خانه / سخنرانی / متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان بیرجند در مراسم تجلیل از موکب‌داران و رانندگان اربعین حسینی خراسان جنوبی

متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان بیرجند در مراسم تجلیل از موکب‌داران و رانندگان اربعین حسینی خراسان جنوبی

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین جمیعاً و رحمت الله.

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان، عرض تسلیت ایام رحلت بانوی مکرمه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و بزرگداشت همه شهدای راه حق و مخصوصاً شهید عزیز ، سید مقاومت سید حسن نصرالله قدس سره شریف.

موضوع این جلسه که نام مقدس حضرت حسین علیه السلام و مجموعه ارادتمندان در سطح جهان و در سطح تاریخ است، یک موضوعی که با قلم، با بیان، با اعداد و ارقام گزارش بشود ، نیست، اصلاً سنخش یک سنخ دیگریست زیرا این وجود مقدس از اول خلقت آدم‌ابوالبشر و بر لسان انبیاء و اولیاء و ائمه هدی و رسول گرامی اسلام، یک استثنای تاریخ است؛ ولذاست که در احادیثی از رسول گرامی اسلام یا باقی ائمه نسبت به حضرت حسین علیه السلام آمده با همه فرق می‌کند، شما در بزرگداشت همه‌ی انبیاء صد و بیست وچهار هزار پیغمبر و اوصیاء آنها و ائمه هدی در عین حالی که « لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ»[۱]، اما اربعین برای هیچ کدام نداریم، اما وقتی نوبت به حسین علیه السلام می‌رسد ، یکی ازعلائم انسان مؤمن زیارت اربعین است، اربعین در زندگی امام حسین علیه السلام از زبان روایات این تثبیت شده و هزار و سیصد و هشتاد سال گذشته است، آن اربعین سال شصت و یک امروز به عنوان یک مسئله جهانی و بین‌المللی آن هم هدفمند، یعنی مظلومین عالم که از ظلم ستمگرانی که «مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»[۲]، به ستوه آمده‌اند، به کجا پناهنده می‌شوند؟ به اربعین حسین، همینکه می‌بینید، روی این جهت آنچه که محبت به حضرت حسین علیه السلام می‌شود و آن ارادتی که این هم  در حدیث آمده که آن حرارت محبت حسین علیه‌السلام در دل‌ها سرد نمی‌شود، ملاحظه کنید خوب حالا اینها را با چه زبانی بشود باز کرد، پرده‌برداری کرد، تفسیر کرد، ممکن نیست، این هم که مربوط به تنها شیعیان اهل بیت علیهم السلام نیست، نه باقی مسلمان‌ها، نه منحصر به مسلمان‌ها نیست، باقی انسان‌ها ،مال یک کشور نیستند، از سراسر جهان بنا به وسع آنهایی که به کربلا می‌رسند و بقیه به عنوان جامانده‌ها در هر کشوری، در هر جایی خودشان را وصل می‌کنند؛ امروز حتی از کشورهای غربی آن اُسقُف مسیحی، آن کشیش مسیحی خودش را به کربلا می‌رساند و صلیبش را کنار می‌زند و بر خاک حسین علیه السلام سجده می‌کند، دیگر جای تعجب نیست، شما شیفتگان عشق حسینی این امتیاز را گرفتید، این را با قلم و بیان و هنر و اینها نمی‌توان بیان کرد، این جز خدا پاسخگویش نیست، شما هم باید خیلی خدا را شکر کنید که این توفیق و سنخیت که عشق به اباعبدالله‌الحسین شما را اینگونه در سطح جهان این یک امتیاز است.

امتیاز دیگر در موضوع این جلسه اینکه مرتبط با همین مسئله است، هدفی را که عرض کردم بصورت هدفمند می‌آیند، یعنی برای نجات بشر، او پایگاه عدل را که همه پیغمبران به آن دعوت کردند به نشانه‌ی کربلا، از تمام دنیا جمع می‌شوند اما آنجا آدرس مهدی صاحب الزمان علیه السلام را به عنوان منجی عالم را از حسین علیه السلام می‌گیرند، چرا؟ چون آن حضرت در تاریخ در مقابل ظلم سینه را سپر کرد و تا آخرین لحظه در مقابل ستمگران خط و نشان کشید و این هرگز راکد نمی‌شود، کربلا یک نقطه جغرافیایی نیست و عاشورا یک نقطه خاص تاریخی نیست این جریان است، این جریان که فرو نمی‌نشیند، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به عنوان زمینه ساز آن ظهور است که امروز همه‌ی کفر جهان در مقابلش ایستاده است همچنانکه از چهل و شش سال قبل این بوده و در همه‌ی صحنه‌ها هم آنها باید ناچار شکست را تحمل کنند.

نقش دیگری که این مسئله حضور و وصول به کربلای معلی دارد و در دوران این  پیاده‌روی‌ها و خدمات و نقش دیگرش این است آنچه که در دنیای امروز چه در طول تاریخ، چه از نظر مستندات علمی و چه صحنه میدانی، آن جامعه‌ای می‌تواند ادعای تمدن کند که افرادش از خود بگذرند و بر اساس راه عشق به خدا و ولایت الله به بندگان خدا خدمت بدهند، در کجای دنیا شما غیر از جریان حسین علیه السلام و ائمه هدی اهل بیت علیهم السلام و این جریان چهل روزه حسین علیه السلام، در خدمت رسانی به نوع بشر، در تواضع در مقابل این و اینکه در آنجا دیگر همه هر کسی هست، هر چه هست، هر شخصیتی هست خودش  را فراموش می‌کند، افتخار می‌کند که کفش این انسان را واکس بزند دیگر نمی‌پرسند شما چه کسی هستید، دینت چیست، مذهبت چیست، یا به هر نحو یک خدمتی کند، این جامعه تمدن سازاست، نه آنهایی که چه در طول تاریخ، چه در وضع معاصر هر جا قدم گذاشتند  جز خونریزی، تخریب، ویرانی، ستم و نابودی ملت‌ها[کاری نکردند]، تمدن کدام است؟ بنابراین انجام کار شما به چند معنی، همه معانی‌اش در اوج است که یکی از آنها این است که دنیا اگر تمدن می‌خواهد باید با این زیرساخت وارد بشود واِلا آن کسی که از انسان گرگ می‌سازد و آن کسی که همچون سگ هار درنده به جان ملت‌ها می‌افتد و آن کسی که با هواپیمای جنگی به جنگ کودکان و زن‌ها وغیرنظامیان و بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها و مساجد می‌روند بدترین نوع وحشی گری است که بشود تصور کرد، این چه می‌گوید، آن چه می‌گوید، بنابراین این خدماتی که شما می‌دهید بر اساس این اهداف یک چیز ماندنی است و از بین نمی‌رود،وما هم جزاینکه برای شما دعا کنیم از دست ما کاری ساخته نیست؛مسئله، مسئله‌ای است الهی و مخاطبش فقط خداست و اولیاء الهی و ما در این جهت نقشی نداریم، ما جز اظهار عجز چیز دیگری نداریم.

ثبتکم الله بالقوه ثابت فی الحیات الدنیا و الآخره، همه‌ی عمر موفق باشید، در زیارت و حصول به شفاعت حضرت اباعبدالله الحسین و ائمه معصومین ان‌شاءالله مشفق و مشرف باشید.

صلوت بفرستید.

[۱] – سوره مبارکه بقره، آیه۲۸۵

[۲] – كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج ‏۲، ص ۳۷۷؛ كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، على بن محمد خزاز قمى‏، ص ۲۸۰؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۵۱، ص ۱۵۶.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *