خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: مسائل روزمره و نیازهای مردم در مداحی ها گنجانده شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: مسائل روزمره و نیازهای مردم در مداحی ها گنجانده شود

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه مداحی باید محتوای دارای پیام داشته باشد، گفت: در هر زمان و شرایطی مسئله روز و نیازهای مردم اعم از اینکه جنبه حب یا بغض داشته باشد در اولویت است و باید در پیام ها گنجانده شود

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی امروز در دیدار با جانشین سازمان بسیج مداحان کشور، گفت: مداحی برای اهل بیت (علیه السلام) ارزش ویژه ای دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، بیان کرد: مداحی دارای زوایای مختلفی است، یکی از این زوایا توفیق حب اهل بیت(علیه السلام) است که خداوند به فرد فرد کسانی که این توفیق را دارند عنایت کرده است، مداحان مانند رسانه ای هستند که رسالت خود را نسبت به جامعه ادا می کنند و در این راستا رعایت چند چیز شرط است یکی اینکه محتوای مداحی باید دارای پیام باشد و صرفا جنبه عاطفی نباشد، دیگر اینکه سنت خودشان را حفظ کنند، ما هم در گذشته و هم در حال ایران و از جمله در خود خراسان جنوبی مداحان جالبی داشته و داریم.

وی ادامه داد: شیوه سنتی مداحی بر اساس فطرت انسانی است، دلیلش این است که حتی اگر یک کودک شش ساله نوحه می شنود حالات یک عزاداری به خود می گیرد، آهنگ آن مداحی او را تحت تاثیر قرار می دهد و مانند افراد بزرگ مطلب را می گیرد و حالت گریه و حزن به خود می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، ابراز داشت: در مداحی سنتی خود آن نوع آهنگ و شیوه مداحی مخاطب شنونده را به نشاط می آورد اما سبک مداحی در زمان ما دچار تغییراتی شده است به طوریکه اگر تصویری از آن مداحی نباشد و مخاطب آن را از رادیو بشنود متوجه نمی شود که آن مربوط به عیش است یا عزا تا برسد زمانی که مداحی حالت ترانه پیدا می کند.

وی افزود: مداحی باید محتوای دارای پیام داشته باشد و آهنگ و سبک مداحی در جذب پیام بسیار موثر است.

امام جمعه بیرجند، اظهار داشت: در هر زمان و شرایطی مسئله روز و نیازهای مردم اعم از اینکه جنبه حب یا بغض داشته باشد در اولویت است و باید در پیام ها گنجانده شود، حب و بغض هر دو باید با هم باشند، حب در اِعلای کلمه حق و بُغض در احباط کلمه باطل است و در این جهت الحمدلله ما در سطح ایران و مخصوصا در خراسان جنوبی شعرای خیلی خوبی داریم منتهی از آن ها بهره کافی گرفته نمی شود.

وی افزود: ما باید مواد اولیه را با توجه به مسئله های اولویت دار روزمره به دست شعرا بدهیم تا آن ها متناسب با این اولویت ها اشعار را تنظیم کنند تا ما همیشه به روز و دارای پیام صحبت کنیم و حتی آهنگ مداحی ما دارای پیام باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، بیان کرد: یکی از اسرار ماندگاری آثار، هنر است، از تاریخ زندگی امام رضا(علیه السلام) تا کنون و این فاصله طولانی زمانی مشاهده می کنید که اشعار دعبل خزاعی اصلا کهنه نمی شود و مانند آیه قرآن می ماند، چون اشعار او هدفمند بود و صرفا برای یک جلسه و مراسم سروده نمی شد.

وی در پایان گفت: در همه امور اخلاص جان مایه اصلی است، گاهی اوقات مطلبی نیاز به یک ساعت توضیح نیاز دارد تا مخاطب آن را بگیرد اما شاید بتوانیم همین مطلب را در یک رباعی منتقل کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *