خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: امام رضا(ع) با حدیث سلسله الذهب جایگاه ولایت را تبیین کرد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: امام رضا(ع) با حدیث سلسله الذهب جایگاه ولایت را تبیین کرد

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه جهاد بزرگ اطاعت نکردن از کفار و بیگانگان است، گفت: امام رضا(ع) با حدیث سلسله الذهب جایگاه ولایت را تبیین کرد که اعتقاد به امامت و نفی طاغوت شرط توحید کامل است..

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی شامگاه (۹ خرداد) با تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) اظهار کرد: تبریک یعنی خیر ثابت و پایدار؛ کارهای خیری است که به علامت شادی (آذین بندی و توزیع شربت و شیرینی) انجام می‌شود اما معنی تبریک و برکت این نیست و منحصر در مواردی است که خیر پایدار همراه آن باشد.

وی افزود: انسان در این دنیا باید تغذیه شود و استعدادهایی که خدای متعال در فطرتش برای همیشه گذاشته است را شکوفا کند تا انسان کامل شود.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه پیامبر(ص) نقشه راه به بشریت نشان داده است و جانشینان پیامبر(ص) این نقشه را توضیح دادند، ادامه داد: امام صادق عليه‌السلام فرمود: هر کس با اخلاص بگويد لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ داخل بهشت می شود و اخلاصش اين است که لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ او را از آنچه خدای عزوجل حرام کرده باز دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در طی هجرت امام رضا به ایران رخ داد، سخنرانی آن حضرت در نیشابور و ایراد حدیثی بود که به حدیث سلسله الذهب معروف شد. امام(ع) فرمودند «من از پدرانم و آنان از پیامبر خدا(ص) و آن حضرت از خداوند باری­تعالی شنیدند که فرمود: «لا اله الا الله قلعه مستحکم من است؛ هر آن کس که داخل آن شود از عذاب ایمن است»». سپس با کمی تأمل فرمودند: «این مطلب شروطی دارد که یکی از شرایط آن، پذیرش ولایت من (اهل­ بیت پیامبر خدا(ص)) است».

وی در ادامه تأکید کرد: امام رضا(ع) با حدیث سلسلة الذهب جایگاه ولایت را تبیین کرد که اعتقاد به امامت و نفی طاغوت شرط توحید کامل است.

هیچ شرکی بدتر از شرک سیاسی نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه اینکه صحنه توحید و شرک که تعیین‌کننده سر دو راهی حق و باطل است صحنه‌های سیاسی است، تصریح کرد: شرک و توحید در مسائل سیاسی مشخص می‌شود و کسی که بخواهد از هر چه غیر خداست پیروی کند دیگر موحد نمی‌شود؛ شرط اول نفی ماسواست و بعد توحید.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: مهمترین صحنه ایمان و شرک و کفر صحنه‌های سیاسی است و هیچ شرکی بدتر از شرک سیاسی نیست چون میدان جنگ با خداست.

وی با اشاره به اینکه جهاد بزرگ اطاعت نکردن از کفار و بیگانگان است، گفت: این مسئله آنقدر حساس است که صفوان بن مَهران شتران زیادی داشت که از کرایه دادن آنها، معیشت و زندگی خود را می گذراند و از همین جهت به او جمّال می گفتند. نقل می کند که؛ روزی خدمت حضرت امام موسی کاظم(ع) رسیدم. آن حضرت(ع) به من فرمود: ای صفوان همه چیزِ تو خوب و نیکو است جز یک چیز. سؤال کردم: فدایت شوم آن چیست؟ امام(ع) فرمود: اینکه شتران خود را به این مرد (یعنی هارون خلیفه وقت) کرایه می دهی. عرض کردم: به خدا سوگند من از روی حرص و سیری و لهو چنین کاری نمی کنم. چون او به راه حج می رود، شتران خود را به او کرایه می دهم. خودم هم خدمت او را نمی کنم و همراهش نمی روم، بلکه غلام خود را همراه او می فرستم. امام(ع) فرمود: آیا از او کرایه طلب داری؟ گفتم: فدایت شوم. آری امام(ع) فرمود: آیا دوست داری او باقی باشد تا باقی کرایه ات را به تو برسد؟ گفتم: آری امام(ع) فرمود: کسی که دوست داشته باشد بقای آنها را، از آنان خواهد بود و هر کس از آنان (دشمنان خدا) باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود. صفوان می گوید: بعد از این گفتگو با امام کاظم (ع)، تمامی شتران خود را فروختم. وقتی این خبر به هارون رسید، او مرا خواست و به من گفت: به من گزارش داده اند که تو شترهای خود را فروخته ای، چرا این کار را کرده ای؟ گفتم: آری فروختم. چون پیر و ناتوان شده ام و غلامانم از عهده این کار برنمی آیند. هارون عصبانی شد و گفت: هرگز هرگز می دانم که تو به اشاره موسی بن جعفر(ع) شتران خود را فروخته ای. به خدا قسم اگر حق مصاحبت تو با من نبود، تو را می کشتم.

امام جمعه بیرجند تأکید کرد: اطاعت باید از ولایت باشد ولاغیر؛ هر توجیهی اینجا دام شیطان است و باید توحید را در عمل و صحنه سیاست سنجید نه در مسجد و کنار مکه چون خیلی‌ها ممکن است کنار مکه باشند اما بدترین مشرکان باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *