خانه / دیدارها / مشروح بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در جمع اعضای ستاد نماز جمعه شهرستان بیرجند

مشروح بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در جمع اعضای ستاد نماز جمعه شهرستان بیرجند

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله و العن الدائم علی اعدائهم اعداء الله

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان عرض تسلیت ایام مصائب اهل بیت (علیهم صلوات الله)

با آرزوی پیروزی مظلومین عالم مخصوصاً فلسطین مظلوم ،غزه مظلوم بر گرگ ‌های بین‌المللی

با یاد و خاطره و بزرگداشت پنجم مرداد و اقامه نماز جمعه به فرمان امام و انجام حضرت آیت الله طالقانی ابوذر انقلاب (رحمت الله علیه)

و دعای خیر برای شما و همه آن‌هایی که در سطح کشور بسترساز این فریضه بزرگ و حضور مردم با ایمان در این بستر هستند ، خداوند به شما قوت دهد توفیق دهد و جزاکم الله خیر الجزاء عن الاسلام و اهله

اصولاً تشریع دین و هر یک از واجبات دین که یکی از آنها اقامه نماز جمعه هست و ظرفیت این فریضه، حالا ممکن است هنوز با انواع موانعی که هست ، درصد استفاده از این ظرفیت در سطح کشور به خاطر موانع ، درصد بالایی نیست به نسبت به کل جمعیت، اما در همین حد،  شما ملاحظه بفرمایید ، این اقامه نماز جمعه عبادی سیاسی که در دین تشریع شده است و بعد از هجرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امت ابلاغ شده است،  ۱۴۰۰ سال می‌گذرد.

آن شرایط جامعه آن روز که شرایط ابتدایی بوده است و ابلاغ معمولاً به صورت مواجهه و محاورات عرفیه انجام می‌شده است ، حالا ما در چه زمانی هستیم؟ در زمان انفجار اطلاعات و انواع و اقسام ابزار تبلیغاتی و شیوه‌های تخصصی و فوق تخصصی دشمنان اسلام و دشمنان مردم در قالب‌های گوناگون، که حالا فضاهای مجازی یک گوشه‌ای از آن است، تبلیغات مکتوب و منطوق، با هنر و با تخصص با امکانات اینترنت ، این را می‌خواهم عرض کنم ، آنچه را که در ۱۴۰۰ سال تشریع شده با اینکه هنوز درصدی از ما، از این جمعیت کشوری ، خیلی اندک است ، اما ملاحظه می‌فرمایید که نماز جمعه پاسخگوی آن همه تهاجمات مدرن است! این چه ظرفیتی است؟تشریع این ظرفیت ، این خیلی فکر می‌خواهد! آنچه در سطح ۱۴۰۰ سال قبل بوده است و امروز تبلیغات و امکانات تبلیغاتی در چه سطحی است و دشمن به چه صورتی و با چه تخصص‌هایی و اتاق‌های فکری؟ اما نماز جمعه آن را خنثی می‌کند ! یعنی در قشرهای مختلف مردم، آن قشری که کمترین آسیب را از دشمن می‌بیند ، آنها حاضرین در انجام نماز جمعه هستند؛( خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل) و این چه اهمیتی دارد و این از آن به عنوان حج صغیر، یک حج است! مسلم که باید پیام‌های الهی که به مردم برسد، از چه تریبونی می‌رسد ، از نماز محله حساب کنید، تا نماز مسجد جامع، تا نماز جمعه و جماعات و بالاخره در انجام حج که ارتباط همه مسلمین و کره زمین با هم است، درصد بهره‌برداری‌های ما از این امکانات شرعی و تشریعی کم است ، اما در عین حال ظرفیت آن را نشان می‌دهد که ما اگر یک روزی موفق بشویم و این را به صدی ۹۰ برسانیم در مقابل همه آفت‌ها ما بیمه خواهیم بود و اسلام که دین خدا است، برای مردم و دین خدا که هم وظائف و تکالیف افراد و اشخاص را تشریع فرموده است ، به عنوان خوشبختی‌های فردی و هم در بسترسازی همه خوشبختی‌ها ، انواع و اقسام مسائل اجتماعی ، که یکی از مهم‌ترین آنها نماز جماعات و نماز جمعه‌ها است.

اما اینکه خود به خود انجام نمی‌شود بستر می‌خواهد ، این شما هستید که خداوند به شما این توفیق را داده است که برای انجام این مسئله تشریعی و نماز جمعه که خطبه‌های آن در ردیف رکعات نماز است ! و فرهنگ را و سیاست را و منافع مردم را و دوست شناسی را و دشمن شناسی را و راهشناسی را و هدف شناسی را ، آنچه خیر و مصلحت جامعه بشریست که در خطبه‌ها انجام می‌شود ، این بسترها را شما آماده می‌کنید،  معنویات هم که آنچه لله است و آنچه که قربتاً الی الله است این‌ها یک چیزهایی نیست که با آمار و ارقام و با اعداد بشود گزارش داد؛ در حدیث دارد که اگر یک فرد به وسیله تو هدایت شود ارزش آن بالاتر از همه آن چیزیست که آفتاب بر آن می‌تابد است! حالا این را با کدام قلم و رقم می‌شود گزارش داد؟ لذا این‌ها گزارشی نیست! اینجا هست که باید برای شما دعا کرد و شما هم در این توفیقی که خداوند به شما می‌دهد، باید هم سجده شکر بر خدا به جا بیاورید که ولی توفیق خداست ،و هم به پدرشما ، مادر شما، ذوی حقوق شما که شما را اینگونه تربیت کرده   جنگ بزرگ جنگ، فرهنگی است! نظامی هست، جنگ‌های اقتصادی هست، جنگ‌های ترکیبی به انواع اقسام آن هست، اما آنچه را که رقم می‌زند جنگ فرهنگی است و شما در این سنگر قرار دارید،  جنگ‌های نظامی، دفاع‌های نظامی ،خیلی اهمیت دارد، این همه شهدای عزیزی که در هر مقطعی از تاریخ به این فیض بزرگ رسیدند و به لقاء الله رفته‌اند ، در جنگ‌های نظامی، که روح همه آنها شاد باد و سمبل‌هایی همچون صیاد شیرازی و همچون قاسم سلیمانی و در هر مقطعی روحشان شاد باد،  اما عنایت دارید با همه اهمیتش، با آنچه که امروز در دنیا ملاحظه می‌کنید، یعنی ظلمی که استعمارگرها می‌کنند ، در همه جهان بالاخص در ۷۵ سال در فلسطین ، بعد آن یمن غیرتمند، لبنان غیرتمند ،فلسطین غیرتمند، عراق غیرتمند و پایگاه همه آنها هم که ایران انقلابی است ، اما در جنگ‌های نظامی با همه اهمیت آن ممکن است چقدرها تلاش بشود، با یک پاتک همه آن خنثی بشود ،هست دیگر ! و تازه نقش خودش هم نقش مقدماتی دارد، که اول قالب بشود ، تسلط پیدا کند ، بعد چیکار کند بعد تغییر فرهنگ بدهد ، حالا از مثبت به منفی یا از منفی به مثبت تا جبهه چه جبهه‌ای باشد ، یعنی جنگ‌های نظامی با آن همه اهمیت در عین حال یک کار مقدماتی است، اما شما در جبهه نتیجه هستید ، یعنی در خود کار فرهنگی هستید در جبهه فرهنگی هستید،  روی مسئله هدف کار می‌کنید،  لذا است که این‌ها شمارش را باید به خود خدا واگذار کرد و دعا برای شما که ان شاء الله که همواره سراسر عمر شما از این توفیق پر باشد که این زمینه و این بستر را فراهم می کنید و در همه آنچه را که از اقامه صلاة یا وعظ یا اتعاظ انجام می‌شود در همه آنها شریک هستید، بدون اینکه از ثواب آنها چیزی کم شود ، در حدیث داریم که کسی که بنا بگذارد بر بنیان حسنه‌ای و سنت حسنه‌ای ، در ثواب همه آنهایی که الی یوم القیامه عمل می‌کنند شریک است بدون آنکه از ثواب آنها چیزی کم شود، اینجا هست که می‌گویم شما هم باید سجده شکر به جا آورید و خدا را شکر کنید که این توفیق را به شما عنایت کرده، عمری که می‌گذرد از عمر بهره بگیرید یا رها کنید عمر می‌گذرد ، اما اینکه عمر را به کار بگیریم در آنچه که خیر است و اصلح است ، این ولی توفیقات خدا است  و بنده و امثال بنده هم دعای برای شما و برای آنهایی که در هر کار خیری و در هر قدمی و مخصوصاً در امور فرهنگی کار می‌کنید دعا گوی شما هستم

ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و فی الاخره

صلوات بفرستید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *