خانه / متن بیانات / اخلاق و معرفت / مشروح بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علیرضا عبادی در دیدار معاون تربیتی،تبلیغی حوزه علمیه خراسان

مشروح بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علیرضا عبادی در دیدار معاون تربیتی،تبلیغی حوزه علمیه خراسان

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان، و سلام مجدد و خیر مقدم محضر شما عزیزان و عرض تسلیت ایام رحلت حضرت امام(ره)، شهدای پانزدهم خرداد و شهدای عزیز خدمت شایسته (قدس الله اسرارهم)؛ و با آرزوی پیروزی نهایی مظلومین عالم مخصوصاً فلسطین مظلوم،غزه مظلوم بر گرگ‌های بین المللی ، خیلی خوش آمدید.

از دیدارتان بهره‌مند شدم از فرمایشات شما ؛ این‌ها خبرهای خوشی است چون چه انسان، چه اسلام، چه حوزه علمیه، چه انقلاب اسلامی که همه به یک اصل برمی‌گردد، این‌ها ظرفیت‌های ناشناخته زیاد دارد؛ ناشناخته به دلیلی که اسلام به معنی حقیقی در انزوا بوده و نمی‌توانسته، و حالا باید در دراز مدت،این‌ها استخراج بشود، کشف بشود.

خوب پیداست حوزه علمیه تنها برای تفقه نیست ، در عین حال که تعلیم و تعلم ، فقاهت یک وظیفه است اما نصف وظیفه است،« لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ»[۱].

آن بخشش نباید فراموش بشود مسئله تبلیغ، مسئله تبلیغ و انذار، یک مطلبی است که اگر تحقق پیدا نکند ، جُهال بر فقها وعلما حجت دارند و به تعبیر قُبح عقاب بلا بیان، که باید پاسخگویش باشد،عالم باید پاسخگو باشد، جاهل که نمی داند، بنابراین هم وجوب شرعی دارد ، هم وجوب عقلی دارد، این کار باید صورت بگیرد، حالا چطور باید صورت بگیرد، این تعبیر بسیار خوبِ تربیت تبلیغی، شما فرق نمی‌کند درهرحرفه‌ای،درهرکسبی،درهرکاری اگر نیرو تربیت نکنید، مهارت نداشته باشد، آن کار را چطور به او واگذار می‌کنید؟ این هم مثل بقیه امور، اینکه نمی‌شود انتظارداشت که تبلیغ کند در حالی که حرفه تبلیغ را به او یاد نداید ، اینکه نمی‌شود ممکن است تخریب کند.

بنابراین تبلیغ یک حرفه است،حرفه مهمی هم است، از بالاترین حرفه‌هاست، که خدا به پیغمبران واگذار کرده و علما که وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ هستند باید این را انجام بدهند.

عنایت دارید که همیشه، البته باز امروز بیشتر از همیشه، مخاطب‌ها در شرایط آخرالزمانی، در فضای مجازی، در وسوسه‌های دشمنان آن طرف دریاها ایجاد شبهه می کنند،پیداست مبلغ، وقتی می‌خواهد صحبت کند، باید به همه زوایای احتمالی که از ناحیه مخاطب عکس العمل[دارد]باید پاسخ مناسب داشته باشد، اگر مجهز نباشد، فرقی نمی‌کند ،شبیه ترین بالاخره به حمله یا دفاع‌های نظامی ، هجوم یا دفاع تبلیغات است، خیلی با هم شبیه است، کاملاً باید دانست که طرف چه کسی است؟ کجاست؟ چه تجهیزاتی دارد؟ و متناسب با آن چه درهجوم وچه دردفاع، اینکه دیمه نمی‌شود کاشت، باید تجهیزات لازم، سلاح لازم، به کارگیری آن، وانگهی ،برخلاف آنچه شاید در ذهن بعضی باشد که تبلیغات مساوی با سخنرانی می‌دانند، همچنین چیزی نیست، سخنرانی اگر خوب انجام بشود یک مورد از تبلیغات است، اما شیوه‌های تبلیغاتی، آشنایی با شیوه‌ها ، شناسایی مخاطب از جهت روان شناختی، از جهت انسان شناختی،  در چه سطحی است، وانگهی اولویت های تبلیغ، این‌ها باید شناخته بشود تبلیغ می کند بر اساس چه اولویتی ، باید اولویت داشته باشد و گرنه وقت خود و دیگران را ضایع می کند در عین حالی که ممکن است یک بحث علمی خیلی خوب هم ادا کرده باشد ،طیب الله، اما اولویت ندارد، خوب اولویت ندارد هیچی فایده ندارد که، تبلیغ نیست.

بنابراین این خبرهایی که میرسد و فرمایشات حضرتعالی که مسلم جزئی از آن است خبرهای خوبی است، اما ظرفیت اسلام، ظرفیت انسان، ظرفیت حوزه، ظرفیت انقلاب، که امروز می‌بینید فریاد انقلاب شما را در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا میدهند، حتی برای اینکه خوب منتسبش کنند به انقلاب اسلامی ایران، می بینید در بعضی جاها شعارهایشان را به فارسی می گویند این خودش پیام دارد، حالا اگر ما در چنین فرصتی، اگر از این ظرفیت‌های موجود که داریم بهره مند نشویم و دیگران را بهره مند نکنیم، کی می خواهیم، الان وقت مناسبی است .

اینهم که تجمیع می‌کنید ، اینکه به هرحال در سراسر ایران ، بلکه خارج از ایران کسانی که صاحب نظرهستند دراین جهت بیایند جمع بشوند، راهکارها را نشان بدهند، مهارت‌ها را نشان بدهند، اولویت‌ها را نشان بدهند، و غیر از سخنرانی شیوه‌های تبلیغاتی، گاهی با سکوتش، گاهی با فریادش، گاهی با حرکاتش، گاهی با اَخمَش، گاهی با تبسم، اینها تأثیر دارد؛ اینها همه مسائلی است که مسلم ، با دید تخصصی که دارید این‌ها را می‌بینید.

بنده هم می توانم دعاگوی شما و همه خدمت گزاران به نظام اسلامی و نجات انسانی ،  امروز بحث ایران نیست اشاره فرمودند که یک سخنرانی، یک مبلغی، یک پیش نمازی هم اگر در فلان روستا هم هست این روستا به عنوان یک روستا مطرح نیست به عنوان محل کارش در یک کار بین المللی است که باید فعلاً محل خدمتش این روستاست، یعنی  ما امروز روستا و شهر و ایران و منطقه و بین الملل نداریم ؛ شرایط هم خدا مساعد کرده،  یعنی بسیاری از مسائلی که خواص در گذشته‌ها می‌گفتند ، از مَحاسِنَ کَلامِنا ، از منطقی که اسلام دارد و مخصوصاً در اسلام اهل بیت(علیه السلام) که ابن الدلیل است تا به اسماء ، القاب وادعاهای دیگرمی‌رسد به کمونیستی و لیبرال دموکراسی که با هیچ قلمی، با هیچ بیانی، با هیچ اعدادی، با هیچ ارقامی نمی‌شود گفت اینها، این هستند، خواص می‌گفتند کسی باور نمی‌کرد، الان که خودشان خود را معرفی کردند ، موضعشان نسبت به بشرچیست؟ نسبت به عقل چیست؟ نسبت به دین چیست؟ اصلاً اینها ازهمه چیز رها هستند، حیوان درنده هارِ رها، الان خیلی می شود با مخاطبین دنیا صحبت کرد ، چون آن مکتب‌های پرادعا اینها بودند و بقیه زیرمجموعه اینها بودند اینا که خودشان بهتر از همه خود را معرفی کردند، حالا در کنار آن، شما اسلام را با چه ظرفیتی؟ آن چرا که از این ظرفیت هایی که امروز ، برای عامه مردم، این‌ها دیگر حداقل است ، برای عامه مردم روشن شده ، حالا وجود مقدس امام (قدس سره) تا باقی شخصیت‌هایی که در علم و عمل و اخلاق، تا مطهری‌ها، تا حاج قاسم‌ها واین شهدای عزیز خدمات شایسته، اینها یک گوشه‌ای است ، یک گوشه بسیار اندکی است، اما آن قدر درچشم دنیا این‌ها اهمیت دارد که اگر ما بتوانیم بیان کنیم ، ملاحظه می کنید رئیس جمهور یک کشوری، بالاخره حالا به حادثه ای بوده به رحمت خدا رفته است، چه می‌شود که، بحث دانشگاه‌ها نیست، بحث کف خیابان‌ها در اروپا و آمریکا نیست، بحث اینجاست که سازمان ملل پرچمش نیمه افراشته می‌شود در عزای عمومی او و افزایش حدود بیست و چهار درصد کشورهایی که به هر حال جمعیتش ۲۴ درصد می‌شوند به عنوان عزای عمومی، چه شده که عزای عمومی، این غلبه فرهنگ است.

این قدر زمینه مساعد، این قدر مخاطب مساعد، به هر حال این قدر مکتب ما غنی، تنها چیزی که هست این است که بله این آب زلال حیات را ، شبکه کنید در دسترس مردم جهان قراردهید همین طرحی که شما دارید امیدوارم که موفق باشید.

از دست ما کاری ساخته نیست دعاگویتان هستیم انشاءالله موفق باشید، این اهم کارهای امروزاست ، که از داخل خانه خودمان شروع کنیم ،چون اینها تحت تأثیر القائات بیگانه هستند تا برسد به دانشجویان، اصناف مختلف  در دنیا در کشورهای مختلف.

ثبتکم الله بالقول ثابت فی الحیات الدنیا و فی الاخره

صلوات بفرستید

[۱] – سوره مبارکه توبه، آیه ۱۲۲

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *