خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: مسئله پژوهش از اهم مسائل حیات انسانی است/ هدف از خلقت بشر علم و شناخت است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: مسئله پژوهش از اهم مسائل حیات انسانی است/ هدف از خلقت بشر علم و شناخت است

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با اشاره به اینکه مسئله پژوهش از اهم مسائل حیات انسانی است، افزود: در ظرفیت علمی انسان همه چیز گنجانده شده است، انسان اشرف مخلوقات و مسجود ملائکه می شود و هدف از خلقت که بشر علم و شناخت است

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی امروز در دیدار با جمعی از پژوهشگران برتر حوزه های علمیه استان، ضمن برزگداشت روز مهندسی و مقام خوجه نصیرالدین طوسی گفت: مسئله پژوهش از اهم مسائل حیات انسانی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، اظهار داشت: انسان به گونه ای آفریده شده که بالفطره تشنه علم است، تشنه ای که عطش بر او قالب شده نسبت به آب چه جاذبه ای دارد؟ انسان هم اینگونه آفریده شده و خدا در او حس کنجکاوی آفریده و اعم از اینکه آن معلوم در زندگی او نقش داشته باشد یا نداشته باشد می خواهد بداند، بشر بر خلاف بقیه موجودات جهت برآوردن نیازهای مادی و معنوی خود حتماً باید با استفاده ابزار و راه علم به آن برسد، این در حالی است که در سطح بالاتر چنین به دست می آید که انسان که اشرف مخلوقات است این اشرفیت بر اساس ظرفیت علمی او است.

وی با اشاره به آیه وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا، ادامه داد: در ظرفیت علمی انسان همه چیز گنجانده شده است، انسان اشرف مخلوقات و مسجود ملائکه می شود و هدف از خلقت که بشر علم و شناخت است، ارزش هر علمی هم در عین حالی که در زندگی بشر ضرورت دارد اما در معلومش مشخص می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: طبیعتاً آن هایی که جنبه مقدمه حیات دارند ضرورت دارد و فریضه است اما به دلیل مقدمه ضرورت دارد و بالاصاله نیست ولی آنچه که هدف نهایی است همه مقدمات در آن نتیجه خلاصه می شود، به فعلیت رساندن وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا بالاترین مقامی است که بشر در این عالم می تواند کسب کند نه از علوم تئوری که ممکن است هیچ وقت هم به درد کسی نخورد، آن جایی که حقیقت علم در آن به وجود بیاید عالم، علم و معلوم یکی و سراپا معرفت معبود می شود و آن اشرف مخلوفات را تحقق می بخشد که از علوم ضروری و فطری تا علوم کسبی، علوم عقلی و بالاتر از همه اتصال وحیانی که این مفاهیم را بفهمد.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، ابراز داشت: اگر وحی قطع باشد بشر چگونه می تواند به حقایق عالم برسد؟ چقدر بوعلی سینا، با عمر نوح می خواهد که بتواند این قضیه ناشمار را یک به یک، جداگانه، با مقدمه و ذی المقدمه و برهان را به علم برساند اما صراط مستقیم آنجاست که نزدیک ترین راه بین انسان و معلوم طریق وحی است، این باب گشوده شده است ، شما آیت الکرسی را در نظر بگیرید از آغاز تا ختم آن همه حقایقی است که اگر بخواهد هر یک را جداگانه به استدلال برسانید چگونه می رسانید؟ ضمن اینکه استدلال ها که ما را به کلیات می رساند آن ها که به جزئیات راه ندارند، چطور می شود آن ها را شناخت؟

وی افزود: موضوع این جلسه، اهم مسائل حیات برای بشر است و گویی انسان که به این عالم آمده است در واقع او را به دانشگاهی فرستادند تا مراحلی را طی کند و بعد به جای اصلی خود برود.

وی با اشاره به آیات وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى، خاطر نشان کرد: بهشت تنبل خانه نیست، بشر به اینجا آمده و حقیقت خودش را فراموش کرده و به دنبال نفس و شیطان رفته است و تنازع بقاع را از درنده ها فراگرفته است، کجا، چه موقع و به دست  چه کسی چنین فرصتی می افتد؟

امام جمعه بیرجند، گفت: علل و عواملی در هم شده و آفات را از سر شما کم کرده است که شما الحمدلله به این فرصت دست پیدا کردید، این فرصت را برای خود، خانواده، نسل آینده و بیش از همه برای آخرت و قرب به خدا غنیمت بشمارید، چون حقیقت علم چیزی است که علم، عالم و معلوم را یکی کند و در معرفت معبود و معشوق که تمامش عشق است خلاصه کند، خدا به شما چنین فرصتی داده است.

وی افزود: در راه تحقیق  و پژوهش از ظرفیت کلیه کسانی که زمینه دارند استفاده کنید، فرصتی که در اختیار شماست به برکت خون شهداست، به کار خود توسعه و تعمیق بدهید، این یک فرصت استثنایی است، در بقیه زمان ها چنین فرصتی نبوده یا کم بوده البته افرادی که عاشق این برنامه ها بودند روی همه موانع پا گذاشتند و در سخت ترین شرایط به مقامات والایی دست یافته اند که زندگی آن ها پر از کرامت است.

وی ادامه داد: به برکت خون شهدا دوران های سخت و حکومت های طاغوت کنار رفته گرچه هنوز ایادی استکبار و طاغوت مشکلات و موانعی ایجاد می کنند اما این مشکلات در مقابل مشکلات گذشته ناچیز است، مدیران و اساتید محترم از این فرصت استفاده کنند و امور پژوهشی را توسعه و تعمیق بدهند.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، ابراز داشت: این فرصت باید به نحوی باشد که همانگونه که ما از آثار علمای مقاطعی از تاریخ خیلی بهره می گیریم باید در این مقطع از تاریخ مسائلی که نوآوری است و نسل ما و آینده به آن نیاز دارد را توسعه دهید، هیچ ثوابی بالاتر از این نیست، مقصود از خلقت همین ین است و بقیه امور به لازمه این ها خود به خود انجام می شود.

وی در پایان گفت: اگر انسان، انسان شود و در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد که در این جایگاه عدل به معنی حقیقی نه تنها عدل اقتصادی ایجاد شود همه امور درست می شود، این جهان که پر از ظلم و جور است بالاخره باید به وسیله همین انسان ها درست شود، اولین قدمش همین راه هموار شدن راه علم، معرفت، ایمان و آگاهی برای بشر است که از همین جاها شروع می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *