خانه / متن بیانات / مشروح بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مشروح بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین علیهم السلام.

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهور جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. و با عرض تسلیت ایام، خیلی خوش آمدید.

جایگاه اهمیت کانون پرورش بر هیچکس پوشیده نیست و تا جایی که قانون همراه باشد ما موظفیم همکاری کنیم. اگر توقع‌هایی از سازمان‌هایی دارید مطالبه‌هایی دارید با دلیل از آنها بخواهید و یک نسخه گیرنده جهت پیگیری به ما بدهید تا ما هم پیگیری می‌کنیم. شما البته واقفید ولی شاید به خاطر اهمیت فوق العاده این مسئولیت شاید بنده و شما آن سطح اهمیت را درک نکرده باشیم. بالاخره این مواد خام است که باید به وسیله صنایع تبدیلی که حالا اسمش را می‌گذاریم صنایع تبدیلی ولی استعداد داخلی آن است که کشف می‌شود و متناسب با خودش ارزش پیدا می‌کند که آن ارزش انسانی و الهی است.

خوب،یک تفاوتی را از برداشت خودم میان مکتب انبیا علیهم صلوات الله  مکتب‌های دیگر البته کارها خیلی شبیه به هم است بسیار شبیه به هم است نه که شبیه به هم بلکه مشترک هست اما، در انواع و اقسام مسائلی که بشر ورود پیدا می‌کند به آن انواع علوم انواع تجربه‌ها که به نتیجه‌ی آن، وصول به انواع توان‌ها و قدرت‌ها این است که در این مکتب ، که مکتب انبیاء که یک مکتب الهی و انسانی است کار از اینجا شروع می‌شود که اول این ماده اولیه که انسان است در جایگاه خودش تثبیت شود و سپس در همه آنچه که بشر نیاز دارد ورود پیدا کند و بر معیارهای انسانی و الهی، طبعاً اقتضا می‌کند که تمامش برای بشر خیر باشد تمامش کمک باشد. تجربه میدانی هم همین را نشان می‌دهد،که آن‌هایی که انسان پرورش پیدا کرده‌اند بعد به یک قدرت نظامی رسیده به یک قدرت اقتصادی رسیده به یک قدرت سیاسی رسیده فرقی نمی‌کند تمام این‌ها در خدمت بشر است چون انسان است و به خدا فکر می‌کند و می‌شود خیر محض. و علم که به عنوان یک فریضه شناخته می‌شود و واجب است در مکتب انبیا، علم می‌شود در خیر و کمال و کمک به نوع بشر. دیگران هم بالاخره همه این صحنه‌ها هم که گفتم با هم مشترک هستیم ولی چیکار می‌کند اول یک موجود ناشناخته را بدون مسئولیت رها می‌کند که یک چیزی بشود حالا درنده بشود شیطان بشود یا انسان بشود، متفاوت است! اما در اینجا اهمیتی ندارد که این چه چیزی بشود بعد به آن موجود که دانشش را توانش را علمش را تجربه‌اش را به دست آورده می‌شود به عنوان مثال هیتلر، می‌شود نتانیاهو، می‌شود بایدن، این چه حیوانیست این چه موجودی است دارای این قدرت!!!

از آن طرف شروع کرده اول همه امکانات را از علم و دانش و تجربه وپست‌‌ها و مقام‌ها و قدرت‌ها و … دستش داده است  مسئله هدف را به تاخیر انداخته که می‌خواهد چه بشود بعد یک موجود دوپای خطرناک که در بین همه موجودات از همه خطرناک‌تر است« إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ »[۱] بعد این بر جامعه بشری مسلط می‌شود؛ کی بشر راه نجات پیدا می‌کند؟ شانسی برای نجات ندارد!

اما در مکتب انبیا این ماده اولیه را اول بالاخره آن جایگاه انسانی و الهی‌اش باید تربیت کنند و بعد همه چیز به دستش بدهد اما اون امین است او صادق است او خودآگاه است او بشر دوست است چرا چون او را تربیت لازم کرده متناسب با فطرتش با عقلش با وحی.

حالا؛ این اجمال تعیین تکلیف می‌کند که اهمیت کار شما یعنی چه، یعنی در راستای اهداف انبیاء این ماده اولیه باید روش‌های واقعی‌اش کشف شود و بعد انسان الهی بشود این کار بالاخره از مهدکودک شروع می‌شود و برنامه‌های شما و هم از کودکش هم پرورش فکری کودکان این از دانشگاه ها و حوزه‌ها مهمتر است به جهت اینکه این زمینه‌ساز می‌تواند باشد که اگر وارد دانشگاه شود و وارد حوزه بشود و دسترسی به انواع و اقسام پست‌ها را پیدا کند می‌خواهد چه کند؟! این کار شماست،کار مهد کودک است که در آن چه اهدافی را احیا می‌کنید و زنده می‌کنید و چه استعدادهایی را کشف می‌کنید و بر اساس آن او را می‌سازید.

بنابراین همواره علت غایی از نظر زمان مقدم است و از نظر انجام مؤخر است. مثلاً مهندسی را که می‌خواهد نقشه این ساختمان را بسازد علت غایی را در آن نقشه قبل از ساختن ساختمان است و این آجرها و ملات‌ها و آهن‌ها و این‌ها… آن نتیجه آخر است اما علت غایی خودش مقدم است خب این در همه چیز هست دیگر در این میز هست در این بلندگو هست در استکان هست در این قلم هست فرقی نمی‌کند در همه چیز هست در انسان هم هست، انسان باید اول علت غایی در او پررنگ شود و هدفش را بفهمد و بعد به همه چیز دست پیدا کند که انسان چنین موجودی است. اما اگر به همه چیز دست پیدا کند بدون هدف غایی یک موجود سرگردان خطرناک و یک حیوان و شیطان درنده است. فرق بین مکتب شما و دیگران این است ما اول علت غایی را تنظیم می‌کنید. کار شما خیلی کار پراهمیتی است اگر بخواهید دانشمندان بزرگ اگر بخواهند علمای شایسته و بایسته اگر بخواهند عرفای واصل اول باید در مهد کودک و در کانون پرورش فکری باید به سراغشان بروید چرا که علت غایی اینجا باید تعریف شود در عین حالی که اصلش موخر است کار شما کار سنگینی است کار انبیا است خیلی پر اهمیت است.

بنده هم دعاگوی همه شما هستم هر وقت هم که ما با پرورش فکری کودکان استان از همان اوایل نشست داشتیم برای ما خوشحال کننده بوده است.

از دیدار شما خوش وقتم انشالله که موفق باشید صلوات بفرستید.

۱۸/۰۴/۱۴۰۳

 

[۱] سوره مبارکه انفال/ آیه ۲۲

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *