خانه / متن بیانات / متن بیانات امام جمعه بیرجند در شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی

متن بیانات امام جمعه بیرجند در شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه‌ی خدمت‌گزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تبریک و تهنیت ایام ولادت با سعادت حضرت ابی محمد حسن بن علی امام عسکری سلام‌الله‌علیه و با بزرگداشت مقام همه‌ی شهدای راه حق و بالأخص شهید مقاومت سیدحسن نصرالله، امیدواریم که در امور خیر موفق باشیم.

امور یک ظاهری دارد یک باطنی دارد، انسان هم همینطوری است، چون این‌ها با هم حالت فعل وانفعال دارند در دراز مدت هم ظاهر بر باطن تأثیر می‌گذارد و هم باطن بر ظاهر تأثیر می‌گذارد، این خودش یک نوع کار فرهنگی است، اینکه می‌گویم کارفرهنگی کنیم این خودش یک کار فرهنگی است و مستحضرید که از بزرگترین سرمایه‌های هر جامعه‌ای عبارت از فرهنگ آن جامعه است بنابراین از کنار این قضیه ساده نمی‌شود گذشت، ببینید انسان شکلش، طولش، قیافه‌اش، عرضش مشخص است اما صد نوع لباس می‌تواند بپوشد، ابتدا که این لباس را می‌پوشد این ظاهر ثابت است، باطن هم ثابت است اما در دراز مدت هم درخودش تأثیر دارد هم عکس العملش در دیگران تأثیر دارد، شما یک عبارت را در نظر بگیرید واِلا عبارت قرآن به صد نوع صدا و آواز می‌شود خواند، هر کدام تأثیر خودش را دارد و لذاست که فقها می‌گویند که اگرآیه قرآن را هم برشیوه لغو بخوانند حرام است، آیه قرآن که آیه قرآن است، اما این شیوه‌ی خواندن ظاهر قضیه است، یک احکام دارد، بنابراین از این قضایا ساده نمی‌شود گذشت که فوری قبول کرد یا فوری رد کرد« كلّ ما قرع سمعك من الغرائب فذره فى بقعة الإمكان»[۱]، مسائل ظاهریه‌ای که نسبت به مسکن و این‌ها هم هست بالاخره نوع مسکن، شیوه کارش، شکل داخلی‌اش، نمای بیرونی‌اش، این تأثیرمی‌گذارد دیگر، معلوم است تأثیر می‌گذارد اما این به معنای این است که درکوب بزنیم نیست، این به معنی این است که مطابق با زمان خودمان، فرهنگمان را انطباق بدهیم و لذا یکی از فرصت‌هایی که دراین طرح هست پژوهش و ابتکار دراین جهت است، ما چیکار کنیم؟ چون آنهایی که اشکال ظاهریه را به نحوی خواسته یا ناخواسته برما تحمیل کردند آنها از جهت نفوذ فرهنگشان بسیاراستاد کارهستند، کاملاً مسلط هستند و حالت دیکته دارد، در دراز مدت اسم اشخاص،اسم، آقای ابوعلی‌سینا حالا صد اسم روش می‌گذارند، ابوعلی‌سینا هم فرقی نمی‌کند اما این فرهنگِ نام تأثیر دارد، هم در دراز مدت روی خودش تأثیردارد وهم روی دیگران تأثیر دارد، حالا با توجه به اینکه این فرهنگ اجتماعی، جامعه بشری از سرمایه‌هاشان است و بسیار هم به غارت رفته و دیگران هم بر اساس علل و اسباب و نفوذ، فرهنگشان را تحمیل کردند، ما بی‌تفاوت باشیم یعنی تسلیم بشویم اینکه کار درستی نیست و حال آنکه اصولاً چه ایرانش بگویید از جهت قدمت تمدن پیشی دارد، حالا چه اسلامش بگویید که بر اساس وحی الهی است از همه چیز بیشتر است بنابراین تسلیم نباید بشویم، بله انطباق دویست سال قبل با حالا را باید بگذاریم در پژوهش‌ها و ابتکارها، اما این کار شدنی است همانطوری که توصیه می‌شود روی نامگذاری، یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادر یکی از حقوقش نام خاصی است، خوب این نامگذاری مسئله است، در نوع لباس، خوب شرع نوع لباس خاصی دارد که متناسب با فرهنگش است، دیگران لباسهای دیگر را بر ما تحمیل کردند، بی‌تفاوتی مسئولین هم ضمیمه شده، اما بخواهید یا نخواهید این تأثیر می‌گذارد، تغییر فرهنگ را همین می‌شود، تأثیر فرهنگ روی همین می‌شود، هرانسانی، همین سر و صورت که به اصطلاح سابقاً می‌گفتن سلمانی الان می‌گویند آرایشگاه به چند نحو می‌شود این را ساخت، هر کدام تأثیر خودش را دارد و دیگران با انواع و اقسام نفوذ و حتی کمک بعضی از مسئولین پشتیبانی می‌کنند از شیوه‌هایی که این شیوه‌ها در دراز مدت روی اندیشه و نسل آینده تأثیر گذار است؛ حالا بگوئیم که رها کنیم این را، نه، رها نکنیم، اولاً آن پیوست را کاملاً ببینیم چه می‌گوید بعد هر بخشی را به مسئولین ذیربط احاله بدهیم تا آنها کارشان را انجام بدهند، حالا یکی از آنها همان پژوهش و ابتکاری است که بتواند انجام بدهد، یعنی هم با صرفه به صلاح باشد، هم نمای آن در ساختمان بزرگ و کوچک قابل انجام باشد، حتماً الزامی که نیست، اما اگر بخواهید مثلاً نمای آجر را که اسمش را بردند من عرض می‌کنم، اگر بخواهد نمای آجر را انجام بدهید این نیست که حتماً با آجر کار کنید، خوب نمای آجر را روی آن می‌زنید، کاری ندارد، به همان زیبایی در می‌آید، امروز دیگر اینها مسائل اولیه است، همه می‌دانند و می‌توانند کاملاً انجام بدهند، یعنی هم به صرفه و صلاح باشد هم قابل اجرا روی ساختمان کوچک باشد، هم قابل اجرا روی ساختمان بزرگ باشد، هم در بخش خصوصی طرح قابل قبولی باشدريال هم در بخش‌های دولتی یا بخش‌های عمومی، هم در معابد، مساجد، حسینیه، فرقی نمی‌کند این کار شدنی است منتها ابتدای قضیه به جهتی که همه احتمالات سنجیده نشده، تخصصی کار نشده، طرح ارائه نشده، بله مشکل است اما باید بپذیریم که هر یک از این‌ها چه لباس ما، چه صوت ما، چه صحبت ما، چه اصلاح سر و موی ما، چه کفش و کلاه ما، اینها روی فرهنگ تأثیر دارد، اینها خودش کار فرهنگی است اما به آن راه پیدا کنیم، تنها یک تصوراین نیست که بگوید این شدنی نیست، نشدنی این را می‌شود به اهلش واگذار کرد و بهترین طرح‌های ممکن بدون اینکه هزینه‌ای داشته باشد، بدون اینکه مشکلات جانبی داشته باشد این کارها شدنی است.

این اولین جلسه‌ای است که مطرح می‌شود و باید هر فصلی که مطرح شد به اهلش واگذار کرد ببینید در طرحشان چه نوآوری دارند، با نوآوری کار شدنی است.

 ان‌شاء‌الله که موفق باشید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

[۱] كلام ابن سينا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *