خانه / درس اخلاق / طلاب / متن بیانات / متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در شورای راهبردی و سیاستگذاری بنیاد بین المللی غدیر استان

متن کامل بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در شورای راهبردی و سیاستگذاری بنیاد بین المللی غدیر استان

متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در شورای راهبردی و سیاستگذاری بنیاد بین المللی غدیر خراسان جنوبی ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ برگزار شد، جهت مطالعه عموم علاقه مندان منتشر گردید.

بسم الله الرحمن الرحیم

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علی بن ابی طالب علیه السلام ‏»[۱]

با سلام به امام زمان(عج) و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ‌ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام به همه شما سنگرنشینان علم و ایمان. و عرض تبریک و تهنیت ایام. انشاءالله که خدا بر توفیقات شما بیفزاید.

بنده به سه نکته اشاره می‌کنم؛ اولش این است که مسئله غدیر مربوط به یک مذهب خاص نیست و از موضوعات مهم که چه عرض کنم، موضوع اهمّ اسلام شناسی است. ولذاست که اسنادش آیات قرآن و احادیث پیغمبر اکرم(ص) است که هر پژوهشگری چه مسلمان باشد پیرو هر مذهبی که باشد یا هر انسانی از بیرون پیرو هر مسلکی که باید باشد، بنابراین اسناد مستند غدیر، آیات قرآن و احادیث پیغمبر(ص) است.

از این جهت، این مربوط به یک مذهب خاصی نیست. بیان هم که بر اساس برهان است، « قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ»[۲].  همه هم آزاد هستند مستند حرف بزنند و حرف‌هایشان را بگویند. یک مسئله پژوهشی است. یکی این مسئله است که تکیه به این باید باشد.

مسئله دیگر مربوط به دستورالعملی که آمده و یکسری اقدامات در زوایای مختلف که با همکاری همه انجام می‌شود. «اَلْمَعْرُوفُ بِقَدْرِ اَلْمَعْرِفَةِ»[۳]، کارهای خوبی که می‌خواهد انجام بشود، متناسب با نیاز آن معرفت خودبخود برزو پیدا می‌کند. بنابراین توجه باشد که روی مسئله معرفت باید خیلی کار بشود. حالا از باب مثال: مثلاً انگشتری در دست دارد بعد یک کارشناس زبده به این انگشتر نگاه می‌کند و به عنوان یک کارشناس می‌گوید: می‌دانی نگین این انگشتر چیست؟ این یک دانه‌ی خاص گرانبهاست که از یک طریقی به دست شما افتاده. از دیروز هم این انگشتر در دستش بود، اما ممکن بود از روی سهل‌انگاری هر جایی می‌گذاشت، بر می‌داشت؛ اما از حالا که کارشناس آن را دیده و گفته حواست باشد، این یک انگشتر عادی نیست؛ از آن لحظه تغییر در او حاصل می‌شود. از جهت دقت بر این، حفظ  این،نگهداری این و … .

این موضوع هم همین‌طور است. اگر معرفت حاصل شود، به همه لوازم معرفت به صورت خودکار عمل می‌کنیم، نمی‌تواند آدم عمل نکند. و لذاست که در دستورالعمل هم مسائل تحقیقی و پژوهشی و کارشناسی روی این قضیه توصیه شده، که در پیشنهاد برخی از دوستان هم عیناً همین بود که بالأخره چه به صورت جمعی و چه به صورت فردی، افراد، که دیگران زحماتش را کشیدند. حالا علامه بزرگوار امینی یک فردش (که اشاره فرمودند)، چه زحماتی کشیده. در عین حالی که دیگرانی هم چه قبل از ایشان و چه بعد از ایشان از این نوع کارها کردند، زحمتی کشیدند، بقیه‌اش این است که موارد خاص را  افرادی که تخصص دارند حالا حوزه علمیه یا دانشگاه، همه با هم، دیگران ، فرق نمی‌کند هر کس نظری دارد که از جهت محتوا، رسانه‌‌هایی که می‌خواهند در این قضیه کار کنند، به آنها غنا ببخشند. بسیار پیشنهاد درستی است.

یک مسئله دیگر هم نباید فراموش شود؛ که این دو هر دو  نقش اصلی دارند یعنی غنای مطالب از جهت استنادات، عزم کافی به شخص می‌دهد. و طبعاً اقداماتی که می‌کند یا صحبتی که می‌کند از دل بر می‌خیزد و بر دل می‌نشیند. ولی این نصف قضیه است. نصف دیگرش این است که احیاء عملی، رفتاری، اخلاقی، معنوی، علوی در کارمان، در برخوردمان، در سخن‌مان، در ادب‌مان، آن مهم است؛ یعنی آن چیزی که می‌تواند در مخاطب دو تأثیر بگذارد یکی مسئله معرفتی است که واقعاً کارشناسی شده باشد و یکی هم مسئله شیوه رفتاری است.

بنابراین برادران و خواهران در هر پستی که هستند با هر شیوه‌ای که یا هر رسانه‌ای که می‌خواهند عمل کنند یا در صحبت حضوری، چهره به چهره، بیش از هر چیز شیوه‌هایرفتاری مکتب علی(ع) اخلاق و معنویت و ادب و حُسن‌نیت و حُب و دوستی انسان، اینها خیلی می‌تواند نقش در مخاطب داشته باشد. آنوقت آن دستورالعمل‌هایی که انجام مراسم ذکر کردند که به  جای خودش درست است، آن  در یک حدی می‌تواند مؤثر باشد که در موازنه با مسائل عقیدتیش و رفتاریش یک توازن درستی داشته باشد و الا اگر نامیزان باشد چه بسا اثر معکوس بدهد.

این سه تا یادآوری بود که شما بهتر از بنده می‌دانید ولی بنده یادآور شدم. إن‌شاءالله که خداوند بر توفیقاتتان بیافزاید و در انطباق این، با گام دوم انقلاب که ما می‌خواهیم ورود پیدا کنیم؛ ببینید در این چهل و چند سال دشمن که در دشمنی واقعاً کارشناس است همه فرصت‌های ما را برای اینکه بسوزد ما را هر دَم به یک شرایطی، حالا از جنگ تحمیلی، از تحدید نظامی، از محاصره اقتصادی، از تبلیغات روانی و … که ما فرصت پیدا نکنیم و در کار خوش موفق هم بوده  فرصت‌های ما را سوخته.

اما در گام دوم بناست که فرصت اجرایی و عملی انقلاب و نزدیک شدن به آرمان‌های انقلاب پیدا کنیم. چرا که تحقق هر امری موکول بر دو اصل است؛ یکی مقتضی یکی عدم مانع. مقتضی در شما، در مردم، در دولت هست ألحمدلله و بوده، این مردم همواره تشنه آرمان‌های انقلاب بوده و هستند، مطالبه‌شان را هم همین است. شما خودتان هم همین طوری هستید. اما موانعی که ایجاد کرده در سطح جهان، در منطقه، در داخل کشور، موانعی بوده که ملاحظه می‌کنید بعضی از شخصیت‌های بین‌المللی می‌گویند: هر یک از این مشکلاتی که در طی این چهل سال پیش آمده برای جمهوری اسلامی، برای هر کشوری پیش می‌آمد، از پا در می‌آورد». چقدر این نظام قوی است! که همه‌ی این‌ها را عبور کرده با سرفرازی.

به این جهت مانع دارد ضعیف می‌شود، اقتضاء وجود دارد مانع دارد ضعیف می‌شود که دشمن است. و به قول خودش و حسرتش که هشت تریلیون اینجا مصرف کرده باید بار کند و برود. این که بار کند و برود تنها از منطقه نیست، نه، از جایگاه بین‌المللی می‌رود.

بنابراین گام دوم برای این نوشته شده که باید وارد دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بشویم. و در واقع نتیجه‌گیری از حرکت غدیر این است که ما به آرمان‌های غدیر برسیم. آرمان‌های غدیر، آرمان‌های همه انبیاست ( که بسیار خوب اشاره فرمودند) و آرمان‌های انقلاب ما، آرمان‌های غدیر است، آرمان‌های اسلام است نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد.

مؤید باشید.

ثَبَّتَکُم الله بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ.

.

[۱]  دعای تهنیت در عید غدیر (مفاتیح الجنان)

[۲] سوره مبارکه بقره/ آیه ۱۱۱

[۳] بحار الأنوار  ج۴۴ ص۱۹۶

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *