خانه / نمازجمعه / متن خطبه ها / مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۱۴۰۰/۱۲/۰۶

مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۱۴۰۰/۱۲/۰۶

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در خطبه های نماز جمعه بیرجند ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ جهت بهره برداری عموم منتشر گردید.

 

خطبه ی اول

السلام علیکم و رحمت الله

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ للهِ الأوَّلِ قَبْلَ الاْنْشاءِ وَالاْحْياءِ وَالاْخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه والصلاة و السلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین محمدٍ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ علی آلِه الطاهرین) و بعدُ اوصیکم یا عباد اللَّه و نفسی بتقوی اللَّه

 

خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی و دقت و تنظیم در امور منکر  که بر اساس رضای خدا باشد و تقوا ملاک قبولی بقیه کارهای خوب است إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ در آستانه‌ی شهادت حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر علیه السلام هستیم تسلیت عرض می‌کنم و پیشاپیش عید بزرگ مبعث عقل کل و هادی سُبُل وخاتم الرُسُل صلی الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم را به محضر شما تبریک و تهنیت می‌گویم اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى.[۱]

البته همیشه و مخصوصا در دوران فتنه‌های آخر زمان از این دعا و از خدا استمداد می جونیم دین ناموس خداست اما شرطش معرفت دین است زیرا همانگونه که در هر جنس ارزشمندی یک شعر بُنجلی را به عنوان بدل می‌سازند و به انسان‌های ناآگاه به صورت جابجا سرشان کلاه می‌گذارند خب دین هم از این قضیه مستثنی نیست شیاطین در طول تاریخ و بیش از دوران  معاصر آن‌ها با تبلیغات با زرق  و برق ها یک چیزی را  به اسم دین می‌سازند و بعد هم به انسان ‌های نادان تحمیل می‌کنند بنابراین معرفت دین خیلی مساله‌ی مهمی است  توجه داشته باشد که موضوع را عوضی بهش غالب نکنند وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ [۲] این مای نافیه و استثناء از نظر ادبی انحصار را می‌فهماند چه مساله‌ی بزرگی که به صورت انحصار فقط و فقط در این خلاصه می‌شود که  شما خلق شدید و به این عالم آمدید برای بندگی خدا  نه بندگی غیرخدا نه شرک نه خودپرستی،نه پول پرستی نه مال‌پرستی نه شهرت پرستی نه شخص پرسای، خوب مفسرین نکنند وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ[۳]  این لِيَعْبُدُونِ  را  تفسیر می‌کنند لیعرفون، همان مسئله  معرفت دین  معرفت خدا  این دعا هم که همین است  اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ [۴]این‌ها به هم مرتبط است و فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ[۵]؛ دین به وسیله‌ی پیامبر به بندگان خدا می‌رسد و باید به صورت دست نخورده بعد از پیامبر به وسیله‌ی پیشوایان معصوم محافظت شود و عنایت دارید که بالاترین سرمایه‌ی انسان دین انسان است این مسایل زندگی و  مال ، باقی امور که لازم است لازم است اما این ها همه مقدمه است آن ذی المقدمه و نتیجه است  اینها همه در آن راه است ، سرمایه‌ی بزرگ انسان دین انسان است و ما از همه‌ی امور جدا می‌شویم کجا می‌رویم به یوم الدین قیامت یوم دین است دیگه، خداوند مالک یوم دین است از همه چیز از همه چیز جدا می‌شویم و ورود پیدا می‌کنیم به یوم دین سرمایه بزرگ دین انسان است و لذاست که شناخت و معرفت صحیح در اینجا یعنی همه‌ی سرمایه؛

شخص با معرفتی خدمت امام معصوم رسیده بود خُب فشارهای زندگی همیشه بوده و هست و خواهد بود آن هم فشارها آنقدر بالا سرش آمده بود که به امام(علیه السلام) از فقر و تنگدستی درد دل می‌کرد امام فرمود که شما یک سرمایه ‌برزکی دارید یک سرمایه‌ی کم نظیری دارید به فکر فرو رفت که این سرمایه کجاست که من اطلاع ندارم من در فقر دارم این مشکلات این سرمایه کجاست حالا آخرین مسئله‌ای که به ذهنش رسیده گفت نکند درهمین خانه‌های کهنه ارثی من مثلا گنجی باشدچون ذهن ها معمولا از ثروت متوجه همه‌ی امور مادی می‌شود در نهایت گوئی یک گرا از از امام معصوم آمد که این که شما در این دنیا به دین حق دست پیدا کردی  به حقیقت دین و معرفت دست پیدا کردی این را حاضر هستی با چه  عوض ‌کنی؟ با دنیا عوض می کنی؟ گفت هرگز این سرمایه ای است در روایات داریم که فرمود اَلْفَقْرُ اَلْمَوْتُ اَلْأَكْبَرُ[۶]

ناداری  مرگ سرخ است یک کسی سوال کرد ناداری از همین درهم و دینار پاسخ بل من الدین، ناداری از دین اینکه از دین دستش خالی باشد این ورشکسته ‌است و خب همون‌طوریکه برای اینکه مثلا یک شی را  به جای طلا غالب نکند به جای سکه ی به یک آدم نادان این سکه این را طلا را محک می‌زنند با محک اگر تقلبی باشه مشخص میشود خُب دین هم محک دارد، ندارد؟ دین یک قاعده‌ای دارد با چهار اصل که اگر آن‌ها در آن  باشد دین صحیح می باشد و الا اگر نباشد صحیح نمی باشد  هرچه می‌خواهد باشد یک این که دین و پیامبر(ص) این باید از ناحیه‌ی خدا باشد چون دین را  خدا تعیین می‌کند أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ[۷] خدا آفریده و خدا هم امر و نهی می‌کند دین باید مستند به خدا باشد نه هر سلیقه‌ای هر فکری این که نمیشود دین  باید مستند به خدا باشد و آنی  که دین را عرضه می‌دارد باید از طرف خدا مشخص شود والا که دین نیست که حالا هر که باشد و هر چی باشه حالا با واسطه یا بی واسطه،   پیغمبربی واسطه است اگرهم واسطه‌ی هست جبرییل امین است پس شرط اولیه یکیش این است که دین باید و پیامبر باید مستند به خدا باشد.

دو  مستند به  خدا بودن یک سندی میخواهد یا نمیخواهد حالا یه کسی از هر جا آمد مثل این مامورینی که گاهی کلاهبردار در خانه ها می روند خودشان را معرفی می‌کنند من کارمند فلان اداره هستم خب کارت شناسایی کجاست نشان بده بنابراین دین باید از طرف خدا باشد درسته اما سندش چیست؟ بنابراین مدعی نبوت باید صاحب معجزه باشد و الا ادعای بدون پشتوانه که هرکسی می‌تواند داشته باشد آن که برای عالم و عامی قاطع مساله‌ی رسالتش را مهر صحت می‌زند مسلم معجزات پیغمبر و ائمه و کرامات خاص اولیاء الله است .

سوم آن که مدعی دیانت و رهبری دین را مدعی هست باید همه‌ی آنچه که از نیازهای انسان در جهت وصول به آن هدفی که سیرالی‌الله هست و همه‌ی احکام همه‌ی آنچه که مربوط به انسان به تکلیف انسان است  و امر و نهی  انسان است که در دین خدا آمده باید مطلع باشد علمش فراگیر باشد یک آدم نادان که نمی‌تواند پیغمبر باشد نمی تواند امام باشد باید عالم به همه‌ی آنچه را که دین می‌خواهد باشد .

اصل چهارم این قاعده آن است که او خود دارای مقام عصمت باشد یعنی چون حجت بر بقیه‌ی بندگان خداست او در هیچ جا به عمد یا به سهو خلاف دین عمل نمی‌کند مقام عصمت، خُب در هر جایی این چهار اصل باشد این محک است این حقیقت دین است و هرجا بخواهد از چهار اصل به نحوی شانه خالی کند و خود پیداست که این دین تقلبی‌ست که دنیا پر است از این حرف ها،بنابراین سرمایه بزرگ شما مردم عزیز ایمان شما ست .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢

إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣

 

 

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ لله، اَلْحَمْدُ للهِ الأوَّلِ قَبْلَ الاْنْشاءِ وَالاْحْياءِ وَالاْخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه والصلاة والسلام على اشرف الانبیاء والمرسلین محمدٍ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلهَ)[۸]

اللهم صلّ علی محمد ، و علی و فاطمة و الحسن و الحسین و علی علی بن الحسین و  محمد بن علیٍّ  و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیٍّ ابن موسی و محمد بن علی  و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین و بعدُ اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله،

 

خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوا و این که در هر امری و در هر قدمی ، در هر سکوتی، در هر فریادی، در نظرمان باشد که امر و نهی خدا ملاک ما باشد ولاغیر اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ الاحیاء منهم و الاموات

همان گونه که در خطبه‌ی اول اشاره کردم این قاعده با چهار اصل ملاک حقانیت دین خداست که بر نبی مکرم اسلام نازل شده و بعد هم طبق آیات قرآن و طبق احادیث مسلم بین همه فرق اسلامی دین به معصومین سپرده‌ شده و اصولاً انسان‌های خلافکار، انسان‌های ظالم آنها در دین جایگاه رسمی هرگز وَ إِذِ ابْتَلي‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً [۹]خداوند حضرت ابراهیم (علیه السلام) را  آزمایش کرد، چه آزمایش‌هایی و از همه با افتخار سر درآورد در عبودیت خدا خُب این مقام عصمت است قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً [۱۰]  حالا نتیجه‌ی آن خداوند اعلام  فرمود  که ما تو را  امام قرار دادیم رهبر دین ابراهیم یک سوال کرد قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏[۱۱]  آیا از دودمان من ، از فرزندان من هم کسی به این مقام امامت می‌رسد قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ[۱۲]خطاب رسید که عهد ما این امامت این پیشوایی بندگان ما هرگز به ستمگران نمی‌رسد خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، این متن آیه‌ی قرآن است انسان‌های ستمگر در دین هیچ جایگاهی ندارند حالا دنیا را هم  بگیرند با قدرتشان بالاخره گرفتند یک روزی ترکش می‌کنند اما در دین جایگاهی پیدا نمی‌کنند به نص قرآن کریم از متونی که خیلی خیلی زیبا واقعاً زیبا این مسئله‌ی رسالت و امامت را که بزرگترین سرمایه‌ی هر انسان عاقل و عالم و هوشیار است و متنش الحمدالله هم در اختیارتون هست هم همتون اهلش هستید خدا به شما خیر دهد این متن دعای شریف ندبه است این چه متنی است تمامش محکمات آیات قرآن و محکمات حدیث و محکمات  عقل و در چه قالب زیبایی این مساله‌ی رسالت و امامت را چقدر زیبا تبیین کرده و در پای آن انواع و اقسام مسائل جنبی و مسائل سیاسی و مسائل اجتماعی را مسائل سرنوشت بشر را آورده که شماها الحمدالله موفقید اما بیش از آن که این متن زیبا را به عنوان دعا می‌خوانیم که واقعا دعای جالبی است متن و تفسیرش را  در جهت آموزش همه‌ی امور مربوط به دین در زندگی به تفسیرش دقت بفرمایید که می‌فرمایید.

خب پیشوایی یعنی رهبر جامعه قرار گرفتن خب طبعا این قابل تقسیم است رهبری جامعه به سمت چه کسی و به سمت چه چیزی ، یک وقت رهبری جامعه است به سمت خدا به سمت حق به سمت دین اما رهبری جامعه منحصر در این نیست رهبری جامعه به سمت ظلمات به سمت دوزخ است، هست یا نیست،این تو خود قرآن است دیگر وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا[۱۳] ببین این چقدر زیباست  ما این ها را  پیشوایانی قرار دادیم که به امر ما که خدای متعال است  این‌ها جامعه را هدایت می‌کنند پیداست در آن ابهامی نیست ، گرهی نیست ، قابل شناخت است  ، اصولش را هم   قبلا عرض کردم خدا هم در قرآن مجید بخشی از رهبران جامعه را که سیستم انبیاء و جانشینان به حق آنها و نواب آن‌ها را که اینها در بحث‌های کلامی و فقهی و دینی خیلی کارشناسی‌شده خب خداوند قرار داده وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا[۱۴]،  اما در آیه‌ی دیگر دارد که وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ[۱۵]  بله در جامعه فلان حزب است فلان گروه است ، هدف مسائل نفسانی است، مسائل دنیایی است،  خیانت است ، بله  بالاخره آن هم  یک رهبری دارد ،فرعون رهبر است دیگر، در قرآن هم دارد يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ[۱۶] روز قیامت فرعون جلو است  همه‌ی آنهایی که دنبالش در دنیا بودند آنجا هم دنبالش هستند فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ [۱۷] وارد دوزخ می شوند وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ[۱۸] بنابراین در  دنیا، حزب و گروه و حرکت‌های اینچنینی و ادعاهای آنچنانی فراوان است اما خدای متعال روشنش  کرده است قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ[۱۹] ، راه حق از راه باطل کاملا جداست این ها به هم ربطی ندارند برای هر کسی که بخواهد قابل شناخت است اگر قابل شناخت نمی‌بود که خدا تکلیف نمی‌کرد اما همانطور که در کلمه‌ی توحید لا اله الا الله اول نفی می‌فرماید ما سوی الله را بعد اثبات می‌کند الله را،  لا اله الا الله هیچ معبودی نیست هیچی معبودی نیست جز خدای ذات مقدس واجب الوجود جمیع صفات کمال و بری از همه نفس، خب شما در آیات آیت الکرسی ملاحظه می‌کنید دقیقا مطابق به همین لااله الا الله و فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ[۲۰]  اول نفی می کند یعنی دین  نصیب آن کسی است که ظلمه را  ستمگران را  آن‌هایی که بر اساس بی‌تقوایی و بی‌دینی و بالاخره ظلم و ستم جامعه را به سمت و سو می‌برند که به آن‌ها ما طاغوت می گویم به دلیلی که طغیان می‌کنند سرکشی می‌کنند حق را پایمال می‌کنند فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ[۲۱]  اولین شرط دیانت این است که ستمگران را نفی کند وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ  این وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ[۲۲]  دقیقا مثل همان اله الا الله کلمه‌ی توحید است فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ[۲۳] خب اگر دیانتش به نفیِ ظلمه، رد کردن ظلمه و دوری از ظلمه  و نادیده گرفتن آنها در هیچ جای دین و ایمان به خدای متعال قرار گرفت این فَقَدِ اسْتَمْسَكَ این دیناتش محکم است اما یک کسی که دنبال این و آن است  به حق و باطل کار ندارد به درست و نادرست کارندارد دنبال هر ادعای روان می شود راهی میشود این که دین نیست وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ [۲۴] از این صریح‌تر می‌شود حرف زد اما چرا گوش بعضی گرفته است اینا که تو آیات قرآن است همه‌ی ما مدعی هستیم که ما پیرو قرآنیم چرا اینا به گوش عده‌ای نمی‌رود چرا؟

آن وقت می‌بینید به اسم مسلمان‌ مجری اونم نه نوکر نه چوکر خود بیگانه هم میگه این گاو شیرده یا خر سواری یا سگ گزنده ببین اینقدر انسان پست باشد با نفاق به اسم اسلام مجری طواغیت و برنامه کفار و مشرکینی است که علیه مسلمان‌ها  بعد بنا کند که مسلمانان را به جان هم انداختن مسلمانها را کشتن شهرها را ویران کردن کشورها زیرساخت هایش را از بین بردن مردم را آواره کردن در دریا غرق کردن و در دست بیگانه ها قرار دادن که نهایتاً آنها اعلام می‌کنند که این پناهجوها ناپدید شدند من و تو می‌فهمیم ناپدید شدند یعنی چه؟ اگر معرفت در دین نباشد به اسم دین متأسفانه چنین می‌شود که امروز دنیا پر و مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً [۲۵]

امیدواریم که خدای متعال فرج مهدی علیه السلام را نزدیک کند و با ظهور آن حضرت یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا[۲۶] بشود که هدف بعثت از همه‌ی انبیاء این قسط و عدل است  لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ[۲۷]

 

 

اعوذبالله من الشیطان رجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾

وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾

سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾

 

[۱] دعای «اللهم عرفنی نفسک» برای زمان غیبت؛ شیخ کلینی و غیر او از حضرت صادق(علیه‌السلام) روایت کرده‌اند: که این دعا را تعلیم زراره فرمود که در زمان غیبت و امتحان شیعه بخوانند.

 

[۲] – سوره ذاریات، آیه ۵۶

[۳] – همان

[۴] – دعای «اللهم عرفنی نفسک» برای زمان غیبت.

[۵] -همان

[۶] – نهج البلاغه، شرح حکمت ۱۶۳

 

[۷] -سوره اعراف، آیه ۵۴

[۸] – دعای روز جمعه

[۹] – سوره بقره، آیه ۱۲۴

[۱۰] -همان

[۱۱] -همان

[۱۲] -همان

[۱۳] -سوره انبیاء ، آیه ۷۳

[۱۴] – همان

[۱۵] – سوره قصص، آیه ۴۱

[۱۶] – سورهود، آیه ۹۸

[۱۷] – همان

[۱۸] – همان

[۱۹] -سوره بقره، آیه ۲۵۶

[۲۰] – همان

[۲۱]– همان

[۲۲] – همان

[۲۳] – همان

[۲۴] – سوره بقره، آیه ۲۵۷

[۲۵] -كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج ‏۲، ص ۳۷۷؛ كفاية الأثرفي النص على الأئمة الإثني عشر، على بن محمد خزاز قمى‏، ص ۲۸۰؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۵۱، ص ۱۵۶.

 

[۲۶] – همان

[۲۷] -سوره حدید، آیه ۲۵

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *