خانه / دیدارها / امام جمعه بیرجند: نخبگان باید به عنوان نمونه و اسوه به نسل جوان شناسانده شوند

امام جمعه بیرجند: نخبگان باید به عنوان نمونه و اسوه به نسل جوان شناسانده شوند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: نخبگان و کمالات به دست آمده آن ها را باید به عنوان نمونه و اسوه به جامعه و مخصوصا نسل جوانی که در سر چهار راه زندگی هستند، بشناسانیم.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار با دکتر علی محمد ولوی  عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) اظهار کرد: انسان موجودی نامتناهی است اما در سیر به سمت کمال نباید  زمین‌گیر شود بلکه باید استعدادهای بالقوه خود را به فعلیت برساند.

 

وی افزود: اولین منزل به سمت کمال یقضه و بیداری است که در مقابل بدترین آفت ما که همان غفلت است، قرار دارد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: بزرگترین خدمت نسبت به افراد و جامعه این است که بتوان در آن ها یقضه ایجاد کرد تا بیدار شوند و به خودشان، استعدادشان و هدفشان توجه کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه راه های مختلفی وجود دارد که می توان افراد را بیدار کرد تا قدر خود، عمر و استعدادشان را بدانند، گفت: یکی از آن راه ها این است که نخبگان و کمالات به دست آمده آن ها را به عنوان نمونه و اسوه به جامعه و مخصوصا نسل جوانی که در سر چهار راه زندگی هستند، بشناسانیم.

 

وی با بیان اینکه امروز تهاجمات فرهنگی بسیاری از ناحیه دشمن ایجاد می شود، خاطر نشان کرد: بزرگترین دشمن ما نفس ماست و امروز انواع پارازیت ها مانع راه انسان هایی که می خواهند به هدف و کمال برسند، می شوند.

 

امام جمعه بیرجند، تصریح کرد: در بعضی از روایات وارد شده که زمانی خواهد آمد که هم بدترین زمان و هم بهترین زمان باشد و ما امروز در همین زمان قرار داریم، زیرا امکاناتی که امروز برای رشد در جامعه وجود دارد، هرگز نبوده اما به شرط اینکه انسان بیدار و هوشیار، بتواند خودش را از آفت ها حفظ کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی ادامه داد: برای نسل جوان باید نخبگان معرفی شوند و تنها به این نیز اکتفا نشود بلکه به صورت حضوری و یا مکتوب به جوان تفهیم شود تا هم خودش را آماده کند تا موانع را از سر راه بردارد و هم امیدوار باشد که راهی که در پیش می گیرد، شدنی است.

 

وی در ادامه گفت: در جهت حفظ فرهنگ خراسان جنوبی، چه فرهنگ مکتوب و چه فرهنگ معمول، باید تلاش کرد زیرا آفت های زیادی آن را تهدید می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد: فرهنگ اگر نابود شود دیگر قابل بازسازی نیست و بعید است که به جای اولش برگردد.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان داشت: خانواده ی آقای دکتر ولوی شناخته شده هستند و در این خانواده استعدادهای فراوان وجود دارد.

 

وی بیان داشت: تا فرصت باقی است باید در جهت حفظ ارزش ها و بیدار باش به نسل عزیزمان تلاش کرد و دستشان را گرفت تا مقهور شرایط غوغا سالاری زمان نشوند.

 

دکتر ولوی استاد برجسته تاریخ اسلام نیز در این جلسه با اشاره به اینکه وجود حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی در این منطقه یک نعمت است، گفت: منطقه ما یک منطقه ای است که بر اساس قراین و مدارکی که در متون و منابع تاریخی داریم، دیرینه و پیشینه ی تمدنی و فرهنگی هفت هزار ساله دارد.

 

وی افزود: متأسفانه پیشینه ی منطقه برای خود ما و نسل جوان ما ناشناخته است زیرا تاکنون همت چندانی برای اینکه گذشته ی منطقه ی خود، مشاهیر، دانشمندان و عالمان خود را بشناسیم، انجام نداده ایم.

 

استاد برجسته تاریخ اسلام با بیان اینکه متاسفانه آثار ما یا از بین رفته است و یا در حال از بین رفتن است، خاطر نشان کرد: آثار و کتب ارزشمند در این منطقه فراوان است و در برخی خانه ها می توان نسخه های بسیار ارزشمندی را از نظر معنوی، پیدا کرد.

 

دکتر ولوی با اشاره به اینکه تاریخ شفاهی این منطقه بسیار غنی و ارزشمند است، گفت: زبان بومی این منطقه نیز دارای ارزش بالایی است که فقط زبان شناسان بزرگ قدرش را می دانند.

 

وی با بیان اینکه با احیای توانمندی های زبان های بومی می توانیم به گویش و زبان رسمی و ملی خود کمک شایسته و بایسته ای بکنیم، گفت: در دوره ای که ما در معرض تهاجم شدید فرهنگی قرار گرفته ایم، این آثار، متون و منابع بسیار، می توانند در تقویت فرهنگ ملی و غنای زبان فارسی تأثیرگذار باشند.

 

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *