به گزارش دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند،مشروح بیانات حجت الاسلام والمسلمین عبادی نماینده مردم شریف بیرجند دوره پنجم و هفتم مجلس شورای اسلامی برای اولین بار جهت علاقه مندان منتشر می گردد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيمِ
با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران رهبر مسلمین جهان و سلام مجدد به شما عزیزان و به همه اهل ایمان.
در حالیکه حکومت های بشری در طول تاریخ و تا امروز بر ملاک های واهی قرار گرفته، از مُلک و طوایفی که بر اساس سن و سال و استبداد که بر اساس زور و حکومت های اشرافی و پادشاهی که بر اساس زر و باقی آنچه که مخصوصاً در قرن های اخیر بر اساس تزویر و حتی حکومت های دموکراسی پُر ادعا که هرگز وجود خارجی نخواهد داشت،اما اگر می داشت،بر اساس آمار آراء و ارقام نظریات بی ملاک در حالی که نظام ما بر ولایت خدا و رُسُل و ائمه هدی و نواب خاص و عام و با ملاک های علم، تقوا، اندیشه ، شایستگی و وارستگی و همه ی ارزش ها صورت گرفته است.
همچنین در مسئله حاکمیت و قانون گذاری از آنچه که در دنیا بوده و بر اهوا نفسانی، چه شخصی و چه جمعی و با عناوین و چهره های مختلف تحقق داشته و دارد .
تا آنچه که در این نظام بر اساس مصالح واقعی انسان و خیر حقیقی بشر وجود دارد فرقی از زمین تا آسمان است،که از انسان های اندیشمند و خردمند پوشیده نیست؛ و یکی از اساسی ترین قوانین در نظام الهی قانون عدالت است که اصولاً خدای عالم در نظام تکوین و مالک انسان در نظام تشریع این را قانون اصلی قرار داده و به آن امر خاص صادر کرده«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ » [۱] و نظام هستی تکوین و تشریع بر این قانون استوار است که «بالعدل قامت السماوات و الأرض»[۲] آنچه که برای مجلس شورای اسلامی که تصمیم گیرندگان هستند در انواع طرح ها و لوایح و آنچه که برای دولت علیه[۳] جمهوری اسلامی در مقام اجرا یک اصل اجتناب ناپذیر باید باشد به حکم حکومت و حاکمیت دیانت، اصل عدالت است.
عدالت اجتماعی خود نیز از بهترین جلوه های عدالت دینی است و همه ما به این موظف هستیم ، حذف کردن این اصل و یا به دید یک مسئله فرعی به آن نگاه کردن اشتباه بزرگی است.آنچه را که در تئوری ها به عنوان یک امر لازمی و فرع بر عرضه و تقاضا مطرح می شود،ناگفته پیدا است مسئله عرضه و تقاضا به عنوان آنکه به لازمه آن تعادل حاصل شود زمانش گذشته است،در وقتی این کارساز بود که تقاضاها محدود بود اما آنچه که امروز از امکانات،تسهیلات ارتباطی،وسایل نقلیه، انبار ها، سردخانه ها و بقیه تسهیلات همراه با تفکر جهنمی سرمایه داری که هرگز سیر نخواهد شد هیچ عرصه ای نمی تواند این تقاضا را پُر کند و به لازمه ی آن تعدیل ایجاد کند؛ولذا است تنها راه بعد از همه تلاش در جهت توسعه عرضه که خود یک وظیفه عدالت خواهی است عبارت است از نظارت بر حُسن اجرای عدالت است، و این اجتناب ناپذیر است.
آنچه هم که باید در مورد حوزه انتخابیه خودم اشاره ای داشته باشم با تنفر و انزجار از هرگونه احساس ناسیونالیستی که خود یک تفکر ضد اسلامی و ضد دینی و ایمانی است و فقط بر اساس آن چه که در راستای این عدالت خواهی حقی که نظام برگردنم گذاشته و مردم به عنوان امانت داده اند منعکس کرده باشم خوب با مقدمه ای کوتاه که می دانید استان خراسان تقریباً حدود یک پنجم این کشور را تشکیل می دهد،و جمعیت عظیمی که در خود جای داده است،و چه اندازه در تقسیم امکانات و توزیع و تسهیلات و یا باقی مسائل میان این استان عظیم و باقی استان ها چه در تصمیم گیری ها و چه در مقام اجرایی، این مسائل دقیقاً به تناسبی عادلانه لحاظ شود ،نمی دانم!و حوزه انتخابی این بنده ی نا توان نیز گوشه ای وسیع، ۳۰۰ کیلومتر در طول و عرض از جنوب خراسان است با مرکز دو شهرستان و جمعاً سه شهر و هزاران روستای پراکنده، محرومیت های به ارث مانده در این منطقه به گونه ای است که با همه ی تلاش و خدماتی که دولت علیه [۴]جمهوری اسلامی داشته و دارد و خواهد داشت،اما جایی را نمی تواند پُر کند.
والسلام علینا و علی عباد الله الصالحین.
صلوات بفرستید.
[۱] -سوره نحل،آیه ۹۰؛«خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان میدهد؛ و از فحشا و منکر و ستم، نهی میکند؛ خداوند به شما اندرز میدهد، شاید متذکّر شوید!».
[۲]– عوالی اللالی، ابن ابی جمهور احسائی ج۴ص۱۰۳ ؛
مفردات ،راغب اصفهانی : ص ۳۲۵؛
ریاض السالكین ،سیدعلی خان مدنی شیرازی:ص۵۸۸؛
پیامبر(ص) فرمود: آسمان ها و زمین به سبب عدالت است كه پایدار و ثابت است.
[۳] – دولت بلندپایه
[۴] – دولت بلندپایه.