خانه / درس اخلاق / یکشنبه های علوی / متن کامل / متن کامل بیانات امام جمعه بیرجند در درس اخلاق کارکنان دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی (یک شنبه های علوی) ۱۴۰۰/۰۷/۱۱ / جلسه بیستم

متن کامل بیانات امام جمعه بیرجند در درس اخلاق کارکنان دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی (یک شنبه های علوی) ۱۴۰۰/۰۷/۱۱ / جلسه بیستم

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در درس اخلاق کارکنان دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی (یکشنبه های علوی) ۱۴۰۰/۰۷/۱۱ جهت مطالعه عموم علاقه مندان منتشر شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعن دائم علی اعدائهم اعداء الله

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، رهبر مسلمین جهان و سلام  مجدد به محضر شما عزیزان و عرض تسلیت ایام

از کجا شروع کنیم؟ از نقطه اصلی درد جامعه انسان، آیا تردید داریم جامعه بشری مریض است، کرونا چیزی نیست، تا مسئله اصلی دوا نشود، چه مرض های بدنی، چه مرض های روان تنی، چه مرض های روحی، هر گز به پایان نخواهد رسید.

در آستانه رحلت عقل کل و هادی سُبُل و خاتم الرُسُل(ص)، طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ، آن طبیب حقیقی نفس نفیس و شخص شخیص رسول اکرم(ص) است، کاملا جامعه بشری را معاینه می کند، نسخه می نویسد اما شرطش این است که چه پرستار چه مریض به نسخه عمل کنند، پرستار مسئولین هستند، مریض هم جامعه است، به نسخه پیغمبر عمل کنند، قولوا لا اله الاّ اللّه تفلحوا[۱]، دوای اصلی توحید است و مرض اصلی که ام الامراض است شرک است منتهی قبل از ورود در این مطلب باید یک جداسازی بشود چون ما در کنار هر مسئله حقیقی و واقعی مسئله های بدلی داریم که خود آن ها باز منشأ امراض هستند مثل شرک و توحیدی که استعمار تعریف می کند، خب پیداست دیگر از روز اولی که او بخواهد برای ما توحید و شرک را معنی کند تا آخرش معلوم است چطور معنی می کند، حالا او با شیطنتش، یک عده هم با حماقتشان و وقتی این دو عنصر با هم جمع شوند وای به حال بشر، شیطنت از سویی و حماقت از سوی دیگر، تحت عنوان توحید و شرک، بله قرآن را نتوانستند تحریف کنند اما اسلام را که می توانند تحریف کند، این دو تا است، آن همه چه؟ تحریف ۱۸۰ درجه و چون این بیماری مزمن عدم توجه به مسئله اصلی فراگیر است بر اساس دنیا پرستی و خودپرستی و نفس پرستی و پول پرستی و لذاست که جامعه همینطور می ماند، مشکلاتش هم همین که در دنیا می بینید، یک جنگ بین المللی پنجاه میلیون جمعیت کشته می شوند اما کجا تخریب شد؟ که یتیم شد؟ که بیوه شد؟ کجا پامال شد؟ الی ماشاءالله، هر روز هم به یک نحوی تکرار می شود، این ها بیماری نیست؟ این ها بیماری نیست پس چیست؟ آن آقای دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت بود چند سال قبل تشریف آورد بیرجند آمد پیش من، مواردی را که آن موقع داعش و این ها بودند به ایشان گفتم که شما همه اش ویروس و میکروب را مقصر می دانید، بفرمایید که این زن و بچه ها کشته می شوند، این همه تخریب ها و قتل ها و جنایت بفرمایید به وسیله چه ویروسی انجام می شود؟ گفت جوابش را ندارم، ما جوابش را داریم، بیماری اصلی اینجا است، باز بیمارترش وقتی است که استعمار بخواهد توحید را معنی کند، امام فرمود کارتر می شود اسلام شناس، به به، بعد سعودی هم می شود به هر حال مذهب شناس، چه کارش می کنید؟ نتیجه اش همین است، این ها تازه ظاهرش است، باطنش خیلی دردها و زخم ها عمیق تر از این است، این بی محبتی ها، این ولنگاری ها، این پرونده های دادگاه، این فروپاشی خانواده ها، به هر حال این اعصاب و روان، این ها علامت عمق بیماری جامعه بشری است، اسمش را می گذارند تمدن، تمدن وحشی، بناعلیه باید قبل از این مطلب این جداسازی شود که آن شرک و توحیدی که آن ها معنی می کنند از ابزار استعمار است برای ایجاد اختلاف و باز خودش یک مرض دیگری، مردم هم را بکشند، ایجاد اختلاف، او برای این است.

شرک دو نوع است، شرک جلی و شرک خفی، شرک جلی عبارت از انواع بت پرستی ها علنی است که تابلو دارد و همان تابلو موجب می شود که از نظر اجتماعی حقوقی را به دنبال دارد یعنی نسل هایی که می آیند، بزرگ می شوند با تابلوی شرک، با بت خانه، با بت پرستی این تشکیلات فیزیکی علنی دارد تضییع حقوق علنی می کند به صورت فیزیکی بناعلیه این باید جمع شود و برداشته شود که افراد در درون خودشان در عقیده خود آزاد باشند نه تحت بت پرستی، بناعلیه اشتباه نشود که آن مسئله ای که در برخورد با شرک علنی است آن به خاطر تضییع حقوق اجتماعی است به صورت تحمیلی نه به صورت ارادی، جهاد همانجا معنی می دهد اما شرک خفی آن چیزی است که خود شخص تصمیم می گیرد، بیرون تابلو ندارد، بر اساس اندیشه و منافع خودش یک تصمیمی می گیرد، اینجا این قضیه حکمی از احکام جهاد ندارد، چرا؟ چون لا اکراه فی الدین[۲]، شما تحمیل که نمی کنید، او دارد خودش این عقیده را انتخاب می کند، شما مفتش عقیده مردم هستید؟ نه، بدانید هم عمل فیزیکی و حکمی ندارد، بهترین نشانش که بر همه آن هایی که مدعی اسلام هستند حجت است وجود مقدس خود نبی اکرم(ص) که اسوه هستند، آیات قرآنی که بر پیغمبر نازل می شود از اهل نفاق که شرک خفی است و بدترین نوعش هم است چقدر آیه آمده درباره اهل نفاق، پیغمبر آن ها را نمی شناسد؟ خوب می شناسد، آن ها که می آیند با پیغمبر نماز می خوانند، در جامعه هستند، در مسجد هستند، در مجلس هستند، و من اهل المدینة مردوا على النفاق[۳]، الی ماشاءالله منافق، مسجد ضِرار را چه کسی ساخت؟ ببینید، آن وقتی که رسول اکرم(ص) از جبهه برگشتند در آن عقبه یک عده رفته بودند پیش از آنی که شتر رسول اکرم به آن پرتگاه برسد آن بالای کوه یک ابزار که رم کند از بالای کوه بیندازند آماده کرده بودند که بیندازند و شتر پیغمبر به دره بیفتد و پیغمبر(ص) را بکشند، نفاق و شرک از این بالاتر؟ هوا هم ابر داشت، یک صاعقه زد، چهره همه آن ها دیده شده چه کسانی هستند؟ پیغمبر(ص) به آن ها کاری گرفت؟ نه، عقیده درونی است، غیر از پیغمبر هم آن ها را می شناختند، منحصر به آن ها هم نبود، ابوسفیان واقعا مومن و مسلمان شد؟ پیداست اما این شرک خفی احکام آن را ندارد چون آن تابلو است و باید پایین بیاید زیرا بر اندیشه ها تحمیل می شود اما اینکه خود شخص می خواهد منافق باشد، می خواهد مشرک باشد، می خواهد کافر باشد وقتی به ظاهر کلمه طیبه لا اله الا الله، محمداً رسول الله می گوید این مسلمان است و کسی حق ندارد خونش را بریزد، به باطنش چه کار دارید، باطن مربوط به خداست، شما مگر خدا هستید خب اگر چنین چیزی می بود که اول پیغمبر(ص) اجرا می کرد، دیگران اجرا می کردند، چرا نکردند؟ پیداست حکم خدا این است و خیلی جاها باطن آن مطلب بسیار قبیح تر است از آن بت پرستی که دارد گاو می پرستد، خیلی بدتر است، یک آدم نادان رفته بت پرستی می کند، گاو پرستی می کند، آتش پرستی می کند، به هیچ جا هم کاری ندارد اما آن مشرکی که در قالب نفاق به ظاهر مسلمان است و در باطن توطئه می ریزد این خطرش بیشتر است دیگر، اسلام که از کفر شکست نمی خورد، از نفاق شکست می خورد و لذاست که عذاب اخروی آن پیش خدا بیشتر است از یک جاهلی که دارد بت می پرستد، إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ[۴]، بدترین جایگاه را دارند اما حکم ظاهری یک بحث دیگری است، احکام ظاهریه برای اداره جامعه بشری در این دنیاست که به هر حال فقه آن ها را تعیین می کند اما مسائل واقعی مربوط به آخرت است و طرفدارش خدا است و لذاست این هایی که تحریف می کنند قضیه را و بعد برای اجرای منویات یهود و منافقین و عرض باشد که کفار، بیگانگان به اسم اسلام و به اسم شرک و به اسم این ها مردم را می کشند خودش یک حرکت انحرافی بسیار زشت است که این ها تابع بیگانه هستند، وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُم فَإِنَّهُۥ مِنهُم[۵]، این ها در باطن مال آن ها هستند، مال شما نیستند اما در عین حال از نظر حقوق احکام ظاهریه این خونش محفوظ است، حالا بعد از این مقدمه این است که اگر ما بخواهیم درست شویم، اگر زندگی شخصیمان، اگر زندگی خانوادگیمان، اگر زندگی اجتماعیمان، سیاسیمان، علمیمان، اقتصادیمان و فرق نمی کند درست شود تنها کلیدش یک چیز است و آن توحید است و هر جایی که به هر حال احساس می کنیم که این مرض خودش را نشان می دهد پیداست از توحید به شرک خارج شدیم، این مسئله مسلمانی شناسنامه تا دم مرگ است، از دم مرگ به آن طرف اصلا کسی به این کاری نمی گیرد، برای آنجا چه پاسخی داریم؟ این در حالی است که این بیماری خودش را نشان می دهد، اگر ایمان باشد که این بیماری ها نیست که این ها هر یک بالاخره یک ردیف و سلسله ای دارد، بدترین نوع شرک و نفاق نوع سیاسی ان است نه نوع عبادی آن، گفتم آنی که می رود گاو را عبادت می کند یک کار لغوی را انجام می دهد اما با خدا نمی جنگد، کار لغوی را انجام می دهد، خلاف عقل هم هست، خلاف دین هم هست اما با خدا نمی جنگد، این شرک در قالب سیاسی بدترین نوع شرک است، چرا؟ چون آن کسی که با خدا می جنگد شرک سیاسی است و در این جهت خیلی باید حواسمان جمع باشد، می دانیم فردا با چه کسی محشور می شویم؟ با هر کسی که دنبالش هستیم، این دنبالش هستیم یعنی چه؟ یعنی بالاخره من یا حرف می زنم یا سکوت می کنم یا قدم بر می دارم یا قلم بر می دارم یا امضا می کنم یا موضع می گیرم یا اخم می کنم یا چهره ام باز است، خب این حرکاتی که انجام می دهم به نفع کدام جبهه است؟ از صحبت من کدام جبهه استفاده می کند، از موضع من کدام جبهه استفاده می کند؟ از حرف من، از سکوت من، از اخم من، از چهره باز من کدام جبهه استفاده می کند؟ هر که هست من جزو همان ها هستم، یعنی ما اینجا هستیم همنشینمان را در آن عالم اینجا تعیین می کنیم، با که همنشین هستید؟ بله ممکن است در عمر همدیگر را یک بار هم از نزدیک نبینیم، باشد، همنشینیم، حواسمان جمع باشد.

این خون های به ناحقی که ریخته می شود، این هتک ناموسی که می شود، این شهرهایی که ویران می شود، این افرادی که آواره هستند، این کودکانی که شکنجه می شوند، این کودکانی که در زندان هستند، این همه که هر روزی در اروپا به اصطلاح متمدن آزاد می گوید ده هزار اواره ناپدید شدند، بعد از چندی باز می گوید ده هزار دیگر ناپدید شدند بعد می گوید هجده هزار دیگر ناپدید شدند، این یعنی چه؟ معنی این را می فهمید؟ نکند فردا آن ها را به حساب من و شما هم بنویسند، چرا؟ به جهت اینکه موضع من موضع آقای ترامپ و بایدن و انگلیس و فرانسه است، معنیش چیست؟ الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ، وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ، إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه[۶]، دنبال کدام سیاست مدار هستید؟ بله، ممکن است در ایران باشد، ممکن است در خانه خودم باشد، فرقی نمی کند، اینجاست که ما این همه برنامه راه انداختیم برای کرونا، بله لازم است اما هیچ فکر کردیم که چرا به وجود آمد؟ چه کسی به وجود آورد، بحث کرونا تنها نیست، اختلاف کرونا در اوجش و در حضیضش متفاوت است ولی در اوجش هم که قرار می گیرد چند برابرش در همین کشور سقط جنین می شود، آن ها انسان نیستند؟ چرا یکبار از آن ها اسم برده نمی شود؟ تا برسد به مفاسد دیگر، به هر حال کرونا چیزی نیست، بیماری چیز دیگری است، بیماری اسن است که مزاج روحی ما از توحید جدا شده و پول را توحید گرفته است برای خودش، نفس را خدا گرفته برای خودش، أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ[۷]، کدام ایمان؟ اگر توحید باشد اگر لا مُؤثّرَ فی الوجود الا الله باشد، اگر تسلیم باشد به معنای صحیحش که الإسلامُ هُو التَّسليمُ[۸] باشد دزدی و گران فروشی و تغلب و سوء استفاده و این ها دیگر نباید باشد، چرا هست؟ این ها آثار بیماری شرک است، لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم[۹]، خدا منت گذاشته این پیغمبر(ص) را فرستاده است اما شرطش این است که به نسخه اش عمل کنیم، دنبال پیغمبر(ص) راه افتادیم به نسخه ابوسفیان عمل می کنیم، هر اسمی هم می خواهید بگذارید، اسم ها و القاب، این ها همه تا لب قبر است، داخل قبر از این ها خبری نیست، این ایام متعلق به رسول اکرم(ص) و ائمه طاهرین است، توحید محض، خب اگر همین است و گر مسلمانی همین است که حافظ دارد، وای اگر از پس امروز بود فردایی، اگر ما خودمان اینطور باشیم که با مردم چه کار کنیم؟ طبیبی که باشد خودش زرد روی، از او داروی سرخ رویی مجوی، به هر حال حجت بر ما تمام است، ابزار سیاست دیگران نشویم، اطاعت از دیگران نکنیم، از خدا اطاعت کنیم، أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ[۱۰]، خدا معین کرده مطیع خدا، رسول خدا و ائمه و جانشینان پاک آن ها باشیم، از فلان سیاستمدار خوشمان نیاید، چاپلوسی نکنیم، به او نزدیک نشویم، اگر از او بوی انگلیس می آید، بوی فرانسه می آید، بوی آلمان می آید، بوی آمریکا می آید فاصله بگیریم، این ها شرک است، آن شرکی که بعد از مرگ آدم را گیر می اندازد این ها است تا شرک کسی که دارد گاو می پرستد، او نادانی می کند اما این جنگ می کند، اینی که هر جای انقلاب به آن عمل می شود یک قدمی پیروز می شود می بینی یک عده ناخوش هستند، این یعنی چه؟ هر جا که این انقلاب که اسلام ما است نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، هر جا که مشکلی باشد بشکن می زنند، نمازشان را هم می خوانند، روزه شان را هم می گیرند، این مومن است؟ مسلمان است؟ به هر حال اگر در این ایام که متعلق به رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین است حالا به هر حالی تضرع، زاری، درخواست و دعا کنیم که خدای نکرده فردا با بایدن و ترامپ محشور نشویم، با منحرفین و کفار و مشرکین محشور نشویم، تا مرگ هم که فاصله ای نیست که، مرگ که زمان مشخصی ندارد، ممکن است ۵ دقیقه مرگ ما فرابرسد، فرصت از ما گرفته می شود، از شرک سیاسی بترسیم، بدترین نوع شرک و جنگ با خدا است، الراد عليهم كالراد علينا و الراد علينا كالراد علي الله و هو علي حد الشرك بالله[۱۱]، شرک را اینگونه تعریف می کند، فقیه عادل واجد شرایط عالم شجاع مسلط بر نفس است، مطیع خدا است، در این راه کجا می رویم؟ دنیا برای هیچکس نمی ماند، برای ما هم نخواهد ماند، همه میمیریم و فراموش می شویم اما ما را فراموش نمی کنند، به سراغمان می آیند، اول چیزی که در قبر از ما می پرسند همین است، حالا من ربُک؟ من که نمی دانم؟ دنبال که بودم؟ دنبال خدا بودم؟ اگر دنبال خدا می بودم که همه کارهایم درست می شد، وقتی کارم درست نیست پیداست که با خدا نیستم، یک جای دیگر هستم، همان اشتباهی که دیگران کردند و با همان هم محشور می شوند، به هر حال در همه گناه آن ها ما شریک می شویم، چرا؟ چون آن ها را می پسندیم و سیاست آن ها را انتخاب می کنیم پس شریک کارشان هستیم، ماییم که فلسطینی ها را قربانی می کنیم، ماییم که زن و بچه ها را می کشیم، ماییم که در زندان های صهیونیستی بچه های صغیر را شکنجه می کنیم، در بحرین و یمن و هر جا باشد ما هستیم، اگر ان سیاست را می پسندیم حکم به شئ حکم به لوازم شئ است، همه جا ما همراه آن ها هستیم نعوذ بالله، بعثت برای توحید است و در این ایام بیش از هر چیز به این مسئله اصلی فکر کنیم، سلامت واقعی در توحید است و منشأ همه مشکلات ما از هر نوعی باشد آثار شرک است و نعوذ بالله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا، امیدواریم که به شفاعت رسول اکرم(ص) و ائمه هدات مهدیین و آنچه حضرت ابالحسن الرضا(ع) که در سه جا به فریاد شما می رسند؛ دم مرگ، دم قبر و دم قیامت، ان شاء الله که ما را یاری کنند، اجماعا صلوات

[۱] . بحار، ج ۱۸، ص‏۲۰۲

[۲] . آیه ۲۵۶ بقره

[۳] . آیه ۱۰۱ سوره توبه

[۴] . آیه ۱۴۵ سوره نساء

[۵] . آیه ۵۱ سوره مائده

[۶] . حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه

[۷] . آیه ۲۳ سوره جاثیه

[۸] . كافی، ج ۸، ص ۱۱

[۹] . آیه ۱۶۴ سوره آل عمران

[۱۰] . آیه ۵۹ سوره نساء

[۱۱] . اصول كافى، ج ۱، ص ۵۴، ح ۱۰؛ تهذيب الاحكام، ج ۶، ص ۳۰۲

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *