خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: اصناف به دنبال طرح و ایده در حوزه اقتصاد اسلامی باشند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: اصناف به دنبال طرح و ایده در حوزه اقتصاد اسلامی باشند

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه اصناف در برنامه های آینده خود باید طرحی داشته باشند که دشمن اقتصاد را از دست آنان در نیاورد، اظهار داشت: قرآن کریم اقتصاد را مایه قوام دانسته و نقش خون در پیکر انسان را دارد، امروز روزی است که بدون تخصص، برنامه ریزی، نظارت و طرح نمی شود کار کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از بازاریان و اعضای اتاق اصناف بیرجند، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت ابالحسن امام رضا(علیه السلام) و تقدیر از حُسن انتخاب و حماسه آفرینی مردم در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: اصناف از نظر حضور میدانی در سطح جامعه، انجام وظایف تولید و توزیع و جایگاه قانونی خود، نقش ویژه ای را ایفا می کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: درگذشته های دور اصناف همواره به عنوان کاسب حبیب الله، امین و ملتزم به احکام شرع مطرح بودند.

وی با اشاره به حدیث اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ افزود: این موضوع برای مردم و اصناف نصب العین بوده است که اول باید مسائل شرعی و حقوقی خود را بدانند و بعد کسب کنند، به همین خاطر کسبه بازار همواره مورد اعتماد مردم بودند.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی بیان داشت: به دلیل اینکه در قرن بیستم و مخصوصا اواخر این قرن شرایط زندگی در ایران و جهان تغییر کرد و به دنیای صنعتی تبدیل شد و جمعیت ها به شهرها رو آوردند از طرف دیگر اقلام محدود زندگی هم روز به روز توسعه پیدا کرد و نامحدود شد، این به صورت طبیعی ایجاب کرد که جمعیت های فراوانی به تجارت روی بیاورند و لذاست که آن شیوه و روشی که کسبه در طول تاریخ داشتند با حضور جمعیتی با اندیشه و فکرهای مختلف دچار تغییرات شد.

وی ادامه داد: نفوذ سیاسی و استعماری هم به صورت همزمان در کنار چنین تغییراتی وجود دارد که باعث شد این حوزه رنگ جدیدی به خود بگیرد.

امام جمعه بیرجند خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز اصناف قدیم وجود دارند اما به دلیل گستردگی بازارهای جدید درصد جمعیت آن ها تحت الشعاع قرار گرفته است و به این جریان آسیب هایی را وارد کرده است.

وی ادامه داد: بدتر از آن اینکه باز دولت ها بر اساس سلیقه ها، اندیشه ها، حزب ها و سیاست های خود در نوسانات تجارت های خارجی، مسئله ارز، مسئله طلا و کارت های سبز تجاری که توزیع می شد به گونه ای رقم خورد که اصناف قدیمی که متعهد و متشرع بودند دچار آسیب شدند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی ابراز داشت: طبق گزارشات واصله می بینیم افرادی دلارهای ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند که کالای اساسی مورد نیاز مردم را وارد کنند اما متاسفانه سر از قاچاق یا واردات غذای سگ و گربه در آوردند، این ها مواردی است که ما در دنیای جدید داریم.

وی افزود: آنچه که به آن تاکید داریم، این است که اصناف و جمعیت متدین و متشرع نسبت به تغیر و تحول هایی که در جهان و ایران پیش می آید بی تفاوت نباشند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم توجه به البسه ایرانی- اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه لباس مورد نیاز بانوان و جوانان حزب اللهی که متناسب با فرهنگ و اخلاق آنان باشد در بازار خیلی کم است، اما لباس های نامتعارف و بی کیفیت زیادی وجود دارد که در این رابطه فکری نکردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اقدامات امیدوار کننده ای در راستای تامین چادر مشکی صورت گرفته است؛ اظهار کرد: بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی اخیرا از ناحیه بنیاد برکت اقداماتی صورت گرفته است که چادر سیاه که جزو نیازهای اولیه زنان و هدیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) به ناموس من و شما و پرچم انقلاب شما است تولید شود، تازه رسانه ها می نویسند و خوش خبری می دهند که ایران در جهت تولید چادر خودکفا خواهد شد، آیا در طول این مدت ۴۲ سال افرادی که باید پیگیر این نیاز  می شدند هیچ احساس کمبود نکردند؟ این موضوع فقط منحصر به این قشر نیست و به همه اقشار مربوط می شود.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: بنده و امثال بنده معنی و ترجمه انقلاب را آنطور که باید می گرفتیم نفهمیدیم، انقلاب یعنی دگرگونی، توبه هم یک نوع انقلاب درونی است که فرد با خود عهد می کند که مسیر اشتباهی را که در گذشته حرکت کرده را متوقف کند و حرکت جدید و مفیدی آغاز کند که فضیل بن ایاض دزد نمونه بارز این موضوع است که با شنیدن یک آیه قرآن در او تحول و انقلاب درونی ایجاد می شود و منقلب می شود.

وی ادامه داد: در تاریخ مشخص است که کشور ایران در دست چه ستمگران و استعمارگرانی بوده که سرنوشت همه ما در دست آنها بود است و همه چیز را آنها تعیین می کردند، حدود ۹ میلیون جمعیت ایران در زمان سلطه انگلیس از گرسنگی مردند، صهیونیست نیز کشور را بلعیده بودند، ما در بدترین شرایط بودیم تا اینکه مردم ما با عنوان مسلمانی پیروی از کفار را جایز ندانستند و خودشان خواستند تصمیم بگیرند و در یک معجزه انقلاب شد و کشور را از دست آنها پس گرفتند و از آن پس در کشور قانون اسلام اجرا شد.

حجت الاسلام والمسلمین اقای عبادی ابراز داشت: به هر میزانی که به قانون شرع و عقل عمل کنیم و حق الناس و حق الله را ادا کنیم این می شود انقلاب و به هر اندازه ای هم دنبال ترامپ و انگلیس برویم می شود ضد انقلاب، ما باید از خودمان بپرسیم که برای انقلاب کاری کردیم یا نکردیم؟

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) یک جمله ریشه ای فرمود که تو برای انقلاب چه کار کردی؟ ما برای انقلاب کاری نکردیم، نمونه اش نیروی اجرایی که در کشور مهمترین جایگاه را دارد و باید قانون اساسی را پیاده کند از پیش خودش می آید؟ خیر، انقلاب آمده و اختیار را به دست مردم داده تا خدمتگزار خود را انتخاب کنند، دیگر چیزی به نام پادشاه و استعمارچی نیست بلکه دولت خدمتگزار است.

امام جمعه بیرجند بیان داشت: آیا در فرصت چهار سال نمی شود انسان فکر کند و به کسی رای دهد تا روی کار بیاید و دلسوز انقلاب باشد؟ این کار شدنی است، ما این کار را نکردیم، افرادی را آوردیم و مدام از دست آن ها ناله کردیم ولی باز همان شخص را تکرار می کردیم این کار خود ما است، این کار ارتجاع بود نه انقلاب.

وی ادامه داد: اگر به اختیاراتی که انقلاب به ما داده عمل کنیم همه چیز درست می شود، ما هر جا پیشرفت داشتیم همان درصدی است که به انقلاب و اسلام و وجدانمان عمل کردیم و هر جا هم از انقلاب خارج شدیم می بینید که حتی به وسیله آنهایی که آنها را انتخاب کردیم توسری خوردیم، هیچ توجیهی در مقابل عقل،منطق و شرع نقشی ندارد، در آخرت به ما اجازه توجیه هیچ چیزی را نمی دهند.

امام جمعه بیرجند بیان داشت: شما عهد کرده اید که ذلت نپذیرید و زیر دست استعمار نباشید، دیگر دوران ناصرالدین شاه نیست که یک نفر مدت ۵۰ سال وقت مردم را بگیرد و پادشاهی کند و به هر چه دلش می خواهد عمل کند، انقلاب آمده و به شما اختیارات داده است، انقلاب برای شما قانون اساسی آورده است که مصوبات مجلس و اجرائات دولتی باید بر اساس آن باشد، شما چه طرحی برای بهره برداری از قانون اساسی دارید؟

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، اظهار داشت: رایی که مردم در این مقطع بعد از این همه مشکلات دادند کار کمی نبود در واقع مانند عصای موسی بود که سحر فرعون را باطل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از کمک های مومنانه خیرین و اصناف در دوران شیوع بیماری کرونا، بیان کرد: در کشور خیرینی وجود دارند که در بخش های مختلف با همه مشکلات جلوتر از همه هستند، در زمان شیوع بیماری کرونا خیرین کمک زیادی به آسیب دیدگان این بیماری کردند این ها ارزش هایی می باشد که نمی شود آن را نادیده گرفت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، بیان داشت: امیدواریم که دولت جدید زمینه مساعدی داشته باشد اما شما هم در برنامه های آینده خود باید طرحی داشته باشید که اقتصاد را از دست شما در نیاورند و اقتصاد بازار را از شما نگیرند.

وی ادامه داد: قرآن کریم اقتصاد را مایه قوام دانسته و نقش خون در پیکر انسان را دارد، امروز روزی است که بدون تخصص، برنامه ریزی، نظارت و طرح نمی شود کار کرد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، گفت: قشر ارزشمند اصناف که با دیانت و شرع قرن ها حُسن امانت را تا این لحظه آورده و این همه رنج ها و کم محبتی ها را تحمل کرده است.

وی با اشاره به گزارش های رسیده از عملکرد فروشگاه های زنجیره ای در مرکز استان، اظهار داشت: در سیستم های جدید مانند فروشگاه های زنجیره ای که برای خیلی از اصناف ایجاد مسئله کرده است، شما چه طرحی برای تولید و توزیع دارید؟ ارزش های فرهنگی در تولید و توزیع چه می شود؟ این ها باید مدیریت شود، چه کسی باید مدیریت کند؟ انقلاب، انقلاب یعنی که؟ انقلاب خود شما هستید.

وی افزود: شما باید با سایر استان ها و افراد موثر در جهت یک طرح کارساز ارتباط داشته باشید که هم مشروع باشد و هم اقتصاد را از دست شما نبرد، ما شاهدیم که اقتصاد را دارند از دست شما می گیرند، این خطرناک است، شما چه طرحی دارید که اقتصاد اسلامی در کشور اسلامی شما در دست خودتان باشد، باید به صورت کارشناسی و با استفاده از اهل فن طرح ایجاد شود و بیش از همه در صحنه میدانی ابتکار عمل داشته باشید.

نماینده مقام معظم رهبری در پایان خاطر نشان کرد: ان شاء الله دولت جدید بتواند زمینه ها را مساعد کند و اختیارات و امکانات این انقلاب را در خدمت مردم قرار دهد و شما حداکثر استفاده را از آن داشته باشید و تثبیت مسئله حفظ اقتصادتان دست خودتان باشد.

وی ادامه داد: در طرح و برنامه ها هم اگر نظری باشد بنده هم با وجود اینکه به صورت تخصصی صاحب نظر نیستم اما نظراتی و پیشنهاداتی دارم، ان شاالله که بتوانید در خدمت به مردم و این جنگ های اقتصادی که امروز در دنیا حرف می زند مسلمین را سرفراز کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *