خانه / نمازجمعه / خبر / امام جمعه بیرجند تأکید کرد؛ ضرورت مجهز شدن همگان به بصیرت و دشمن شناسی

امام جمعه بیرجند تأکید کرد؛ ضرورت مجهز شدن همگان به بصیرت و دشمن شناسی

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بر لزوم تبیین درست مسائل اصلی تأکید کرد و گفت: اگر هر فردی به بصیرت، انسان‌شناسی، خودشناسی. دشمن‌شناسی مجهز شود دیگر از دشمن کاری ساخته نیست‌.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی- امام جمعه بیرجند- ظهر امروز جمعه (۵ اسفند) در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند ضمن تبریک میلاد امام حسین(ع) ور وز پاسدار بر همه کسانی که در راه دین پاسداری می‌کنند، اظهار کرد: در جامعه ما به مسائل دعا اهمیت خوبی داده می‌شود که دعای شریف ندبه یکی از این‌ دعاهاست. دعای ندبه یک فلسفه دینی است و از جهت خداشناسی و در انسان‌شناسی، دین‌شناسی سنگ تمام گذاشته است یعنی این دین را می‌شود در پای این دعا معنا کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مستندات دعای ندبه، عقلی و محکمات قرآنی و حدیث و روایات است، افزود: خدای متعال هدایت‌کننده است و همه موجوات را هدایت می‌کند اما جای سوال است که آیا خداوند انسان را رها کرده که به شکل هر حیوانی دربیاید غیر از انسان؟

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به شرح دعای ندبه و اینکه کاری که خدا کرده در این دعا ذکر شده، تصریح کرد: خدای متعال برای هدایت انسان‌ها و دین، بهترین‌ها را گزینش کرده است که در دعای ندبه مفصل ذکر شده بنابراین دین چیزی نیست که در دست هر کسی باشد. آن چیزی که در دست معاویه و یزید است دین نیست همینی است که امروز هم می‌بینید، ابزاری در دست افراد خودکامه به اسم دین است که مردم را استعمار می‌کنند.

 

وی با بیان لزوم بهره‌برداری انسان از دریای معرفت ائمه اطهار(ع)، افزود: اینکه در طول تاریخ و امروز و هر روز آسیب می‌بینیم همه سلسله علت و معلول است و مسبب همه امور خود انسان است حالا چه به صورت عمل و چه ترک فعل.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به تأکیدهای رهبر معظم انقلاب برای جهاد تبیین، ادامه داد: اگر در مسلائل اصلی تبیین درستی شود و گوش شنوایی باشد ما می توانیم جلوی خیلی از آسیب‌ها را بگیریم وقتی مسائل تخصصی، علمی، عقلی و فلسفی می‌شود می‌بینید گاهی این‌ها دشمن‌ترین دشمن‌ها را به تواضع وادار می‌کند.

 

امام جمعه بیرجند بیان کرد: دین اسلام برای همه مسائل بشری حکم دارد و اسلام موجب رشد مسائل خانوادگی، فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و … است که اگر بر روی آن معیارها به صورت تخصصی کار و تحقیق و به مردم ارائه شود ما جلوی همه مشکلات را می‌توانیم بگیریم اما تا وقتی همراه با ناآگاهی از خود هستیم و جهل حاکم است انسان‌ها کارهایی می‌کنند که عکس‌العمل آن این است که دشمنان هم به طمع می‌افتند.

 

وی در ادامه گفت: همه ما منتظریم که به آن حقیقت عدالت برسیم اما وقتی خود ما بی‌عدالتی و خیانت می‌کنیم توقع داریم به کجا برسیم؛ همواره فاصله بین ما و آرمان‌های انقلاب خواهد بود مگر وقتی که از درون خودمان را اصلاح کنیم که الحمدالله جامعه ما خواسته‌های مقدس‌اش و صبر و حوصله‌اش در مقابل دشمنان قابل ستایش است اما به نسبت آنچه را که خدا عنایت فرموده بسیار ناچیز است.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه استکبار جهانی چند وقت قبل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم به تروریست کرد، افزود: دشمن از ابتدای انقلاب ۱۷ هزار نفر ا انسان‌های خوب و متفکر را ترور و در فتنه اخیر هزاران دروغ منتشر کردند اما بخشی به قصور و تقصیر ما برمی‌گردد چون اگر ما بصیرت و عقیده صحیح داشته باشیم دشمن نخواهد توانست دروغ بگوید.

 

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه برخی افراد در مسائلی که مربوط با سطح زندگی مادی است توجه دارند اما برای حفظ سرمایه دین و آزادی و شعور خود بی‌تفاوت هستند و مشورت هم نمی‌گیرند و دروغ‌های دشمن را باور می‌کنند، تصریح کرد: در تحلیل مسائل سیاسی باید از افراد متخصص فن که همراه عدالت و دلسوزی است مشورت بگیریم اما وقتی توجه نمی‌کنیم خودمان مقصریم.

 

وی با اشاره به اینکه اروپا و امریکا پناهگاه اختلاس‌گران و منافقین و خیانتکاران است بعد اینها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریست می‌نامند، در ادامه یادآور شد: نامه‌ای که شهید سلیمانی به فرزندش نوشته بسیار زیباست که در این نامه آمده است:« … هرگز نمی‌خواستم نظامی شوم، هرگز از مدرج شدن خوشم نمی‌آمد… این راه را انتخاب نکردم که آدم بکشم، تو میدانی من قادر به دیدن بریدن سر مرغی هم نیستم. من اگر سلاح به دست گرفته‌ام برای ایستادن در مقابل آدمکشان است نه برای آدم کشتن. خود را سرباز در خانه هر مسلمانی می‌بینم که در معرض خطر است و دوست دارم خداوند این قدرت را به من بدهد که بتوانم از تمام مظلومان عالم دفاع کنم».
وی به فرمایش امیرالمؤمنین (ع) مبنی بر اینکه «فَالجُنودُ بِاِذنِ اللهِ حُصونُ الرَّعِیَّة» اشاره کرد و گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مانند دژی مستحکم هستند که مردم به وسیله آن امنیت پیدا می‌کنند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی به جنایات استعمارگران و اروپای وحشی در کشتار بومیان آمریکا و کشف گورهای دست جمعی و تشکیل داعش و جنایات آنان در افریقا و آسیا اشاره کرد و گفت: حالا این وحشی‌های غربی، سپاه را تروریست می‌نامند اما از دشمن که گلایه‌ای نیست با کمال ننگ عده‌ای در همین کشور اسلامی هنوز دنبال غرب و منافع آنان هستند و مجری نقشه و فتنه‌های دشمن در داخل کشور می‌شوند.
امام جمعه بیرجند در ادامه تأکید کرد: اگر هر فردی به بصیرت، انسان‌شناسی، خودشناسی و دشمن‌شناسی مجهز شود دیگر از دشمن کاری ساخته نیست‌.
وی به تاثیرات قیام جهانی عاشورا در صحنه‌های مبارزه با ستمگر و کوتاه کردن دست استعمارگر بیدادگر اشاره کرد و گفت: ماهاتما گاندی رهبر پرآوازه هند زندگی امام حسين(ع) را به دقت مطالعه کرده و قيام آن حضرت را سرلوحه خود برای رهایی هند از یوغ استعمار انگلیس قرار داده است و می‌گويد: من زندگى امام حسین(ع)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‏ و توجه کافى به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستى از سرمشق امام حسین پیروى کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی خاطر نشان کرد: ماهاتما گاندی این کار را کرد و شبه قاره هند را از یوغ استعمار انگلیس خارج کرد اما باز هم عوامل استعمار او را ترور کردند و به نحوی دیگر از جای دیگر نفوذ کردند اما به هر حال هم عقیده و هم صحنه میدانی یک بت‌پرست هندو بصیرتش از برخی مسلمانان بیشتر است.

 

امام جمعه بیرجند در پایان گفت: امیدواریم افتخار مکتب اهل بیت(ع) که در دعای ندبه ذکر شده برای ما معرفت‌افزا باشد و  در پناه دین حق بتوانیم در این مقطعی که جهان در پیچ تاریخی و در آستانه ظهور حضرت مهدی(ع) است خوشبختی را رقم بزنیم.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *