خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بیرجند: بی تقوایی مهمترین دلیل مشکلات بشری/ ماه مبارک رمضان فرصت برگشتن به ذات انسانی خویش است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بیرجند: بی تقوایی مهمترین دلیل مشکلات بشری/ ماه مبارک رمضان فرصت برگشتن به ذات انسانی خویش است

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه تقوا قانون ذی شمول مشرف به همه قوانین است، لذا بدون رعایت تقوا همه چیز از بین می رود، گفت: بسیاری از مسائل روزمره و مشکلات جامعه به بی تقوایی بر می گردد.

خطبه اول

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی امروز در خطبه اول نماز جمعه بیرجند ضمن تبریک سال جدید و عید ایرانی و اسلامی نوروز و گرامیداشت یاد آیت الله محمدی ری شهری گفت: سال نو از مظاهر آیات پروردگار است و عید نوروز همواره احیای سنن الهی مانند پاکیزگی، صله رحم و زیارت مومنین و از این قبیل کارها است که سنن اسلامی است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه گفت: آیت الله محمدی ری شهری عالمی وارسته بود که این عالم بزرگ، وجود استثنایی و مفیدی برای اسلام و نظام داشت؛ باید دید ماهیت تقوا چیست که اینقدر اهمیت دارد، تقوا تنها توشه جهان آخرت است، تقوا قانون است که ناظر بر همه قوانین می‌باشد.

 

وی افزود: نعمت های خداوند بی شمار و بی پایان است، این نعمت ها مطلق نیستد بلکه نعمت های خداوند مشروط هستند که اگر این شروط رعایت نشود این نعمت‌ها تبدیل به نقمت و عذاب خواهند شد، نعمت مادی و معنوی فرقی ندارد چراکه نعمت ها ابزاری برای نتیجه نهایی و الهی هستند، اگر از این نعمت ها بهره بردیم این ها نعمت خواهد ماند در غیر این صورت ضایع می شود.

 

امام جمعه بیرجند در ادامه یادآور شد: تقوا ملاحظه و پرهیز از افت های بدن است، سلامت جسم و روح را باید حفظ کرد و چنانچه این کار را به درستی انجام دادیم یعنی تقوا داریم، عقل هدیه معنوی است که خدا عنایت کرده اما رعایت کردن حفظ عقل مهم است؛ ریاست طلبی، شهوت، اعتیاد به روان گردان ها و مخدر همه می‌تواند زمینه برای از بین بردن عقل و تقوا را فراهم کند، تقوا یعنی جلوی آسیب ها را گرفت و باید ها و نبایدها را رعایت کنم.

 

وی ادامه داد: باید بهداشت ایمان را رعایت کرد و تقوا یعنی بهداشت ایمان را رعایت کردن، تقوا قانون ذی شمول مشرف به همه قوانین است، لذا بدون رعایت تقوا همه چیز از بین می رود، این همه توصیه به تقوا دلیل دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی افزود: بسیاری از مسائل روزمره و مشکلات جامعه به بی تقوایی بر می گردد، اگر فردی تقوا داشته باشد دلیلی ندارد گناه یا قانون شکنی کند، گاهی یک جمله از روی بی تقوایی ممکن است فتنه درست کند که ناشی از بی تقوایی است، آثار بعد از مرگ بی تقوایی بسیار بدتر از آثر دنیایی آن است، لذا قبل از انجام هر کاری و حرفی باید ابتدا فکر کرد،  بزرگترین توشه راه آخرت تقوا است، امید است بتوانیم این توشه الهی را حفظ کنیم.

 

وی در پایان خطبه اول خاطر نشان کرد: در اخبار اعلام شد در هفته گذشته ۳۲۳ نفر بر اثر تصادفات جاده از بین رفتند، مهمترین دلیل آن این است که تقوا رعایت نمی شود که منحصر به این موارد نیست، به خوردن، حرف زدن و حتی مسائل سیاسی نیز شامل می شود، تصادفات جاده ای دیده می شود که چه ضایعاتی دارد اما حرفی که از روی بی تقوایی زده شود آثارش دیده نمی شود اما گناهش نوشته می شود.

 

خطبه دوم

خطیب نماز جمعه بیرجند در ابتدای خطبه دوم ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: حقیقت ماه مبارک رمضان عید و برگشت به خویشتن خویش است، انسان از عالم قدس است و دوباره به همان عالم برمی‌گردد اما متاسفانه گرفتار قفس دنیا شدیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی در ادامه بیان کرد: ماه رمضان یکی از نعمت های الهی برای برگشت به خویشتن است و پیدا کردن تقوا است، خداوند در دل ماه رمضان سرنوشت ما را در شب قدر تعیین کرده است.

 

امام جمعه بیرجند یادآور شد: شاخص ترین تفاوت انسان با سایر موجودات در موضوع اراده است که موهبت بزرگ الهی است که به انسان ها اختیار و انتخاب می‌دهد، اختیار و انتخاب به کار ما ارزش می‌دهد، اگر یک موجود مجبوری می بودیم که ارزشی ندارد در حالی که میلیون ها راه جلوی پای انسان انتخابگر است که از اینها برای هر کاری یک راه را می‌توان انتخاب کرد که این انتخاب باید با بصیرت و دقت انجام گیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج قآآقای عبادی با بیان اینکه انسان می‌تواند با اراده قوی بر انگیزه های شیطانی قالب شود و آنها را زیر پا بگذارد، تصریح کرد: انسان تا مرحله خداگونه شدن می تواند در سیر و سلوک و عرفان پیش برود و کرامات و معجزات اهل بیت (علیهم السلام) و بزرگان از نمونه های بارز همین افرادی است که خداگونه شدند.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی بیان کرد:آثار وضعی ریاضت هایی به انسان قدرت می دهد، همانند مرتاض های هندی که قدرت هایی دارد، گاهی از نوع ریاضت های شرعی است که این آثار وقتی هست همراه با کمالات معنوی است، اینها همه بر اساس اراده است، برای انسان هایی که درگیر مادیات شده است، خدای متعال به انسان ماه مبارک رمضان داده است.

 

وی افزود: ماه رمضان ماه احیاء اراده ها است، ماه رمضان یک کلید است که با زدن آن راه باز می شود، افرادی که با اراده عبودیت و بندگی و اخلاص و برای بازیابی خود به این مهمان خانه الهی ورود پیدا می کنند و تقوا را رعایت کند می‌تواند به درجات بالای ایمان برسد، در سفره مهمانی خدا نعمت هایی است که انسان برای بازیابی خود می تواند از آن استفاده کند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در پایان خطبه های نماز جمعه بیرجند گفت: شخص روزه دار باید دست، قلم، زبان و چشم او روزه دار باشد، ماه رمضان فرصت بازگشت به خود است که معلوم نیست سال آینده نصیب انسان شود یا نشود، باید از ظرفیت ماه مبارک رمضان که سرنوشت انسان در قلب آن ماه در شب قدر نوشته میشود تمام استفاده را ببریم.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *