خانه / نمازجمعه / متن خطبه ها / مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز عید سعید فطر بيرجند ۱۴۰۲/۰۲/۰۲

مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز عید سعید فطر بيرجند ۱۴۰۲/۰۲/۰۲

خطبه‌های نماز عید فطر تاریخ ۰۲/۰۲/۱۴۰۲

(معنای عید، فلسطین، کشورهای عربی و ایران اسلامی در آخرالزمان)

السلام علیکم و رحمه الله

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ قَبْلَ الْإِنْشَاءِ وَ الْإِحْيَاءِ وَ الْآخِرِ بَعْدَ فَنَاءِ الْأَشْيَاءِ الْعَلِيمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه، والصلاةُ والسّلامُ على أشرَفِ الاَنبیاءِ و المُرسَلِين محمدٍ صلی اللهَ علیهِ و علی آله الطَیِبین الطاهِرین و بَعدُ اُوصِیکُم و نَفسِی یا  عِبَادَ الله بِتَقوی.

عید سعید فطر و در آستانه پنجم اردیبهشت، رویت ید با قدرت پروردگار که به صورت استکبار زد را به شما تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، « كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ»[۱]، همه چیز درحال تغییر است و از دست می‌رود مگر آن کاری که برای خداوند باشد که مصداق با ارزش تقوای الهی است.

مسأله عید که به هر حال در جوامع مختلف در طول تاریخ بوده و هست اما باهم تفاوت ۱۸۰ درجه دارد، حال کسانی هستند که از عید آنچه را که می‌فهمند، چراغ‌های رنگی و شربت و شیرینی است که می‌خورند و یا به صورت لفظی به یکدیگر تبریک می‌گویند، اما الحمد لله شما در این مکتب عنایت دارید که مسأله عید مسأله‌ای اصولی است و از نظر لغت هم (عاد یعود عوداً) یعنی بازگشت، بازگشت به چه چیزی؟ عید یعنی بازگشت به خوشبختی‌ها، همانطور که خداوند ما را بر اساس فطرت انسانی آفریده است، و همانطور که دینش را براساس فطرت تشریع فرموده است، همه خوبی‌ها در اینجاست که انسان به اصل خودش برگردد.

بنابراین عنایت دراید که عید به تعبیری، تولیدی است نه یک عنوان لفظی، شما عزیزانی که خداوند بر توفیقاتتان بیفزاید امروز را به عنوان عید فطر را تشریف آوردید این محصول حداقلش از ابتدای ماه رجب، آن همه توفیقاتی که از اعتکاف داشتید، از مستحبات داشتید، از کارهای خیر داشتید، از کمک‌ها داشتید، از محبت‌هایی که داشتید، از شب‌های قدری که داشتید، از ایثاری که در راه خداوند داشتید، از روزه‌های ماه رمضانی که داشتید، این عید شما محصول آن هاست.

 همانطور که در طول عمرتان هرکس به هر نسبتی که به هر حال از تکلیف برخوردار شده است، پیش از انقلاب، بعد از انقلاب، ایثار کردید، شهید دادید، با ظلم مبارزه کردید، با استعمارگرها مبارزه کردید، مظلومین را حمایت کردید، و… که بنا براختصار هست، کتاب‌ها مطلب دارد از توفیقات و فضائلی که الحمدلله شما دارید، اما بسیاری از آن فضائل فراموش شده است، یعنی نه کسی می‌گوید و نه کسی می‌شنود و خود انسان هم مانند ماهی که در آب هست و متوجه آن نیست به آن کم توجه هست اما بسیار جای تبریک دارد، این همه پیشرفت ها، این همه در مقابل ستمگران به دست آوردن قدرت و در مقابل متکبرین و مستکبرین حرف حق را گفتن و از مظلوم دفاع کردن و با ظالم مبارزه کردن، همانطور که در ماه رمضان که «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»[۲] نفس کشیدن شما در آن عبادت است، شما که در حال جهاد، خدمت به مردم، ایجاد محبت، فرهنگ دین، عفت و عصمت، ادب و اخلاق و إحیای شریعت محمد (ص)، نفس کشیدن‌های شما عبادت است،

 و در این باب کتاب‌ها حرف است که باید بیشتر بیان شود، مردم عزیز ما باید ماهیت و شخصیت خودشان را بهتر از گذشته‌های بدانند، این در حالی است که متاسفانه رسانه‌های بیگانه از جهت کوبیدن فضائل و کمالات و هویت و شخصیت انسان‌های با ایمان، بسیار سمپاشی می‌کنند اما از این طرف حق گویی بسیار کم است که آقا فرمودند:«تبیین کنید» حال با همه این حرف‌ها سوال من اینجاست که آیا این کافی است؟ خیر چرا؟ آثارش را در جامعه می‌بینید و آن این است که شما وقتی از آسیب‌ها تامین خواهید شد که به صورت جامع دست بیگانه را از همه روزنه‌ها قطع کنید، شما در این ۴۰ سال، ۲۵۰ هزار شهید دادید، ببینید اینها علت دارد و علت‌هایش به داخل خودمان بر می‌گردد یعنی کسانی که تبعیت از دشمن می‌کنند و وابسته به دشمنی هستند که در اینها و مقامات تصمیم گیری و تصمیم سازی نفوذ می‌کند و به انواع و اقسام انحراف ایجاد می‌کند، بسیار جاهایی هست که حتی به خاطر ایجاد شبهات به وسیله من و شما با دست خودمان امور اسلام و انقلابمان و حقوق جامعه مان را چه در انتخاب باشد چه در انتصاب باشد به نااهل می‌سپریم و نتیجه‌اش این همه فتنه‌ها و آَشوب‌ها و شبهه پراکنی‌هاست.

بنابراین همه همت جامعه اسلامی انقلابی باید این باشد که در تولید عید به گونه‌ای عمل کند که هر روزش عید باشد، یعنی اگر ظلم و خیانت و مال‌پرستی و خودپرستی و نفس پرستی و دزدی و خیانت و کم فروشی و تقلب  و ترک فعل و انواع جرم‌هایی را که انجام می‌شود در جامعه نباشد ما به مقصد رسیده‌ایم و تا به آن نرسیم یقین بدانیم بین راه باز هم آسیب خواهد آمد، این آسیب‌ها با یک واسطه به دست خودمان هست، آسیب‌ها به وسیله خودمان به وجود می‌آید.

بنابراین عید یک چیز تولیدی است و الحمد لله شما با بصیرت ایمانی که دراید و موفق هم هستید باید به شکلی گسترش پیدا کند که در جامعه شما دشمن پرست و بیگانه پرست و مال‌پرست نباشد، توحید یعنی خداپرستی.

ثبتکم الله بالقول الثابت فی الحیاۀ الدنیا و فی الاخره،

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣

خطبه دوم:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ قَبْلَ الْإِنْشَاءِ وَ الْإِحْيَاءِ وَ الْآخِرِ بَعْدَ فَنَاءِ الْأَشْيَاءِ الْعَلِيمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه، والصلاةُ والسّلامُ على رسولِ الله أشرَفِ الاَنبیاءِ و المُرسَلِين محمدٍ صَلّی اللهَ علیهِ و علی آله الطَیِبین الطاهِرین،اللهم صَلّ عَلی محمد و علی و فاطمة و الحسن و الحسین و علی بن الحسین و  محمد بن علیٍّ  و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیٍّ ابن موسی و محمد بن علی  و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة القائم المهدی  صلوات الله علیهم اجمعین و بعد اوصیکم و نفسی یا عباد الله بتقوی الله.

« تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى»[۳]، همه ما روزی در آستانه رفتن از این عالم به عالم دیگر هستیم و تنها زاد و توشه ما تقوی است، می‌خواهم عرض کنم با تبریک مجدد باید منتظر یک عیدی هم در آینده باشیم و آن عیدی است که کام مظلومین عالم را شیرین می‌کند.

عنایت دارید حدود ۷۵-۸۰ سال در کنار انواع و اقسام تعدّی‌ها و تجاوزها و اشغال‌ها که استعمارگرها و مستکبرین جهانی داشتند قلب جهان اسلام، فلسطین مظلوم تحت سلطه صهیونیست‌ها و آنچه که تواسنتند ظلم کردند، تا چه زمانی؟ این عید باید به دست شما انجام شود که می‌شود.

 بنده در این باره دو روایت بخوانم، یک روایت از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام هست و یک روایت را هم محقق مسیحی در برداشتی که از انجیل دارد، این عید باید به دست شما انجام شود و انجام می‌شود که البته به طول مدت از آن دوران‌هایی که ما به خاطر داریم، این انقلاب و شما  و شهدای و ایثارگران و خانواده‌های صبور شهدا بودند و جامعه حزب الله هست که به هر حال با همه وجود مجاهدت کردند که آن اسرائیلی که یک روزی به عنوان سوم یا چهارم جهان در شش روز چند کشور عربی را شکست داد، امروز به حال احتضار افتاده است، این کار شماست، شما این کار را کردید، و وضع آمریکا از آن بدتر شده است و وضع فرانسه و انگلیس از آنها بدتر شده و وضع خائنینی که هر خیانتی را انجام داده‌اند و در اولین گام علیه اسلام و انقلاب صدام را تجهیز کردند و آن مواد شیمیایی را به او دادند که بر سر مردم ریخت و … و حتی آلمان، ببینید که وضع همه آنها بالاخره دارد به پایان می‌رسد این نفسش کار شماست لذا حواستان باشد، شما کار کوچکی نکردید، بحث تغییر در جامعه بین الملل و در سطح کره زمین و آزادی انسان است و این کار جز از جایگاه این انقلاب، از هیچ منشا دیگری به این جامعیت نمی‌توانست صورت بگیرد که تحلیلش را اهل دقت  می‌دانند ولی شما این کار را کردید.

در روایت وجود دارد که امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرمود:«در آخرالزمان اسرائیل از غرب خواهد آمد و در فلسطین تشکیل حکومت خواهد داد» دقیقا اینطور شد، در زمان ما ملاحظه کردید که انگلیس در آن موقع استعمارگری را با سلطه همه جانبه که می‌گفتند:«آفتاب در خاک بریتانیا غروب نمی‌کند » آن کشوری که اسرائیل را آورد و کاشت انگلیس بود، امام علی علیه‌السلام در این روایت می‌فرماید:«اسرائیل از غرب خواهد آمد ]به وسیله انگلیس[ و در فلسطین تشکیل حکومت خواهد داد» مردم عرض کردند: «یا امیرالمونین: أین العرب؟ عرب‌ها مگر کجا هستند که اجازه بدهند اسرائیل بیاید و تشکیل حکومت بدهد» بعد مضامینی دارد به همان چیزی که شما در صحنه میدانی در این قرن اخیر مشاهده می‌کردید و هنوز هم آثارش هست که عرب از هم جداست و متحد نیست و دنبال یک راه نیست، به طور کلی اختیارات اعراب در دست دیگران است، بنابراین این فرصتی می‌شود تا اسرائیل بیاید و در فلسطین تشکیل حکومت بدهد.

سوال بعدی را از امام پرسیدند: «آیا طول می‌کشد؟» فرمود: «تا عرب زمامش را از دست دیگران رها کند و به هم بپیوندد و مجموعه ای تشکیل دهد» همان کاری که الان در حال تحقق هست که اینجا هم لازم است اشاره کنم که از این همه کارها مخصوصا در دولت سیزدهم، بله مشکلات به ارث مانده، قرض‌های مانده، کارخانه‌های تعطیل شده، تا بتواند دولت قدش را راست کند در این ارث‌های نامطلوب زمان می‌خواهد اما به حق کارهای عظیمی که البته بعد‌ها آثارش پیدا خواهد شد و خودش را نشان می‌دهد، دیگر فرق نمی‌کند از نوع نظامی باشد، از نوع سیاسی یا اقتصادی و بیش از همه سیاست خارجی باشد، از شانگهای بگیرید تا آنچه که این دولت انقلابی و مردمی اتحاد میان مسلمین و ارتباط با کشورهای همسایه را در اولویت قرار داده و شما امروز می‌بینید که مصداق وعده امام علی علیه‌السلام بعد از آن تفرقه‌ها، کشورهای عربی با هدایت و پشتیبانی ایران در حال به هم پیوستن هستند و آن وعده در حال تحقق هست و در این روایت وجود دارد که اینها به هم می‌پیوندند.

همچنین دو مطلب جالب هم در همین روایت وجود دارد یکی اینکه در این مجموعه‌ای که علیه اسرائیل قیام خواهند کرد عراق از قدرت خاصی برخوردار خواهد بود و از آن توثیق شده و دیگر اینکه در همین روایت وجود دارد که اعراب که علیه اسرائیل به اتحاد می‌رسند با اسلام جمع می‌شوند دقیقا مسأله انقلاب اسلامی ایران در این روایت به آن اشاره شده است و الا عرب‌ها مسلمان هستند غالبا اینطور هست اما در این روایت وجود دارد که اجتماع عرب و اسلام، بعد می‌فرماید: «آنگاه که این حمله شروع شود، معرکه و ایّ معرکه،  چه صحنه‌ای پیش خواهد آمد؟! صحنه‌ای که در کنار دریا( در جمعیت‌های تجاوزگری که حدود ۸۰ سال خون کوچک و بزرگ و کودک و زن و پیر و جوان مظلوم را ریختند اینها خودشان گرفتار این بلا و مجازات می‌شوند و خون جاری می‌شود و جریح (انسان‌های زخمی) بر روی قتیل (کشته ها) راه می‌رود، به جایی می‌رسد که «لا یبقی یهودی فی فلسطین)»

 اینها مضمون روایات است، شما امروز مشاهده می‌کنید، رهبر بزرگوارمان در سال‌ها قبل که به مناسبتی بحث ۲۵ سال آینده بود آن موقع آقا فرمودند:«۲۵ سال آینده اسرائیلی نیست» معنایش این نیست که ۲۵ سال خواهد بود و آن وقت نیست خیر زودتر از آن از بین می‌رود که امروز خود اسرائیل برای نابودی خودش عجله می‌کند، این حالت احتضارش نه به وسیله آمریکا برایشان جبران می‌شود نه کشورهای اروپایی و حتی خودشان هم نا امید هستند، اینکه رئیس جمهور فرانسه از امریکا می‌بُرد و حتی نقدی هم می‌کند و نزد رئیس جمهور چین، آنچنان خفت بار تسلیم می‌شود معنایش چیست؟! این است که جهان در حال تغییر است.

اما روایتی را از انجیل برایتان عرض کنم؛ محققی هست هست که خودش مسیحی است که می‌گوید: «در انجیل وجود دارد که ایرانی‌ها در آخرالزمان حکومت به دست می‌آورند و ایرانی‌ها بر پلییدی‌ها غالب می‌شوند» او شخص مسیحی است که می‌گوید: «من این را از انجیل برایتان می‌گویم» بعد می‌گوید «من از انجیل عنوانی را دیدم و آن این بود که چون ایرانی‌ها تحت حمایت شمشیر دولبه هستند این برایمان حل نمی‌شد تا اینکه من تحقیق کردم در تاریخ که مسأله شمشیر دولبه چیست؟ و بالاخره به این رسیدم که (مسیحی می‌گوید!) در طول تاریخ تحت عنوان شمشیر دولبه فقط یکی ذکر می‌شود و او ذوالفقار علی بن ابی طالب علیه‌السلام هست و این فرمایش انجیل حاکی از این است که ایرانی‌ها امتی هستند که تحت حمایت امیرالمومنین علی علیه‌السلام و اینها در آخرالزمان حکومت به دست می‌آورند و پلیدی‌ها را از میان بر می‌دارند»، حال از اسرائیل شروع می‌شود، امریکا رفتنی است، فرانسه رفتنی است، انگلیس رفتنی است، آلمان رفتنی است، منافقین رفتنی هستند، همه برایشان فکر کنند آنچه را هم که به صورت آزمایشی که هر روز یک آزمایش می‌آید بدانید با این همه فتنه‌ها و آشوب‌ها، اینها چیزی نیست که از فتنه و آشوب آنها طرفی ببندند، « لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً »[۴].

 مسأله چیز دیگری است و آن این است که، آن دوران‌ها را ما به خاطر داریم که خودرو بسیار کم بود مثلا شورلت بود در یک منطقه‌ای، مردم هم ماشین ندیده بودند، بعد در روستاها و یا بین راه می‌دیدیم که کسی خودش را به ماشین آویز کرده است، راننده ترمزی می‌زد و اینها پرت می‌شدند، این فتنه‌هایی که می‌آید در مقابل انقلاب نمی‌توانند کاری بکنند، اینها آزمایشات الهی است، کسانی که به اسم انقلاب خودشان را وصل کردند و خیانت می‌کنند و سوء استفاده می‌کنند و دزدی و کم فروشی و تقلب می‌کنند و حرام می‌خورند و با دشمن می‌سازند و در داخل ترور می‌کنند و … در عین حال از جهت زبانی می‌گوید: «من مسلمانم و انقلابی هستم» فتنه‌ای پیش می‌آید رسوائی است، خداوند یک ترمزی می‌زند و اینها را از انقلاب پیاده می‌کند.

 اما شما این راه مستقیم را می‌روید و امیدواریم که با بصیرت بیشتر و احساس مسئولیتی که عرض کردیم که عید یک چیز تولیدی است حتی ظهور حضرت مهدی صحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یک چیز تولیدی است، این نیست که ما منتظر باشیم، اگر ما منتظر باشیم که ظهور هست به جهت اینکه او انسان کامل است، تأخیر دلیل ندارد، امام زمان منتظر ماست نه اینکه ما منتظر امام زمان، بنابراین این هم تولیدی هست، امام زمان آن وقتی ظاهر می‌شود که همانطور که در دعای عهد در اینجا دارد که افراد به دنبال خواسته‌های به حق که امام زمان دارد به دنبال آن هستند نه اینکه دنبال منافعشان، من که به اسم امام زمان به دنبال منافع خودم هستم، امام زمان برای من ظاهر شود؟! اینجاست که امام زمان منتظر است نه ما، و آن ظهور وافرالسرور یک چیز تولیدی است، هر وقت ما آماده شویم امام زمان از قبل آماده هست.

 امیدواریم که خداوند به شما عزیزان که این همه تلاش می‌کنید و زحمت می‌کشید و موفق هستید، در انواع برنامه‌های خیر، که وفقکم الله لما یحب و یرضی؛ امیدواریم که شایستگی این را داشته باشید و وجود مقدس با حضور آن حضرت را درک کنید إن‌شاءالله.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ* إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ* إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر»

۰۲/۰۲/۱۴۰۲

[۱] سوره مبارکه قصص آیه ۸۸

[۲] بحار الانوار – جلد ۹۶ – صفحه ۱۵۷

[۳] سوره مبارکه بقره آیه ۱۹۷

[۴] نهج البلاغه خطبه ۱۶

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *