خانه / متن بیانات / مشروح بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار اعضای شورای قضایی استان به مناسبت سالروز شهادت آیت الله بهشتی و هفته قوه قضائیه

مشروح بیانات امام جمعه بیرجند در دیدار اعضای شورای قضایی استان به مناسبت سالروز شهادت آیت الله بهشتی و هفته قوه قضائیه

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ اولاده المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

خیلی خوش آمدید هم دیدارتان خوشحال کننده بود هم فرمایشاتتان. تبریک و تهنیت عرض می‌کنم عید الله الاکبر غدیر خم را و در پای آن پایه اجرای عدالت از پدر قضایی جمهوری اسلامی ایران مرحوم آیت الله شهید دکتر بهشتی و فرزند شایسته حضرت آیت الله رئیسی قدس سره مایه افتخار همه هستند بیش از آن مایه افتخار شما عزیزان.

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای فردوسی‌پور این راه برای خودم نقل کرده مستقیماً ایشان هم جزو شهدای زنده هشتم تیر بود فرمود در آن شبی که به شهادت آیت الله بهشتی و جمعی،گفت من حضور داشتم آیت الله بهشتی پشت تریبون قرار گرفت و صحبت کرد بعد ساکت شد فقط یک جمله گفت گفت یاران بوی بهشت استشمام می‌کنم و این آخرین سخن بود و انفجار حاصل شد.

این بوی بهشت در آن جلسه یک سند دیگری هم داشت که در آن تاریخ فکر می‌کنم در تلویزیون مکرر ارائه شد که ایشان آنها را می‌شناخت همکارانشان بودند فکر می کنم هر دو از نمایندگان مجلس بود. گفت بعضی شهید شده بودند بعضی بیهوش شده بودند بعضی له می‌کردند بعضی ذکر خدا می‌گفتند آن دو بزرگواری که در کنار هم بودند( که گفتم این قضیه رو در آن موقع تلویزیون مکرر نظرم نشان می‌داد) با هم صحبت می‌کردند این آقا به رفیق کنارش گفت که شما عطر دارید گفت نه بوی عطر استشمام می‌کنید گفت نه گفت من بوی عطری را استشمام می‌کنم که در دنیا همچین چیزی اتفاق نیفتاده. و شما هم که استشمام نمی‌کنید این دلیل بر چه است این دلیل بر این است که این (بوی عطر) مربوط به عالم دیگر است و من رفتنی هستم و شما که استشمام نمی‌کنید ماندنی هستید. من شما را وصی خودم قرار می‌دهم صیت‌هایش را به ایشان گفت آن بخشی را که در تلویزیون به نظرم دیدم همان بود که بعد از شهادت این آقا و باقیماندن آن برادر بزرگوار آمده بودند خانه آنها که وصیت او را بگوید.

خوب مسئله عدالت و قضاوت حالا یک چیزی نیست که مثلاً یک کسی دنبال شغلی بوده و رفته شغلی پیدا کرده زندگی و این نیست مسئله تکوین و تشریع است مسئله عدالت و قضاوت هم در تکوین وجود دارد هم در تشریع؛ بسم الله الرحمن الرحیم لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ لَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ. [۱]

از بدو تا ختم از لحظه‌ای که به هر حال انسان در این عالم حالت تمیز پیدا می‌کند به صورت فطری در تکوین اینطور آفریده شده که قضاوت می‌کند این خاصیت انسان است قضاوت می‌کند. نه تنها نسبت به دیگران بلکه نسبت به خودش هم قضاوت می‌کند نفس لوامه است چقدر مجرمینی هستند که نه قاضی خبر دارد و نه دادگاه خبر دارد یا سر به جنونش می‌زند یا دیوانه می‌شود یا خودکشی می‌کند یا خودش را به دادگاه معرفی می‌کند، این یعنی چه یعنی این در تکوین است عدالت و قضاوت یک مسئله معمولی نیست در نظام تکوین اینطوریست یعنی از یک کودکی که آفریده می‌شود بر این اساس خلق شده تا می‌رود به قیامت. نظام خلقت در نهایت هم با قیامت پایان پیدا می‌کند یعنی قضاوت. بنابراین این چیزی که شما به عهده گرفتید راه انبیا راه خدا و راه عدالت است قضاوت هم بیش از هر چیز باید بر اساس عدالت باشد چون قتی یک کسی در یک جامعه بی‌کیفیتی مظلوم واقع شده به هرجا رفته به او ظلم کردند بالاخره یک پناهگاه دارد به آنجا پناه می‌برد حالا اگر خدایی نکرده آنجا ضعیف باشد  عدالت رعایت نشود چه می‌شود؟!

در تاریخ ملاحظه کردم که نوشته بود خانواده‌ای در بادیه‌ای زندگی می کردند و از شهر رفته بودند آن جا زندگی می کردند. و گفت: زنی را  دیدم بالای سر قبری گریه می کرد.

زن گفت: که چند روز قبل اینجا شیری پیدا شده شوهرم را دریده و مجدد فرزندم را دریده و سر این قبر، من گریه می‌کنم.

گفت: شما چرا این زندگی می‌کنید! بروید در شهر زندگی کنید.
گفت حاکم شهر ظالم است؛

یعنی تن به مصیبت اینکه درنده او را بدرد می‌دهد اما تحمل اینکه که در یک جامعه‌ای که ظلم باشد، نباشد؛ چون آنجا فقط درندگی اما جنبه روانی دیگه ندارد این جا هم در بدن دریده می شود و هم از نظر روحیه، فطرتش شکسته می شود.

امتیازات تشیع همین است که وراثت همه أنبیاست وقتی می‌گویید امیرالمومنین علی علیه السلام که دنیا قبولش دارد چه انسان با دین و چه انسان بی دین،  چه مسلمان و چه غیرمسلمان، چه شیعه و چه غیر شیعه، آنهایی که اهل دقت هستند… . امتیاز امیرالمومنین این است و اصولاً آن تعبیر مولا در فرمایششهان که فلسفه حکومت این است که حقی رو به صاحب حق برسانیم یا دست ظالمی رو از مظلوم کوتاه کنیم، اگر این در آن نباشد به اندازه عطسه بزی این حکومت ارزش ندارد؛ ‌چه ارزشی دارد؟! انقلاب اسلامی ایران هم بر اساس این مکتب و در آستانه اجرای عدالت عمومی در سطح کره زمین و رهبری حضرت مهدی صاحب الزمان علیه السلام. بنابراین امتیاز این بر همه حکومت های دنیا این است. «  لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ »[۲] همه ائمه هداة مهدیین هم یک راه رفتند، راه مختلف نرفتند یک راه رفتند و آن راهِ همه انبیاست. لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ»[۳] چرا؟ «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ »[۴]. گمشده‌ی بشر هم همین است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک مقطع خیلی ویژه یک پیچ تاریخ تاریخی به صورت ویژه. نزدیک شدن إن‌شاءالله بشر به قله های کمال رها شدن از این غول بیابانی از نوع شرقش  که کمونیست باشد یا بدتر از آن، لیبرالیستش.

فلسفه جمهوری اسلامی این است، تمام توقع مردم خودمان و تمام توقع مردم جهان هم چشم به این است که یه قانون اجرا بشود. آقا هم آن را مشروط  کردند به دولت اسلامی؛ دولت اسلامی است که می تواند جامعه اسلامی پرورش دهد و وارد تمدن اسلامی بشود. خیلی حساب شده است.

خداوند به شما توفیق بزرگی داده که الحمدلله مجری عدالت در این دنیایی که ملاحظه می‌کنید. اگر برای رشد و پیمودن منزل و إرتقاء مقام و ریاضت، آن دادگاهی که و آن قاضی که دقیق در جمهوری اسلامی  به عدالت عمل می‌کنند که خوب الحمد لله خبرهای خیلی خوشی ارائه فرمودید، بنده هم دعاگوی همه شما هستم.

ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و فی الآخرة.

[۱] سوره مبارکه قیامت/ آیه ۱و۲

[۲] سوره مبارکه بقره/ آیه ۲۷۹

[۳] سوره مبارکه حدید/ آیه ۲۵

[۴] همان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *