خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:زندگی عشایری یک تمدن است که باید حفظ شود / در تفکر شهید رجایی ایمان اصل و خدمتگزاری شاخصه آن است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:زندگی عشایری یک تمدن است که باید حفظ شود / در تفکر شهید رجایی ایمان اصل و خدمتگزاری شاخصه آن است

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه وفا، صفا و غیرت از ویژگی های بارز عشایر است، گفت: وراثت کریمه اجدادی زندگی عشایری را به نسل های آینده منتقل شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از عشایر شهرستان درمیان که به مناسبت هفته بسیج عشایر برگزار شد، ضمن تبریک پیروزی مردم فلسطین بر رژیم صهیونیستی، گفت: خدمت رسانی به طوایف عزیز عشایر از زوایای اهمیت بالایی دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، اظهار داشت: موضوعات مربوط به عشایر در حوزه های مختلفی از قبیل کارکرد اقتصادی، مسائل امنیتی و … مطرح می شود که بسیار درست می باشد و دولت هم موظف است تکالیف خود را نسبت به خدمات رسانی و همراه بودن با عشایر، رفع موانع و پشتیبانی انجام دهد.

وی ادامه داد: جنبه های ارزشی، فرهنگی، صحت و سلامت جسم و روان در حوزه زندگی عشایر را نباید فراموش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی گفت: بشر برای برآوردن انواع و اقسام نیازهای خود ضرورت دارد تا وارد صنعت و شهرسازی شود و شیوه های مدرن را بپذیرد این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، اما به دلایلی تمدن صنعتی که یک ضرورت اجتناب ناپذیر است آسیب های جبران ناپذیری هم برای بشر دارد.

وی افزود: اگر بشر بر اساس عدل و تعلیمات انبیاء(ع) حکم می کرد ضررهایی که از عوارض زندگی های صنعتی است یا وجود نداشت و یا به حداقل می رسید اما آن حاصل نشده و متاسفانه می بینیم تمدن های وحشی بر بشر مسلط شده است.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: نتیجه تسلط تمدن های وحشی بر بشر ظلم، ستم، و تخریب، قتل، غارت و آوارده کردن مردم است.

وی افزود: ساختارهای شهرنشینی که یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که زندگی را بر خود افراد تنگ کرده است، دلیل اینکه در زندگی شهری در یک تعطیلی آخر هفته به صورت انفجاری همه از شهرها خارج می شوند چیست؟ دلیل آن این است که زندگی شهری انواع و اقسام فشارهای روحی، دوری از فطرت، دوری از طبیعت، ناسالمی های جسمی و روانی را برای بشر ایجاد کرده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی ابراز داشت: عشایر به دلیلی شرایط زندگی که در دل طبیعت زندگی می کنند روی ارزش های انسانی و اسلامی تمرکز بیشتری دارند.

وی ادامه داد: خدا طبیعت را بهترین دامان برای پرورش بشر قرار داده است و عشایر به دلیل دور ماندن از یک عوارض تمدن وحشی از سلامت جسمی و روانی برخوردار هستند، این ها ارزش هایی است که باید به عنوان سرمایه های جامعه روی آن حساب کرد، البته امروز گسترش فضای مجازی و با درصدی به آن ها هم آسیب رسانده و در حال حاضر ممکن است شرایط زندگی عشایر با ۵۰ سال قبل فرق کند.

 

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی گفت: عشایر پای حرف و قولی که می دهند می ایستند، وفا، صفا و غیرت از ویژگی های بارز عشایر است.

وی ادامه داد: این هم که امام خمینی(ره) فرمودند، عشایر ذخایر کشور هستند واقعا همین است چون امام با کسی تعارف نداشت.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی بیان داشت: سخاوت و بزرگواری عشایر با کلک بازی، پول پرستی و پایمال کردن ارزش های برخی از زندگی های شهری قابل مقایسه نیست، این یک تمدن است که باید حفظ شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مسئولین محترم به زوایای انسانی و اسلامی زندگی عشایر بیش از زوایای دیگر توجه داشته باشند، خود عشایر بزرگوار هم فرهنگ اصیل و با ارزش خود را به نسل های بعدی خود منتقل کنند و ارزش های انسانی، همت، غیرت، رادمردی، وفا، صداقت و درستی را برای نسل آینده حفظ کنید  این ها مواردی است که در کتاب ها پیدا نمی شود این یک فرهنگ است.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: اگر یک شهر ویران شود قابل بازسازی است اما اگر یک فرهنگ از بین برود قابل بازسازی نیست.

وی افزود: وراثت کریمه ای که در زندگی عشایری از اجداد به شما به ارث رسیده است را شما باید به نسل های آینده خود منتقل کنید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: باید توجه داشته باشید که شیطان بزرگ هر روز فتنه جدیدی دارد و به تعبیر خودش همه گزینه ها را به روی میز دارد.

وی ادامه داد: یک حمله نظامی را خیلی خوب می شود تشخیص داد اما وقتی دشمن در قالب تهاجم فرهنگی حمله کند نمی توان حرکات او را به راحتی تشخیص داد، او می آید اثرش را می گذارد و می رود و ما بعدها متوجه می شویم که ما را غارت فرهنگی کرده است.

حجت الاسلام آقای عبادی گفت: این از برکات انقلاب است که مانند دوران ناصرالدین شاه یک فرد ۵۰ سال بر مردم تحمیل نیست و در نظام جمهوری اسلامی مردم سالاری حاکم است و مردم می توانند هر ۴ سال دولت خدمتگذار خود را مجدد انتخاب کنند.

وی ادامه داد: مسئله انتخابات بسیار مهم است چون سرنوشت مردم است، امیدواریم در این مرحله از انقلاب مردم یک انسان با تفکر شهید رجایی را انتخاب کنند، در تفکر شهید رجایی ایمان اصل و خدمتگذاری شاخصه آن ایمان است.

نماینده مقام معظم رهبری در پایان بیان داشت: خدمتگزاری به مردم توفیق بزرگی است به طوریکه رهبر بزرگ انقلاب فرمود به من خدمتگذار بگویید را بهتر دوست دارم تا اینکه رهبر نامیده شوم.

وی افزود: امیدواریم که مردم ما با دقت هر چه بیشتر برای سرنوشت خود و نسل خود تفکر ایمانی رجایی را زنده کنند و از برکات آن برخوردار باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *