خانه / متن بیانات / متن بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در همایش آموزشی تبیین گران ۳ ویژه ایام غدیر و محرم

متن بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در همایش آموزشی تبیین گران ۳ ویژه ایام غدیر و محرم

همایش آموزشی تبیین‌گران ۳ ( تبیین مقدمه‌ای دانش بنیان برای تمدن اسلامی و نجات نوع بشر)۱۲/۰۴/۱۴۰۲

بسم الله الرحمن الرحیم

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ  اَوْلادَهُ الْمَعْصوُمينَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ»

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به محضر شما عزیزان و همه سنگرنشینان علم و ایمان، تبریک و تهنیت دهه مبارکه امامت و ولایت و میلاد مقدس حضرت ابی الحسن امام هادی سلام الله علیه و در آستانه عیدالله اکبر غدیر خم، خسته نباشید إن‌شاءالله که موفق باشید و در انجام وظیفه تبیین در مقابل جادوگری های استعمارگران با فریب و دروغ و سرگرمی و تحریف افکار عمومی را منحرف می‌کنند و شما از عهده این مهم إن‌شاءالله بر می‌آیید که دست استعمارگران را از سر نوع بشر کوتاه بفرمایید، بنده چند دقیقه‌ای وقت شما را می‌گیرم إن‌شاءالله آنچه خیر است خداوند بر زبانم جاری کند.

در سه مرحله از سه پایگاه وجود دارد که بعدها تبیین برای استقرار در این پایگاه است، یکی اصل انسانیت است، «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا»[۱]، که آن درک حسن و قبح « إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»[۲] و بعد سنخیّت داشتن با حسن واقعی است.

          ذره ذره کاندرین ارض و سماست            جنس خود را هر یکی چون کهرباست

ناریان مر ناریان را جاذب اند                نوریان مر نوریان را طالب اند[۳]

همین چیزی که در صحنه جامعه بشری می‌بینید ولو در خانه پیغمبر اولوالعظم باشد، فرزند نوح جای دیگری جذب می‌شود و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، حتی ما روی خودمان هم بالأخره آزمایشاتی باید داشته باشیم که در باطن قضیه به چه سمت و سویی جذب می‌شویم؟ و گاه ممکن است که خودمان هم از خود ندانیم، « أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»[۴] اینکه درون قلب من چیست؟ تا آزمایشی پیش نیاید سر دوراهی، خودم هم نمی‌دانم کدام را انتخاب می‌کنم حال صحنه‌های تاریخ را شما با این اصل قرار دهید، لذا هم جذب نسبت به حسن واقعی و هم نسبت به محسنین؛ آنهایی که در باطن اهل معنی و حسن واقعی هستند همدیگر را هم جذب می‌کنند و بیش از همه روی سمبل‌ها می‌شود حساب کرد، ما از بزرگان از برادران اهل سنت داریم که در این باره این طور اظهار می‌فرمایند: «ما فرزندانمان را به حبّ علی بن ابی طالب علیه‌السلام آزمایش می‌کنیم اگر جاذبه داشتند به آینده آنهاامیدوار می‌شویم و اگر نداشته باشند خیر»، ببینید این مساله تا کجا می‌رود، این پایگاه اصلی است «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا»[۵]،

مرحله بعدی که مربوط به «انسانیّت» انسان است اگر در چهارچوب انسانیت انسان ما پایگاه را محکم کنیم بعد می‌توانیم روی این ساخت درست سازندگی کنیم.

مرحله بعدی «اسلامیّت» است که به هر حال آموزش‌های وحیانی است و بالأخره خالق انسان و آن کسی که دین را تشریع را فرموده هردو یکی است؛ « أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ»[۶] هم خلقت را براساس فطرت آفریده و هم اسلام را که حقیقت اسلام به معنای عامش شامل همه ادیان الهی است؛ « إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ»[۷]، این است که «يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ»[۸]، روی حسن و قبح‌ها، خوب و بدها، ظلم و عدل‌ها اسلام حکم دارد، بعد این پایگاه که شرط ورود به حقیقت ایمان فاصله گرفتن از هر نوع پیروی طاغوت و ستمگر است، « فَمَنْ يَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقي»[۹]، همانطور که در کلمه طیبه «لا اله الا الله» اول نفی است، (لا) نفی جنس است، دقیقاً در آیه کریمه هم همان است، ابتدا نفی است «من یکفر بالطاغوت» کسی می‌تواند جذب عدل شود که در گرایشات فطری و در تعلیمات حیانی ظلم را نپذیرد والا اگر ظلم و ظالم را بپذیرد بخش بعدی در جهت اجرایی قطعاً آسییب پذیر است و او نمی‌تواند به معنای حقیقی ایمان دست پیدا کند.

« فَمَنْ يَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقي»[۱۰]، این شرطش است و اساتید محترمِ بنده عنایت دارند که در حقیقت شرع مقدس که در تعلیمات اهل بیت علیهم السلام است مسأله «اعانت بر ظلم» آنقدر قبیح و مستهجن است که حتی اگر به اندازه سابق که خودکار نبود و قلم موی و نی یا مداد را که با چاقوی تیز آماده می‌کردند اگر به اندازه آماده کردن قلم اگر تهیه کند و در دسترس ظالم بگذارد اعانه ظلمه هست و مشکل دارد و حال اینکه شرط اول این است که با تشکیلات ظلم و ظلمه و طواغیت فاصله گرفته شود، انبیاء برای همین آمده‌اند « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»[۱۱] همه اینها از کتاب و قانون و وحی و ارسال رسل و انزال کتاب برای چیست؟ «لِیَقومَ الناس بالقسط» بالأخره هر انسانی که می‌آید باید شرایط طوری حاصل شود که بتواند از امکانات در رشد معنوی خودش که انسانیت است استفاده کند وإلا اگر محروم شود و حقش ضایع شود به گردن چه کسی است؟ همه در آن شریکیم برخی مستقیم و برخی غیرمستقیم، لذا در این جهت مساله اسلامیت این است که به هیچوجه با ظلم و ظالم کنار نمی‌آید و طاغوت در اینجا جای ندارد، طاغوت در مقابل خداست.

 بخش سومش منافع بزرگ جامعه و ملی است، در صحنه‌های اجرایی و سیاسی و… که باید اینها طوری تنظیم شود که درست با زیرساخت‌های دین و فطرت بسازد و اگر نسازد قابل قبول نیست که بیشتر آنچه که معمولاً در السنه و شرایط اجتماعی مطرح است این مساله است.

 شما ملاحظه می‌کنید که با بشر مظلوم چگونه منظور می‌شود، غدیر یک روز نیست، غدیر یک تاریخ نیست، غدیر یک جریان است یعنی جریان همه انبیاء و اجرای عدالت و وصول نوع انسان به قسط و سهمیه عادلانه خودش اما آنچه که در تاریخ نشان می‌دهد این است که چه کردند و چه می‌کنند وانگهی اینها را با حیله‌ها و مکرها وتحریف‌هایی صورت می‌دهند که درست جای شهید را جلاد می‌گیرد و شهید را جای جلاد محکوم می‌کنند بالأخص در شرایط ما که شرایط آخرالزمانی است و بعد از ۴۰۰ سال تجربه استعمارگرها که چگونه باید بر ملت‌ها مسلط شد و چگونه باید آنها را کشت، چگونه باید ویران کرد، چگونه باید آواره کرد، چگونه باید آنها را به استضعاف کشاند، وانگی از جهت تبلیغاتی چگونه باید بدترین جنایات را با عناوینی مانند بشردوستانه که اگر شهر هیروشیما را با سلاح هسته‌ای خاکستر می‌کند و انسان و زن و کودک و حیوان و درخت را خاکستر می‌کنند، انسان دوستانه می‌شود.

آنچه که باید کار شود این است که یعنی آنها در صدها سال روی افکار عمومی کار کردن، به طوری که در این بمباران معلولیت ذهنی ایجاد کردند، بدترین جنایات را کردند که قبح بیرونی محسوس نیست اما در تحریف‌ها از هیچ چیز صدها چیز می‌سازد که واقعیت ندارد و همه باور می‌کنند، آنچه که باید امروز روی آن کار کنیم برای فردای جامعه بشری هم نجات پیدا کنیم و این مربوط به ایران به تنهایی نیست، در تمدن اسلامی که انقلاب ما اسلام ماست نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، مراد نجات نوع بشر است نه یک قوم و نه یک کشور، لذا این قضیه ایست که باید کاملاً زوایای این قضایا، با تبیین حقایق، با مستندات بسیار روشنی که دارد که به هر سایتی که روی بیاورید، انباشته از اسناد است و اینها را به کیفیتی هنرمندانه ارائه کردن که مخصوصاً نسل نو و نسل آینده برایش حقایق واضح شود که چیست، این بزرگ‌ترین کاری است که در دنیا می توان کرد و به وسیله شما می‌تواند انجام می‌شود که الحمد لله عنایت دارید به برکت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی با همه آسیب‌هایی که رسیده است اما در عین حال ملاحظه کنید آنچه که بارها حضرت آقا فرمودند: «در پیچ تاریخ قرار داریم و دنیا شرایط جدیدی دارد و افق‌ها روشن است»، امروز طلیعه آن افق‌ها محسوس به چشم می‌خورد، در چند شب قبل اخبار سخنرانی پوتین را پخش که کرد که گفت: تک قدرتی تمام شد و چند قطبی آمد و دیگر از دست آنها کاری ساخته نیست» این همان پیچ تاریخی است که آقا سال‌ها قبل فرموده بودند و تحلیلگر امریکایی هم به زبان خودش همین مطلب را گفت: «امروز آمریکا ابر قدرتی است در غل و زنجیر که این غل و زنجیر را انقلاب به پایش کرده است» و سایر کشورهای غربی را این شب‌ها در اخبار ملاحظه می‌کنید؛ آن از فرانسه و انگلیس و آلمان و صهیونیستشان که در کمال بدبختی به سر می‌برند، امریکا هم که در اداره کشور خودش عاجز است، بریتانیایی که می‌گفتند: «خورشید در مستعمرات بریتانیا غروب نمی‌کنند» الحمدلله با انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و سرکردگی‌هایی که برای استعمار بعد از انگلیس و امریکا داشت چنان آنهارا به زمین زد که آنهاحرکت دادنی نیستند.

اما آنچه که مهم است این است که آنها در این شرایط اخیری که به بن بست رسیدند و آثارش را شما دیدید، هر ساله جشنی داشتند منافقین در فرانسه که الحمد لله در دولت سیزدهم جمعش کردند، آنچه هم در آلبانی پیش آمد متمم همان برنامه هست، منحصر در اینها نیست، در جای جا ملاحظه می‌کنید که امروز دنیا دارد این انقلاب را به زبان خودش می‌پذیرد وقتی یک سرود (سلام فرمانده) همه کشورها را در می‌نوردد معنایش چیست؟ وقتی در اربعین حسینی از همه دنیا می‌آیند و در کربلا حتی اُسقف و کشیش مسیحی هم صلیب را کنار می‌گذارد و روی خاک حسین علیه السلام سجده می‌کند معنایش چیست؟ معنایش این است که پیام این انقلاب رسیده است و ما باید وارد تمدنی اسلامی شویم و قبل از آن باید رده‌ها و رگه‌های انحرافی که در همین کشور هستند آنها را از خواب گرانِ غفلت بیدار کنیم که تا چه زمانی می‌خواهند دنبال آنها باشند و این ننگ چه زمانی می‌خواهد شستشو شود که از پیروی انگلیس و امریکای ننگین اینها برگردند و به ملت بپیوندند، به هر حال این کار مقدس شما در واقع مقدمه سازی دانش پژوهی و دانش بنیانی است برای تمدن اسلامی و برای نجات نوع بشر در سطح جهان هیچ کار و هیچ خدمتی هیچ ارزشی امروز بالاتر از این نیست که البته همیشه اینطور بوده است که اگر یک انسان به وسیله تو هدایت شود بهتر است از همه آنچه که آفتاب بر آن می‌تابد که البته یک انسان، یک انسان به نسابی می‌رسد که در آن نساب جهان می‌تواند متحول شود و الان در آستانه تحول است که کاملاً «مَطلَعِ الفجرش» روشن رؤیت می شود.

ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و فی الاخرة، صلوات بفرستید.

۱۲/۰۴/۱۴۰۲

[۱] سوره مبارکه روم آیه ۳۰

[۲] سوره مبارکه انسان آیه ۳

[۳] مولوی

[۴] سوره مبارکه انفال آیه ۲۴

[۵] سوره مبارکه روم آیه ۳۰

[۶] سوره مبارکه اعراف آیه ۵۴

[۷] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۹

[۸] سوره مبارکه اعراف آیه ۱۵۷

[۹] سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۶

[۱۰] همان

[۱۱] سوره مبارکه حدید آیه ۲۵

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *