خانه / تاپ خبر / نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی: مسئولیت اصلی زن پرورش انسان است

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی: مسئولیت اصلی زن پرورش انسان است

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با اشاره به سبک زندگی اسلامی و جایگاه زن در اسلام، اظهارداشت: لقمان حکیم ها، ارسطوها، ملاصدراها و فقهای بزرگ مانند شیخ انصاری، امام خمینی(ره)، آیت الله بروجردی و … این ها همه محصول دامن مادرها هستند، زن هنر انجام می دهد اما کار اصلی او پرورش انسان است.

 

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی امروز در جمع نشست بصیرتی خانواده های روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(علیه السلام) خراسان جنوبی ضمن تسلیت ایام عزای رحلت حضرت پیامبراکرم(ص) و شهادت حضرت امام حسن(علیه السلام) و امام رضا(علیه السلام)، و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس مربوط به یک هفته نیست بلکه متعلق به تمام عمر است و تا استکبار هست ما هستیم.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، اظهار داشت: ما امروز در معرض انواع تهاجم بیگانه هستیم و تنها تهاجم نظامی نیست، دشمنان به تعبیر خودشان همه گزینه ها را روی میز دارند اما مسئله اصلی زهری است که روی اندیشه می ریزند که تهاجم فرهنگی است و درمان و داروی آن هم بصیرت است.

 

وی افزود: راه علاج آنچه که دشمن با مکر، حیله،  دروغ، تهمت و شبهه ایجاد می کند شناخت صحیح است که محصولش بصیرت می شود و دشمن را رسوا می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، بیان کرد: بنا نیست که ما همیشه پاسخگو باشیم، ما همه چیز داریم اما دشمنان هیچ چیز ندارند، به همین دلیل آن ها از ابزار دروغ و شگرد شبهه استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: چون ما در اقداماتمان کوتاه آمدیم آن ها جرات پیدا کردند و عوض اینکه آن ها پاسخگو باشد؛ شبهه ایجاد می کنند و ما باید پاسخگو باشیم، این علامت ضعف ما است که به واقع در مسائل تبلیغاتی ضعیف هستیم و آن ها استاد کل هستند، امروز اگر ابلیس استعفا دهد و آنها کار او را انجام دهند به جا است.

 

امام جمعه بیرجند در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین آیه مبارکه ” وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا” پرداخت و  ابراز داشت: در دین خدا زن و مرد مکمل همدیگر قرار می گیرند و به زندگی صفا، رونق، هدف و ارزش می دهند، همه این ها غیر از آنچه در شرایط دنیوی کسب می کنند اجر و پاداش الهی نیز دارد.

 

وی افزود: ایجاد اختلاف از ابزارهای استکبار است و یکی دیگر از این ابزارها ایجاد واگرایی بین زن و مرد است و این درست نقطه مقابل چیزی است که ما در ارزش های دینی داریم، اگر بصیرت کم باشد گاهی می بینید که طرف القائات دشمن را باور می کند و این ها دیگر ضعف است.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با اشاره به حدیث الْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَرْضُ، گفت: اساس این جهان بر عدل است، برخی به جای کلمه عدل کلمه مساوات را می آورند، این همان شگرد است، عدل و مساوات دو مقوله جدا است، مساوات مصداق و عدل اصل است، در جایی که موضوع یکی است حکم هم یکی است و مساوات عدل می شود اما همه جا اینگونه نیست.

وی ادامه داد: تحقق عدل به این است که هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد نه مساوات، عدل و مساوات مکمل همدیگر هستند، زندگی زن و مرد هم که مکمل همدیگر هستند یکی از مصادیق همین قضیه است، زن و مرد با یکدیگر تفاوت دارند، آنچه که مهم است این است که در زن و مرد بر اساس آن تفاوت ها مطابق با نظام خلقت عمل شود این عدل می شود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، بیان کرد: بعضی از مشاغل متناسب با احساسات و عواطف زن نیست، برای مثال یک زن قاضی باشد و از صبح تا عصر انواع ادعاها و دروغ ها و جنگ و دعواها را حل کند این که شغل خوبی نیست در عین حالی که یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اما شایسته نیست که زن را با عواطف و احساساتی که خدا در او قرار داده در این سِمت بگذارند البته چه در این شغل و چه در بقیه مشاغل ضرورت ها خیلی از جاها ایجاب می کند که زن در این مشاغل قرار بگیرد.

 

وی ادامه داد: اگر ایجاب شود که زن باید دفاع کند، بر زن هم واجب است که دفاع کند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در تبیین آیه فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا  لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ، گفت: میزان و معیار سنجش، فطرت سالم انسانی است.

 

وی افزود: رسول اکرم(ص) کارها را بین حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) تقسیم کردند به گونه ای که کارهای سخت و سنگین بیرون از خانه را به حضرت علی(ع) سپردند و کارهای ظریف و بالاترین هنر و ارزش داخل خانه برای حضرت فاطمه(س) است.

 

امام جمعه بیرجند، بیان کرد: شما چند صد هزار شهید، جانباز، اسیر و آزاده دارید که اکثر قریب به اتفاق آن ها جز در موارد  استثناء، آقایان هستند، این ظاهر کار است اما در واقع اگر چنانچه بانوان و خانم های محترمه خانه داری صحیح، تربیت اولاد و انواع امور خانه را به عهده نگیرند آن آقا نمی تواند برود در جبهه دفاع کند.

 

وی ادامه داد: خدمات بانوان در خانه ها و کشیدن بار سنگین مسئولیت های ناشمار شاید به ظاهر ناپیدا باشد اما این خدمات در نظر خدا ناپیدا نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی، اظهار داشت: زن برای اینکه رهبر سیاسی شود مناسب نیست، برای مثال خانم کلینتون را فرض کنید که خون این همه صغیر و کبیر به گردن او است اما بعضی اوقات شرایط ایجاب می کند که یک زن در صحنه سیاسی صحیح و هدایت و حمایت از عدل حاضر شود.

 

وی افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) در صحنه سیاسی می آید و درب خانه یک به یک انصار می رود یا در صحنه نظامی حضرت زینب کبری(س) در کربلا حضور داشت و بعد از آن بار رساندن سنگین پیام کربلا را به اقصی نقاط عالم به دوش می کشد به گونه ای که امروز همه مردم دنیا پیام حضرت زینب(س) را دریافت کرده اند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، ابراز داشت: زن به صورت طبیعی دارای امانت هایی الهی است، عواطف، احساسات و ظرافت هایی در اندیشه زن وجود دارد که زن از برخی کارها حیف است مگر اینکه شرایط ایجاب کند، اگر شرایط ایجاب کند آن کار تبدیل به وظیفه می شود و باید آن را انجام دهد.

 

وی افزود: اگر به آنچه که در دین تشریع شده است درست عمل شود دیگر ما فروپاشی خانواده ها و زن های بی سرپرست نداریم، این ها به خاطر نامسلمانی ما است.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، بیان کرد: خدا انجام امور اقتصادی خانه و خارج خانه را برای آقایان گذاشته است، تفکر زن اصلا متناسب با کار اقتصادی نیست، برای اینکه جایگاه زن در آن امانت الهی حفظ شود او نباید به امور اقتصادی مشغول شود، کارهای اقتصادی باعث حرص و آز و پایمال شدن عواطف و احساسات زن است و باعث از بین رفتن فطرت او می شود.

 

وی ادامه داد: کار زن مادر بودن است، مادر بودن هم تحت عنوان نسبی نیست بلکه زن، مادر فرهنگ و جامعه است، اولین آموزشگاه، دامن مادر است، اگر ابوعلی سینا، ابوعلی سینا می شود این را یا از وراثت یا از تعلیم یا از تربیت و یا از شیوه های عملی و اخلاق مادر گرفته است.

 

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، ابراز داشت: خدا وقت زن را آزاد گذاشته است در حالی که مرد موظف است مطابق زندگی و شأن خود درآمد کسب کند و برای همسر و فرزندانش بیاورد، تمام کارهایی که زن انجام می دهد با حفظ امانت های الهی عبادت است، فرصتی از این بهتر وجود ندارد چون برای زن کار طلب نشده است، زن باید به کارهایی که انجام می دهد رنگ عبادت بدهد.

 

وی افزود: لقمان حکیم ها، ارسطوها، ملاصدراها و فقهای بزرگ مانند شیخ انصاری، امام خمینی(ره)، آیت الله بروجردی و … این ها همه محصول دامن مادرها هستند، زن هنر انجام می دهد اما کار اصلی او پرورش انسان است.

امام جمعه بیرجند، در جامعه برای پرورش مرغ، گوسفند و گوساله پشتیبانی صورت می گیرد اما برای پرورش انسان چطور؟ اگر جامعه کر و کور است و این ارزش ها را نمی بیند و نادیده گرفته می شود معنی آن این نیست که خدا نمی بیند، دشمنان با انواع حیله و مکر ادعاهایی در قالب های به ظاهر زیبا و در واقع زهر  را به ما القا می کنند، باید حواسمان جمع باشد که اشتباه نکنیم.

 

وی افزود: بهترین صفت ها برای زن وجود دارد اما همان صفت ها برای مرد بدترین صفت ها است، در نظام خلقت و بر اساس احساس فطرت و در صحنه میدانی تکبر و خود بزرگ بینی برای مرد خیلی بد است، مرد هر چه که متواضع تر باشد شایسته است، مرد باید خاکی باشد و در صحنه ها و انواع و اقسام امور و کارها تواضع داشته باشد اما برعکس زن اگر احساس بزرگی کند این برای او صفتی خوب است، زن به غیر از آنچه که خدا برای او حق قرار داده است مانند مقام شوهر باید نسبت به همه نامحرمان تکبر داشته باشد و به هیچ کس اعتنا نکند، این حُسن زن است.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی با اشاره به آیه يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ، ابراز داشت: زن باید چنان به دیگران بی اعتنا باشد که خط و نشانی که در قرآن آمده است بر او تحقق پیدا کند، وقتی زن احساس بزرگی و شخصیت می کند و به هیچ کس اعتنا نمی کند حفظ می شود، مسئولیت زن مسئولیت نگهداری امانت است لذاست که روی کوچک ترین موضوع باید حساب و کتاب داشته باشد.

 

وی افزود: مرد نباید ترسو باشد، او باید ریسک کند و ضررها را به جان بخرد تا به منافع لازم جامعه و خودش برسد، اما زن اگر احتیاط کار باشد و پیش از هر چیزی نسبت به هر قضیه ای جانب احتیاط را رعایت کند برای او حُسن است و بعدها به دردسر نمی افتد.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، بیان کرد: از وقتی استعمار وارد کشورهای اسلامی شد به شیوه های مختلف سعی کرد ارزش های اسلامی و انسانی زن را با شگرد، دروغ و الگوهای غربی تحت تاثیر قرار دهد، افرادی که سطحی هستند تحت تاثیر آنها قرار می گیرند در حالی که مسئله این نیست، ما وقتی باختیم که شیوه دغل بیگانه را پسندیدیم.

وی در پایان افزود: ما بعد از این رسوایی هایی که در دنیای غیر اسلام پدید آمد خیلی حرف برای گفتن داریم چون خیلی از حقایق روشن شده است، امروز حرکت های فرهنگی باید با شیوه های نوین و تبلیغات کارساز مخصوصا برای نسل جدید و نسل آینده به عنوان درمان و برای آن هایی که هنوز گرفتار نشدند به عنوان پیشگیری صورت گیرد، روحانیت شیعه در طول تاریخ مظلوم بوده و در حال حاضر نیزدر شرایط سخت تری قرار دارد خانواده های معظم شما هم بر اساس روحیه قناعت از شما حمایت می کنند ولی شرایط اینگونه نخواهد ماند این ها ضایع نمی شود و در نزد پروردگار حفظ می شود.

 

انتهای پیام/ ۱۰۲

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *