خانه / ویژه ماه رمضان / فیلم ویژه ماه رمضان / فیلم/ مشی امام حسن مجتبی علیه السلام با محرومین و نیازمندان

فیلم/ مشی امام حسن مجتبی علیه السلام با محرومین و نیازمندان

پایگاه اطلاع رسانی ebadi-khj.ir طی سلسله گفتگوهایی در ماه مبارک رمضان به بررسی و تبیین ابعاد مختلف مناسبت های این ایام نورانی می پردازد. در ادامه ی سلسله نشست ها، آقای رضا سلم آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی طی گفت و گویی به تحلیل روش برخورد امام حسن مجتبی(علیه السلام) پرداخته است. بخش اول این فیلم جهت بهره برداری و استفاده عموم علاقه مندان منتشر شد.

جهت دانلود فیلم بر روی اینجا کلیک کنید

 

رضا سلم آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) و هفته احسان و نیکوکاری اظهار کرد: امام حسن(ع) نسبت به دردمندان و مستمندان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و درددل آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند و در این حرکت انسان ‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند.

 

وی افزود: هیچ فقیر و مسکینی از در خانه امام حسن مجتبی(ع)  ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس اهدا می کردند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امام حسن(ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید، خاطر نشان کرد: طبق آنچه در تاریخ نقل شده است، آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.

 

سلم آبادی تصریح کرد: از امام حسن مجتبی(ع) پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید بر نمی‌گردانید؟ فرمودند «من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم، خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم.»

وی ادامه داد: به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و انفاق و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی ادامه داد: اگر انفاق و رسیدگی به محرومان فراموش شود و ثروت ها در یک قطب اجتماع جمع شود، اکثریتی محروم و بینوا به وجود می آیند، لذا باعث می شود تا انفجاری در اجتماع، نفوس و اموال سرمایه داران رخ دهد.

 

سلم آبادی گفت: اهدای مال و انفاق پیش از اینکه به حال محرومان مفید باشد، به نفع ثروتمندان و  سرمایه داران است و در حقیقت، تعدیل ثروت، حافظ ثروت است.

 

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) می فرمایند که «اموال خویش را با دادن زکات حفظ کنید»، ادامه داد: در دید ابتدایی، انفاق مال، چیزی جز کم کردن مال نیست و این همان نظریه کوته بینانه شیطانی است، ولی اگر با دقت بیشتر نگاه کنیم خواهیم فهمید که انفاق ضامن بقای اجتماع، تحکیم عدالت اجتماعی، سبب کم کردن فاصله طبقاتی و پیشرفت همگانی و عمومی است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی مطرح کرد: مسلّم است که با پیشرفت اجتماع، افرادی که در آن زندگی می کنند، در رفاه و آسایش خواهند بود و این همان نظر واقع بینانه است.

 

سلم آبادی ابراز داشت: در اسلام به مهمان داری و مهمان دوستی هم سفارش شده است و کوشش می شود تا در این محافل از بستگان نیازمند، ضعیفان و یتیمان دعوت بیشتر به عمل آید تا با نزدیک شدن دل ها به هم، گرسنگانی نیز سیر شوند. به همین دلیل امیرالمؤمنین علی علیه السلام به شرکت فرماندارش در میهمانی بدون حضور فقیران اعتراض می کند!

 

وی اضافه کرد: یکی از برنامه هایی که در ایام ماه مبارک رمضان در دستور کار کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی قرار دارد و نگاه مردم در این خصوص بسیار خوب و مساعد بوده است، پهن کردن سفره های افطار و تهیه بسته های معیشتی و اطعام می باشد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: امسال هدف گذاری شده است تا بیش از ۱۰۰ هزار غذای گرم به ازای هر مددجوی و خانواده نیازمند تحت حمایت و حداقل برای ۱۰ درصد خانوارهای تحت پوشش که بالغ بر ۱۰ هزار بسته معیشت می شود، بتوانیم با کمک موسسات خیریه، خیرین و مردم بزرگوار استان، آماده و در اختیار نیازمندان و فقرا قرار گیرد.

 

سلم آبادی در پایان گفت: باید در کنار توجه به خانواده خود توجه به خانواده محرومان را نیز مد نظر قرار دهیم و این موضوع در راستای اهداف کمیته امداد امام خمینی(ره) می باشد.

 

انتهای پیام/ط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *