خانه / نمازجمعه / خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بیرجند: حقیقت توحید، قله کمال انسان است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بیرجند: حقیقت توحید، قله کمال انسان است

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی تاکید کرد: باید دقت کنیم که به اسم اسلام، موحد و انقلابی بودن عمل و موضع سیاسی و اجتماعی ما مورد بهره‌برداری دشمنان خدا قرار نگیرد.

 

خطبه اول

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی امروز در خطبه اول نماز جمعه بیرجند ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت امام رضا(علیه السلام)، گفت: حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه) فرمودند: « قولوا لا إله إلا الله، تفلحوا» ای مردم! بگویید: لا إله إلا الله تا رستگار شوید.» و این دعوت همه انبیاء الهی و ائمه اطهار(علیه السلام) است.

 

وی ادامه داد: اینکه خداوند فرموده «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند»همان عبودیت  و بندگی است، عبودیت و بندگی یعنی اینکه نماز و عبادت و هرکاری که با قصد قربت انجام شود به این دلیل نیست که خدا به آن نیاز دارد، به همام میزانی که سخت افزار زندگی برای انسان آفریده شده به همان میزان نرم افزار هستی که دین خدا است بر اساس نیاز بشر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، اظهار داشت:  توحید به معنی صحیح قله کمال انسان و انسانیت است، توحید هم چیزی نیست که هر کس بگوید موحد می شود بلکه نشانی دارد، تفسیر حدیث رسول الله (صلوات الله علیه) را باید از زبان امام صادق(علیه السلام)  گرفت که فرمودند بهشت محل وصول انسان های کامل است و کسی به آنجا می رسد که کلمه توحید را خالصانه بگوید نه از روی جهل، نفاق و فریب.

 

امام جمعه بیرجند، گفت: نشانه اینکه کسی واقعا راه توحید می رود این است که اگر خالصانه باشد هرجا خدا ممنوع کرده و حرام شده ورود پیدا نمی کند، نمی شود فردی هم موحد باشد و هم مال، شهرت و دنیا را بپرستد، اگر خداپرست باشیم دقیقا باید ها و نباید ها را پیدا می کنیم و ورود ممنوع نداریم.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برخی‌ افراد در مسائل دین دخالت می‌کنند که اهلیت ندارند و برگرفته از نوکری استکبار هستند لذا نمی‌شود امثال ابوسفیان موحد باشند زیرا توحید نشانه دارد، نشانه اینکه انسان واقعا راه توحید می‌رود و وارد در مسیر اخلاص می‌شود این است که به هرچه خداوند حرام کرده ورود پیدا نمی‌کند نه اینکه بیگانه را بپرستد و در مسیر توحید هم باشد.

 

خطیب نماز جمعه بیرجند در پایان خطبه اول گفت: کسی که پول پرست و شهرت پرست است و معیار کارش طاغوت است نمی تواند موحد باشد؛ هر انسانی برای رشد سرمایه حیات خویش بر نقشه راهی که اوصیا دادند و ترسیم کردند باید عمل تا به سوی رستگاری حرکت کند که موجب رشد سرمایه حیات ما است، رشد و کمال جامعه وقتی تحقق پیدا می‌کند که امور بر این اساس تنظیم شود.

 

خطبه دوم

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه ی دوم نماز جمعه بیرجند گفت: هر انسانی برای رشد سرمایه حیات خود در این چند روزی که در این دنیا است بر نقشه راهی که پیامبران دادند و رفتار و اخلاقش باید طبق آن ترسیم شود، از نظر اجتماعی هم همین طور است و فقط شامل مسائل فردی نیست و مسائل اجتماعی هم‌ باید براساس نقشه راه توحید و عبودیت قرار گیرد، نقشه راه انسان از طریق فرمول عبودیت باید باشد که نتیجه آن انسان در مسیر کلمه توحید است.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی در ادامه گفت: مسائل سیاسی، نظامی و حکومتی هم باید در این مسیر باشد و مهمترین مسأله حکومت این است که مربی جامعه باشد و وقتی می‌توان جامعه دینی تربیت کرد که حکومت دینی باشد، نقشه راه انسان از طریق فرمول عبودیت باید باشد که نتیجه آن انسان در مسیر کلمه توحید است.

 

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، ابراز داشت:  امام حسین (علیه السلام) در پاسخ به سوال کسی که از توحید سوال کرد، می‌فرمایند “توحید برای مردم هر زمانی، شناخت پیشوا و ولی آن زمان است” که حرف بسیار عمیقی است، توحید عملی وقتی تحقق می‌یابد که انسان از پیشوایی که از طرف خدا است، پیروی کند و چنانچه کسی نسبت به این جهت شناخت کافی پیدا نکند، زندگی و مرگش در مسیر جاهلیت است.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: ما در زمانی قرار گرفتیم که مکتب امامت در این شرایط آخرالزمانی در راه صحیح قرار دارد و باید توحید عملی را برابر آنچه فرمانروای الهی ابلاغ می‌کند عمل کنیم، با توجه به جریانات آخرالزمانی، کشور کشتی همچون نوح می‌خواهد که از دریای خطرناک به حرمت ولایت جان سالم به در برد و این مهم بر پایه تقوا استوار است.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی گفت: انسان باید به دنبال رستگاری برود و مسئول این رشد خود انسان است، نقشه راه را پیامبر اسلام (ص) بارها فرموده که به سمت رستگاری بروید، خدا نیاز به عبد بودن انسان ندارد و خدا آسمان و زمین را آفرید که انسان به آن نیاز دارد، این سخت‌افزار را خدا آفریده تا به انسان خدمت کند و نرم‌افزار هستی که دین و عبودیت خداست براساس نیاز بشر بوده نه نیاز خدا؛ زیرا خداوند غنی بالذات است.

 

امام جمعه بیرجند در پایان خطبه دوم خاطر نشان کرد: باید دقت کنیم که به اسم اسلام، موحد و انقلابی بودن عمل و موضع سیاسی و اجتماعی ما مورد بهره‌برداری دشمنان خدا قرار نگیرد که این همان مقام هوشیاری اهل ایمان است.

انتهای پیام/

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *