خطبه اول نماز عید سعید فطر
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الأوَّلِ قَبْلَ الإنْشآءِ وَالإحْياءِ، وَالأخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ، الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ ، وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ، وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ،وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَجاهُ [۱]
و الصلواه و والسلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین محمد صلی الله علیه و علی آله الطیبین الطاهرین و بعد اوصیکم عبادالله و نفسی به تقوی الله
خودم و شما عزیزان را به تقوای الهی[دعوت می کنم] ، همه این رنگ و لعاب های دنیا از بین می رود و این ها پایدار نیست ، «كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ»[۲] آنچه که باقی می ماند همراه انسان ، تقوای الهی است،
چند لحظه ای که حالم مقتضی باشد درباره سه روز چند جمله نقل می کنم ، امیدوارم آنچه خیر باشد خداوند به زبانم جاری فرمایید .
یکی از آن روزها عید سعید فطر است ؛ ببینید در دنیا مرسوم است که، به صورت قراردادی یک عیدهایی را قرارداد می گذارند ، مثل یک الف بی ریشه ، فقط یک عنوان قراردادی دارد و از هیچ در آن نیست ، اما عیدالله اینطوری نیست ، شما که امروز در این ادای نماز عید شرکت کردید ، خدا شما را دعوت کرده است ، این بر اساس آن تقوایی است ، آن حب و بغضی است ،آن تولی و تبری است که در میدان آزمایش ، در راه دوستی با خدا و دوستان خدا و مبارزه با دشمنان خدا ، همواره در جبهه مبارزه می کنید برای خدا ، در هر قالبی ، کارگر آن ، کشاورزی آن ، اصناف آن ، روحانی آن ، دانشگاهی ، فرق نمی کند ، وآنگهی برای تزکیه نفس ، سه ماه است که شما مردم ، از شعبان المعظم و اعیاد شعبانیه و بیعتی که با حضرت مهدی کردید ، و آن همه قدم های خیری که برداشتید و آن همه پشتیبانی هایی که از دین خدا کردید ، ،آن همه برنامه های معنوی ،زیارات ، صدقات ، همکاری ها ، خیرات و در رجب المرجب آن شب های پر معنویت شما ، آن اعتکاف های شما ، که دیگر ظرفیت بیشتر از آن نبوده ، والا تو صف نوبت ماندند ، آن شب های قدر شما ، این روزه های خالصانه شما ، ببین! وقتی عید اعلان بشود عید الله ، یعنی همه مقدمات فراهم کردید ، امروز خدا شما رو به حضور پذیرفته است ، این عید است ، خیلی برای شما لذت باشد.
بنده این عید بزرگ را به شما اهل ایمان ، همه مسلمانان ، اما به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب و کارشناس دین و انسان ، شما را ، مردم اهل علم ، دیار اهل علم و دیار اهل ایمان می شناسد ، خیلی جای تبریک دارد ، این غیر از یک عید بنجل قراردادی ، استعماریست ، این عید الله است ، من این را به شما تبریک عرض می کنم .
چند روز به دنبال برگردیم ، جمعه آخر ماه مبارک رمضان ، مهم ترین مسئله از جهت انسانی و اسلامی و ایمانی ، و آن چیست ؟ تبری از ستمگران ، از ظلمه ، از کفار ، از مشرکین، قدم هایی که شما در راهپیمایی جمعه آخر ماه برداشتید ، آنها جهاد است ، چشم دنیا را خیره کردید و هر سال مهم تر از سال آینده ، که گویی بشارت گرفته اید که به ظهور حضرت مهدی علیه السلام نزدیک بشوید ، می دانید استعمارگرها ، با ملت ها چه می کنند؟ پانصد سال است که در قالب استعمار از اروپا حرکت کردند ، هر جا توانستند در هر جای دنیا مردم را غارت کردند ، کشتند ، ویران کردند ، و بعد هم با امپراتوری تبلیغاتی، آن را توجیه کردند و امروز مشاهده می کنید رسوایی آن ها به کجا کشیده ، این ماهیت آنهاست و آنها در قالب های مختلف ، به اصطلاح پنجه ی چدنی خودشان را در دستکش های مخملی پنهان کرده بودند ، این هنر امام ، بنیان گذار جمهوری اسلامی بود که پرده برداری کرد ، پرده برداری کرد ، پرده برداری کرد ، که امروز نه تنها شما ، این اندیشه انقلابی شما در مقابل استعمارگران است ، که تو خیابون های انگلیس ، تو خیابون ها ، دانشگاه های آمریکا ، تا کشورهای دیگر ، مردم فریاد می زنند علیه ستمگران و هرچی اینها بخواهند مردم را بترسانند ، می زنند ، می کشند، زندان می کنند، و اخیرا ملاحظه کردید که این استبداد رسوای آمریکا ، برای اینکه افراد جرات نکنند در دانشگاه ها ، علیه ستمگران و صهیونیست ها و علیه رژیم فاسد آمریکا به پشتیبانی از مظلومین غزه و فلسطین اظهار نظر کنند ، آن ها را اخراج کردند تحصیلاتشان را متوقف کردند ، پاسخ آن چه بود ؟ پاسخش این بود که در راهپیمایی دانشجویان و حتی یهودی های آمریکا ، دانشجویان چیکار کردند؟ اینها سند تحصیلی خودشان را پاره کردند و دور ریختند ، یعنی چه ؟ یعنی شما می خواهید ما را بترسانید ، از اینکه سرنوشت ما را به خاطر ملغی شدن تحصیلات ما ، ما اینها را پاره می کنیم دور می ریزیم ، تا راه برای مبارزه با ستمگر باز بشود ، ببین که انسان خجالت می کشد
آن خلبان نظامی آمریکا که یک سال بیشتر ، قبل از این ، به عنوان اعتراض در ستم استعمارگران ، فریاد زد برای فلسطین چند نوبت با فندک [زد تا]خودش [را با ]بنزین [ آتش بزند بنزین روشن نشد تا اینکه] بالاخره روشن شد[۳] در شعله های آتش سوخت ، اما او قیافه نظامیش را تا آخر حفظ کرد و فقط فریاد برای فلسطین مظلوم زد ، ببین !!! این هنر امام شما و هنر شماست که فریاد شما امروز حتی کشورهای استعمارگر را با آن سابقه زشتشان ، امروز به رسوایی کشانده است
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
خطبه دوم نماز عید سعید فطر
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الأوَّلِ قَبْلَ الإنْشآءِ وَالإحْياءِ، وَالأخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ، الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ ، وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ، وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ،وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَجاهُ
و الصلواه و والسلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین محمد صلی الله علیه و آله ، اللهم صل علی محمد و علی و فاطه والحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجت بن الحسن صلوات الله علیهم اجمعین
و بعد اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله ، خودم و شما عزیزان را به تقوای الهی ، رعایت حلال و حرام ، رعایت امر و نهی پروردگار توصیه می کنم ، خداوند بر توفیقات شما بیفزاید .
اما روز سوم ، مراد دوازدهم فروردین است، فردا سالروز روز مبارک جمهوری اسلامی ایران است ، بنده تاکید دارم که ، الحمدالله شما خیلی بیش از بنده بر این تاکید دارید که ، به این روز خیلی فکر کنیم ، اینقدر این روز عمق دارد که باید عرض کنم ، حالا مقصریم یا قاصریم نمی دانم ، خدا می داند ، ولی اگر به عمق این پی می بردیم ، ما در کوتاه ترین مدت ، به آرمان های انقلاب ، که حقیقت اسلام است، می رسیدیم، چرا نرسیدیم ؟ چون به روز دوازده فروردین روز جمهوری اسلامی ما فکر نکردیم، یعنی چه ؟ چه شده ؟ حالا در طول دو هزار و پانصد سال چه شده ؟ در این صد سال اخیر چه شده ؟ ایران شما ، مردم شما ، ناموس شما ، کشور شما ، آزادی شما ، فرهنگ شما ، جان شما ، در دست دشمنان درجه یک شما بوده ، اینها افسانه نیست ، آن روزی که آنها بر شما حاکم بودند ، حالا فقط یک گوشه اش، با یک چراغ خاموش ، از ایران آن روز که ، یتیم خانه ایران در نظر دارید دیگه، از ایران و آن روز که حدود نوزده میلیون جمعیت داشت ، تقریبا نه میلیون ، قریب به نصف مردم ایران را ، متصدیان امر، متولیان امر ، که برگشت می کرد به استعمارگر آن روز ، ابلیس انگلیس، حدود نه میلیون از جمعیت شما را چراغ خاموش کشت ، نه میلیون ، نه نه هزار ، آنهم با ذلت ، با گرسنگی ، با بیماری ، همانهایی که امروز نمی گذارند آب و نان به غزه برسد ، آنها تو ایران قبلا یک کار را کردند ، آنهم نه با پنجاه هزار ، با نه میلیون تلفات ، سرنوشت شما دست آنها بوده ، حالا این یک گوشه از آن است ، نخیر ، همه چیز را غارت کردند ، چه از غارت های اموال و ثروت های بزرگ روی زمین، زیر زمین، در خانه های مردم ، چه فرهنگ مردم، چه ناموس، ببین ! چیزی نگذاشتند که ، آنها در آن روزی که، که ما بخاطر می دهیم ، در آن روزی که از این کشور شش میلیون و سیصد هزار بشکه نفت استخراج می شد ، پنج درصدش مال ایران بود بقیه مال ارباب ها بود، حالا پنج درصد که می داد واقعا برای ایران، نه حق نوکری بود که تشکیلات شاه و غیره حق نوکری بگیرند، حالا در اختیارشان باشد ، پنج درصد ، این تازه یک قلمش بود، فقط نفتش، شش میلیون و سیصد هزار بشکه در می آمد، پنج درصد مال ایران بوده و آنهم نه مال ایرانی ، بلکه مال حق نوکری بود می دادند ، اسمش را هم می گذاشتن حق التوحش ، همراه با اهانت،
در این خلاصه می شود ؟ نه!!! آن ها ملاحظه کردید که در وقتی که انگلیس در اینجا حاکم بود و رضاخان پلید را به عنوان نوکر ، یعنی تنها استبداد داخلی نبود که بگوییم که حالا یک قلدری با سلاح آمد، بر فلان کشور مسلط شد و پادشاه شد ، نه ! بحث این نبود، بحث این بود که انگلیس او را آورد ، او را نصب کرد و او از خودش هیچ ، هیچ کاره بود،
اینها با امام حسین جنگیدند، برای نابود کردن ناموس و غیرت ، چادر را از سر زن ها برداشتند، الان هم همان جریانات دارند تلاش می کنند اما ان شاء الله غیرت مردم انقلابی جلویش را خواهد گرفت ، اینها ، حوزه های علمیه را درش را بستند، با علم مخالفت کردند، با امام حسین مخالفت کردند و اموال را غارت کردند تنها آن نبود که ، خیلی عجیبه اینها دیگر در زمان خود ما بود دیگه ، یک استان ، استان چهاردهم ایران، بحرین، بحرین، استان چهاردهم ایران ، این را بنا به دستور انگلیس ، به انگلیس وا گذاشتند تحت یک قالبی و از کشور جدا کردند بعد آن نخست وزیر بهایی ، هویدا گفت که ما یک دختر داشتیم عروس کردیم به کسی هم ربطی ندارد، کشور را قطعه قطعه کردند و از جمله بحرین را، یک استان دادند به انگلیس ، قسمت های آرارات را ، سرزمین های استراتژیکی ویژه را دادن به ترکیه ، آب و سرزمین های آباد زابل و سمت سیستان و بلوچستان را به دیگران واگذار کردند، اینها با شما این کار می کردند ، اینکه بنده نه حالم مقتضی است نه هم اینجا جایش است ، شما بهتر از من می دانید و «قس علیه فعلله و تفعلله» ومی رفت تا اینکه به وسیله مبارزه فرهنگی اصلا اسلام را نابود کنند، مفاسد و گناه های علنی که در جشن دوهزار و پانصد ساله کردند به معنی ، یعنی اسلام بی اسلام ، معنی آن این بود دیگه ، آن کارهایی که آنها کردنند ،آدم خجالت می کشید بگویید چه کردند ، حالا کشور در اختیار آن ها بود، پادشاه را آنها نصب می کردند نمایندگان مجلس را آنها می آوردند ، بعد هرچی می خواستند دیکته می کردند و عمل می کردند و رده های پایین ، تا کدخدایش هم نظر آن ها مطرح بود ، می خواهید بدانید که دوازدهم فروردین یعنی چی؟ این یک کاریست که هیچ کشوری نتوانسته انجام بدهد، شما انجام دادید، یعنی اختیاراتی که دست بیگانه بود ، از بیگانه ، از دزد ، از غارتگر ، از استعمارگرها، شما در انقلابتان گرفتید ، دیگه پادشاه و آقا بالاسر این ها مطرح نیست، اینجا حکومت دین سالاری مردم است ، مردم سالاری دینی است و بنابر این دولت چه کاره است ؟ دولت خدمتگزار است در نظام ها ! این که می گویم دوازده فروردین بفهمیم چی هست و پیاده اش کنیم ، ما بهشت را رقم می زنیم، اما حالا قاصریم یا مقصریم نمی دانم ، دانسته یا ندانسته ، نمی دانم، اما ما امروز که به دوازدهم فروردین می رسیم ، اگر او به زبان حال و مقال با ما صحبت کند ، بگوید خب ما که اومدیم شما چیکار کردید؟ انقلاب آمد ،چقدر بهره برداری کردید؟ یعنی چه دولت خدمتگزار ؟ یعنی از خدمتگزاری که در یک روستا می خواهد شورای محل باشد و آباد کند ، تا مجلسش، تا دیگرانش ، مستقیم یا غیر مستقیم ، این نظر ، معتبر نظر مردم است ، امام فرمود ملاک رای مردم است ، می شود دولت خدمتگزار مردم در نظام جمهوری اسلامی ؛
حالا ، متاسفانه آن بهره کافی گرفته نشد، به دنبال برگردیم ، چک کنیم ، چک کنیم، ببینیم تا حالا چطور عمل کردیم ، البته ما دولت محترم فعلی را ، هیچ قضاوتی نمی کنیم ، چون باید فرصت بدهیم ، همه هم همکاری کنیم تا در کارش موفق باشد ، یعنی در این دولت ما هیچ اظهار نظری نداریم ، فقط می دانیم باید همکاری کنیم تا موفق باشد، اما سیزده دولت گذشته داشتیم ، این دولت ها ، ببینید، معمول ما اینطوریست ، من گناه می گذارم گردن شما، شما گردن من ، ما دو گردن دیگران ، دیگران گردن ما ، این اشتباه است، بیاید اقرار کنیم که نخیر ، این مشکلاتی که هست که به گردن دیگران می اندازیم، مشکلات به گردن خود من و تو هست ، چرا ؟ به جهتی که معنی دوازدهم فروردین یعنی چه ؟ یعنی شما برای خودتان ،از آن روستا بگیر ، شورای روستا ، تا شورای شهر ، تا مجلس شورا ، تا بقیه ، شما برای خودت خدمتگزار امین و صادق و کارشناس ، برای خودت تعیین کن، برای خودت نوکر تعیین کن، من این عرضه را ندارم ، چه کنم ؟ ما این کار را نکردیم ، در عید حالی که از نظر تفکر انقلابی ، در مردم ما نمی شود شک کرد ،اما از همان اول بعد از دولت موقت ، می بینید که کاملا می توانستیم، با کارشناسی ،با مشورت، می توانستیم دولتی در تراز جمهوری اسلامی ، ملاک رای مردم است، مردم رای دادند ، یک عده شعار دادند و گفتن بنی صدر ، صد درصد !!! ما تحت شعار رای دادیم ، نه تحت کارشناسی ، برای باغچه ی داخل خانه خود مهندس کشاورزی می آوریم ، چرا ؟ چون کارشناس است ، اما برای کشورمان که می خواهد سرنوشتش تعیین بشود، با هیچ کارشناسی صحبت نمی کنیم ، یا دوست ماست ، یا نور چشم ماست ، یا خویشاوند ماست ، یا سلام علیک گفته ، یا فلان ، بعد رای می دهیم ، به همان شورای روستایی که رای دادیم فردا خود ما ازش داد می کشیم ، مقصر کیست ؟ مقصر خورده من هستم ، چرا به گردن او می اندازم ؟ چرا چشمم را باز نکردم ؟ چرا از اختیار قانونی استفاده نکردم ؟ چرا از دوازده فروردین[استفاده نکردم] ؟ دوازده فروردین این هدیه را برای ما آورد، اما عملا ، نه، ما در حد یک باغچه خانه هم مشورت نمی کنیم ، بعد اختیارات افتاد دست آقای بنی صدر ، مجری برنامه های بیگانه ، چیکارش می کنید ، این وقت ها سوخت این فرصت ها از بین رفت این مردم ، چقدر ها جانشان ، مالشان ، آسیب دید و غیره ، بعد در طول این سیزده دولت ، دو دولت تراز بوده ، که یکی شهید رجایی بوده ، قدس سره ، با مدت بسیار کوتاه، اما با پایمردی و اراده درست و عزم انقلابی و دیگر هم آیت الله رئیسی قدس سره بوده ، که تمام وجودش بصیرت و کار و صبر و حوصله و خدمت به مردم بود ، پس پیداست ما این دو را هم اتفاقی رای آوردیم ، به دلیل اینکه یازده دولت دیگه که رای آوردن با رای ما رای آوردند چون ملاک رای ماست، اما رای آوردند بعد مشکلات و بوسیله خود آنها ایجاد شده ، این که می گویم این مشکلات هست، بله مشکلات هست ، مشکلات مربوط به کیست؟ مربوط به خودم ، مربوط به خودم، چشمم را باز نکردم ، گوشم را باز نکردم ، به دوازده فروردین بدیده عمیق نگاه نکردم و نتیجتا همین طور شد، کشور و ناموس و سرنوشت و اقتصاد و مبارزه با [ظالم]همه را سپردن به کسی که از تو صندوق رای سر در بیارورد، اما او کیست؟ با کارشناسی شده است؟ نخیر ، نه ، نشده ، بعد خود ما از دست او می نالیم ، این مشکلات که هست، مشکلات هیچ ربطی به نظام جمهوری اسلامی ندارد ، این مشکلات هیچ ربطی به قانون اساسی ندارد ، آن نسخه صحیحی است ، که اگر به آن عمل می کردیم، دشمن محو بود، اصلا دشمن کاری ساخته نیست ، دشمن وقتی می تواند در این کشور کار کند که نفوذ داشته باشد، اما اگر آراء ما کارشناسی شده بر اساس ملاک عقل و دین باشد، اصلا دشمن جایی ندارد که از او کاری ساخته باشد ، بنابر این ، این کارها را خودمان انجام می دهیم، آقا هم یک وقتی فرمودند که سیاست ها را عوض نکنید، متعصبانه یک دولت می آید یک حزبی دارد، آن دولت دیگه حزب دیگه دارد ، این یک سلیقه دارد ، یک مقداری کار می کند، باز دولت دیگه می آید از سر می گیرد ، از صفر می گیرد ، این ها موجب عقب ماندگی ما شده است ، آقا فرمودند که خوب شما کاندیداهای خودتان را حالا در هر جایی ، در هر نوع انتخابی یا می شناسید یا نمی شناسید ، ببینید ، جمله چقدر عالیه، فرمود یا می شناسید یا نمی شناسید ، اگر می شناسید حالا که می شناسید به آن که اصلح است به آن که اندیشه اش ، افکارش، رفتارش ، مطابق با نظام و قانون است ، به او رای بدهید ، اگر نمی شناسیم چیکار کنیم ؟ فرمود شخص او را نمی شناسید ، اما جریانات همسویی او را در جامعه خودتان خوب می شناسید دیگه ، پس بنابر این، خدا حجت را بر ما تمام کرده .
امیدواریم که در این مسئولیت های بزرگ اجتماعی خیلی بیشتر از مسائل شخصی فکر کنیم، این مسائل شخصی را هرچه پر رونقش کنیم ، اما مسائل اجتماعی ما خراب بشود، مسائل شخصی ما را هم ویران می کند، ولی اگر ما از مسائل و منافع شخصی چشم بپوشیم و کارهای بزرگ اجتماعیمان را درست انجام بدهیم ، همه مشکلات را حل می کند ، مشکلات خانه من را هم حل می کند و به دلیل اینکه شما خیلی از این گوینده به مسائل آشناترهستید الحمدالله ، روی دوازدهم فروردین خیلی کار کنید، خیلی فکر کنید ، روی قانون اساسی ، ما هر جا در طول این مدت چک کنید ، کارشناسی کنید ، ما هرجا برابر قانون عمل کردیم ، یا در تراز انقلاب عمل کردیم ، افتخار آفریدیم، که دنیا در مقابل ما کوچک شده ، اما هر جا هم سلیقگی و به خاطر این و به خاطر حزب و به خاطر آن و نور چشم و غیره عمل کردیم متاسانه دشمن در ما طمع کرده وبارها برای ما مشکلات جدید ایجاد کرده بنابر این مشکلات ما مال خود ماست ،گردن دیگری نندازیم، امیدواریم برای آینده ها هر قدمی که بر می داریم با بصیرت باشد ، از جا قدم بر ندارد جز آنکه بداند خدا راضی است .
والسلام علیکم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾
[۱] فرازی از دعای روز جمعه
[۲] سوره مبارکه قصص ایه ۸۸
[۳] https://www.aparat.com/v/h29an74
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند| سید علیرضا عبادی