خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز عید قربان بیرجند: جهاد کبیر عدم تبیعت از دشمن و بیگانه است/ زیبایی واقعی در قرب به خدا است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز عید قربان بیرجند: جهاد کبیر عدم تبیعت از دشمن و بیگانه است/ زیبایی واقعی در قرب به خدا است

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی با بیان اینکه در جهاد کبیر اگر از دشمنان و بیگانگان تبعیت نکنیم، بر هر سختی پیروز خواهیم شد ،گفت: باید به دنبال اطاعت از رهبر دین و راستگویان باشیم، هرجا در تاریخ یا زمان معاصر آسیبی بر مردم وارد شده به خاطر سرپیچی از دین و دستورات الهی و تابعیت از استعمارگرانی چون انگلیس و آمریکا بوده است.

 

خطبه اول

به گزارش دفتر روابط عمومی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی امروز (۱۹ تیر) در خطبه های نماز عید قربان با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان، گفت: عید سعید قربان عید بندگی است، عید یعنی بازگشت به خویش و وقتی متوجه این معنا می‌شویم که خویش را بشناسیم و بعد بدانیم عید بندگی یعنی چه، لذا لازم است که انسان شناسی و دین شناسی را فرا گرفته باشیم.

 

وی ادامه داد: اهل هر دین و مسلکی که باشیم اما خلقت انسان این طور بوده که موجودی در بند است، یعنی فطرتاً انسان طوری آفریده شده که دارای یک ویژگی خاص است که به حب و عشق تعبیر می شود و امتیاز انسان در همین است.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، اظهار داشت: انسان نمی‌تواند از بندگی فرار کند، از بندگی خدا شاید فرار کند اما از بندگی نمی تواند فرار کند، یعنی به یک چیزی بالاخره عشق می ورزد، لذا همواره در بند است گاهی انسان میلیون‌ها برابر خرج یک زندگی پول دارد اما حریص است و از آن سیر نمی‌شود چرا که در بند پول است لذا آن عشق و حب که باید به سمت خدا می‌رفت در بند پول شده است.

 

امام جمعه بیرجند، گفت: بت‌پرست در بند بت و هواپرست در بند هوای نفس بوده لذا دیده می‌شود حتی گاهی انسان به هیچ عشق می‌ورزد که این نشان از خلقت انسان است؛ انسان بنده آفریده شده و حس پرستش از ویژگی‌های او است لذا اگر این معنا را بفهمیم فلسفه خیلی از امور را درک می‌کنیم.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عاشق شدن یعنی در بند قرار می گیرد و نمتواند خودش را آزاد کند، یکی از ویژگی های روحی انسان حس پرستش است، اینکه در نماز باید سوره حمد را بخوانیم و بگوییم الحمد لله یعنی همین که هیچ چیز جز خدا ارزش پرستیدن ندارد، اگر به دنبال معشوق حقیقی هستیم باید به دنبال خدا باشیم.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: در مسائل فیزیکی همچون طبیعت که یکی از نیازهای روحی انسان نیز زیباجویی است، انسان همواره به دنبال زیبایی است، با وجود زیبایی های که ما بینیم اصلا زیبایی ندارد، رنگ ها و نقش ها بدون نور رنگشان سیاه است، پس زیبایی آنها کسبی است.

 

وی با اشاره به آیه « اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؛ خدا نور آسمانها و زمين است» گفت: نور واحد نیز از آن خدا است لذا اینگونه است که هرجا خدا باشد زیبایی وجود دارد، زیبایی اصلی قرب به خدا است و خداوند همه چیز را برای انسان آفریده لذا انسان باید از بند آنها رها شده و برعکس آنها را در بند خود داشته باشد تا به خداوند نزدیک شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی یادآور شد: خداوند می فرماید این اسباب دنیا برای انسان آفریده است، نباید نوکری آن را بکنند، و انسان را برای خودم آفریدم، این عشقی که خداوند در وجود تو آفریده و به دنبال حسن است باید بدانیم که حسن فقط در یک نقطه است و آن نقطه خداوند است، آن بندگی که باید در آن گیر کرد و رهایش نکنیم بندگی خداوند است.

 

خطیب نماز عید قربان بیرجند در پایان خطبه اول گفت:  هرچه به خداوند قرب پیدا کنیم بیشتر به سمت کمال قرب پیداخواهیم کرد،لذا در آن دنیا زندگی طیبه منتظر ما خواهد بود.

 

خطبه دوم

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه ی دوم نماز عید قربان بیرجند گفت:  تقوای الهی به معنای بهداشت زندگی است، انسان سالم برای بندگی حق و وصول به کمال نیاز به تقوا دارد و برای اینکه به قرب الهی برسد باید از مرکب دنیوی پیاده شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی در ادامه گفت:  بالاترین جهاد که از آن به عنوان جهاد اکبر یاد می شود پیاده شدن از شتر نفس است، وقتی لشگر اسلام از جنگی سخت برگشته بود پیامبراسلام(صلوات الله علیه) فرمودند از جهاد اصغر برگشتید، با وجود اینکه کسانی که در این جنگ شهید می شوند مقام بالایی دارند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، ابراز داشت:  در جبهه جهاد نظامی کسانی غالب می‌شوند که بر نفس خود پیروز شده باشند، یک ادم ترسو، بی غیرت و حریض که به جهاد نمی رود، لذا آنانی که به جهاد می روند ابتدا بر نفس پیروز شدند، لذا جهاد نظامی محصول جهاد نفس است، یک جهاد دیگر داریم که جهاد کبیر نام برده می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی گفت:  در جهاد با دشمنان هزینه‌های زیادی شده اما باز هم ارزش دارد لذا اگر صدها هزار شهید داده‌ایم نتیجه آن شده اکنون آمریکایی که با زورگویی به اهدافش می‌رسید کارش به جایی رسیده که ناچار است با وجود هزینه ۸ ترلیون دلاری منطقه را ترک کند، یک روز فلسطین نیز آزاد خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: اطاعت عده‌ای از بیگانگان به جامعه آسیب می‌زند لذا قرآن فرموده اگر دشمنان را اطاعت نکنید، پیروز خواهید بود به طوری که به هیچ کس آسیبی وارد نمی شود.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: دفاع مقدس کاری عظیم برای ایران و جهان بود، در جهاد کبیر اگر از دشمنان و بیگانگان تبعیت نکنیم، بر هر سختی پیروز خواهیم شد، مگر آمریکا جرأت میکند به کشور ایران حمله کند، نزدیک ایران شدند پهپاد آنها را زدند یا نیروهای دریایی آنها را گرفتند که همچون بچه ها می ترسیدند.

 

وی افزود: عده‌ای هستند که در ایران از امکانات و افتخارات کشور بهره‌مند می‌شوند اما از بیگانگان اطاعت می‌کنند و این مشکل اصلی کشور است، عده ای هنوز به دنبال انگلیس و فرانسه و آمریکایی است که سوابق پر از تحفن است، این چه فکری است که عده‌ای خدا، مردم و دین را واگذاشته‌اند و به دنبال مستکبرانی هستند که خون دنیا را مکیده‌اند.

 

امام جمعه بیرجند در پایان خطبه دوم خاطر نشان کرد:  باید به دنبال اطاعت از رهبر دین و راستگویان باشیم، هرجا در تاریخ یا زمان معاصر آسیبی بر مردم وارد شده به خاطر سرپیچی از دین و دستورات الهی و تابعیت از استعمارگرانی چون انگلیس و آمریکا بوده است.

اتتهای پیام/

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *