خانه / نمازجمعه / متن خطبه ها / مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۱۴۰۰/۱/۶

مشروح بیانات نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی در خطبه های نماز جمعه بيرجند ۱۴۰۰/۱/۶

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در خطبه های نماز جمعه بیرجند ۱۴۰۰/۱/۶ جهت بهره برداری عموم منتشر گردید.

 

خطبه اول

 

السلام علیکم و رحمه الله

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ للهِِ الأوَّلِ قَبْلَ الاِْنْشاءِ وَالاِْحْياءِ وَالاْخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ علی آلِه الطیبین الطاهرین المعصومین) و بعد اوصیکم یا عباد اللَّه و نفسی بتقوی اللَّه

خودم و شما عزیزان را به تقوای الهی که تنها زاد و توشه راه آخرت است  توصیه می کنم و آن این است که در هر عمل کوچک و بزرگ، در هر نیتی، در هر صحبتی، در هر سکوتی اول رضای خدا را در نظر بگیریم.

تبریک و تنهنیت عرض می کنم میلاد مقدس حضرت علی اکبر که روز گذشته بود و روز جوان بود.

همه ما لذت بردیم، این جوان ها مایه امید هستند، چقدر مسائل را جالب تحلیل می کنند و آن ها سرمایه های بزرگ جامعه ما هستند.

در آستانه میلاد منجی عالم بشریت، میلاد پرنور حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) که مسئله اصلی جهان است، عنایت دارید اسناد و مدارکی که نسبت به حضرت مهدی آخرالزمان (سلام الله علیه) است، یک چیزی نیست که بگوییم مربوط به شیعه هست یا مربوط به اسلام است، نخیر، اسناد و مدارک آن از دوران پیغمبران سلف و همه ی آن هایی که بهره ای داشتند از طریقی و از پشت پرده غیب به هر حال با خبر بودند.

موعود امم است، همه دنیا در انتظار حضرت مهدی (عج) است.

جاماسب نامه که از اسناد زبان فارسی حدود پنج هزار سال قبل است که تا هزاران سال بعد پیشگویی کرده، او هم در کنار کتاب هایی که از وحی است، از کتب عتیق است حالا چه در ادیان هندی باشد، چه مربوط به حضرت موسی باشد، چه مربوط به انجیل و حضرت عیسی باشد گذشته از این ها  جاماسب حکیم هم در پیشگویی هایی که برای ۱۰۰۰ سال بعد کرده یکی از آن هایی که تصریح می کند و خصوصیات آن حضرت را ذکر می کند عبارت از مهدی موعود است.

پس او موعود همه امم است، منحصر به دین خاصی نیست که البته دین اصلی دین خداست که همه آنچه را که ما به آن ادیان حالا با تفاوتی که از نسل و کمال داشتند یا با تحریف هایی که در ادیان بوده معنی اصلی دین الله دین اسلام است به معنی تسلیم حق بودن است.

این مطلب در اسناد آنها مکرر هست، همچنان که در میان مسلمین این موضوع منحصر به شیعه نیست، شیعه و غیر شیعه، مسئله، مسئله متواتر است، یعنی بزرگان از علمای غیر شیعه هم تصریح می کنند به اینکه این ها اسناد متواتر دارد و. قابل هیچ گونه تردید نیست.

البته می دانید همانطور که در جریانات سیاسی امروز، متاسفانه اگر سیاست در دست نا اهلش و هوای نفسانی و مورد سوء استفاده قرار بگیرد خیلی چیزهای حق را  انکار می کنند و خیلی چیزهای باطل را هم به اصطلاح طرفداری می کنند، این همیشه بوده، در این موضوع هم تاثیر گذاشته، طبیعی است اما به هر حال همیشه انسان های با انگیزه حق طلبی هستند که آن ها شاخص هستند.

حالا من نمونه هایی عرض کنم از آن هایی که از علمای غیر شیعه هستند.

یکی از آن ها مورخ مشهور میرخواند صاحب روضةالصفا است، ایشان شیعه نیست، کتاب تاریخ مشهوری دارد.

در بخشی از این تاریخ این بزرگوار هر دوازده امام معصموم را به ردیف آن هم با تعبیرهای خیلی زیبا، از همه هم به امیرالمومنین تعبیر می کند، از حضرت علی بن ابیطالب (ع) تا وجود مقدس امام زمان (عج) از همه به امیرالمومنین تعبیر می کند.

تاریخ این ها را ذکر می کند و وقتی وارد بحث زندگی حضرت مهدی (عج) می شود، مقدمه اش چنین می نویسد این مورخ شیعه نیست، می نویسد که حجت بن الحسن را شیعه مهدی موعود می داند بعد یک اظهار نظر جالب می کند، می گوید و فی الواقع خوب به حق می گویند، از این زیباتر چطور می شود گفت؟

نمونه های دیگر داریم، حتی از علمای منطقه خودمان، مرحوم رفیعی شاعر مشهور درمیان  اشعاری که چه از نظر ادبی بسیار جالب است، چه از نظر  مفهوم و معانی، ایشان هم وجود مقدس ائمه اثنی عشر را از حضرت علی (ع) تا حضرت مهدی (عج) را آورده و به هر حال یک شعر جداگانه ای هم که در واقع سلسله نسب حضرت مهدی (عج)، از حضرت مهدی (ع)، حضرت امام حسن عسکری (ع) و حضرت علی النقی (ع) می آید تا حضرت علی بن ابیطالب (ع) و حضرت زهرا (س)، این خیلی جالب است چون از زبان دیگران است.

یک عالم مشهور مصری هست مال سده دهم و قرن دهم ابن حجر هیتمی ، علمای خودشان درباره ایشان می گویند یک عالم علامه استثنایی است.

این بزرگوار یک کتابی دارد به این اسم المختصر فی کرامات مهدی منتظر، (این عالم مصری ابن حجر هیتمی این غیر از ابن حجر عسقلانی است.)

علامات مهدی آخرالزمان را ذکر می کند بعد از علامات حتمیه که حالا چه شیعه چه غیر شیعه می گویند یکی از آنها صیحه آسمانی است.

در نزدیکی های ظهور صیحه آسمانی می آید که همه در سطح جهان به گوش خود می شنوند، این عالم بزرگوار می گوید که آن صیحه آسمانی که همه آن را می شنوند چیست؟ بالاخره یک اعلامی است، مفهومش چیست؟

می فرماید که مفهوم آن جمله ای که به عنوان صیحه آسمانی همه مردم دنیا می شنوند این است که (الا انا الحق فی آل محمد) این چقدر زیباست، خدا خیرشان بدهد.

یک مسئله هم که بیشتر جنبه به هر حال میدانی دارد از آیات کریمه قرآن، شما چقدر پای منبریهای زبده نشستید و آیاتی از قرآن شنیدید که به هر حال نسبت به ظهور آن حضرت است.( وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ)[۱]این آیه که در سوره قصص است بالاخره مفهومش چیست؟ مفهومش این است که برنامه خدا این است، حالا چه در گذشته تاریخ، چه در آینده تاریخ، برنامه خدا این است که ما منت می گذاریم، حمایت می کنیم از مستضعفین، این برنامه خدا است، از اینهایی که مظلوم واقع می شوند، از این هایی که حقشان در دنیا پایمال می شود، حمایت می کنیم.

در آیه دیگر که به کتب قبل بر می گردد.(وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ)[۲]

این هم همان وعده است منت پروردگار بر مستضعفین است، اراده پروردگار بر نجات مستضعفین است و خداوند می فرماید ما در کتاب زبور و داود هم این مطلب را آوردیم که اسناد آن هم است، حالا من چه می خواهم بگویم؟ می خواهم عرض کنم این مستضعفینی که خداوند اراده کرده آنها را نجات بدهد و وارث زمین قرار بدهد بفرمایید این ها چه خصوصیاتی باید داشته باشند بطوریکه عوام تعبیر می کنند که دیگر معطلی نداشت، خدای متعال معطل چه هست؟ مستضعفین را بر مستکبرین پیروز می فرمود، معلوم می شود معنی دیگری دارد حالا صرف مستضعف بودن چیز خوبی نیست، حواستان باشد، در قرآن کریم دارد که آنهایی که ملائکه روحشان را می گیرند(إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ ۖقَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً)[۳] کسانی که خودشان به تضییع حق خودشان کمک کردند، وقتی از این عالم وارد آن عالم می شوند فرشته ها می پرسند که شما کجا بودید که این همه دینتان، فرهنگتان، اقتصادتان، ناموستان، همه چیز به بازی گرفته شد، شما کجا بودید؟ می گویند ما مستضعف بودیم، مستضعف بودید؟ چرا مستضعف بودید؟ آیا در این زندگی دنیا برای شما یک شرایطی، حرکتی، دفاعی، فرمولی برای اینکه خودتان را نجات بدهید نبود؟ بود.

از این ها چه می فهمیم؟ از این ها می فهمیم که بله اراده خدا ثابت است، حجت خدا هم کامل است، معطلی سر چیزی دیگر است، معطلی سر چیست؟ سر این است که خود مردم (إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ)[۴] برای احقاق حقشان با یک فرمولی، عبادی الصالحون یعنی چه؟ (وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ)[۵] یعنی چه؟ انسان صالح، عمل صالح، سخن صالح، یعنی آن سخن کارشناسی شده، آن عمل کارشناسی شده، آن فرمولی که به نتیجه منتهی می شود، این کار را چه کسی باید انجام بدهد؟ مردم باید انجام بدهند.

بحث آزمایش مردم است، بحث تکلیف انسان است، اگر این نباشد که خدا معطل چیزی نیست، حجت خدا که معطل چیزی نیست، مشکل مال ماست (وُجُودُهُ لُطفٌ وَ تَصَرّفُهُ لُطفٌ آخر وَ عَدَمُهُ مِنَّا)

به انتظار نشستن بدون تلاش، بدون یک فرمول صحیح، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی فرقی نمی کند، این که صالح نیست، انسان ناصالح پیروز نمی شود، خودش کمک می کند که دشمن بر او سوار شود همینی که الان در جامعه به اصطلاح اسلامی می بینیم، کدام اسلام؟ یک عده به عنوان کشورهای اسلامی تمام همتشان این است که برای اجانب نوکری کنند، خدایی که به آنها این همه سرزمین های غنی و بی نیاز داده، این همه معادن داده، این همه نفت داده، این همه گاز داده، نیروهای انسانی مستعد داده بعد می بینید برای دشمن دارد کار می کند در حد یک کارگری بسیار ننگین، آن ده قرانی هم که می گیرد یک سیلی از نفت و گاز به دشمن تحویل می دهد، در حد کارگری ننگین یک پولی می گیرد آن هم باز به دشمن می دهد و اسلحه می گیرد و برای دشمن مسلمان ها را می کشد، همین مستضعف؟ این نجات پیدا کند؟ فرشته ها می گویند (فِيمَ كُنْتُمْ)[۶] شما کجا بودید؟ (قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً)[۷]واقعا جا تنگ بود که شما نتوانستید یک حرکتی، یک اقدامی انجام بدهید و خودتان را نجات دهید، یک فکری کنید.

چهل، پنجاه کشور اسلامی با ننگ زندگی می کنند و همواره می بینند که دشمن دارد در قالب های مختلف مسلمان ها را قتل عام می کند و درآمدهایشان را می برد و به همه آنها هم آقایی می فروشد.

این که می بینید غرب این همه دشمنی با جمهوری اسلامی می کند، او می داند او دشمن را به صورت کارشناسی می شناسد، این است که اگر سیستم تفکر جمهوری اسلامی در میان مسلمان ها به وحدت مسلمان ها بکشد دیگر کسی به انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه پاسخ نمی دهد که، آن ها کاره ای نیستند.

این انسان های زبون داخلی به آنها فرصت می دهند که آنها اظهار وجود می کنند.

بناعلیه باید حواس جمع باشد، آنهایی که در انتظار هستند توجه داشته باشند، انتظار به این معنی که اتفاقی بیفتد نیست، انتظار به معنی برنامه ریزی است و برنامه ریزی در سیستم نظام مقدس جمهوری اسلامی الحمدلله بسیار زیبا انجام شده است، منتها شرطش عمل به آن است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

 

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ للهِِ الأوَّلِ قَبْلَ الاِْنْشاءِ وَالاِْحْياءِ وَالاْخِرِ بَعْدَ فَناءِ الأشْياءِ الْعَليمِ الَّذي لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ وَلا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ وَلا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ وَلا يَقْطَعُ رَجاءَ من رجاه والصلاة و السلام علی افضل الانبیاء والمرسلین محمد  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه الاطیبین الطاهرین المعصومین) اللهم صلّ علی محمد ، و علی و فاطمة و الحسن و الحسین و علی علی بن الحسین و  محمد بن علیٍّ  و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیٍّ ابن موسی و محمد بن علی  و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة القائم المهدی صلوت الله علیهم اجمعین اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ و بعد اوصیکم یا عباد الله و نفسی بتقوی الله

مجدد شما عزیزان و خودم را به رعایت تقوای الهی که تنها زاد و توشه سفر آخرت است توصیه می کنم، هیچ چیز را به خدا ترجیح ندهید و در تعلق به پروردگار و رعایت تقوای الهی راه را برای همه کمالات و سیر الی الله آماده کنید.

از مناسبت های بسیار پر اهمیتی که در پیش داریم، عنایت دارید روز دهم فروردین روز رای گیری برای انتخاب سیستم حکومتی است که در دوازدهم فروردین با رای بیش از ۹۸ درصد مردم عزیز ما به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رای دادند، این مسئله اصلی ما این است، این یک عمل ساده و اتفاق نبود، دست خدا در کار بود و الا شما مشاهده می کنید استکبار جهانی مگر می گذارد که یک جامعه مستقل بشود، هرگز نمی گذارد اما اینجا دست خدا در کار بود امام (قدس سره) که با کسی تعارف هم نداشت و کارشناس قضایا هم امام است، تعبیر کرد که این انقلاب ما معجزه بود.

قدر این را بدانیم، برادران، خواهران این پیشرفته ترین قانونی است که در جهان است، حواسمان جمع باشد، اگر ما عمل نکردیم یا غرب پرست ها و نفوذی ها نگذاشتند عمل کنیم این ضعف قانون نیست، خدا به ما عقل داده اگر بر خلاف عقل عمل کنیم این علامت نقص عقل نیست این علامت این است که به آن عمل نکردیم اگر بر خلاف قانون عقل عمل کنیم نه اینکه عقل بد است ما بد عمل کردیم، قانون عقل تغییر نمی کند، ما اگر بر خلاف قانون وحی عمل کردیم خوب قانون وحی که از پیش خدا است، آن که دیگر نقصی ندارد اگر ما خلاف عمل کردیم این علامت این است که ما مشکل داریم نه قانون.

نظام مقدس جمهوری اسلامی با قانون اساسی که زیر نظر متخصصین فن، مطهری ها و تحت اشراف امام تدوین شده است این نقص ندارد، نقص همان جاهایی است که خلاف آن عمل می کنیم.

دیگر حالا می خواهد در لباس من باشد، می خواهد در بازار باشد که سر مردم کلاه بگذارد، می خواهد در اداره باشد و بالاخره عوض اینکه قانون را اجرا کند سلیقه سیاسی خود را اجرا کند، می خواهد در هر پستی باشد فرقی نمی کند، حواسمان جمع باشد، یکی از طرح های بسیار زشت دشمن و نفوذ بیگانه این است که نگذارد به قانون اسلام عمل کنیم و بعد بگوید که اسلام نتوانست، نخیر اسلام می تواند، نا مسلمانی ما نتوانست و لذاست که حواس ها باید خیلی جمع باشد.

دوازدهم فروردین روز تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است و از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که مثل دوران ننگین پادشاهی شاهنشاهی نبود که حالا یکی مثلا شاپور ذوالاکتاب می شود وقتی جنین در شکم مادرش است به عنوان پادشاه است تا وقتی که بزرگ می شود و ریسمان از دوش مردم رد می کند و آنها را به زنجیر می کشد، یا مثل ناصر الدین شاه ۵۰ سال مردم را معطل کارهای هوا و هوسی داخل زندگی شخصی خود می کند،این نیست، خوب تجربه می کنیم، چند سال تجربه می کنیم، ببینید در نظام مقدس جمهوری اسلامی که بیش از همه چیز باید قانون خودمان را بفهمیم مردم سالاری است، یعنی چه؟ یعنی دولت خدمتگذار مردم است، معنی آن این است دیگر.

حالا، اگر یک دولتی آمد و سرخود عمل کرد، اگر یک دولتی آمد تحت نفوذ بیگانه و یک دولتی آمد به سیاست حزب خودش عمل کرد نه به قانون، خوب خدا که به شما اختیار داده است، قانون جمهوری اسلامی هم که به شما اختیار داده است، چهار سال تجربه کردید دیدید بد است، خوب دوباره چرا رای می دهید؟

بنا علیه گناه را همه به گردن دیگران نیندازیم، این خود ما هستیم رای می دهیم و برای خودمان خدمتگزار می گیریم، این چه خدمت گزاری است؟ این گناه مال ما است، چرا بدون مطالعه این فرصت بزرگ را تضییع می کنیم؟ چرا مشورت نمی کنیم؟ چرا از طرفداران هر کاندیدا متوجه نمی شویم که او دنبال چه چیزی است؟ آیا واقعا دنبال خدمت به مردم است؟ یا دنبال اختلاس و همین هایی که هر روز توی صدا و سیما مشاهده می کنید.

حواسمان را جمع بگیریم، لذاست که این تکلیف که هم سرنوشت خود ما است، هم سرنوشت دیگران و هم سرنوشت نسل آینده است اگر بدون مطالعه و بدون دقت افراد را بر خودمان مسلط کنیم گناه کردیم، چه گناه بزرگی، در این باب رهبر فرزانه انقلاب مانند بقیه رهنمودها یک رهنمود خیلی خوبی دارند که اگر به آن عمل شود اصلا ما مشکلی نداریم.

فرمودند آنهایی که می خواهید انتخاب کنید، کاندیداهایی که می آیند از دو صورت خارج نیست، یا می شناسید یا نمی شناسید، خوب مسلمان تقوا یعنی همین، وقتی می شناسی باید دنبال آن کسی بروی و او را انتخاب کنی که او از نظر کارش، از نظر علمش، از نظر امانتش، از نظر دیانتش، از نظر انقلابی بودنش او را می شناسی متعهد است و هم متخصص است، بسیار خوب حالا که می شناسی او را انتخاب کن.

چطور شد به دست خودت یک کسی را انتخاب می کنی، حالا در شورای فلان روستا یا شهر یا مقامات دیگر، یک کسی را انتخاب می کنی که می دانی این بهترینشان نیست، این گناه و معصیت کبیره است  یا فرمودند نمی شناسید، خوب نمی شناسم چه کار کنم؟ بله، خود شخص را نمی شناسی اما میبینی کسانی که برای او به اصطلاح دارند تبلیغ می کنند، زمینه سازی می کنند، سوابق این ها را که می دانید، توی شهر بالاخره طرفدار دارد، طرفدارانش آیا انسان های با دیانتی هستند؟ با تعهد هستند؟ نسبت به انقلاب، نسبت به شهدا، نسبت به ارزش ها، نسبت به اسلام، خوب حالا که خودش را نمی شناسی در آیینه چهره طرفدارانش او را بشناس و به کسانی که پایبند به دین و انقلاب و ارزش ها نیستند و طرفداری می کنند از این جریان فاصله بگیر، این رهنمود چقدر آسان است و به خاطر اینکه مردم ما تلخی ها و سختی هایی دیدند و درود به این مردم که با این همه سختی ها اما حواسشان جمع بوده و به هر حال تحمل کردند که آن فصلش برسد از تلخی ها میوه شیرین بچینید، وقتی دیدید جریاناتی حق مردم را ضایع کردند، قانون را اجرا نکردند، به وظیفه خود عمل نکردند دیگر دنبال آنها نروید، این میوه شیرینش، دنبال کسانی بروید که همانطور که در قانون آمده مردم سالاری دینی شما را آقا قرار داده، دولت را خدمتگزارتان قرار داده است، برای خودتان خدمتگزار خوب انتخا کنید، اینها دیگر مسائل اولیه ای است که امیدواریم مردم بعد از این همه تجربیات بیش از چهل ساله دیگر آزمون و خطا بس است، به صورت قاطع به گونه ای عمل کنند که دشمن برای همیشه خفه شود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢

إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣

 

 

 

 

 

[۱] .آیه ۵ قصص

[۲] .آیه ۱۰۵ انبیاء

[۳] .آیه ۹۷ نساء

[۴] .آیه ۱۱ رعد

[۵] .آیه ۱۰۵ انبیاء

[۶] .آیه ۹۷ نساء

[۷] .آیه ۹۷ نساء

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *