خانه / نمازجمعه / خبر / امام جمعه بیرجند: حوزه علمیه باید طلبه را برای جهان بسازد

امام جمعه بیرجند: حوزه علمیه باید طلبه را برای جهان بسازد

حجت الاسلام و المسلمین اقای عبادی با بیان اینکه حوزه علمیه باید طلبه را برای جهان بسازد چون اسلام و انقلاب در یک کشور خلاصه نمی شود، گفت: اصولا اسلام و انقلاب تنها مال یک کشور و یک سری از انسان ها نیست، طلبه نیز به جهت اینکه دنیا به او نیاز دارد نباید خود را در چارچوبه یک روستا، مسجد، شهر و حتی کشور خلاصه کند.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از طلاب در بیرجند، گفت: مسلم است که انسان با استعدادهای نامتناهی آفریده شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: دین خدا هم که برای پرورش انسان است، دارای یک ظرفیت نامتناهی است و در این جهت حوزه های علمیه و مساجد هستند که ظرفیت های بسیار ناشناخته ای دارند و دلیل ناشناخته بودن آنها هم مشخص است.

وی ادامه داد: دلیل آن این است که بعد از رحلت رسول اکرم(ص) اختلافاتی بین مسلمین پیش آمد و بعد کار مسلمین به دست بنی امیه، بنی مروان و بنی عباس یعنی دشمنان رو در روی اسلام افتاد و بعد هم همین پادشاه بازی که در دنیا مشاهده می کنید رخ داد، آن چیزی که حتما فراموش شد اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی بیان داشت: البته در طول تاریخ  پادشاهان شیعه مذهب آمدند و خدمات زیادی هم انجام داده اند، اما سیستم اسلامی نبوده است، فرصتی که در این انقلاب پیش آمده یک فرصت استثنایی است اما چالش ها کم نیست.

وی افزود: شما ملاحظه کردید چه در جنگ های نظامی که یک جنگ بین المللی علیه انقلاب شد که هم شرق کمونیست و هم غرب لیبرالیسم در آن حضورداشتند و بعد هم در قالب های مختلف به تعبیر خودشان همه گزینه ها روی میز آنها است برای اینکه جهان پیام اسلام را نگیرد.

امام جمعه بیرجند گفت: فرصت، فرصت مناسبی است اما دشمنان فرصت را می گیرند و می سوزند همینطور که می بینید چه دشمنان خارجی و چه افرادی که در داخل به کیفیتی با دشمنان وابستگی دارند در صدد این هستند که این فرصت ها را از بین ببرند.

وی افزود: از این استعدادهایی که در انسان و اسلام است و از این ظرفیت هایی که در زوایای مختلف از جمله در مساجد و حوزه های علمیه هست با چند درصد آن کار می کنیم؟ بالاخره با اسلام خیلی فاصله است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی ابراز کرد: اسلام نابی که از ناحیه اهل بیت(ع) آمده است، برای مردم خیلی حرف دارد.

وی افزود: ما که دوران های قبل را دیدیم می دانیم قدم های بزرگی در شرایط کنونی برداشته شده است، اگر این انقلاب به وجود نمی آمد یقین بدانید صهیونیست ها، انگلیس و آمریکا در این کشورسلطه می یافتند، از سال ۵۷ به بعد اگر حضور آنها ادامه پیدا می کرد بعد از فلسطین ایران را در معده خود هضم می کردند و اصلا در کشور از دین و ناموس هیچ چیز باقی نمی ماند.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی درادامه خاطر نشان کرد: دشمنان در گذشته ورود پیدا کردند و تاریخ اسلام را عوض نمودند، با فسادهای علنی جشن ۲۵۰۰ ساله گرفتند.

وی ادامه داد: اختیارات مال آنها بود، آنها نماینده، وزیر، نخست وزیر و دولت معین میکردند، اما به برکت خون شهدا و رهبری های داهیانه امامین انقلاب در برابر این همه تهاجم و جنگ های تبلیغاتی ما با دشمن مقابله کردیم و دشمن های ما ضعیف شدند، امروز گذشته از پایگاه های مقاومتی که در جهان الحمدلله شکل گیری شده است در خود خاک اروپا و آمریکا مردم بر آنها عاصی هستند چون روشن شدند و عدالت طلبی می خواهند.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی بیان کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا وقتی ایام اربعین حسینی فرا می رسید  مردم  با هر دین، آیین و مسلکی از همه کره زمین به سمت کربلا می آمدند، معنی این چیست؟ معنی این همین است که مکتب حسین (ع) می تواند بشر را نجات دهد.

وی ادامه داد: کارشناسان صهیونیست و دشمنان درجه یک اعتراف کردند که ما بر مسلمان تسلط پیدا می کنیم ولی تفکر شیعه مثل یک مرغ بلند پرواز در اوج است که از تیر رس ما خارج شده است، شیعه یک بال سرخ و یک بال سبز دارد، بال سرخ شیعه کربلا است و بال سبزش امید به ظهور حضرت مهدی(عج) است، حفاظی هم به عنوان ولایت فقیه دارد، این با عث شده است که دشمنان احساس عجز کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان داشت: در کنار انواع و اقسام قدم هایی که می شود برداشت؛ بهتر است طرح هایی باشد که فراگیر باشد که البته متاسفانه آن هم در محدودیت ها نمی شود کار کرد.

حجت الاسیلام والمسلمین آقای عبادی ابراز داشت: فقهای شما می فرمایند که شما هرموضوعی را مشخص کنید اسلام روی آن حکمی دارد می خواهد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و … باشد، لذاست که ایجاب می کند که مسائل به صورت تخصصی دنبال شود و در میدان اجرا و عمل هر موردی را باید تخصصی دید.

وی افزود: پیام اسلام را چه کسی می خواهد به مردم برساند؟ فرد هر چه علم کسب کند اما در صحنه میدانی نباشد، اولا افاده ای که باید بشود نیست دیگر این که خودش مانند فلزی که اگر کار نکند زنگ می زند دچار رکود می شود.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: کاری که شما دارید انجام می دهید بسیار قابل قبول است،در عین حالی که شما به کمک جوانان و نوجوانان خود می روید و آنچه را از دین فرا می گیرید به آنها منتقل می‌کنید که البته این یک بخش قضیه است مهم تر از آن این است که خود شما ساخته می شوید.

وی افزود: شخص باید تعلم داشته باشد اما در تعلیم خودش یک چیزهایی یاد می‌گیرد که در تعلم نیست، مستمع است و حرف خوب گوش می کند اما گوینده در فعالیت های اندیشه و فکرکه حرف می‌زند یک دستاوردهایی دارد که مستمع و مخاطب ندارد پس این یک خودسازی هم هست.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکرخراسان جنوبی اظهار داشت: همه نیاز مردم خورد و خوراک نیست، البته آنهایی که کشور و مسائل مدیریتی ضعف داشتند و امو زندگی مردم را تخریب کردند باید پاسخگو باشند اما همه نیاز های مردم نیاز خورد و خوراک نیست و مهم تر از آن فکر، اندیشه، عقیده و سیاست و … است چون ما انسان هستیم.

وی افزود: حیات طیبه با علم و دین پیش می آید در عین حالی که همه امور هم باید اداره شود، حیات طیبه بهترین خدمت به مردم است.

رئیس شورای امر به معروف ونهی از منکر خراسان جنوبی گفت: به عنوان شروع منبع خوبی در پیش گرفتید که با دید باز به جامعه بشری نگاه می کنید و زمینه شما را برای آینده ها بیش از پیش فراهم میکند.

وی افزود: اصولا اسلام و انقلاب تنها مال یک کشور و یک سری از انسان ها نیست، طلبه نیز به جهت اینکه دنیا به او نیاز دارد نباید خود را در چارچوبه یک روستا، مسجد، شهر و حتی کشور خلاصه کند.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی بیان داشت: مانند شما کسانی بودند و هستند که در سطح بین المللی خدمات بزرگی به جامعه بشری می دهند.

وی افزود: دنیا به همین طلبه ایرانی شدیدا نیاز دارد و لذاست که حوزه علمیه باید طلبه را برای جهان بسازد چون اسلام و انقلاب در یک کشور خلاصه نمی شود و برای تمام جهان است.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی ابراز کرد: پیام انقلاب با همه سخت گیری ها و تحمیل جنگ ها و آسیب ها به سراسر دنیا صادر شده که بشر را به سمت یک جامعیت، عدالت و کمال نامتناهی متناسب با خلقت بشر دعوت می کند، اگر گوش دنیا روزی باز شود و حرف دین را بشنوند سعادتمند خواهند شد چون دین برای سعادت خود آنها است.

وی افزود: با تفکرناب دینی هیچ شخصی به عنوان یک انسان بر انسان دیگرحق حکومت ندارد و این تنها حق خداست لذاست که فقط در راستای امر و نهی الهی فرد یا شخصی می تواند به دیگری امر و نهی و باید و نباید کند  والا یک شخص نمی تواند سلیقه شخصی خود را به دیگران تحمیل کند.

امام جمعه بیرجند در ادامه گفت: هیچ انسانی بر انسان دیگر حق حاکمیت ندارد بلکه باید در سیستمی قرار بگیرد که آن سیستم را خدا فرموده و برای کمال بشر پیام الهی را دارد که این نسبت به هر انسان بهترین دوست است، مجری این پیام الهی پیغمبران، امامان معصوم، مجتهدین جامع الشرایط و طلاب مهذب و متدین هستند اما  نه به گونه ای که خودش آقا بالا سر باشد خودش مانند بقیه مردم است.

وی ادامه داد:  فقهای بزرگ حتی در مسائل جزئی این موارد را رعایت می کردند مانند آیت الله میلانی که در کلاس درس حتی برای بستن یک در به شلاگردان خود دستور و امر نمی کرد و میگفت اگردر بسته شود کار خوبی است تا آقایان سرمانخورند آنگاه کسی یا کسانی بلند می شدند و درب را می بستند تا سرما نیاید.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی گفت: رحمت خدا واسعه است، او بندگان و مخلوق خودش را دوست دارد، امر و نهی در سیستم الهی به خیر خود شخص است و خدا به آن نیازی ندارد.

وی افزود: شما که این زحمات را تحمل می کنید تا مقامات عالی که می فرمایند این انقلاب باید صادر شود، برای نفع بشر است نه برای این که عده ای بردیگران حاکم شوند، برای این است که حکومت خدا حاکم شود و نتیجتا عدالت حاکم شود و آنگاه جامعه بشری به سعادت برسد که نفع واقعی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان ابراز داشت: در مساجد و حوزه های علمیه باید از ظرفیت های زمانی و مکانی در ایام ماه مبارک رمضان، محرم و لیالی قدر حداکثر استفاده را ببریم که متاسفانه اینطورنیست و شاید درصد استفاده ما از این ایام بزرگ به ۲ درصد هم نرسد، اگر این به ۱۰۰ درصد برسد بشر از فرشته بالاتر می رود شما باید دنبال این هدف باشید.

وی افزود: امیدواریم پیدا کردن راه های رشدی که ۱۴۰۰ سال فراموش مانده و میدان عملی نداشته  با ریسک و جرات انجام شود چون با ملاحظه کاری نمی شود این کار را انجام داد، بایدیک نوع کارهایی صورت گیرت تا برای آینده شیوه کار شود چون در گذشته محدودیت ها نگذاشتند چنین کاری انجام شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *