خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: حفر چاه های شخصی سبب خشک شدن قنوات شده است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: حفر چاه های شخصی سبب خشک شدن قنوات شده است

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره اینکه در برخی نقاط شاهد بودیم که مجوز حفر چاه به افراد شخصی داده اند، گفت: این اقدام سبب شده سفره های زیرزمینی تخلیه، قنوات خشک و کیفیت آب قنوات نیز بسیار پایین آمده است.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی امروز یک شنبه(۳۰ بهمن) در دیدار با مدیر عامل آب و فاضلاب استان،گفت: شغل اگر در راستای خدمت به مردم، عادلانه و عاملانه انجام شود ،عبادت است.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی عنوان کرد:  مسئله آب در جای جای کره زمین و ایران که اساساً حیات به آن متکی است ، اما برای مردم کویر نشین یک جایگاه ویژه دارد، بارها در خصوص استفاده از آب های ژرف و یا آب دریا سخنانی گفته می شود که امیدواریم توفیقاتی حاصل شود.

 

وی افزود: در منطقه کویری شیوه هایی که از قبل انجام می شد، مطلوب نبود که مسائل سیاسی و حقوقی را شامل می شود، در سطح استان که هرکدام از این مسائل جای خودش را دارد و باید بر اساس حق ثابت شده، شهروندان حق خود را استیفا کنند و باقی نیز که تحت اختیار دولت است ،با شیوه علمی و عادلانه که به دور از اسراف باشد باید در منطقه کویری حواشی آن رعایت شود تا مردم استفاده حداکثری برده شود.

 

وی ادامه داد: در شهر بیرجند، حرکت آب در این منطقه از قدیم از شرق به غرب است، همچنین مردمان قدیم با استفاده از قنات کسب روزی داشته اند، بخشی از این آب ها برای عموم جامعه است که قوانین خودش را دارد اما در بخشی دیگر مجوز حفر چاه به افراد شخصی یا چند نفر داده اند که سبب شده سفره های زیرزمینی تخلیه شده، قنات خشک شود و کیفیت آب قنوات نیز بسیار پایین است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: پاسخگویی این خشک شدن قنات از نظر حقوقی باید پیگیری شود، حتی از نظر فقهی نیز حفر چاهی که سبب خشک شدن قنات می شود، عمل حرامی است، برخی مسئولین ذی ربط نیز گاهی بوده که پاسخگو نبوده اند که انتظار می رود در این دوره این مسئله حل شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی تصریح کرد: امیدواریم امکاناتی پیش بیاد که از جهت آبرسانی از آب های ژرف اگر باشد، یا انتقال آب از دریا امکان سازی شود، باید تدبیر هایی انجام داد که زمان به حداقل برسد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: تصویه فاضلاب نیز بسیار حائز اهمیت است، بر اساس نیاز جامعه باید به صورت علمی و کارشناسی تصفیه فاضلاب به درستی صورت گیرد، به طوری که همه مردم از آن بهره مند شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *