بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و عرض تبریک و تهنیت ایام میلاد مقدس عقل کل و هادی سُبُل و خاتم الرُسل و ولادت با سعادت حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق علیه السلام، هفته وحدت، هفته دفاع مقدس با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم مخصوصاً فلسطین مظلوم، غزه مظلوم بر گرگ های بین المللی. استفاده کردیم، خیلی تشکر می کنم.
مسئله امر به معروف و نهی از منکر که نظارت عامه است یک اصل اجتناب ناپذیر است حالا ما چون با دنیا عادت داریم بیشتر مسائل دنیایی مان را خوب متوجه می شویم اما در مسائل معنوی و اخروی حالا هرچند که توضیح بدهند باز می گوییم چطور شد؟ این طور شد. در سلسلهی جمادات و نباتات و حیوانات ملاحظه می فرمایید همه هستی، قانون است. شناخت این جهان شناخت قانون است. این یک مسئله است، مسئله دوم اینکه این عالم عالم تضاد است بخواهیم یا نخواهیم بدانیم یا ندانیم. بنابراین همه ما خودمان را با قانون تطبیق می دهیم. مثل می خواهیم یک ساختمان بسازیم، چرا آهن را ضد زنگ میزنیم؟ چون می دانیم اگر این کار را نکنیم، با رطوبت، این آهن پودر می شود، ساختمان می ریزد مثال ساختمان اهواز که دیدید چطور پایین آمد. هرجا که یک اتفاقی بیفتد، یک جایی قانون شکنی شده. تمام این جهان قانون است؛ این عالم، عالم تضاد است. حالا این ساختمان را می خواهد بسازد آهنش را ضد زنگ می زند بعد بالاخره از مهندس و معمار و بنا و عمله و کارگر به این ها اکتفا نمی شود نیروی ناظر هست که اگر ناظر نباشد مثل همان ساختمان اهواز می شود. این اجتناب ناپذیر است که کسی ترک فعل نکند یک کسی آسیب دیگری هم نزند هم امر به معروف هم نهی از منکر، همه متوجه می شوند هر کس بخواهد روی ساختمان سازی سرمایه گذاری می کند این ها را رعایت کند. کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند روی کشاورزی و باغ، این طور نیست که حالا فقط نهاد را بنشاند و آبش بدهد، این که نیست! باید همه آن جهاتی که از علم و تجربه به دست آمده هم در جهت رشدش هم در جهت آفت زدایی، امر به معروف و نهی از منکر یعنی همین. بنابراین نظارت می شود بر آن و الا ورشکست می کند همه هم متوجه میشوند. در دامداری همین طور است در مرغداری همین طور است در باغداری همین طور است در آن بخش هایی هم که در زندگی بشری مربوط به جنبه دنیوی و تن و سخت افزار است باز همه این ها رعایت می شود. دیگر فرقی نمی کند می خواهد مسائل پزشکی اش باشد می خواهد مسائل تغذیهاش باشد می خواهد انواع و اقسام مسائل دیگر باشد، کاملاً متوجه می شود. اما نسبت به مسائل معنوی که می شود حالا هر چه که بگویند باز می گوید: درست نشنیدم که قضیه چه است! حتی در صنایع، مثلاً یک کارخانهای می خواهد تولید مواد شیمی بکند. خب حالا اگر دارو می سازد یا سم ضد آفت و نبات می سازد، این ترکیبات خاصی دارد در هر شرایطی که این کارخانه کار کند و با درصدهای مختلف، اینکه هر چه بریزد از آن طرف در بیاید، که محصول نیست و خاصیت هم ندارد. این را متخصص فن به صورت علمی و قانونی سنجیده از هر عنصری این درصد انجام شود مساوی است با آن محصول آن محصول حالا یا داروی خوبی است، یا سم ضد آفت است خوبی است و غیره. در تغذیه اش هم همین است مراجعه به بیمارستان هم همین است. بالاخره نظارت هست و الا بالاخره باید ضررهایی عظیم وارد شود ورشکستگی هایی حاکم شود آبروریزی ها پیش بیاید همه هم متوجه می شوند. این در حالی است که آنها همه را کنار بگذارید، مسئله انسان، چطور شد که برای مرغ برای گاو برای دام حساب باز می کنید برای انسان حساب باز نمی کنید! وقتی باز نمی کنید نتیجه اش همین است که از قالب بشر، مثلاً نتانیاهو درمی آید یا بایدن درمیآید. چرا؟ چون تولیدات طوری است که دیگر انسان بار نمی آید. فرقی نمی کند بچه من و شما هم همین طور است. ضررهای بزرگ اینجاست، آیا در این مسئله آن طور که بایسته است دقت کردهایم؟ نه. تعهد داشتیم؟ نه. عمل کردیم؟ نه. بعد می بینیم که بچه های ما صحبتهای آن طرف آب ها را از انگلیس و فرانسه و امریکا را دنبالش میروند اما سخن بنده و شما و پدرش را نمیشنود. چرا؟ چون ما بد تغذیه کردهایم، نظارت نکردیم، چه هزینه هایی می دهیم؟ این هزینه هایی که مثل سال هفتاد و هفتاد و سال هشتاد و هشت و اغتشاشات اخیر و از این قبیل، اینها جزئی آن است، انحرافات بزرگ! این ها به خاطر این است که تولید انسان نمی شود این ها هم که تولید می شوند دیمه هستند خدا خیرشان بدهد.
وقتی امام معصوم می فرماید که بالاخره همه فرائض در دین و همه واجبات که هر یک به جای خودش چه جایگاهی دارد، این ها را با نسبت امر به معروف و نهی از منکر بسنجید، مثل ترشح آب دهن است در مقابل اقیانوس. خیلی کلام مهمی است. یک واقعیتی است به جهت اینکه اگر ما در امر به معروف و نهی از منکر کار اصلی را انجام ندادیم و واقعا انسان پرورش ندادیم و جلوی آفات انسان را نگرفتیم و بر اساس قوانین ذی ربط تمام این دنیا قانون است، بسیاری از اینها قانون معنوی است. اگر چنانچه ما درست عمل نکردیم بعد یک موجوداتی درمی آیند در قیافه انسان ولی بدترین گرگ درنده هستند. چه کارش می کنید؟ اینحا دیگر بحث نماز نیست بحث روزه نیست نماز و روزه برای چه کسی؟ برای نتانیاهو؟! هر جنایتی می کند این توجیه می کند. بنابراین ببینید این باور دینی است آن هم از کلام معصوم و آیات کریمه وحی.
حالا ما می خواهیم چه تصمیمی بگیریم این بچه های ما ضایع می شوند این جوان های ما ضایع می شوند خب جلوی این خطر را نباید بگیریم؟ خطر بدتر از خطر داعش و حذف فیزیکی تروریست ها آن یک چیز اندک است نسبت به گمراه شدن. کل جامعه مطرح است.
بنابراین خداوند به همه شما خیر دهد بالاخره در این تجدید عهد و در این دیداری که اینجا هست و الحمد لله با انتساب شایستهای که شد، به هر حال تجربیات کار سازی که از قبل، حاج آقای رحیم آبادی داشتند، از هرگونه همکاری و … . استان شما مردم شما خیلی شایسته هستند خیلی زمینه مناسبی دارند، با این مردم خیلی خوب میشود کار کرد ولی شرطش این است که، چطور شد؟ وقتی یک شورای پزشکی یک مطلبی را می گوید همه به هر حال اجرایش می کنند، بالاخره وقتی آن بیماری واگیر می آید میبینید که همه امور تغییر میکند، همه پشت کار هستند. خب اینکه خطرناک تر از آن است. اما همین جا هم عهد شویم در هر ادارهای در هر سازمانی در هر آموزشگاهی وقتی از ناحیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حساب شده و طبق ضوابط و بر اساس قانون نتایجی ابلاغ شد، به صورت جدی عمل کنیم و بالاخره این فرزندان انسان را حفظ کنیم و الا این ها را دشمن شکار می کند، بعد هیچ کاری نمی توانیم بکنیم. به روایت اشاره فرمودند؛ «إذا لَم يأمُروا بِمَعروفٍ ولَم يَنهَوا عَن مُنكَرٍ ولَم يَتَّبِعوا الأخيارَ مِن أهلِ بَيتي ، سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيهِم شِرارَهُم ، فيَدعوا عِندَ ذلكَ خِيارُهُم فلا يُستَجابُ لَهُم »[۱]
وقتی اشرار، شما چند نوبت دیدید در همین دوران چهل و پنج سال انقلاب، خطرهایی پیش آمد که خدا نگه داشت؟ خب چرا این کارها اتفاق افتاد؟ آنها که بچه های همین کشورند. به جهت اینکه امر به معروف و نهی از منکر تعطیل است، به این جهت. وقتی که یک طرحی یا برنامهای به صورت خاص بررسی و ابلاغ می شود، بالاخره مخاطب تا آن را انجام ندهد گفتم طرح های مهندسی و کشاورزی و پزشکی چطور دقیق عمل می کنید؟ خب اینکه از آن مقدم تر است، به جهت اینکه آثارش مقدم تر است. بنابراین ما در این شرایط مساعدی که خدا به ما داده، شکر این نعمت به این است که انجام وظیفه درست بود کنیم به توفیق الهی.
بنده دعاگوی همه شما هستم خداوند شماها را حفظ کند بر توفیقاتتان بیفزاید و شما را در دنیا و آخرت به اقامه امر به معروف و نهی از منکر سرفراز دارد، هیچ ذخیره ای برای آخرت شما بالاتر از این نیست که بالاخره، «و مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا»[۲] یک نفر گمراه را اگر به راه آوردید، مثل این است که جامعه بشری را به راه آوردهاید.
والسلام علیکم و رحمه الله.
۱۴۰۳/۰۷/۰۱
[۱] الأمالي للصدوق : ۴۹۳/۳۸۵ .
[۲] سوره مبارکه مائده/ آیه۳۲