خانه / متن بیانات / متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، در دیدار با جمعی از اعضای مجمع مردمی ورزش استان

متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، در دیدار با جمعی از اعضای مجمع مردمی ورزش استان

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه سنگرنشینان علم و ایمان.

تسلیت ایام مصائب اهل بیت علیهم السلام بزرگداشت آزادگان عزیز و گرامی داشته ارواح طیبه شهدا و مخصوصاً شهدا راه خدمت شایسته آیت الله رئیسی و همراهانشان و شهید مقاومت دکتر اسماعیل هنیه رحمت الله علیهم. با آرزوی پیروزی مظلومین عالم و بالأخص فلسطین مظلوم غزه مظلوم بر گرگ‌های بین المللی.

خیلی خوش آمدید بسیار مطالب جالبی را بیان فرمودید همه این‌ها در بطن انقلاب اسلامی ایران وجود دارد زیرا این مکتب انبیاء است و آنها جمعی نگر هستند جزئی نگر نیستند، انسان سالم، بدن سالم، روح سالم، قلب سالم، تفکر سالم، جامعه سالم، سیاست سالم، اقتصاد سالم و بیش از همه فرهنگ سالم، اصلاً معنی انقلاب ما یعنی این آرمان‌های انقلاب ما، یعنی این حالا چرا با این آرمان‌ها فاصله داریم روشن است. استعمارگرها که ۵۰۰ سال است در دنیا مسلط هستند و هرگز هم راضی نبودند که چنین انقلابی به وجود بیاید و غافلگیر شدند از روز اول تا امروز نه در یک زاویه بلکه در یک جنگ ترکیبی وسیع و پردامنه و ادامه دار، کارشان این است که ما به آن نرسیم که باید برسیم، مانع ایجاد می‌کنند اوقات را می‌سوزانند تبلیغات سوء می‌کنند مکر می‌کنند دروغ می‌گویند جنگ تحمیل می‌کنند ناامنی ایجاد می‌کنند اغتشاش ایجاد می‌کنند خب کارشان همین است تبعاً این‌ها خود به خود فاصله می‌شود اما بخواهند یا نخواهند، بله جنبه آزار و اذیت و وقت سوزی دارد ولی این‌ها در نهایت به نفع آنها نیست چون خدا بنا دارد که دینش را و انقلابش را در آخر الزمان یاری کند و شما هم ملاحظه می‌کنید که در این ۴۵ سال هرجا به هر نحوی بالاخره ما کم آورده‌ایم دست غیب الهی حضور پیدا کرده و ده‌ها برابر آن را جبران کرده است و این مشهود است.

بنابراین ورزش هم وقتی معنی می‌شود در این مکتب به معنی تنها بدن قوی نیست آن هست ولی با پشتوانه فرهنگی.  انسان قوی که از نظر تن سالم باشد از نظر روح هم سالم باشد از نظر روان هم سالم باشد از نظر فکر هم سالم باشد مسئله این است این نمونه‌ها که اشاره فرمودید این‌ها به هر حال دنیا روی آن حساب می‌کند بالاخره تحلیلگرهایی هستند و در هر گوشه‌ای از دنیا که هستند می‌فهمند استعمارگرها استکبار هرچه هم که مانع بشوند نمی‌توانند. این بیداری جهانی هم که حاصل شده است، محصول همین است که اشاره فرمودید.

حالا در بعد ورزش همگانی این در دنیا فقط یک نمونه است که آن اربعین حسینی است. اما ده‌ها برابر آن ابعاد معنوی آن که می‌بینید دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داده است اربعین حسینی که تنها مربوط به شیعه‌ها نیست تنها مربوط به مسلمان‌ها نیست زرتشتی‌ها هم هستند ایزدی‌ها هم هستند ارمنی‌ها هم هستند. مال یک منطقه خاصی هم نیست از سراسر جهان می‌آیند، تازه آنهایی که جامی‌مانند در کشورشان در شهرشان ارادت خود را نشان می‌دهند.

این بیداری جهانیست اینجا دیگر روی انسان حساب می‌شود با همه ابعادش و شما هم که خدا به شما قوت و توفیق دهد بیش از پیش شما دارید این الگو را به جهان نشان می‌دهید این مطلوب است. کربلا و عاشورا و محرم و حضرت سیدالشهدا علیه السلام هم این‌ها نه کربلایش یک نقطه جغرافیایی است و نه محرم و عاشورا یک نقطه تاریخی است و نه حضرت امام حسین علیه السلام یک مورد شخصی است، این یک جریان است. از همه کشورها از همه ادیان از مسلک‌های مختلف از هندو بگیر تا ارمنی تا آن اسقف مسیحی تا آن کشیش از کشورهای مختلف می‌آیند به خاک امام حسین علیه السلام که می‌رسند صلیبش را کنار می‌گذارد و این خاک را سجده می‌کند اما کربلا فقط یک آدرس است مردم می‌آیند این آدرس عدالت خواهی و مردانگی و مبارزه با ظلم و کمک به مظلوم را در اینجا بیعت می‌کنند. اما آن طرفی که با او بیعت می‌کنند فرزند حسین، مهدی علیه السلام است. و دنیا منتظر اوست بنابراین به صورت تک بعدی.

حالا انسانی مثل قیافه صدام که هر چند هم که قوی باشد آیا این به ضرر است یا به نفع؟ به نفع هیچکس نیست چرا که یک حیوان قوی است. امام فرمود که فلان حکیم گفت من از گاو می‌ترسم چرا؟ چون به دلیل اینکه شاخ دارد ولی عقل ندارد. اما وقتی آن انسان شد حاج قاسم سلیمانی، حاج قاسم سلیمانی رحمت الله علیه به فرزندانش یک نامه‌ای نوشت و در آن نامه نوشته بود که مردم از این لباس نظامی تصور می‌کنم که لباس نظامی به معنی این است که این شخص آدم می‌کشد، ولی من گویم که ما آدمکش‌ها را می‌کشیم، یعنی بزرگترین خدمت را به آدم‌ها می‌کنیم آدم کش‌ها را می‌کشیم با صدام‌ها می‌جنگیم با داعش‌ها می‌جنگیم با اروپا می‌جنگیم با لیبرال دموکراسی می‌جنگیم، این آدمکش نیست. پیغمبران که نیامدن مردم را بکشند منتها به دلیل اینکه جبهه‌های هوای نفسانی دنیا پرستی در این حیوان دو پا قوی است و همواره پیغمبران مورد هجوم هستند خداوند جهاد را واجب کرده که دفاع کنند اما پیغمبران که با منطق آمدند و نیازی به کشتن نیست. آدمکش‌ها را می‌کشند.

ورزشی که پیوست فرهنگی دارد ورزشی که پشتوانه فکری و علمی و عقلی و وحیانی دارد؛ یک حدیثی که شاید بارها شنیده‌اید، دارد که یک عده از جوان‌ها از ابزار همان روز یک وزنه یا سنگی داشتند که آن را بالای سر می‌بردند رسول اکرم صلوات الله علیه فرمود « ما هذا و ما یدعکم الیک»[۱] یک: اینکه این چه کاریست؟ و اینکه برای چه این کار را می‌کنید؟ چرا پیامبر فرمود؟ به دلیل اینکه برابر آنچه که خود آنها تعریف می‌کنند باب سخن باز شود؛ یک اینکه این چه است و دو اینکه هدفش چیست « قالوا لنعرف اشدنا و اقوانا» گفتند بله وزنه‌ای است و ما می‌خواهیم بفهمیم که قوی‌تر از همه چه کسی است در جمع ما، فرمود: « افلا ادلکم علی اشدکم و اقواکم» نمی‌خواهید که من داوری کنم و بگویم که قوی‌ترین شما چه کسی است آنها خوشحال شدند و گفتند بله بفرمایید که قوی‌تر از همه چه کسی است. « قال الذی اذا رضی لم یدخله الرضاه فی اسم و لا باطل» این بدن درست است – که باید قوی باشد-  اما اراده باید قوی باشد، قوی‌تر آن کسی است که دارای اراده‌ایست که اگر از چیزی خوشش بیاید و جاذبه داشته باشد آنقدر بر خودش مسلط باشد که وارد گناه نشود این شخص قوی است و الا «هیکلاً وار غیرتاً یوخ» مثل باقی حیوانات هرچه هست غریزه است آنکه ورزشکارش هم به درد نمی‌خورد قوی‌اش هم به درد نمی‌خورد ضعیفش هم به درد نمی‌خورد این اصلا انسان نیست. همینی که در دنیا می‌بینیم. فرمود قوی‌ترین شما آن کسی است که از جهت اراده و تصمیم بر خویش مسلط باشد و بتواند پاروی هوای نفس بگذارد « و اذا سخط لم یخرجه سخطه عن قول الحق » عصبانی شده و معمولا وقتی عصبانی می‌شوند بالاخره هرچه به زبانش بیاید می‌گوید چرا چون عقل که تعطیل است حیا هم که نیست بنا می‌کند به انواع سخن‌های ناروا گفتن خب اینکه ضعیف است! حالا بدنش هرچه هم که قوی باشد چه فایده‌ای دارد؟!

فرمود قوی‌ترین شما کسی است که اگر از مسئله‌ای ناراحت شود سخن حق را ترک نکند در شدت عصبانیت،‌ با عقل و دلیل حرف می‌زند « و اذا ملک لم یتعاط ما لیس له » قوی‌ترین چه کسی است قوی‌ترین آن کسی است که وقتی دست پیدا کند و قدرت پیدا کند به مال دیگران دست درازی نکند این قوی‌ترین است. رضاخان پلید نوکر انگلیس فکر می‌کنم حدود ۴۰ هزار از قصبه و روستا و هتل و این‌ها سندهایش را از دست صاحبانش درآورد به عنوان املاک خالص… ببینید این قوی است یا ضعیف؟

خداوند بر توفیقات تان بیافزاید، این مسیری که دارید مسیر درستی است مسیر کمال است، انشاالله که جاذبه‌های معنوی شما صداقت شما بتواند جوان‌های عزیز ما را بر این محورها جمع کند و راه رشد را تا نهایت بپیمایند.

صلوات بفرستید.

[۱] الإمام زين العابدين عليه السلام : مَرَّ رَسولُ اللّه ِ بِقَومٍ يَرفَعونَ حَجَرا فَقالَ : ما هذا ؟ قالوا : نَعرِفُ بِذاكَ أشَدَّنا وأقوانا .فَقالَ صلي الله عليه و آله : ألا اُخبِرُكُم  بِأَشَدِّكُم وأقواكُم ؟ قالوا : بَلى ، يا رَسولَ اللّه ِ . قالَ : أشَدُّكُم وَأقواكُم الَّذي إذا رَضِيَ لَم يُدخِله رِضاهُ في إثمٍ ولا باطِلٍ ، وإذا سَخِط لَم يُخرِجهُ سَخَطُهُ مِن قَولِ الحَقِّ ، وإذا قَدَرَ لَم يَتَعاطَ مالَيسَ بِحَقٍّ .(معاني الأخبار : ص ۳۶۶ .)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *