خانه / نمازجمعه / خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بیرجند: نفی ستمگر و ظالمین اولین شرط دیانت/ بالاترین سرمایه هر انسان دین او است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بیرجند: نفی ستمگر و ظالمین اولین شرط دیانت/ بالاترین سرمایه هر انسان دین او است

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه نفی ظالمین اولین شرط دیانت است، گفت: کسی که به دنبال طواغیت است دین ندارد اما به گوش عده ای نمی رود و آنوقت به اسم مسلمان با نفاق مجری برنامه طاغوت هستند.

خطبه اول

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی امروز در خطبه اول نماز جمعه بیرجند ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت موسی الکاظم(علیه السلام) و تبریک عید مبعث گفت: تقوا ملاک بقیه کار های خوب است.

وی ادامه داد:  دین ناموس خدا است اما شرطش معرفت دین است چراکه همانگونه که در هر جنس ارزشمندی یک شی بنجل به عنوان بدل می سازند و به انسان های نا آگاه سرشان کلاه می گذارند، دین هم از این قضیه مستثنی نیست، شیاطین در طول تاریخ و بیش از همه در زمان معاصر با تبلیغات یک چیزی به اسم دین می سازند و آن را به انسان های ناآگاه تحمیل می کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به آیه«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند.»، گفت: مسئله بزرگی است که به صورت انحصار و فقط در این خلاصه می شود که انسان خلق شده و به این عالم آمده برای بندگی خدا، نه شرک و پول پرستی و دگر پرستی، مفّسرین در این آیه لیعبدون را به لیعرفون تفسیر می کنند ، اینها به هم مرتبط هستند.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، اظهار داشت:  دین به وسیله پیامبر به بندگان خدا می رسد و باید به صورت دست نخورده بعد از پیامبر به وسیله پیشوایان معصوم محافظت شود، بالاترین سرمایه انسان دین انسان است، مسائل زندگی که لازم است مقدمه ای برای دین است، انسان از همه امور جدا می شود و به یوم الدین که قیامت است می رود و خداوند مالک یوم الدین است، لذا شناخت و معرفت صحیح در دین یعنی همه سرمایه.

وی با اشاره به اینکه امام صادق (عليه السلام) فرمود« فقر، مرگ سرخ است. نقل است، به ابو عبداللّه (عليه السلام) گفتم فقر دينار و درهم است؟ فرمود: نه؛ بلكه فقر دينى است»، گفت: دین و پیامبر باید مستند به خدا باشد و مدعی نبوت باید صاحب معجزه باشد و علم او فراگیر و مقام عصمت داشته باشد.

امام جمعه بیرجند، گفت:  همانگونه که طلا را محک می زنند تا تقلبی را از اصلی شناسایی کنند، دین نیز یک محک دارد، دین قاعده ای با چهار اصل دارد که اگر در آن دین باشد صحیح است و الا خیر، اول اینکه دین و پیامبر آن باید از ناحیه خدا باشد چراکه دین را خدا تعیین میکند، نه اینکه سلیقه ای باشد و آنی که دین را عرضه می کند باید با واسطه یا بی واسطه از سمت خدا مشخص شود .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دومین اصل این است که باید این استناد به خدا بودن یک سندی داشته باشد، لذا مدعی نبوت باید صاحب معجزه‌ای باشد که برای عالِم و عوام قاطعیت پیدا کند، سومین اصل این است که مدعی دیانت باید همه آنچه که از نیاز های انسان در جهت وصول به آن هدفی که سیر الی الله است و همه احکام و تکلیف انسان که در دین خدا آمده باید مطلع باشد و علمش فراگیر باشد، یک آدم نادان که نمی تواند رهبر یک جامعه باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، ابراز داشت: اصل چهارم این قاعده این است که خود دارای مقام عصمت باشد چرا که حجت برای بقیه بندگان خدا است در هیچ جا به عمد یا به سهو خلاف دین عمل نمی کند و مقام عصمت دارد، در هر جا این چهار اصل باشد محک و حقیقت دین است و هرجا از این چهار اصل شانه خالی کند آن دین تقلبی است که دنیا پر است.

خطبه دوم

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در خطبه ی دوم نماز جمعه بیرجند با بیان اینکه در هر امر رضای خدا ملاک عمل باشد بیان کرد: طبق آیات قرآن کریم و احادیث معتبر همه فرق دین به معصومین سپرده شود و اصولاً انسان های خلاف کار و ظالم در دین جایگاه رسمی ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی در ادامه گفت:  خداوند حضرت ابراهیم (علیه السلام) را آزمایش کرد و از همه سربلند بیرون آمد و نتیجه آن خداوند به او گفت ما تو را امام قرار دادیم، ابراهیم(علیه السلام) سوال کرد از دودمان من نیز کسی به این مقام می رسد، ندا آمد این پیشوایی به ستمگران نمی رسد، لذا ستمگران در دین جایگاهی پیدا نمی کنند، حالا با زور دنیا را بگیرند یک روزی ترک می کنند.

وی ادامه داد:  از متونی که بسیار زیبا مسئله امامت و رسالت را که متنش در اختیار همه است متن دعای شریف ندبه است،دعای ندبه تمامش محکمات قرآن، حدیث و عقل است و در قالب زیبایی مسئله رسالت و امامت را تبیین کرده و در پای آن مسائل سیاسی، اجتماعی و سرنوشت بشر را آورده است، بیش از آنکه این متن را به عنوان دعا می خوانیم باید تفسیر این دعا را در همه امور مربوط به دین در زندگی دقت کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه پیشوایی طبعاً قابل تقسیم است، رهبری جامعه به سمت خدا و یا به سمت ظلمات و دوزخ قابل تقسیم است، گفت: طبق آیه قرآن که می فرماید« وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا؛ و آنان را پیشوای مردم ساختیم تا (خلق را) به امر ما هدایت کنند » بخشی از رهبران جامعه که انبیاء و جانشینان به حق آنان است خداوند برای انسان فرستاده اما در آیه ای دیگر دارد که « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ؛ ما آن قوم (ظالم) را پیشوایان (ضلالت و) دعوت به دوزخ قرار دادیم » در جامعه حزب و گروه و مسائل دنیایی است که رهبری دارد، فرعون نوعی رهبر است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی گفت: در دنیا حزب و گروه فراوان است اما خدای متعال راه حق را از راه باطل روشن کرده و برای هرکسی که بخواهد قابل شناخت است اگر قابل شناخت نمی بود که خداوند تکلیف نمی کرد اما همانطور که در کلمه توحید” لااله الا الله” اول نفی می فرماید غیر خدا را بعد اثبات می کند خدا را، هیچ معبودی نیست جز خداوند متعال که از همه نقص ها بریء است.

وی افزود: آیات آیت الکرسی منتطبق بر لااله الا الله است، دین از آن کسی است که نفی میکند ظالمان را که به آنها ما طاغوت می گوییم چرا که ظغیان و سرکشی می کنند، لذا اولین شرط دیانت این است که ستمگران را نفی کند و سپس خدا را می پرسد اگر دیانت مسلمان به سمت دوری از ظلم باشد ایمان به خدای متعال قرار گرفت این دیانت محکم است.

خطیب نماز جمعه بیرجند ادامه داد:  اما کسی به درست و نادرست کار ندارد و به دنبال هر ادعایی روان می شود دین ندارد، اما چرا این آیات قرآن به گوش کسی نمی رود، می بینیم که به اسم مسلمان با نفاق مجری و گاوشیرده طاغوتی است که مسلمانان را به جان هم می اندازد و زیرساخت ها را از بین می برد و ویران می کند و مردم را آواره می کند که نهایتاً هم اعلام می کنند پناهجویان ناپدید شدند.

امام جمعه بیرجند در پایان خطبه دوم خاطر نشان کرد:   اگر معرفت در دین نباشد به اسم دین اینچنین می شود که دنیا پر از ظلم و جور است، امیدواریم فرج حضرت مهدی(عج) نزدیک شود و با ظهور ایشان قسط و عدل همه گیر شود که هدف انبیاء است.

انتهای پیام/

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *