خانه / تاپ خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: ماه مبارک رمضان یک نعمت و موهبت از ناحیه پروردگار برای بشر است/ پاسخگویی به مسائل شرعی از از رشته های بسیار مهم و تخصصی است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: ماه مبارک رمضان یک نعمت و موهبت از ناحیه پروردگار برای بشر است/ پاسخگویی به مسائل شرعی از از رشته های بسیار مهم و تخصصی است

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با اشاره به اینکه پاسخگویی به سئوالات شرعیه مومنین خصوصا در ماه مبارک رمضان دارای اهمیت بالایی است، گفت: اگر چنانچه کسانی نباشند که دستاورد و احکام دین را به مردم برسانند مانند آب ذخیره در یک برکه می شود که انشعابی ندارد تا از آن استفاده کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در نشست با جمعی از فعالان امور پاسخگویی به احکام و مسائل شرعی در بیرجند ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: در طول تاریخ زحمات زیادی کشیده شده تا افرادی به مقام اجتهاد در احکام دین و مقام منیع مرجعیت راه پیدا کنند و این حجت همواره در طول تاریخ حفظ شده است، اما تعداد آن بسیار معدود و محدوده بوده و هست که این خود دلیل بر این است که کار پر زحمتی است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر چنانچه کسانی نباشند که دستاورد و احکام دین را به مردم برسانند مانند آب ذخیره در یک برکه می شود که انشعابی ندارد تا از آن استفاده کنند.
وی افزود: زحماتی که شما و امثال شما می کشید مکمل کار بزرگ اجتهاد است و فعالیت بسیار پر ارزشی است.
حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی گفت: مسئله گفتن، با تخصص های فقهی دو نوع است، ممکن است افرادی مبانی فقهی را خوب بدانند و واقعا شایسته تدریس کنند یا در جایگاه دیگر مسائل دینی را تحلیل کنند، اما تسلط بر فتاوی و تبیین آن برای مردم که از گذشته یک کار جداگانه است را نداشته باشند.
وی ادامه داد: از گذشته در هر شهر و استان به صورت شاخص افراد محدودی بودند که فتاوی را برای مردم تبیین می کردند، ، در خود بیرجند در آن دوران مرحوم شیخ محمدعلی دیانی در این جهت شناخته شده بود یا در مشهد حاج آقای اعدادی بود و در قم کسانیکه به نوع فتاوی مراجع تسلط داشت، چند نفر محدود بودند که شاخص آنها هم باز یک نفر بود، این کار یک رشته بسیار تخصصی و مهم است.
امام جمعه بیرجند در ادامه ابراز داشت: ماه مبارک رمضان یک نعمت و موهبت از ناحیه پروردگار برای بشر است، اگر در این ماه مبارک روزه یا عبادتی انجام می دهیم، این برای خود ما است نه برای خدا چون خداوند غنی به ذات است.
وی ادامه داد: همان گونه که خداوند در سخت افزار هستی این همه نعمت های زیاد عنایت کرده، نرم افزار هم نعمت و فیض الهی است تا ما بندگان از آن بهره بگیریم، عبودیت برنامه کمال عبد است نه کمالی برای معبود.
نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به آیه واستعینوا بالصبر والصلاه گفت: در کمال و سیر الی الله مسئله قرب اصل است، باید از نماز و روزه در این جهت باید کمک گرفت.
وی افزود: قرب روح عبادت است و بدون آن عبادت باطل است اما در زیرمجموعه بشر می تواند به بعضی از حکمت های آن دست پیدا کند، طبعاً هیچ کدام از این حکمت ها نمی تواند هدف باشد چون هدف قرب است ولی لوازم دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی در تبیین حدیث صوموا تَصِحوا بیان داشت: تصحوا می تواند معنی عام باشد، علم کاملا این موضوع را تایید می کند که وقتی واردات به بدن کم می شود و بدن فعال می شود رسوب ها از بین می رود، صحت جسمانی خود به خود به دست می آید کار قربه الی الله است اما لوازم دارد و لوازمش صحت و سلامتی بدنی و روحی است؛ بسیاری از آسیب های روحی که به بد اخلاقی ها می انجامد مرتبط با بدن است، مهمتر از صحت بدن صحت روح است.

وی افزود: یکی از چیزهایی که در عبادات عموماً و در روزه خصوصاً وجود دارد عزم و اراده است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: شاخصه های انسان در مشترکات با بقیه حیوانات شریک است اما چیزی که در انسان متمایز می شود و فرق بین انسان و حیوان است اراده است، اراده شاخصه انسان است و آثار وضعی دارد به گونه ای که آنهایی که در باب تحمل گرسنگی ها و مشکلات با اراده حتی در برنامه هایی که با منابعی که دارند صورت می دهند منشأ و قدرت خارق العاده انسان می شود.
وی افزود: حیوان فاقد قدرت اراده است، از آفات بشر هوای نفس و شکسته شدن اراده است، اگر غرائض بر انسان حاکم شود و اراده اش از بین برود به مقامی پایین تر از حیوان نزول می کند.
امام جمعه بیرجند در پایان ابراز داشت: خدای متعال ماه رمضان را تشریع فرموده و بندگان خدا باید در تقویت اراده از این ماه کمک بگیرند.
وی افزود: امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد تا بتوانیم با استعانت از فیوضات این ماه مبارک بر وسواس نفسانی و شیطانی قالب شویم و آنچه که خیر واقعی ما است که خدا خواسته است به آن دست پیدا کنیم و به برکت تشریع احکام شرعیه بتوانیم برای نجات خود قدمی برداریم و به سعادت ابدی در عالم بقاء دست یابیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *