خانه / متن بیانات / متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت جشن‌های نیمه شعبان

متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت جشن‌های نیمه شعبان

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و با تبریک و تهنیت ایام و اعیاد و مخصوصاً میلاد مقدس حضرت باب الحوائج اباالفضل العباس سلام الله علیه.

خیلی خوش آمدید خسته نباشید از برنامه های خوبتان و از اینکه جمع شما به صورت جامع زوایای مختلفی را دیدید، بنده تشکر که چه عرض کنم بنده کاره ای نیستم اما دعا می کنم. إن‌شاءالله که موفق باشید.

آنچه که بنده در عرایضم می خواهم تقدیم کنم که بیشتر برگشتش به مجریان برنامه ها و مبلغین و حوزه و علما و محتواهایی که می خواهد از این مقدمات خوبی که شما فراهم می کنید تبیین بشود، به اصطلاح علت غایی. همه این ها برای چیست؟ آن مهم است.

خُب، می گویید روز مستضعفین من فکر می کنم که این ابهام در طول مدت باز نشده به طوری که بخشی نمی توانند یا نمی دانند که این روز مستضعفین که می گوییم یک مضاف دارد که محفوظ است. خودِ مستضعف بودن این هرگز افتخار نیست این ننگ است. یک نوع ظلم پذیری است؛ مستضعف بودن بودن یک نوع ظلم پذیری است، انظلام است. بنابراین این مضاف دارد؛ روز نجات مستضعفین. «إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ»[۱] ، ملائکه مربوطه که جمعیتی وابسته به حضرت عزرائیل سلام الله علیه هستند این ها روح مردم را می گیرند، زیرمجموعه آن دستگاه هستند. «إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ» خوب این ها چه کاره هستند؟ «ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ»[۲] کسانی که بر خودشان ستم کردند ملائکه از آنها می پرسند: «قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ»[۳] این سوال ملائکه است. این چه پرونده ای است؟ شما بر خود ستم کردید شما کجا بودید؟ «قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ»[۴] ما آدمایی بودیم که مستضعف بودیم و طواغیت بر ما حاکم بودند استعمار بر ماه حاکم بودند ستمگران بر ما حاکم بودند و گردن کج و این حرف ها. قال «قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً»[۵] آیا در این زندگی زمینی راه نبود به هجرت؟ این تنها شامل هجرت زمینی نیست، در زندگی زمینی هجرت، – که در عناوینی و روایات که به هر حال هجرت از معصیت به طاعت، هجرت از جهل به علم، تا باقی هجرت ها – « أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً » آیا در زندگی زمینی شما راه نجات نبود؟ چرا بود! دلیل اینی که بود چیست؟ دلیلش این است که خدای متعال شما را تکلیف کرده «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ »[۶] مگر خدا تکلیف به محال می کند؟! خدا که تکلیف به محال نمی کند «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا »[۷] بنابراین شما می توانستید و نکردید و کار شما زار است، محکوم هستید.

جالب تر از این بخش، بخش پایانی آیه است؛ «إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ »[۸] بله، بعضی از مستضعفین عذر دارند، پیرمرد زمین گیر است پیر پیرزن زمین گیر است کودکی است که مثلاً از او کاری ساخته نیست این ها مستثنی هستند، بله از نظر من و شما مستثنی هستند، اما دنباله آن را که می خوانید این است که شاید خداوند آن را عفو بکند یعنی چه؟ یعنی همانی هم که الآن از او هیچ کاری ساخته نیست، می تواند طراحی کند برای آینده‌اش؛ بی تفاوت هستند. همان پیرمرد که در صحنه های میدانی دیگر راه ندارد و همان پیرزن همان هم می تواند در را برای نجات از طاغوت و ستمگر و هجرت به سوی ولایت الله می تواند طرح داشته باشد و بی تفاوت نباشد بنابراین حتی نسبت به آنها هم دنباله آیه می فرماید که: « شاید مورد عفو قرار بگیرند»، مورد عفو قرار بگیرند یعنی چی یعنی به نحوی مسئول هستند. خُب، هیچ مسئله ای اهم از این هست؟ چرا؟ به جهت اینکه همه آنچه که می بینید، کار خود ماست و ما ناراضی هستیم که چقدر مشکلات است! مشکلات را چه کسی ایجاد می کند دیروز چه کاری کردم چه حرفی زدم چه موضعی گرفتم چه سکوتی گرفتم چه فریادی زدم که امروز به سراغم آمده و بعد کی می خواهم هجرت کنم؟ و وقتی بحث انتظار به میان می آید، اصلا انتظار یعنی این، انتظار چه؟ انتظار فرج؟ انتظار فرج عمل می خواهد، طرح می خواهد، برنامه می خواهد، نظم می خواهد، پیگیری می خواهد، این هاست؛ وگرنه به سراغمان می آید یک چیزی نیست که دیگر قابل تعارف باشد، به سراغ ما می آید.

شما ملاحظه فرمودید که در مدینه در سقیفه بنی ساعدة چه گذشت؟ افراد بی تفاوت گذشتند؟ بعد چه شد؟ این بی تفاوتی ها که حالا تا ببینیم… ، از این حالا تا ببینیم ها کار به جایی رسید که فرزندان پیغمبر امنیت نداشتند. می گویند خوب باشد تا ببینیم… ، این انتظار که یک چیزی نیست که مربوط به زمان ما تنها باشد، انتظار برای انجام اوامر الهی، پیروی از اولیای الهی همیشه باید باشد همیشه هم در صحنه باید باشد، همیشه هم فعال باید باشد، منتها نبوده؛ وقتی نبوده یعنی چه شده؟ یعنی افراد به وظیفه شان عمل نکردند و ترک فعل کردند کار به جایی رسیده که خاندان پیغمبر در مدینه امنیت ندارند و رفتند! خب آن نصف قضیه است، این طرف قضیه چه شد؟ این طرف قضیه این بود که به سراغ مردم آمد. چطور وقتی بی تفاوتی ها به این جا رسید به مدینه خبر رسید لشکر جرّاری از طرف بنی امیّه به سمت مدینه می آید. حرم رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم، چه کنند؟ بلافاصله تشکیلات نظامی‌شان را مشخص کردند و مدینه را احاطه کردند و اینها بالاخره نتوانستند از خود دفاع کنند، بخشی از نگهبانان… به هر حال موقعیتی بود که دشمن وارد شد. چه کرد که نمی توانم بگویم که چه کرد! خیلی شرم آور است! تا سه روز جان و مال و ناموس مردم برای لشکر جرّار بنی امیه آزاد بود! چه می شود؟ خون ها ریخته شد، نوامیس هتک شد، اموال ربوده شد، اسب ها در حرم پیغمبر بسته شد، حالا یک عدّه زنده می مانند. چطور زنده می مانند؟ آن را می آورند زیر تیغ جلاد و می گویند: شما مال یزید هستید، یزید اگر شما را بکشد حق با اوست اگر شما را بفروشد حق با اوست اگر شما را آزاد کند حق با اوست، این طور می توانید بیعت کنید؟ اگر به خودش تردید راه می داد سرش را می زدند! آن کسی که زنده ماند با این قید زنده ماند که این مال یزید است. چه کسی بر اینها ظلم کرد؟ خودشان!

این منحصر به یک مقطع خاص نیست. خداوند انسان را مکلف قرار داده بر اساس قدرت او را تکلیف کرده و باید عمل کند، عمل نکند«كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ»[۹] در گرو می ماند تا آن نتیجه‌ی کار به او برسد.

مستضعف یعنی نمی توانم!!!. شما همین الان در کشور شما چقدر جریان هایی، گروه هایی، احزابی، اشخاصی، دارید که می گویند نمی شود! آن آقا مسئول بود که به خاطر دارید و هنوز صدایش در گوش شماها هست -می‌گفت: – ایرانی جز بزباش نمی تواند درست کند، بالاترین هنرش بزباش است[۱۰] ! یعنی چه؟ یعنی انگلیس باشد یعنی آمریکا باشد یعنی فرانسه باشد، معنایش این است که ما که نمی توانیم، این «نمی توانیم» همان است و پیام انتظار پانزده شعبان این است که «ما می توانیم»، مردم مدینه می توانستند از علی بن ابی طالب حمایت کنند. مگر چند روز فاصله شده بود فاصله ای نشده بود، از هجدهم ذی الحجه تا بیست و هشتم صفر مگر چند روز فاصله شده بود؟ بله کمتر از این هم فاصله شده بود، حضرت موسی ده روز فقط -تأخیر کردـ  «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً»[۱۱] ده روز تاخیر، با ده روز تاخیر چه شد؟ امور را رها کردند و هارون را تنها گذاشتند و گوساله را آوردند بت پرستی کردند. کمتر از این هم هست! اما تمام مسئله سر این است که مستضعف بودن ننگ است نه فخر! و باید در محتواها به مردم گفته شود، راه انتظار امام زمان یعنی ما می توانیم از امام معصوم حمایت کنیم بنا نیست که این ها با معجزه انجام بشود و الا با معجزه که نیاز به هیچ کس «وَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ»[۱۲] اصلا آن ارزشی ندارد که. شما بشر باید این کار را بکنید وگرنه خدا که می تواند به شما ربطی ندارد نمره برای شما که نمی نویسند، حکمت خدا این است که خودتان این کار را انجام بدهید چون می توانید. همانی که امام رحمة الله ‌عیله فرمود «ما می توانیم»، همانی که الآن آن توانایی های خودتان را که در کتب بسیار در آمار و ارقام بسیار ـ دیده می‌شود و ـ آدم کیف می کند … ، ما می توانیم و حتی گاهی اقرار دشمنان است که خودشان را فاعل مطلق بر جهان تصور می کردند امروز می گویند در مقابل ایران ناچاریم ملاحظه کنیم بدون ایران نمی شود. یعنی چه؟ یعنی «ما می توانیم»، ما می توانیم یعنی هجرت هجرت از ناتوانی به توانایی، هجرت از پذیرفتن ستم به عدل، از طاغوت به ولی الله، ما می توانیم. این در حالی است که شاید یک پانصدم استعدادمان را هم به کار نگرفتیم و الا استعداد خیلی بالاتر از این حرف هاست اما محتواها را در پانزدهم شعبان ببرید روی همان چیزی که هدف این انقلاب است. در روایات هم وارد شده که کار این انقلاب چیست؟ برخی تصور می کنند که انقلاب آمده تا دنیا را گلستان کند، نخیر!!! روایات این را نمی گوید، روایات می گوید که این انقلاب آمده است که جهان را آماده برای ظهور حضرت مهدی علیه السلام بکند. کار انقلاب این است. آن کسی که می خواهد گلستان کند امام موعود است و این روایت را هم شیعه نقل کرده و هم سنی، «يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ»[۱۳] کارش مقدمه سازی است، نیرویش را به کار می گیرد. خب ملاحظه می کنید آن هایی که دیروز بر جان و مال و ناموس شما و این کشور و کشورهای دیگر مسلط بودند و کسی جرأت نمی کرد با آن حرف بزنند، امروز آنها جرات نمی کنند گاهی یک حرفایی می گویند که خودشان هم در آن می مانند باز حرفشان را پس می گیرند. در همین چند روز قبل گفت که سپاه پاسداران نیروی تروریست است اما بعد از چند روز پس گرفت اتحادیه اروپا، چرا پس؟ بنابراین شما می توانید.

هجرت از ناتوانی به توانایی هدف از پانزده شعبان این است، « روز مستضعفین یعنی روز نجات مستضعفین» نه روز مستضعفین، مستضعف بودن ننگ است! و امروز الحمدلله شما همه چیز دارید خدا را شکر کنید مشکلات هست، خُب بله مگر مشکلات نباید باشد؟ اصلا خود مشکلات سازنده است برای انسان، «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ»[۱۴] در سختی ها انسان ساخته می شود. ملاحظه می‌کنید که دشمن هر بازی که در می آورد پاسخی می گیرد که به هر حال سر جایش می نشیند. آنچه را هم که او را پررو می کند همان افراد واداده و عقب مانده‌ای است که بالاخره وکالتاً از طرف انگلیس و امریکا با آنها حرف می زنند و همواره به هر حال آن را می گویند جامعه جهانی! مگر جامعه جهانی همان چند کشور استعمارگر هستند؟؟؟ آیا جامعه جهانی همان ها هستند؟؟؟ این حرف ها را تحمیل کرده اند اصلا چین چیزی نیست جامعه جهانی آنها که نیستند. امروز حتی ملت های خود آنها دیگر از آن نمی پذیرند، ملاحظه می کنید که چه خبر است در فرانسه و انگلیس و آمریکا و این خیلی ننگ است برای یک مسلمان و حتی برای یک انسان که این تبهکاران بین المللی را به عنوان جامعه جهانی، واجب الاطاعة بداند، عوض خدا و رسولش و أولیائش.

خداوند به شما خیر بدهد خسته نباشید که خسته نیستید و امیدواریم که این پیام را به آن هایی که صاحب تریبون‌ها هستند به هر حال با آمادگی این را به جامعه خودشان ـ برسانند ـ که امروز الحمدلله مردم از ما خیلی جلوتر هستند از نوجوان ها ملاحظه کنید تا پیرمردها بالاخره در صحنه های مختلف ـ حضور دارند، بنابراین ـ ، حرکت مردم باید روی این محتوا باشد که « خروج از استضعاف و هجرت از طاغوت پرستی به خداپرستی».

أیّدکم الله و ثبّتکم الله بالقول الثابت فی الحیات الدنیا و فی الآخرة.  صلوات بفرستید.

۰۶/۱۲/۱۴۰۳

[۱] سوره مباکه نساء / آيه ۹۷

[۲] همان

[۳] همان

[۴] همان

[۵] همان

[۶] سوره مبارکه بقره/ آیه ۲۵۶

[۷] سوره مبارکه بقره/ آیه ۲۸۶

[۸] سوره مبارکه نساء/ آیه۹۸

[۹] سوره مبارکه مدثر/ آیه ۳۸

[۱۰]https://kayhan.ir/0007Z7

[۱۱] سوره مبارکه اعراف/ آیه۱۴۲

[۱۲] سوره مبارکه نحل/ آیه۹

[۱۳] . كنزالعمّال ، ح ۳۸۶۵۷ .

[۱۴] سوره مبارکه بلد/ آیه ۴

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *