خانه / متن بیانات / فرهنگ / مشروح بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علیرضا عبادی در مراسم هفتمین روز بزرگداشت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت در مدرسه علمیه رضوی

مشروح بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علیرضا عبادی در مراسم هفتمین روز بزرگداشت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت در مدرسه علمیه رضوی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله واللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما و همه سنگر نشینان علم و ایمان

تبریک و تهنیت میلاد مقدس حضرت ثامن الحجج ابوالحسن علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء)

و تسلیت و تعزیت شهدای عظیم الشأن حضرت آیت الله رئیسی خادم الرضا(علیه السلام) و همه بزرگوارانی که به سوی هدف نهایی و کمال انسانی پر کشیدند، روحشان شاد باد؛

مصیبت عظیمی است ، اما آثاری که بر آن بار شد ، خود یک دلداری و تسلیت است که مزید اجر و مقام آنها خواهد بود؛ و آن بیداری جهانی است

اصولاً فلسفه شهدا و شهادت همواره ، که اولیا الهی به این مقام می‌رسند، برای همین هدف است ؛ دنیایی که در خواب عمیق قرار دارد در این جریان بیدار می‌شود و این کار عظیمی بود که صورت گرفت و این حجت بر همه اهل دنیا شد و شما آثار آن را مشاهده می‌کنید

از یک مسئله‌ای هم ، که همواره در طول تاریخ بود و در زمان ما آخرالزمان بدتر از همیشه بود و آن پرده برداری از یک حجاب بود، انقلاب ما اسلام ماست و اسلام دین خداست إِنَّ الدّينَ عِندَ اللَّهِ الإِسلامُ [۱]و دعوت همه انبیا بوده است و بعد هم امانتی است در اهل بیت (علیهم السلام) ؛

فاصله میان انقلاب ما تا آرمان‌های انقلاب ما که پیاده شده چیست؟ و در طول تاریخ رمزش چیست ؟

رمز آن این است که هواهای نفسانی و شیطنت‌های انسانی امور را مشتبه می‌کند و نتیجتاً پیام انبیا را مانع می‌شود که به مردم برسد و از دین خدا به یک اسم بسنده می‌شود و بعد دین را به هر کجا دلشان بخواهد می‌کشند ، تاریخ این بوده است ؛ مگر در مقطع‌های خاصی ، که آن حکومت به وسیله حجت خدا پیاده شده ، مثل زمان حضرت داوود مثل زمان حضرت سلیمان مثل ۱۰ سال حکومت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و چهار و اندی از حکومت امام علی (علیه السلام) بقیه آن دستخوش عواملی شده که همواره بوده

در آن تعریف از منازل و مراحلی که آقا یک وقتی فرمودند که از این انقلاب نهضتی که پیروز شد (این یک) و نظامی که بر اساس قانون الهی تنظیم شد(این دو) و سوم دولت اسلامی که الگو باشد برای پیاده کردن عدل  و در سایه آن جامعه اسلامی جامعه بیدار و هوشیار و مرحله بعدی تمدن در آستانه ظهور حضرت مهدی صاحب الزمان (علیه السلام) ما در پیاده کردن آرمان‌های انقلاب یک نمونه از دولت اسلامی را دولت رجایی داریم ، اما مدت آن آنقدر کوتاه بود که برای همه قابل درک نبود و  بعد می‌دانید که که جریانات داخلی و خارجی مثل همیشه این فاصله را بین انقلاب و  آرمان‌های انقلاب را حفظ کردند فاصله را حفظ کردند یعنی نرسیدیم به آرمان‌های انقلاب

در این حدود سه سال که فرصتی بود و آیت الله رئیسی این دولت سیزدهم با تلاشی که کرد خیلی توانست هم برای داخل هم برای خارج نمونه‌ای را ارائه بدهد ؛ خیلی از خود گذشتگی کرد او استراحت نداشت ، شب و روز نداشت ، اما کار مهمی کرد ، این کار بحث گره گشایی‌های مردم در ظرف چند سال حالا بگویم یک سال دیگه هم می‌شد یک دوره دیگه هم می‌شد ؛ این از این نوع نیست،

بلکه از یک نوع بیداری در جامعه بشریست و آن اینکه تنها نظامی که می‌تواند عادلانه جامعه بشری را اداره کند ، نظام دین خداست هدایتی که از طرف پروردگار می‌آید .

در این ۴۵ سال از خارج ، از داخل با همه گزینه‌ها ، آنها کارشناسند، برای اینکه انقلاب آرمانش پیاده نشود همه گزینه‌ها را آورده‌اند و به کار گرفتند که این قضیه همچنان مبهم بماند، کاری که آقای رئیسی کرد به صورت نسبی ، خدا رحمتش کند بر درجات آنها و همه خدمتگزاران بیفزاید، این است که نمونه را نشان داد که دولت اسلامی اینطوری باشد و بعد ببینید روی مردم چه اثری دارد نه تنها مردم ایران همانی که آقا به صورت کارشناسی فرمودند دولت اسلامی ، بعد می‌شود جامعه اسلامی ،

این تحولی که در مردم ایجاد شد چرا شد؟

چون او نمونه‌ای از دولت اسلامی بود و روی اشخاص تاثیر گذاشت حالا این اگر ادامه پیدا کند چه می‌شود

امروز آن صولت معنوی این فرزند فاطمه نه تنها در دانشگاه‌های غرب نه تنها در خیابان‌های غرب در راهپیمایی‌ها در شعارها نه حتی در مجامع بین‌المللی هم در مقابل این تواضع کردند ملاحظه کردید چرا؟این آثارش هست

حالا آن چیزی که مهم است که این تجربه پیش آمد این یک بیداری جدید ، یک هوشیاری جدید، مردم ما بصیرت دارند ؛ اما این یک بصیرت جدید بود.

و رمز آنچه که آقا فرمود دولت اسلامی بعد جامعه اسلامی از همه آن‌هایی که این شایستگی را در خود می‌بینند که جای حضرت آیت الله رئیسی را و مسئولین دیگر را به نحو شایسته پر کنند  درخواست می‌شود که این فرصت را از دست ندهند و به خدمت مردم بیایند

آنهایی هم که بینی و بین الله می‌دانند نمی‌توانند درخواست می‌شود که نیایند

این در حالی است که پیام به مردم عزیز و با بصیرت ما هم این است که همواره بصیرت خودشان را حفظ کردند، ولی در این مقطع برای جانشینی و جایگزین فردی که بتواند شیوه دولت سیزدهم را ادامه بدهد ، مردم هم این چهل ، پنجاه روزی که فرصت دارند ، تمامش را با مشورت و با کارشناسی بگذرانند که در این فرصت معین بتوانند آن وصیتی که امام فرمود انقلاب را دست نامحرم ندهید،  ما هرچه آسیب دیدیم از اینجا دیدیم ، این هم یک چیزی نیست که هر کسی به گردن دیگری بیندازد ؛ همه ما مسئول هستیم ، به جهت اینکه معیار رای مردم هست و همه آن‌هایی که تا حالا آمده‌اند بر اساس رای مردم آمده‌اند و این خود ما بودیم که بعضی جاها سهل انگاری کردیم و باید استغفار کنیم و انقلاب را به دست کسانی دادیم که یا ناتوان بودند یا نخواستند و این فرصت را باید خیلی غنیمت بشماریم و این امانت الهی را به اهلش بدهیم

و مشاهده می‌کنید امروز ملت‌ها؛ بحث کشور ایران نیست بحث انسان است و دین خدا ، دین خدا برای همه هست

امروز ملت‌ها که در مکتب‌های باطل و ستم  با همه ادعا به بن‌بست رسیده‌اند دنبال مکتبی که جوابگو باشد می‌روند و به حق  در اسلام ناب این را دیده‌اند اینکه جوان‌های غرب ، اینکه دانشجویان غرب ، اینکه مردم در غرب ، اینکه در کشورهای مختلف از دولت‌های فاسدشان جدا شدند و برای حمایت از حق و عدل و از نظام مقدس جمهوری اسلامی و مسئولین فداکارش دفاع می‌کنند ، جهتش این است و بالاخص مظلومین فلسطین غزه این منحصر به آنها نیست ولی آنها در این جهت سمبل هستند

این پیداست جهان دارد آماده می‌شود و این دقیقاً همان چیزی است که آیت الله خزعلی نقل می‌کند در سال ۴۲ بعد از چماقداران شاه که مدرسه فیضیه را ویران کردند علما را کشتند و طلبه‌ها را از بالای بام پرت کردند و مدرسه را ویران کردند ایشان می‌فرمایند که من در خرداد ماه خدمت امام رسیدم و به امام عرض کردم خوب است که این مدرسه خیریه را امر بفرمایید یا هماهنگ بفرمایید که تعمیر کنند امام سرش را بالا آورد و گفت من برای تعمیر مدرسه نیامده‌ام ، من برای ساختن مسجد نیامدم ، من برای ساختن حسینیه نیامده‌ام ، من سه ماموریت دارم ، یک ماموریت اینکه تشکیل حکومت اسلامی بدهم ،حالا ببین اگر این پایگاه برای اسلام نبود و آن دو قطبی شدن شرق و غرب کفر و شرک که حاکم مطلق بر کره زمین بودند بدون رقیب می‌ماند از اسلام و دین و ناموس و از هیچ ارزشی دیگه چیزی باقی نمی‌ماند کار دست این‌ها بود کار دست نتانیاهو بود امام فرمود من ماموریت دارم حکومت اسلامی تشکیل بدهم این قدم اول است

قدم دوم فرمود که من ماموریت دارم که آگاهی جهانی ایجاد کنم ، امروز امام سر از لحد بردارد ببیند آن پیامی که داشته دارد انجام می‌شود و این آگاهی جهانی شده است

و مرحله سوم هم فرمود که من زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را باید انجام بدهم

«فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ»[۲] این‌ها کارشان را انجام دادند ، این‌ها وظیفه‌شان را انجام دادند ، تا پای جان روی هدف الهی با اخلاص عمل کردند و امروز هم الحمدالله شما علمای بزرگوار تلاش می‌کنید ، کوشش می‌کنید ، خدا شما را حفظ کند و سایه شما را بر اثر این مردم عزیز؛ راهنمایان جامعه ، این راه را ادامه می‌دهید و با این اسناد و مدارک و روشن‌بینی‌ها  و احادیث و تفاسیر قرآنی که در این جهت هست ، کار دست خداست با همه امید تلاش کنید شاید آن واقعه مهم نجات بشر در این دوران رقم بخورد و بشر از شر نفس از شر شیطان از شر انس نجات پیدا کند و این امیدی است که باید داشت

ما در آستانه وصول به قله‌های ارزش هستیم ، ما در گذر از پیچ تاریخ هستیم و عنایت دارید که امروز تمام اسلام و تمام کفر با هم درگیر شده‌اند و سرنوشت بشر بر روی این رقم می‌خورد این افسانه نیست یک واقعیت است ؛ مشاهده می‌کنید آنها هم که هیچ پروایی از هیچ گونه‌ جنایتی ندارند و نسل‌های آینده در انتظار فداکاری هستند که در این مقطع از اسلام به معنای واقعی کلمه دفاع جانانه‌ای شود، که قبل از هر چیز شناخت اسلام است ، قبل از هر چیز آگاهی نسبت به اسلام است ، که امروز البته همه مردم ما در قالب‌های مختلف این مسئولیت بزرگ را دارند و علما مسئولیت ویژه دارند

این سیری که از بهمن ۵۷ تا امروز آمد و هم ریزش داشته و هم رویش دارد ؛ استفاده می‌کنم از جمله‌ای که آیت الله حائری امام جمعه فقید شیراز (رحمت الله علیه) خیلی جمله پرباریست، می‌فرماید که خبرنگارهای اتریشی از من پرسیدند که امام جمعه شیراز باشد گفت از من پرسیدند و تقریباً حدود سال ۷۳-۷۵ گفت از من پرسیدند که خوب ملاحظه کردید که بعضی از این‌هایی که انقلابی بودند از انقلاب فاصله گرفتند؟

این سوال را از آیت الله حائری شیرازی کرد گفتم بله، اما جان مطلب چیز دیگریست! جان مطلب چیست ؟جان مطلب این است که انسان‌ها دو دسته هستند بعضی هستند کارشان این است که بزنند وبکشند و بخورند و بروند و هیچ قیدی ، بندی ، عقلی ،دینی ،انصافی نیست گفت بعضی اینجوری هستن تو دنیا گفت درسته؟ گفت بله

گفت بعضی هم هستند انسان‌های پاک و پاک سرشت حاضر نیستند که حق کسی را پایمال کنند نسبت به کوچک ‌ترین حقوق دیگران حساس هستند نه مال کسی را می‌خورند و نه حق کسی را ضایع می‌کنند ، بلکه ایثار می‌کنند ، خدمت می‌کنند ، بعضی هم اینطوری هستند ؟ گفت درسته ! گفت بله درسته؛  گفتم ببین در سطح جهان بحث ایران تنها نیست در سطح جهان در آینده هر جا انسان پاک و پاک سرشت ، انسان دوست ،با ایمان ، شایسته باشد؛ یقین بدان در آینده به انقلاب اسلامی ملحق خواهد شد ولو اینکه در اروپا و آمریکا باشد و هر انسان آلوده و ناپاک و دزد و خائن و بی‌معرفتی که باشد ولو در خانه ما باشد به گروه بزن و بخور و در رو، ملحق خواهد شد

اینکه در یک مقطعی در یک محله‌ای فلانی با انقلاب بود برگشت یا ماند روی این حساب نکن روی جهان حساب کن ؛ اینکه در آینده همه خوب‌های عالم در هر جای عالم باشند به این انقلاب خواهند پیوست و همه انسان‌های بد ولو تو خانه خود ما باشند آنها به استعمارگرها و به ستمگرها خواهند پیوست

« ذره ذره کاندرین ارض و سماست              جنس خود را همچو کاه و کهرباست

ناریان مر ناریان را جاذب‌اند                  نوریان مر نوریان را طالب‌اند »[۳]

حالا آیت الله شیرازی سربرد دارد از قبر و ببیند آن مصداق جمله زیبای او امروز ما مشاهده می‌کنیم در کشورهای مختلف مردم در قالب‌های مختلف به اسم و رسم و شیوه‌های مختلف اما عاشق اسلامند ، عاشق ایرانند ، عاشق عدالتند خدمتگذار بشرند ، فداکار برای بشرند و از سویی هم جریان‌های منحرف در هر قالبی در هر جای دنیا هستند چه توی ایران چه جای دگر وصل می‌شوند به بیگانه این جمله الهام گونه‌ای که آن روز آیت الله حائری شیرازی فرموده امروز میدان عملش هست

و شما مشاهده می‌کنید حتی در کشورهای دیگر می‌بینید کار به جایی رسیده که حتی شعارهای آنها هم شعار را به فارسی ادا می‌کند حالا می‌خواد در ژاپن باشد می‌خواد در بنگال هند باشد چه تو کشورهای اروپایی، نشان می‌داد شما بهتر از بنده دیدید

گفت اینجا مثلاً ایران نیست اینجا دامغان نیست اینجا تهران نیست اینجا اروپاست اینجا آلمان است همون شعارهایی که شما اینجا می‌دادید آنجا هم می‌دادند

یعنی چه یعنی همه پاکان عالم در هرجا که باشند به این انقلاب می‌پیوندند و زمینه آن تمدنی که رهبر انقلاب فرمود دولت اسلامی جامعه اسلامی و جامعه اسلامی تمدن اسلامی یعنی آمادگی برای شرایطی که درک کند برای حضرت مهدی (علیه السلام ) را

ثبتکم الله بالقول ثابت فی الحیات الدنیا و فی الاخره

مجدداً صلوات بفرستید

[۱] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۹

[۲] سوره مبارکه احزاب آیه ۲۳

[۳] فرازی از مثنوی معنوی ، مولانا جلال‌الدین رومی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *