خانه / دیدارها / نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: کتاب و کتاب خوانی به رشد علم و روح انسان کمک می کند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: کتاب و کتاب خوانی به رشد علم و روح انسان کمک می کند

حجت الاسلام و المسلمین آقای عبادی با اشاره به اهمیت مسئله کتاب و کتاب خوانی، گفت: گاهی کتاب حالت دوا دارد و بیماری‌های روحی را درمان می‌کند، گاهی هم سم است به طوری که این علم خرابی ایجاد می کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علیرضا عبادی نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی امروز شنبه (اول آذر) در دیدار با جمعی از دست اندرکاران کتاب و کتابخوانی بیرجند با اشاره به اینکه انسان با حیوان حدود ۴۰ تفاوت اصلی دارد، گفت: یکی از مهمترین تفاوت‌ها این است که انسان ذاتاً به دنبال دانستن است، و همان گونه که زمان گرسنگی به دنبال طعام و هنگام تشنگی به دنبال آب می رود، برای دانستن نیز کنجکاو است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی با تاکید بر اینکه بخشی از علوم در زندگی مادی مورد نیاز است، افزود: شاید بعضی‌ها تصور کنند کسانی که به دنبال علم می روند، به دنبال رفاه مادی بیشتری هستند، در صورتی که اینگونه نیست.

امام جمعه بیرجند در ادامه گفت: به عنوان مثال اینکه در کهکشان‌ها و ماورای آسمان‌ها چه می‌گذرد، به زندگی روزمره کسی ارتباطی نداشته باشد ولی افراد بسیاری هستند که بدنبال این مسئله ‌اند، حتی برخی افراد در راه کسب علم جان خود را نیز به خطر می اندازند.

به گفته وی کسب علم یک حس مستقل است نه ابزاری برای زندگی، همانگونه که پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) می فرمایند: “طلب العلم فريضة على كل مسلم و مسلمة[۱]“، کسب علم یک واجب است و دلیل وجوبش همان حس کنجکاوی است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی با بیان اینکه در بعضی روایت می بینیم که گویی همه چیز مقدم است که انسان به جایگاه علمش برسد، گفت: این دنیا مقدمه‌ای است که انسان در فراگیری علم جایگاه اصلی آن را پیدا می کند.

وی با بیان اینکه عبادت در شب قدر بسیار ارزشمند است و روایات و ادعیه بسیاری برای این شب توصیه شده است، خاطر نشان کرد: ولی مرحوم شیخ عباس قمی که بسیاری از ادعیه و نمازها را ایشان ذکر می‌کند، نیز نقل کرده که بهتر از همه‌ی این عبادات در شب قدر کسب علم است.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه ما در شرایطی زندگی می کنیم که انسان و اسلام غریب واقع شده‌اند، بیان کرد: انسان‌ها را به قدر درگیر بازی‎‌‌های کثیف سیاسی کرده‌اند که خودش را فراموش کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی در ادامه یادآور شد: اسلام نیز غریب است چرا که اگر از ما مسلمانان در مورد اسلام بپرسند نمی توانیم جوابی بدهیم که حق مطلب را ادا کرده باشیم، لذا شرط اولیه حفظ دین و نفس، کسب علم است.

وی با اشاره به اینکه اهمیت کتاب این است که حامل علم است، گفت: همانگونه که در سفره خوراک بدن تامین می شود، با علم نیز خوراک روح تامین می شود و سفره علم همین کتاب است، اما باید توجه داشت که همان گونه که بر سر هر سفره‌ای نباید نشست، هر کتابی را نیز نباید خواند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: خوارک بدن گاهی غذاست، گاهی دوا و گاهی سم است؛ خوراک روح نیز این گونه است به طوری که برخی کتاب‌ها غذای روح‌اند و باعث افزایش معلومات می شوند، گاهی کتاب حالت دوا دارد و بیماری‌های روحی را درمان می‌کند، گاهی هم سم است به طوری که این علم خرابی ایجاد می کند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی با تاکید بر اینکه برخی علم‌های امروزی تبدیل به تکنیکی برای وحشی‌گری، اختلاص و دزدی شده است، بیان کرد: این علمی که جز خرابی و آواره کردن مردم چیز دیگری ندارد، از علم ابلیس بدتر است.

وی با بیان اینکه باید بررسی کرد برای نسل جوان که سر چهار راه زندگی خود هستند در جلسات چه تصمیمی گرفته می شود، افزود: فضای مجازی اگر در اختیار متخصصان داخلی قرار داشت یک تکنیک (بستر) مفید در بدست آوردن منابع بود، اما چون دست بیگانه است کودکان و نوجوانان برای دریافت منابع آموزشی بیشتر تهدید می‌شوند تا علم کسب کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان گذشته تهیه کتاب و مطالعه کار راحتی نبود، گفت: علامه امینی(قدس سره) گاهی برای خواندن کتاب از نجف به مشهد و از آنجا به هند سفر می‌‎کرد، عشق به مطالعه و کسب علم این گونه است، اما امروزه انسان‌ آن‌قدر درگیر خانه، ماشین و معیشت شده‌اند که دیگر به کسب علم توجه چندانی نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی در پایان با تاکید بر اینکه کتاب و کتابداری کار بسیار مقدسی است، اما شرط آن این است که در کتابخانه‌ها کتب دارویی و تغذیه روح باشد نه کتاب سمی، خاطر نشان کرد: تا می توانید به فرهنگ اصیل اسلامی و انسانی کمک برسانید.

انتهای پیام/

 

 

[۱] بحار الأنوار ج۶۷ ص۶۸

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *