود ، می شود یدالله ، زبان او زبان من می شود ، لسان الله می شود ، حالا می خواهد نمونه ش را ببینید ، بعد او شیخ ، که آمده بود کسی درست نمی شناخت و به ظاهر هم طوری بود که خیلی جایگاهی ندارد ، روی کرد به آقا شیخ فضل الله نوری ، فرمود که ، یه شیخ فضل الله ی ؛ حالا چه زمانی؟ آن چه زمانی بوده و بعد چه زمانی انجام شده ؟این فاصله ی زمانی را ببینید!!! فرمود که یک نفر ، یک شخصی به نام شیخ فضل الله در تهران به دار آویخته می شود ، نکند تو باشی؟! این نکند تو باشی ، یعنی حتما تو هستی ، هشدار است دیگر ، در چه زمانی می گوید؟ و آن کار بعدا در چه زمانی اتفاق می افتد ، روی کرد به آقا شیخ فضل الله نوری ، گفت یک شیخ فضل الله ی در تهران به دار آویخته خواهد شد، نکند تو باشی ؟!!! روی کرد به آقا شیخ عبدالکریم حائری ، فرمود که ، یک فردی به نام شیخ عبدالکریم پرچم حوزه علمیه قم را بلند خواهد کرد ، نکند تو باشی ؟ زبان او زبان من می شود ، از زبان که صحبت می کند؟ از زبان خدای عالم ، لا یعلم الغیب الا هو لا یظهر علی غیبه الا احدی إِلَّا مَنِ ارْتَضى[۱۴] جالب اینجاست که آقا شیخ عبدالکریم حائری یزدی قدس سره ، که محور این پیام رهبر فرزانه انقلاب و حکیم انقلاب است ، گفت که وقتی این شیخ دست روی شانه ام گذاشت و فرمود که یک کسی به نام شیخ عبدالکریم پرچم تاسیس حوزه علمیه قم را بلند خواهد کرد، نکند تا باشی ، دستش که روی شانه ام گذاشته شده بود ، دیدم تغییر کردم ، این یدالله نیست ؟ دستش را روی شانه ام گذاشت ، تغییر کردم!!! فهم مسائل برای من آسان شد! این راه بندگی خدا این است ، عبدی اطعنی ، عبدی اطعنی ، چطور عمرها را ضایع کردیم ، کجا می خواست برسیم ، سر از کجا درآوردیم .
خُب آن شیخ هم حرفش را گفت و حرکت کرد که برود ، میرزا شیرازی آمد کفشش را جفت کرد ، بعد که ایشان تشریف بُرد ، با آن شرایط ژولیده ؛ از میرزای شیرازی پرسیدند ایشان چه کسی بود؟ فرمود ایشان ملا فتحعلی سلطان آبادی بود
چشمِ دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است، آن بینی
گَر به اقلیمِ عشق روی آری همه آفاق، گلسِتان بینی[۱۵]
ببین از کجا تا کجا را می بیند ،
چشمِ دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است، آن بینی
گَر به اقلیمِ عشق روی آری همه آفاق، گلسِتان بینی
ما رایت الا جمیلا ، «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ[۱۶]»
گَر به اقلیمِ عشق روی آری همه آفاق، گلسِتان بینی
آنچه بینی، دلت همان خواهد وآنچِه خواهد دلت، همان بینی
که یکی هست و هیچ نیست جز او وَحْدَهُ لا شریک إِلا هُو[۱۷]
صلوات بفرستید؟
[۱] سوره مبارکه حجرات آیه ۱۳
[۲] عذرا به معنای تنها و یگانه است، همچون سخنی که پیش از این شنیده و گفته نشده باشد، این نام که یکی از القاب حضرت مریم (ع)، مادر عیسی مسیح نیز هست به معنای باکره، و دوشیزه است.
[۳] سوره مبارکه تحریم آیه ۱۱
[۴] الجواهر السنیة؛ کلیات حدیث قدسى؛ ص۷۰۹
[۶] همان
[۷] حدیث سلسله الذهب / التوحید ۲۵/۲۳
[۸] همان
[۹] سوره مبارکه بقره آیه ۳۰
[۱۰] سوره مبارکه بقره ایه۱۲۴
[۱۱] نهج البلاغه حکمت ۲۰۹
[۱۲] سوره مبارکه انعام آیه ۱۴۹
[۱۳] سوره مبارکه قمر آیه ۴۹
[۱۴] اشاره به آیه ۲۶و ۲۷ سوره جن دارد (عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا* إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ)
[۱۵] دیوان اشعار هاتف اصفهانی
[۱۶] سوره مبارکه مائده ۱۱۹
[۱۷] دیوان اشعار هاتف اصفهانی