خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: باید در رساندن کتاب های با مطالب و مفاهیم درست به جوانان تلاش کرد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: باید در رساندن کتاب های با مطالب و مفاهیم درست به جوانان تلاش کرد

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه خواندن کتاب مهم است، گفت: به همان اندازه که کتاب و علم مفید در خدمت جامعه است و توسعه آن بالاترین اجر را دارد در مقابل اگر کتاب های گمراه کننده در اختیار کسی قرار گیرد گناه است.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی امروز (۲۴ آبان) در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت هفته کتاب، گفت: کتاب تصویر گفته هایی است که از زبان جاری می شود و از مسیر قلم به دفتر منتقل می شود.

 

وی افزود: آنچه که از زبان جاری می شود ترجمان اندیشه ای است که آن را افاضه می کند و آنچه را که به صورت علم به طور مدون کتاب می گوییم، علم ضرورت اجتناب ناپذیر در حیات انسانی است چرا که جمادات و نباتات در قانونی که ما به آن طبیعت می گوییم در حالی که قانون الهی است اما با طبیعت اداره می شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: حیوانات نیز با غریضه اداره می شود اما زندگی انسانی که یک زندگی نامحدود است باید با علم اداره شود، بدون علم و بدون فراگیری، حرف زدن را هم کسی بلد نیست، ترکی یا عربی با فارسی حرف زدن از تربیتی است که در دامان مادر فراگرفته شده و الا به صورت ذاتی کسی با آن زبان خلق نشده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی عنوان کرد: علم پشتوانه هر گونه رشد در جامعه بشری است، در حدیث داریم که علم واجب است، این حدیث نقش ارشادی پیدا می کند چون پیش از آن این ضرورت اجتناب ناپذیر است، علم سلطان است و همه دست یافته ها از طریق علم صورت میگیرد، لذا کتاب مقدس است اما مطلق نیست چرا که سوال می شود کدام کتاب؟

 

وی گفت: به همان اندازه ای که کتاب می تواند حامل علم باشد، یک کتاب می تواند حامل جهل باشد، همانند حرف، اندیشه و قلمی که سبب علم نمی شود؛ و به همین دلیل که مطلق نیست وظایف متصدیان سنگین است، هر مطالعه ای منتج به خیر نمی شود، اینجا است که همانطور که در تغذیه جسمانی، نظارت و بازبینی می شود در کتاب نیز همین گونه است.

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه باید متصدیان امور تغذیه جامعه توجه داشته باشند که بسیاری از بیماری ها محصول غذای ناسالم است، هرچقدر هم بیمارستان تجهیز شود جواب نمی دهد، یادآور شد: در کتاب نیز همین گونه است، باید آن فیلتری که وقتی جوان و نوجوان می خواهد مطالعه کند استاندارد باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی با اشاره به آیه « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ ؛ انسان باید به غذای خویش (و آفرینش آن) بنگرد!»، تصریح کرد: در روایت داریم که به علم نیز نگاه کند که از دست چه کسی این علم را می گیرد، به همان اندازه که کتاب و علم مفید در خدمت جامعه است و توسعه آن بالاترین اجر را دارد در مقابل اگر کتاب های گمراه کننده در اختیار کسی قرار گیرد گناه است.

 

وی ادامه داد: آن که مردم را ترور می کند و جنایتش موجب مرگ زود رس می شود اما آن هایی که فکر و اندیشه را ترور می کنند و گمراهی ایجاد می کند در یک مرگ زودرس خلاصه نمی شود بلکه جریانات فاسدی را ایجاد می کند که انتهای آن مشخص نیست، و این گناه بزرگی است.

 

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی گفت: از افتخارات بزرگ جوامع اسلامی آثار علمی آنها است، اما الان پیدا نمی شود، در زندگی نامه های علمای بزرگ در رشته های مختلف می بینید حدود ۱۰۰ کتاب تالیف کرده اما از آنها خبری نیست و بسیار تعداد اندکی وجود دارد، انگلیس بعد از حاکم شدن در ایران، کشور را از همه جهات غارت کردند و یکی از آنها غارت کتاب ها بود، سرمایه های عظیمی که هر یک کدامش میلیارد ها قیمت دارد.

 

وی افزود: آن تعدادی که نتوانستند ببرند در مردمی که حالت انفعالی داشتند، گفتند این کتاب ها بدرد نمی خورد، می گفتند کاغذ سیاه داخل آن در مغازه ها مواد غذایی جهت بسته بندی استفاده می کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی با بیان اینکه بسیاری از منابع کتاب در هندوستان است، اظهار کرد: دلیلش این است که بسیاری از کتاب های ایران از طریق هند با کشتی به انگلیس برده می شد، تنها معادن و نفت را غارت نکردند بلکه فرهنگ مکتوب را از بین بردند، شبه قاره هند از ثروتمند ترین کشور ها بود که انگلیس غارت کرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: آیت الله مرعشی نجفی با نماز روزه استیجاری و با زحمت، کتاب می خرید و امروز یکی از مفاخر ایران کتابخانه مرعشی نجفی است، امروز کتابداری یک کار مقدسی است، باید از این فرصت استفاده شود که در خدمت کتاب و کتابداری باشید، به برکت جمهوری اسلامی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه و کتابخانه ها توسعه های فراوانی پیدا شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی در پایان خاطرنشان کرد: باید به علم کیفیت داد چراکه انسان با علم رشد می کند اما علمی که مفید باشد و همراه با تعهد ایمانی باشد، لازمه رشد هر جامعه ای توسعه علم است، امنیت فکری مهمترین نوع امنیت است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *