خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی: طرح اساسی مسجد، انسان سازی است

نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی: طرح اساسی مسجد، انسان سازی است

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با تأکید بر اینکه حقیقت مسجد یک فرهنگ و طرح است ،گفت: مسجد در چند رکعت نماز خلاصه نمی شود و باید طرح انسان سازی داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی امروز دوشنبه (۳۰ مرداد) در همایش روز جهانی مسجد که در دفتر امام جمعه بیرجند برگزار شد، گفت: مسجد بخشی از آن دارای زمین و شبستان و محراب است که احکام خود را دارد اما حقیقت مسجد یک فرهنگ و طرح است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی بیان کرد: برنامه مسجد بر اساس “قولوا لا اله الله تفلحوا” است، اول به اصلاح انسان توجه دارد، اصلاح عمل و شکوفایی آن به لازمه حصل فاعلی و حصل فعلی حاصل می شود.

وی ادامه داد: در آیات قرآن نیز آمده است،«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ؛ کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند»، بیان کرد: پس انسان درست شود همه چیز درست میشود کاری که پیامبران کردند لذا باید ابتدا همه سرمایه گذاری ها در انسان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی با اشاره به اینکه مسجد اساسی دارای همه خیرات است، افزود: اما اگر مسجد فقط دیوار و محراب باشد آن همان مسجد ضرار است لذا مهم شناخت حقیقت مسجد است.

وی افزود: طرح اینکه از همه انسان ها در سطوح مختلف بتوان بهره برداری کرد که هم برای جامعه و هم برای خود فرد مفید است، طرحی که برای ساخت انسان است، مشابه آنچه که در جامعه است ولی غالبا افراد غافل هستند.

نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی در ادامه یادآور شد: دین سطح بالایی دارد، به طوری که بشر را به سطح مَثَل خدایی می رساند، مردم استعداد های مختلفی دارند لذا در عین حالی که همه باید به کمال برسند اما راه آن متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: نماز جماعت در مسجد یعنی به صورت سمبلیک محور یک فردی است که کامل ترین است، همه آن فرد نیستند اما به طوری عمل می کنند که یکی هستند.

امام جمعه بیرجند در ادامه بیان کرد: این موضوع در زندگی روزمره پیاده سازی می شود اما توجه نمی شود، مثل ساختن یک ساختمان که تعدادی کارگر می سازند در حالی که آشنایی با علم مهندسی و معماری ندارد، طرح مسجد یعنی همین موضوع، یعنی مسجد در چند رکعت نماز خلاصه نشود.

وی افزود: پیش نماز باید فردی مثل شیخ انصاری باشد تا بقیه نیز در همه مسائل جز نماز هم از او تبعیت کنند، در ایمان و شرک، حب و بغض، مسائل مالی و اقتصادی از فردی مثل او تبعیت کنند، دیگر لازمی نیست که سطح علمی آنها برسد به شیخ انصاری تا همه مثل او شوند، این چنین چیزی نیاز نیست.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی با بیان اینکه آنچه که بعد انقلاب اسلامی بدست آمده این است که مسجد بعد از ۱۴۰۰ سال از انزوا در آمده است و امروز باید این مسجد فرهنگی بازسازی شود و منتهی به نماز نمی‌شود، گفت: اگر جامعه ایمانی به تبعیت از ائمه اطهار و نواب خاص و نواب عام که فرصت را از دشمن می گیرد، مسجد عمود آن نماز است اما شعاع آن در کارخانه، مزرعه و ادارات وجود دارد.

وی ادامه داد: اینکه می بینید دشمن بر ما مسلط می شود مقصرش خود ما هستیم، دشمن از موجی که شکل میگیرد سواری میگیرد، بر جامعه متفرق هر کسی میتواند مسلط شود و بعداز تسلط همه چیز را غارت می کند، ارزش ها و فرهنگ ها را از بین می برد.

نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه مسجدی که به بیرون خود کاری نداشته باشد می شود شبیه کلیسا، لذا ماموریتی که بعد از ولایت همین است که مسجد ها فعال باشد، گفت: ما با آرمان های انقلاب اسلامی فاصله نداریم، طرح آماده است اما مقدمات فراهم نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما با همان وحدت روزهای اول انقلاب اسلامی جلو برویم مشکلات همه حل می شود اما مشکل از آنجایی است که افرادی به جای اینکه رو به قبله بخوابند رو به آمریکا و انگلیس می خوابند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *