خانه / نمازجمعه / خبر / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: مباحثه یک برگ امتیاز برای طلاب است/ عده ای به عنوان آزاد اندیشی حرف بیگانه را ترویج می کنند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: مباحثه یک برگ امتیاز برای طلاب است/ عده ای به عنوان آزاد اندیشی حرف بیگانه را ترویج می کنند

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با بیان اینکه مسئله آزاد اندیشی همواره چاشنی حوزه های علمیه بوده است، گفت: اگر آزاد اندیشی واقعا با فکر آزاد  و در راه منافع انسان ها باشد طلاب و پژوهشگران دین خیلی حرف برای گفتن دارند اما متاسفانه آزاد اندیشی غریب مانده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از محققین و پژوهشگران حوزه علمیه رضویه بیرجند ضمن تبریک میلاد امام محمد باقر(علیه السلام)  و ایام سالگرد پیروزی انقلاب، گفت: حضور تماشایی مردم در مراسم ۲۲ بهمن امسال که متفاوت از سال های قبل برگزار شد، جای شکر و تبریک ویژه دارد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: بعد از گذشت یکسال از شیوع بیماری کرونا مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محدودیت هایی بودند و البته باید رعایت می شد اما ۲۲ بهمن امسال فصل جدیدی را باز کرد، با وجود اینکه اعلام شد مراسم راهپیمایی به طور رژه خودرویی و موتوری برگزار خواهد  شد و مردم تجربه چنین ۲۲ بهمنی را نداشتند و طرحی برای چنین برنامه ای از قبل ارائه نشده بود، اما آنچه که به وقوع پیوست خارج از حد انتظار بود و باعث شد این حرکت مردم در خاطر بماند.

 

وی افزود: در خاطره این مردم عزیز، انقلاب، ارزش ها، ولایت فقیه و ۲۲ بهمنشان فراموش نمی شود.

 

امام جمعه بیرجند ادامه داد: خیلی ها منتظر بودند که ۲۲ بهمن فراموش شود، اما این راهپیمایی به نحوی برگزار شد که گویی مردم ۱۰ سال این نوع برنامه خودرویی را آزمایش کرده اند، هماهنگی از نقطه مرکزی تهران گرفته تا روستاها موج می‌زد و همه یکنواخت و مسلط بر کار و با نشاط حضور یافتند و حرف همه سلایق و افراد یکی بود و فرقی نمی کرد، مشت همه گره کرده علیه آمریکا و مطیع و پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی و پای انقلاب ایستادند، این یک الهام الهی بود که به صورت معجزه گونه بر قلب همه مردم نشست و این هم برای خارجی ها و هم داخلی ها پیام سختی داشت که آنها این پیام را گرفتند، خداوند به این مردم بصیر خیر عنایت کند و ان شاءالله همه مشکلات علی الخصوص بیماری کرونا را پشت سر بگذارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: از بهترین نوع عبادات مذاکره علم است به طوری که شیخ عباس قمی در اعمال شب قدر ثواب کسب علم را بالاترین عبادت در این شب یادآور می شود.

 

وی ادامه داد: علم برای انسان جایگاه خاصی دارد و بر طبق حکمت الهی انسان به گونه ای آفریده شده که بدون علم هیچ کاری نمی تواند بکند، بدون علم حتی نمی تواند حرف زدن را یاد بگیرد، حیوانات همه چیز را به صورت غریزه می دانند اما انسان  باید همه چیز را یاد بگیرد و برای یادگیری و رفع نیاز در سیستم خلقت به کسب علم نیازمند است.

 

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: بین علم و روح یک رابطه زوجیت وجود دارد به گونه ای که از وقتی روح انسان آفریده شد به علم نیاز دارد و از آن سیر نمی شود حتی اگر علم هیچ نقشی در زندگی فرد نداشته باشد.

 

وی افزود: علم یک استعداد است که ریشه در فطرت انسان دارد و مانند سایر استعدادها اگر به آن پاسخ دهید قوی می شود و جلو می آید و اگر آنرا راکد بگذارید از کار می افتد، شرط رشد، فعالیت است و اگر از فعالیت بیافتد از کار می افتد که مقدمه علم،  تعلم است، تعلم، کسب علم و طلب العلم در دین خدا متکی به فطرت الهی است بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است.

 

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی ابراز کرد: تعلم نصف قضیه است، اگر فرد از اول تا آخر عمر برود و پای درس بنشیند معلوماتی را انباشته می کند اما ملا(عالم) نمی شود و تولیدی ندارد، لذاست که آن نقشی که تعلیم دارد تعلم ندارد، تعلم جذب می کند اما تولید ندارد اما وقتی همین فرد به عنوان استاد تدریس کرد و خودش معلم شد در واقع علم را هضم می کند و تنها یک انبار علم نیست و از او تولید انرژی می کند و یا این پژوهش هایی که شما دارید انجام می دهید اینها انسان را ملا(عالم) می کند.

 

وی ادامه داد: در سالهای اخیر اگر دشمنان ما را به حال خودمان می گذاشتند نه تنها در مسئله علم بلکه در مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره ۱۰۰ سال جلو بودیم و دشمن هم به دلیل اینکه از پیشرفت ما جلوگیری کند ما را به خود مشغول می کند چون اگر مانع نشوند و حرف اسلام پیاده شود آنها حرفی برای گفتن ندارند چون آنها با تزویر و نیرنگ کار می کنند اما اسلام حرف های زیادی برای گفتن دارد، حرف اسلام، حرف انسان است.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی اظهار کرد: دست از طلب علم بر ندارید و برابر برنامه ها در کنار تعلم که جذب علم است حتما هم تدریس و هم مباحثه داشته باشید، از قدیم الایام مباحثه یک برگ امتیاز برای طلاب بوده است، شما باید فرصت تحلیل،ابتکار و تسلط بر علم را در مباحثات بیشتر کنید.

 

وی افزود: تدریس همراه با مباحثات در سطح عمیق تر و وسیع تری انگیزه ایجاد می کند و اگر در کنار تدریس پژوهش نیز صورت گیرد باعث می شود فرد نه تنها در آن رشته بلکه در کل پژوهشگر شود.

 

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی ادامه داد: در گذشته های دور ریزش و توقف در حوزه های علمیه خیلی زیاد بود، عده قلیلی که در مسائل تدریس و پژوهش کار می کردند رشد فوق العاده ای داشتند اما اینها کم بودند تعدادی هم خود را در حد نیاز های روزانه می کشیدند ولی حدود ۵۰ درصد ساقط می شدند.

 

وی افزود: در حال حاضر شرایط نسبت به آن زمان اصلا قابل قیاس نیست، اما وضع مطلوبی هم نیست و پژوهش باید گسترش پیدا کند، اگر امکانات در اختیار جوان قرار بگیرد ، طرح باشد، مربی داشته باشد و تشویق شود انگیزه اش رشد می کند شرایط مطلوب در جهت کسب علم برایش پیش می آید و چون او تشنه علم است دنبال تحقیق و پژوهش می رود و پیشرفت می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب بارها بر مسئله آزاد اندیشی تاکید کردند، آزاد اندیشی یعنی آزاد اندیشی؛ اما متاسفانه آنچه را که عده ای از آن به عنوان آزاد اندیشی سوء استفاده می کنند این است که در فضای آزاد جمهوری اسلامی کارهای نسنجیده سیاسی به اسم آزاد اندیشی انجام می دهند، حرف بیگانه را ترویج می کنند، مزدوری می کنند و  تبلیغات سوء انجام می دهند و اسم آن را آزاد اندیشی می گذارند.

 

وی افزود: مسئله آزاد اندیشی همواره چاشنی حوزه های علمیه بوده است و  اگر آزاد اندیشی واقعا با فکر آزاد  و در راه منافع انسان ها باشد شما(طلاب و پژوهشگران دین) خیلی حرف برای گفتن دارید اما متاسفانه آزاد اندیشی غریب مانده است.

 

امام جمعه بیرجند گفت: آنچه که شما شروع کردید آزاد اندیشی است و حتما سعی شود کار و پژوهشی را که انجام می‌دهید  به صورت کارشناسی موضوعاتی را مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد که علاوه بر مسئله علمی برای جامعه اولویت داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در حوزه تحقیق و پژوهش باید دو کار صورت گیرد، اولا موضوع به صورت کارشناسی انتخاب شود و دوماً آن موضوع در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی و غیره از اولویت های  جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی گفت: اگر کار تحقیق و پژوهش در اولویت جامعه نباشد حالت رکود  و سرگردانی پیدا می کند و مردم را از آنچه که باید باز می دارد اما اگر چنانچه واقعاً موضوع کارشناسی بشود و در اولویت جامعه باشد هم یک بحث تحقیقی است هم انگیزه ها را تحریک می کند و بعد این تحقیق و پژوهش گره از مشکلات مردم که در اولویت است را باز می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: بحث های آزاد اندیشی باید به گونه ای باشد که حتما همراه داور باشد و نتیجه نهایی پژوهش به صورت تحقیقی در پایان همان جلسه ارائه شود چون در بحث آزاد اندیشی در خیلی از جاها ممکن است برای افرادی که از لحاظ فکری ضعیف هستند مشکل ذهنی ایجاد کند و اگر این  مشکل ذهنی تا جلسه بعدی حل نشود به صورت یک موریانه در ذهن او می ماند و اثر منفی دارد.

 

وی ادامه داد: باید آزاد اندیشی در کنار استاد متبحری که حضور دارد برگزار شود چون او همه مسائل را چک(بررسی) می کند، در پایان موارد صحیح را تایید و مواردی را هم که به صورت شبهه مانده اند را رفع می کند تا شبهه ای در ذهن ها نماند.

 

امام جمعه بیرجند گفت: آنچه شما در حال حاضر دنبال می کنید بحث انسانی- اسلامی است، بحث فطری، عقلی و نقلی است در عین حالیکه یک گلچین در بوستان علم است. اگر اشخاص به دنبال علم بروند و علم ذائقه آنها را پُر کنند تشریفات زندگی اصلاً چشم او را پر نمی کند و به آنها احساس نیاز نمی کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین آقای عبادی در پایان بیان کرد: علم چیزی است که خدای متعال آن را در روح انسان دمیده و انسان به آن عاشق است، اگر بشر داخل آن بیافتد یار دیرین اوست، شما این کار را شروع کردید ان شاالله آن را توسعه دهید و در این مسیر به موفقیت های بیش از پیش دست یابید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *