خانه / تاپ خبر / نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی: شرط رسیدن به تمدن اسلامی، مجهز شدن مادران به تعلیم و تربیت اسلامی است

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی: شرط رسیدن به تمدن اسلامی، مجهز شدن مادران به تعلیم و تربیت اسلامی است

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه برخی به غلط خیال می کنند تمدن به معنی داشتن تکنینک است بلکه تمدن به معنی انسان بودن و در تکامل به سوی انسان کامل بودن است، گفت: وقتی ساختار یک جامعه می تواند تغییر پیدا کند، که در داخل خانه ها از تربیتی که در مکتب اسلام است حداکثر استفاده شود اما تا به امروز در انزوا بوده است.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با در دیدار  با مدیر و جمعی از اساتید مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) بیرجند با اشاره به حدیث پیامبر اسلام(صلوات الله علیه) «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ ؛ تحصيلِ دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب اس»، گفت: اصولا ما از صدر تاریخ اسلام به خاطر اختلاف مسلمین دچار انزوا بوده ایم، به همین دلیل آن تمدن شایسته اسلامی تحقق پیدا نکرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: در مکتب اسلام هرچند که انسان های بسیار مومن، دانشمندان بسیار جامع، فلاسفه، حکما و فقهای خوب، اما آنچه که هدف بوده به انزوا رفته است و در انتظار آن تا ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله) هستیم، اما خود انتظار معنی دارد، انتظار یعنی چه؟ اگر مهمانی بر ما بخواهد وارد شود فقط این نیست که گوشه اتاق بنشینم تا کی مهمان زنگ خواهد زد، بالاخره حضور مهمان یک آمادگی و پذیرایی مناسب نیاز دارد، لذا برای حضور آن مهمان اصلی برای جامعه که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم نسبت به انقلاب اسلامی، پیروزی نهضت، تحقق نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی، باید زمینه حاضر شود تا مهمان ظاهر شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عبادی، گفت: از روزی که انقلاب اسلامی شکل گرفت و مردم عزیز ما انقلاب کردند و رهنمود های امام امت را سر لوحه خود قرار دادند؛ از اول انقلاب اسلامی تا امروز موانع را ملاحظه می کنید، از فشار های شرق و غرب، جنگ های نظامی و تبلیغاتی و اقتصادی که همه مانع است، در کنار انواع کارهایی که باید بشود در تحقق آن مسئله یکی از آنها این است که جایگاه زن در جامعه با همان تعریفی که شایسته اسلام است، صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: جامعه چطور و کجا تربیت می شود و این تربیت چه ابزاری لازم دارد؟ شرط اولیه در هر چیزی علم است، بنابراین اینکه زن های جامعه عالمه شوند، زن های دین همچون حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و زینب کبری(سلام الله علیها)، عالمه هستند، این که تربیت در خانه حضرت علی(علیه السلام) به قول شهریار ابوالعجایب است، فرهنگ آن خانه را زن تشکیل می دهد.

 

امام جمعه بیرجند بیان کرد:  تشکیل خانواده و حقوق خانوده که امروز اقتصاد به عنوان معبود به جای خدا گرفته می شود در دین به بگونه ای قرار گرفته به صورت همه جانبه که خانم ها از نظر مسائل اقتصادی تامین هستند در شرع، لذا حرص، پول پرستی و اقتصاد پرستی معنی ندارد، آنچه را که آنها در خانه تحت عنوان کار انجام بدهند، کار اقتصادی نیست بلکه عبادت است، همچنان که یک فرصت بسیار مناسب در اختیار آنها است به عنوان هم تعلیم، تعلیم و تربیت چرا که وقت او آزاد است، وقت آقایان آزاد نیست باید سر کار بروند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عبادی یادآور شد: مرد باید نان حلالی را کسب کند و به خانه بیاورد، اما زن همچین وظیفه ای ندارد، آنچه را که از کار انجام بدهد یا آنچه را که از علم انجام دهد تمامش عبادت است، چرا که باید چنین باشد، اگر جامعه ای بخواهد متمدن شود باید پایه تمدن در خانه باشد و ایجاب چنین فرصتی می کند که متاسفانه در طول تاریخ مورد بی توجهی بوده و هست.

 

وی ادامه داد: مقدمات نسبی فراهم شده که خیلی جای شکر است با توجه به این همه موانع اما حوزه علمیه برای خواهران باز شده با همه این مشکلات قابل مقایسه نیست، در زمان ما تنها به یک خانم فاضله افتخار میکردیم به نام خانم امین اصفهانی بود، اما به برکت انقلاب اسلامی با این همه موانع و سختی ها قابل مقایسه نیست اما این باب باز شده و این کمبود در مقدمه یک تمدن بزرگ باید جبران شود.

 

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی خاطر نشان کرد:  البته مسائل حواشی در اینجا زیاد است به این جهت که علمی که شایسته است برای تمدن از نوع نرم افزار است، امروز بر آن ایرادی نمی گیرم اما تناسب آن ، در رشته های مختلف که هم آقایان شرکت می کنند هم خانم ها به عنوان نمونه مهندسی معدن، علم آن را یاد گرفته در زمینه عمل باید برود در عمق چند کلیومتری زمین که با زن تناسب ندارد این کار های سنگین.

 

وی ادامه داد: کلاه گشادی غربی ها بر سر ما گذاشتند که در کارشناسی کامل، بهترین نیروهای خودشان را به کار علوم انسانی می گیرند و برای جامعه شرقی نظریه پردازی می کنند؛  علوم انسانی و جهان را تحت الشعاع خود قرار می دهند، باطل هم که پیروز می شود کارشناسی می کند تا پیروز شود، درآن سو در جامعه هایی چون کشور ما بهترین نخبگان به دنبال علوم ریاضی و فیزیک یا انواع و اقسام این نوع می روند و جایگاه ویژه ای دارند، علوم انسانی را هم رده های پایان صف از نظر افکار عمومی قرار داده اند.

 

وی افزود: نتیجه می شود آنها برای ما نظریه پردازی می کنند، و تحت الشعاع مسائل انسانی قرار می دهند و انواع انحراف ها را تحت همین قالب به ما تحمیل می کنند، ما را هم طوری قرار دادند که نیروهای مستعد را جای دیگر فرستادیم، آنها هم از انواع دانش های ذی‌ربط زحمت آن دانشگاه را نیروهای ما می  کشد، و تمام نیاز خود را از نیروهای ما برآورده می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عبادی ادامه داد: بهترین دانشمند از ریاضی، پزشکی و فیزیک از نیروهای ما هستند که به کارگیری می کنند و از آن طرف بر ما تحکم می کنند و نتیجه آن می شود که بعد از بیش از ۴۰ سال به فکر ترمیم علوم انسانی خودمان بر اساس مکتب خودمان دست نیافتیم، و غالبا از متون و بلغورهای آنها استفاده می کنیم.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی گفت: اگر ما در آستانه یک تمدن بزرگ هستیم قبل از همه چیز باید علوم انسانی را در مذاق مکتب خودمان که بر پایه اصول عقل و وحی است عمل کنیم، بیش و پیش از همه زن های جامعه ما باید به این دانش مجهز شوند و زمینه‌ی که اسلام در اختیار آنها قرار داده به عنوان فراغت بال و فرصت تمام و نه با دیدهای پست اقتصادی و حرص و ولع به آن نگاه کرد بلکه با دید عبادت باید نگاه کرد.

 

وی افزود: امروز همه می دانند کلاس های ابتدایی در مدارس ضرورت بیشتری دارد تا دانشگاه، چرا که ساختار یک نوع فکر، اندیشه، اخلاق، رفتار و منش  برای کودک اهمیت دارد که زیرساخت زندگی اوست تا جوانی که از زندگی بهره برده، و مهمترین دوران قبل از دبستان است و ما زمانی موفق خواهیم شد که زن های جامعه بتوانند تمدن بسازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عبادی بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد از شیوه های تمدن که برخی به غلط خیال می کنند تمدن به معنی داشتن تکنینک است بلکه تمدن به معنی انسان بودن و در  تکامل به سوی انسان کامل بودن است، وقتی ساختار یک جامعه می تواند تغییر پیدا کند، که در داخل خانه ها از این فرصت هایی که در مکتب داده شده حداکثر استفاده شود اما تا الان که در انزوا بوده است.

 

وی افزود: همان گونه ای که کودک در دامن مادر یک زبان را یاد می گیرد، نه تنها زبان، بلکه لهجه، ادا و اطوار را هم یاد می گیرد، اگر یک فرد بالغ بخواهد یاد بگیرد باید کلاس بگذارد و خیلی مشکل است، اگر محیط خانه آنچنان که باید سرشار از علمی باشد که انسان ساز است، ۵۰ درصد مشکلات آینده در همان پنج سال اول حل می شود، اما امروز اینچنین نیست.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  گفت: وقتی در خانه با فرزندان فقط در خصوص پول، ساختمان، ماشین و تشریفات صحبت می کنید، نتیجه آن می شود فرهنگی در اندیشه فرزندان جای گذاری می کنید که آن فرد گران فروش یا دزد بار می آید،  اما فرصتی که اسلام داده چگونه است، و زن ها را در یک فرصت بسیار راحت و در سطحی که بر اساس علم و اسلام است، کار، خدمت، صحبت و کسب علمش عبادت است، از این فرصت بهتر نمی شود تصور کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عبادی اظهار داشت: این مورد در طول تاریخ در انزوا بوده است، امروز در پیچ تاریخی قرار گرفتیم و به انتظار تمدن اسلامی هستیم ،این تمدن ابزار می خواهد و اتفاقی نیست، یکی از مهمترین ابزار آن مجهز شدن مادران به آن علم و تربیت بایسته در جهت پای ریزی تمدنی که منتظر آن هستیم است، با شرایط قبل از انقلاب اسلامی خیلی متفاوت هستیم اما با همه موانع و مشکلاتی که با جنگ همه جانبه که خودشان هم می گویند همه گزینه ها روی میز ماست که بیشتر از همه سیستم جنگ های روانی و تبلیغاتی است و بدتر از همه هم این است که علوم انسانی را از دست دادیم.

 

وی در پایان خاظطر نشان کرد: با شرایط سخت قدم های ارزشمندی را برداشتید و بر می دارید و این خبر جدید که جاذبه ای که با همه سختی ها داشتید خبر خوشی است، امیدواریم با این دولت انقلابی و ارزش های مکتبی که ملاک است موانع کمتر شود و این مسئله هم جایگاه خودش را پیدا کند.

انتهای پیام/

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *