متن بیانات حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در دیدار با روسای هياتهای مذهبی بیرجند در همایش فجرآفرینان فاطمی مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
« الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلَى آلِهِ آلِ اللَّهِ وَ اللَّعْنُ الدَّائِمُ عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَعْدَاءِ اللَّهِ ».
با سلام به امام زمان (عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه اهل ایمان.
عرض تسلیت ایام شهادت بی بی دو عالم حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها و بزرگداشت و تهنیت بازگشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به وطن، و سرآغاز حکومت اسلامی. خداوند را شکر میکنم که در این لحظات بنده را توفیق زیارت شما نصیب شد. بسیار استفاده کردیم؛ هم گزارش، گزارش جالبی بود و هم رهنمودها و پیشنهادات سازنده بود؛ بنده هم بیش از آن سخنی ندارم. اما به هر حال تکون هیئت و هیأتی شدن در چند زاویه باید بررسی شود؛ یکی جنبه شخصیاش دارد و اینکه شخص چه انگیزهی و چه رمزی بوده که آمده به هیئت، هیأتی شده؛ کارها اتفاق نیست، علت و معلول است، سبب و مسبب است؛ یکی سببی دارد، این عالم هیچ چیز خارج از اسباب نیست. اولین چیزی که به ذهن میآید و از نظر علمی هم درست است سنخیت است،« ذره ذره کاندرین ارض و سماست/ جنس خود را همچو کاه و کهرباست / نوریان مر نوریان را جاذبند/ ناریان مر ناریان را طالبند»، به عنوان شخص وقتی انگیزهی در او ایجاد می شود میآید در مسجد یا میآید تو هیئت، در حسینیه، در دستهبندی، در عزاداری، بالاخره یک سنخیتی در ذات او است. علامه مطهری قدس سره مسئله جذابه و دافعه را خیلی زیبا بیان کرده اینکه جذب امیرالمومنین علی(ع) شده، اینکه جذب امام حسین(ع) شده، اینکه جذب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شده، اینکه مجذوب حضرت مهدی علیه السلام شده، این ریشه قضیه است؛ و در این جهت خدا را خیلی شکر کنید، سرمایه اصلی شما این است. بالاخره این ساختمان که هست، دیوارها، سقف و همه تشکیلاتش بار میشود بر این پایه؛ انواع و اقسام مسائل خیر و توفیقات و مبرات، اینها همه بر این پایه استوار میشود، حالا درصد سنخیت یک چیزی است که خدا میداند؛ اما به هر حال سنخیتی وجود دارد که شما جذب هیئت شدهاید، و در اینجا عمر خود را هزینه کردید؛ تمام سود در همین است. اما حالا که خدای متعال این توفیق را داده و این قطره قطرها جمع شدند، دریا درست شده و دریا موج ایجاد میکند، حالا چه؟ اینها فراتر از مسائل شخصی است؛ این هیئتهای مذهبی هستند که به صورت یک موجی در جامعه در هر ایامی، ایام عیش باشد یا عزا باشد، برنامههایشان موجی است که در جامعه نقش دارد؛ تاثیرگذار است.
این هم که حالا در گذشتهها مشاهده کردید، الان هم عیناً همان را مشاهده میکنید منتها از دستشان کاری ساخته نیست؛ به صورت نفوذ و شیطنت و فلان که اشاره فرمودند. اینکه میبینید وقتی انگلیس مسلط میشود بلافاصله هیئتها را تعطیل میکند، عزاداری اهل بیت (ع) را تعطیل می کند، برای چه هست؟ او حساب شده کار میکند؛ رمزش همین است. بنابراین دشمن حواسش جمع است؛ این بخاطر تاثیرگذاری هیئت [است] که جزو متغیرهای جامعه است. خُب در گزارشها که خیلی زیبا بود به انواع کارهای که در این هیأت، در این شوراها تصمیم گرفته می شود و هزینههای میشود و کمکهای میشود و اموری اصلاح میشود، یکی ده تا صدتا همینطور؛ چقدر ثمره خوب دارد این هیئت، این اجتماع، این تاثیرگذاری و این انجام انواع خیرات و مبرات؛ اما با توجه به اینکه ظرفیت این مجموعه که یک ظرفیت ایمانی است، خیلی بالاتر از این حرفها است؛ اینجاست که رهنمودها و پیشنهادات مکمل این قضیه هست که این ظرفیت خیلی بالاتر از این حرفاهاست؛ این مکتب اهل بیت(ع) است. و راهبرد به انواع و اقسام این ظرفیت چه میخواهد؟ هیأتهای اندیشهورز، استفاده از تخصصها، گوشواره دادن به پیشنهادها، طرحریزی برای انواع و اقسام مسائل که میتواند ربطی با دین، با جامعه، با انقلاب، با سیره ائمه هدات داشته باشد. ظرفیت خیلی بالاتر از این حرفاست؛ دیگر او یک مطلبی نیست که به صورت ارتجالی بدون مقدمه در لای صحبت آورد. نشستهای تخصصی میخواهد، پیشنهادات میخواهد، فکر میخواهد؛ عرض شود که نتیجتاً به مقاصد خیلی بالاتر رسیدن. و همچنان که اشاره فرمودند الحمدالله خراسان جنوبی با مردم با ایمانش که در بیان رهبر معظم انقلاب مرکزیت شهر علم و ایمان است مسلم آسیبها کم است، اما کم آن هم زیاد است. دشمن امروز تمام کارهایش را به صورت تخصصی بررسی میکند و در جهت مبارزه با اسلام ناب که اسلام اهل بیت(ع) است با همه وجود[تلاش میکند]، این حرف خودش است میگوید ما همه گزینهها روی میز داریم، یعنی چه؟ یعنی هر چه از دست ما ساخته باشد میکنیم؛ معنیاش این است دیگر. همه گزینه ها معنیاش این است دیگر از سختافزار و نرمافزار، از تهدید به بمبهای اتمی تا تهاجمهای فرهنگی و فضاهای مجازی، همه چیز؛ اما با همه این حرفها مطمئن باشید که دشمن کم میآورد. « أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَابِيًا ۚ وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ»۱، آنچه که باقی میماند حق است؛ و این هم یک حق روشنی است، یک حق واضحی است که نه تنها شما شیعه، نه، انسانها حق طلب[هم آن را قبول دارند]؛ شیعه نباشد، انسانها که همه مثل هم نیستند؛ بله محیط پرورش او ممکن است محیطی بوده که نتوانسته شیعه شود اما انگیزه با همان درصد سنخیت حقپرستی است و عدالت خواهی[است]؛ این مکتب اهل بیت(ع) است اما به ظاهرشیعه هم نیست، یک مسلمان غیر شیعی[است]؛ اصلاً مسلمان نیست، یک مسیحی است، یک یهودی است، یک زرتشتی است، یک هندو؛ مگر امام حسین(ع) در یک قوم خاصی خلاصه میشود، اینکه نیست. خود هندوهای بتپرست اما وقتی سخن از اهل بیت(ع) و امام حسین علیه السلام است آنها هم مثل شما هیئت دارند وعزاداری میکنند. در میان بعضی از شهرهای هندو که اصلاً غیر هندو را راه نمیدهند مثل شهر گَنگ در کنار رودخانه گَنگ که اصلاً خاص آنها است و مقدسات مسلکیشان را هم آنجا انجام میدهند و در همان رودخانه هم غسل مذهبیشان را انجام میدهند اما در آنجا غیر هندو را راه نمیدهند، به هیچ نحو؛ اما خُب در عین حال یک استثناء هم دارند؛ استثناءاش این است که آنجا یک بارگاه مفصلی به اسم حسین علیه السلام است، ببین! این منحصر به آنها هم نیست؛ در کشور خود ما، خارج از کشور خود ما این مسیحیها، ارمنیها در خود تهران اینها هیئت دارند، عزاداری دارند، سینه میزنند. زرتشتیها هم همینطور، در عزاداری شرکت میکنند، هزینه میکنند برای عزاداران حضرت سیدالشهدا و خاندان اهل بیت علیه السلام آنها شربت میدهند، کمک میکنند.
اربعین حسینی که امروز در مقابل استکبار ستمگر به عنوان مکتب عدل انجام میشود که شما خیلیها در آنجا حضور فعال دارید آنها که همه شیعه نیستند؛ از کشورهای مختلف، از اقوام مختلف، از دینهای مختلف همه میآیند؛ چرا میآیند؟ این حق یک چنین حقی است. بنابراین خوب جایی را انتخاب کردید، آن کشتی نجاتی که پیغمبر(ص) فرمود مثل کشتی نوح است که اگر بر آن نشینید از همه موجها در امان هستید؛ آن همان کشتی است که شما هیئتیها دارید. اما به دلیلی که امروز دشمن با همه وجود، از همه طرق، به همه کیفیت ورود پیدا میکند و علنی هم میگوید طرح ما براندازی اسلام است، اسلام ناب. آن ممکن است در لباس من هم نفوذ کند، درهیئت شما هم نفوذ کند، در فلان نقطه مسئولین هم نفوذ کند، در فلان نقطه کاسب هم نفوذ میکند، شیطان است دیگر؛ شیطان همانطور که در قرآن فرموده از چپ و راست و جلو و دنبال از همه جا حمله میکند و این هست. و برای اینکه ما حتی از مسائلریزی که، چون آن که اول میآید همان اول که نمیگوید بیا کافر شو، این را که نمیگوید؛ اول میآید از سلیقه من شروع میکند که با سلیقه آقا متفاوت است، از همین جا شروع میکند؛ همین را توسعه میدهد، تفرقه ایجاد می کند. شیطان معنی اش همین است، یا مسلمان امریکایی میسازد یا شیعه انگلیسی میسازد. هنر دارد در کار خودش، شیطان هم در کار خودش کم نمیآورد. همان اول چیزهای تازهی را وارد می کند- چیزهای تازهی که ناخوانده است- و آن چارچوبههای روال مثلاً تعزیه را تغییر می دهد؛ به ظاهر کار مهمی نکرده به اصطلاح یک آهنگ جدید آورده یا مفاد شعر جدید[آورده]، اما او در این خلاصه نخواهد کرد؛ یا به صحبت من آخوند، این فرق نمیکند یا سلیقه فلان کاسب یا انگیزه فلان مسئول این کار میکند، دشمن است؛ او که دشمن است دشمن همه ما است. هر جا هم میگوید ما از این جا وارد میشویم با او طرح دوستی [میریزیم] او دروغ میگوید. او اگر مسلط شود همه را از یک کنار[نابود میکند] برایش فرق نمیکند، فعلاً به صورت یک ابزار استفاده میکند.
برای اینکه از این جهت مصونیت پیدا کنیم، در یک زمانی که امروز جنگ همه جانبه است؛ رمز موفقیت یا شکستی که رقم میخورد در یک دفاع، در یک جنگ، در یک جهاد، چیه؟ رمز موفقیت این است که فرمان را از یک نقطه بگیرد، این رمزش است؛ برای مسائل ریز و درشت، فرمان را از یک نقطه بگیرد؛ این رمز پیروزی هر لشکری است. اما اگر چنانچه حالا فرمانده امام علی(ع) باشد، بالاتر از این نداریم که؛ اما وقتی در سپاه طوری شد که او به سلیقه خود عمل میکند و آن دیگری به قریه خودش عمل میکند؛ خُب نتیجه چه میشود؟ همه زحمات پیغمبر (ص) هدر می شود. در امور فرهنگی، در امور اجتماعی، در امور سیاسی باید به گونهی خودمان را تنظیم کنیم که شاخصه ما یک نقطه خاصی باشد که فرمان بگیریم، هرگز هم آسیب نخواهیم دید. بنده هم دعاگو همه شما هستم، خدا را شکر میکنم توفیق در این جلسه بسیار باصفا، بسیار نورانی به بنده عنایت فرمود. خداوند شما را ثابت قدم بدارد « ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیاة دنیا و فی الاخرة»، اجماعاً صلوات بفرستید.
۱- سوره رعد، بخشی از آیه ۱۷؛ « خداوند از آسمان آبی فرستاد؛ و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاری شد؛ پس سیل بر روی خود کفی حمل کرد؛ و نیز از آنچه [در کوره ها] برای به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگی، آتش روی آن روشن می کنند کف هایی مانند آن به وجود می آید. خداوند، حقّ و باطل را چنین مثل می زند! اما کف ها به بیرون پرتاب می شوند؛ ولی آنچه به مردم سود می رساند [آب یا فلز خالص ] در زمین میماند».