خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: ظرفیت ایجاد تمدن اسلامی در مساجد است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: ظرفیت ایجاد تمدن اسلامی در مساجد است

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه اگر در برنامه ها و انگیزه ها تقوای جامعه مد نظر باشد به آن جامعه تمدنی می رسیم، گفت: انسانی که به تمدن صحیح اسلام رسیده دیگر هزینه ای برای مردم ایجاد نمی کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد استان، ضمن عرض تسلیت ایام عزای شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، گفت: ظرفیت مسجد اگر جایگاه خودش را پیدا کند سبب تمدن صحیح جامعه بشری می شود، آرمان نیز این است اما با این آرمان خیلی فاصله داریم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، بیان کرد: موانع نیز به ارث مانده تاریخی است، آنقدر امور از دست اهلش که ائمه معصومین (علیه السلام) است خارج شده و دست طواغیت بوده که سبب شده هم جایگاه و هم ظرفیت مسجد فراموش شود که این ظلم تاریخ است.

وی افزود:  کمبود تجربه‌ی مسجدی با ظرفیت و جایگاه اسلامی، در برخی زمان ها به دلیل عامل خارجی است، مثل آنچه که بعد از انقلاب اسلامی تلاش استکبار جهانی این بود که ما فرصتش را پیدا نکنیم، بسیاری از اموری که انجام آن مشکلی نداشته اما تهاجم های غرب در کشور ما فرصت سوزی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، ابراز داشت: برخی از موانع نیز به خود ما بر می گردد چرا که اولویت ها را رعایت نکردیم، اما از هر وقتی که کار برای مسجد شروع شود اقدام خیر و خوبی است، مسجد دو عامل اصلی میخواهد، اول اینکه برنامه ریزی درست بر اساس تقوا در مسجد باشد، همان چیزی که در دست شما قرار گرفته است، از زمان پیامبر اسلام(ص) تا کنون بسیاری از مساجد بوده که مسجد ضرار بوده، نه تنها برای کمک به اسلام نبوده بلکه در مقابل اسلام بوده است.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی در ادامه گفت: عامل اول در دست شما است که می توانید با برنامه ریزی های درست کاری کنید که محصولش نیز در دست شما باشد، اما مسئله دوم این است که آن کسی که به مسجد می آید مصداق «يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا؛ در آن مسجد مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خودند درآیند» باشد که این دارو به درمان برسد، زیرا اگر انگیزه نباشد حتی اگر فردی پای منبر پیامبر اسلام (ص) نیز باشد وقتی نخواهد، نمی شود، اما آنچه که پیدا است اگر کمبود ها رفع شود و حداقل ما مسجدی بی امام جماعت نداشته باشیم و از نظر کیفی نیز بتواند روح تشنه مردم آخرالزمانی را بتواند اشباع کند می توان تمدن ایجاد کرد.

وی افزود: امروز برای هر کاری از هر نوع عملی باید آموزش و تربیت داد تا آن کار انجام شود، تمدن معنی آن این است که جامعه به قدری میزان شود که نسلی که در این جامعه پرورش پیدا می کند یا فردی از خارج وارد آن جامعه شود در آن جامعه ذوب شود همان طوری که یک نوزاد در هر خانواده ای باشد همان لهجه یا زبان را بدون آموزش فرا میگیرد جامعه ای که به تمدن خود برسد به این حالت می رسد.

امام جمعه بیرجند، اظهار داشت: مسجد ظرفیت تمدن سازی را دارد که اگر در برنامه ها و انگیزه ها تقوای جامعه مد نظر باشد به آن جامعه تمدنی می رسیم، انسانی که به تمدن صحیح اسلام رسیده دیگر هزینه ای برای مردم ایجاد نمی کند، افراد جامعه ای که مدینه فاضله شود دیگر دزدی، گران فروشی، کم فروشی و زورگویی نخواهد کرد، این جامعه در همه چیز خودکفا است.

وی یاد آور شد: امروز در کشور و منطقه شرایط خوبی حاصل شده و تلخی های گذشته یک میوه شیرین داده به طوری که از عناصر باطل، ضد بشر، خائن و ضد ارزشها که آنقدر دروغ گفتند و کشورها را ویران کردند یک نفرت جهانی ایجاد شده است و این نوید یک حرکت معنوی بزرگی است که فرصت در دست شما است.

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی در پایان خاطر نشان کرد: بیش از هر چیز در برنامه های مسجد که ام الخیر است از مسجدهای محله ها شروع کنید تا مسجد جامع، نماز جمعه و سپس در نماز بیت الله حرام و مسجد النبی، برنامه ای بسیار زیبا و موثر است که قدر این نعمت ها را ندانستیم.

انتهای پیام/

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *