به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی به مناسبت هفته وحدت جهت بهره برداری عموم منتشر شد.
بسم الله الرحمن الرحیم وَ الصَّلاةُ وَ السَّلام علی سَیِّدنا و نَبیِّنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرين و صحبه المنتجبین
الاسلام کَلِمةُ التّوحید و تُوحیدُ الکَلِمة
هفته وحدت مبارک است اما نباید در مراسم یک هفته محدود بماند و همچنان که همه امور تابع علت و سبب است ایجاد وحدت میان مسلمین علت و سبب خاص خودش را میطلبد، رمز مسائل ناخوشایندی که در جامعه مسلمین هست این است که امور به جهال یا عناصر بی تقوا سپرده می شود که در راستای اهداف خاصی عمل می کنند گرچه در طول تاریخ عناصری از این زمینه سوء استفاده کردند ولی بیشتر از همه از ۲۰۰ سال قبل که استعمار آمده حداکثر سوءاستفاده کرده است و تا این باشد به وحدت مطلوب نخواهیم رسید، وحدت مطلوب وقتی خواهد بود که در هر مذهبی امور به اهلش سپرده شود، آنهایی که به واقع عالمند و به واقع با تقوا هستند.
خب این پیداست وقتی انقلاب اسلامی به اتکاء همه مسلمین در مقابل استعمار حاصل می شود فاصله ای نمی گذرد بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب با تیراژهای مختلف و سراسر تهمت و دروغ پخش می شود، خب معلوم است کار در دست چه کسانی است.
بنا علیه باید کار از دست آنها گرفته شود و ما خوشبختانه در تاریخ نمونه های خیلی زیبایی داریم تا زمان معاصر که آنجایی که عالمان دینی و با تقوای لازم بودند به عنوان اسوه و الگو واقعا لذت بخش است، راه عقلانی اش هم پیداست، بفرمایید در انواع علوم و رشته هایی که هست بالاخره نظر همه عالمان در هر رشته ای یکی نیست، حالا حل اختلاف در مسائل مختلف فیه آیا با جنگ و دعوا ختم می شود؟نه، هر کدام دلیل خودشان را می آورند حالا یا طرف می پذیرد یا نمی پذیرد، آنچه را که به اسم دین و عالم دین مطرح می شود خیلی سزاوارتراست از باقی رشته ها به عقلانیت و اخلاق و اصول، اصولا آنچه که به عنوان مذهب مطرح است و بیگانگان از این عنوا ن سوء استفاده بیشتر می کنند، مذهب اصالت ذاتی ندارد چون مذهب به معنای راه شناخت دین است، بنا علیه هر چه که به اسم دین کسی مطرح می کند باید هم مبتنی بر منابع دینی باشد و به اتکاء دلایل دینی باشد، این که به اسم مذهب هر چه می خواهد می گوید، این چه ربطی به دین دارد؟
و ما همواره داشتیم انسان های با دیانت ، معتقد به اسلام حالا پیرو هر مذهبی که بودند اما اصالت با دین است نه با مذهب.
مذهب راه دین شناسی است باید حتما متکی به منابع دینی باشد تا ارزش داشته باشد.
ما وقتی در تاریخ مشاهده می کنیم که هشام بن حکم با عالم بزرگواری از مذهب دیگری در بصره با هم به بحث می نشینند، چقدر زیباست، یا نمونه داریم که حالا اگر اشتباه نکنم مربوط به ابوبصیر شاگرد امام صادق (ع) است که بخشی از عمرش را تجارت می کرد، شریک تجاری اش از مذهب غیر شیعه بود، در تجارتخانه، یک جایی بود که وسعت داشت و همانطوری که ابوبصیر به عنوان متکلم در مذهب اهل بیت بود آن بزرگوار دیگر هم در مذهب خودش صاحب نظر در بحث های کلامی بود.
جالب اینجاست که نقل شده یکی پشت پاچال مشتری ها را جواب می داد، شاگردهای او می آمدند در داخل همان تجارتخانه یک کلاس تشکیل می دادند و حالا ابوبصیر همه دلایل لازم دینی خودش را می آورد و شاگرد پرورش می داد
باز ابوبصیر می رفت پشت پاچال پاسخ مردم را می داد و آن عالم بزرگوار می رفت و شاگردانش را بر اساس مذهب خودش تعلیم و پرورش می داد ، هیچ وقت اصطکاکی بینشان نبود، چرا؟چون بر اساس دین عمل می کرد نه بر اساس سیاست های شوم سوءاستفاده گرها و در دوران های معاصر ما هم خوشبختانه از این نمونه ها بوده، آنچه که مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی (قدس سره) و مرحوم شیخ محمد عبده ( قدس سره) خب این ها با هم کار میکردند، چرا بینشان اصطکاک نبود؟چون عالم بودند و با تقوا، آنچه که میان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (قدس سره) و مرحوم شیخ محمود شلتوت بزرگوار می گذشت دو عالم برجسته و به هر حال از اعاظمی که در صدر قرار داشتند، این چقدر زیباست، وقتی به عالم با تقوا سپرده شود اینچنین است در گذشته هم همینطور بوده، مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی (قدس سره) کتاب مشهور کلام خودش و عقاید شیعه را همه را تثبیت کرده و اثبات کرده خب در این کتاب علمای سنی هم شرح نوشتند، چرا با هم اصطکاک ندارند؟این دلیلش را می آورد او هم دلیلش را می آورد، آنچه که اصل است دین است، مذهب یعنی چه؟ مذهب راه شناخت دین است که اگر بر منابع و بالاخره دلایلی دینی متکی نباشد یک غاز هم ارزش ندارد، آنچه که مرحوم صاحب المراجعات و عالم بزرگ سنی با هم به صورت مکاتبه که الان از بهترین منابعی است که ما از آن می توانیم استفاده کنیم.چرا با هم اصطکاک نداشتند؟کار به دست عالم باتقوا سپرده شده بوده است.
امروز هم ما وقتی به وحدت خواهیم رسید که اینهمه عناصری که به اسم فتوای دینی که خیلی عجیب است که خواسته های اسرائیل و استکبار جهانی را از زبان یک نادان یا از زبان یک عالم بی تقوا به عنوان فتوای اسلامی می گویند.نظرات ، نظرات صهیونیست هاست، نظرات شیطان بزرگ آمریکا و غرب است اما از زبان افرادی در می آید و به اسم اسلام مطرح می شود، خب کار تا دست اینها باشد نمی شود، آنوقت نتیجه اش چه می شود؟ می شود همین، مسلمان ها را به وسیله خود مسلمان ها یا به تعبیر دیگر به وسیله نامسلمان ها می کشند، قتل عام می کنند، آواره می کنند، کشورهای اسلامی را ویران می کنند، مسلمان ها هم از دور نگاه می کنند و ما چه موقع می خواهیم از این نجات پیدا کنیم؟
اینی که فقط به اسم یک هفته وحدت، نه باید کار کنیم، اسباب و علل را شناسایی کنیم و در مقابل این خیمه شب بازی که بر سر مسلمانان در می آورند امور را به عالمان با تقوا بسپاریم تا درست بشود و الا همین است که می بینید.
در کشور های اسلامی هر جنایتی را می کنند به اسم خود مسلمان ها هم تمام می کنند، چرا از نامسلمان ها و نادان ها به وسیله افراد بی تقوا اینها داعش ساختند، طالبان ساختند، القاعده ساختند، منابع فساد ساختند و حیثیت اسلام عزیز را که بیش از هر چیز مسائل حقوقی در آن رعایت می شود، حق الهی، حق بندگان الهی، بعد می بینیم که حیثیت اسلام را به باد می دهند.
بنا علیه در این باره باید فکر اساسی کرد و امور را به اهلش سپرد، این کار شدنی است.
امیدواریم که کشورهای اسلامی و مسئولین کشورهای اسلامی بیش از همه علمای بزرگ اسلامی جلوی این آدم های نادانی که به عنوان فتوا،( مگر این ها اهل فتوا هستند؟جلوی اینها را بگیرند) و فتوا را بر اساس به هر حال منابع دینی، مصادر دینی برای مسلمان ها تبیین کنند و به مسلمان ها هشدار بدهند از این خطر بزرگ و ما هم دعاگوی همه اهل اسلام هستیم، امیدواریم که وحدت مسلمین به این مصیبت عظیم جهانی علیه مسلمین خاتمه دهد و فرهنگ و تمدن اسلام همه بشر را حتی همین غول های بیابانی غربی را هم نجات دهد.
و السَّلاَمَ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِيْنَ